Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Balen na de les

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Balen na de les

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik moet even luchten en wil natuurlijk jullie ongezouten mening hebben. Kay is nu 6 maanden en ben voor de 2e keer naar een andere hondenschool. Deze bewust uitgekozen omdat ze honden nog lekker met elkaar los mogen om even uit te razen en vanwege het positieve trainen (met clicker).Groot gedeelte van de groep bestaat uit honden van ongeveer dezelfde leeftijd en leverd dus ook geen problemen met elkaar op. Speelt erg leuk met elkaar. Nu waren er deze week ook 2 volwassen honden bij. Eentje was nog relatief jong, een stabij uit het asiel van een jaar. Deze deed ook erg leuk mee in de groep. En een Jack Russel van volgens mij een jaar of 3 of 5 ik weet het niet precies. Gecastreerd en echt een typische terrier. In mijn ogen zelfs een k*t jack russel.

Ik verbaasde me er al over bij de 2e keer spelen. Instructrice waarschuwde eigenaren van de 2 volwassen honden, omdat deze elkaar al niet schenen te liggen dat ze wel eens op elkaar zouden klappen. Ik wilde daar eigenlijk al een stukje voor steken, want ik persoonlijk zou dat niet in een les toestaan, maar train door voor me eigen en wil niet die zeurkous zijn. Maar de Jack scheen alles te willen regelen. Zodra 2 honden over elkaar heen aan het rollenbollen waren ging de Jack het met veel gegrom regelen. Naar mijn idee op een niet normale manier, waarbij ook aan de achterkant gehapt werd (maar pin me daar niet op vast, ging allemaal snel). Maakte er nog een grapje over dat het wel een regelneef was. Ook Kay was een paar keer de pineut. Nu weet ik dat Kay zeker geen doetje is. Hij is in de groep zeker de dominantste(terwijl de andereal langer trainen en ik er dus nog maar 2 lessen bij ben), maar in deze groep wel sociaal functionerend. (laat hem normaal eigenlijk niet met andere pups spelen omdat hij zo dominant is. In nest terroriseerde hij zijn zusje ook al, dus wist ook waar ik aan begon. Door hem vooral met sociale dominante sociaalvaardige andere honden te laten spelen had ik toch een hond die leerde incaseren. (met lage staart en oren en zelfs een beetje gebukt lopen op de ander te sussen en op de rug liggen) Nu pakte die Jack dus ook wel een paar keer Kay. Kay reageerd in eerste instantie heel normaal, schoot weg met een lage houding en was duidelijk wat angstig voor de Jack geworden en probeerd hem ook te ontlopen (zocht hem dus niet op!). Maar Jack bleef regelen. Zelf zo een keer dat Kay in de hoek gedrukt werd en dus flink zijn tanden ontblote (het ging zo snel dat ik vergeten ben om te kijken wat de rest van zijn houding was, dus zelfverzekerd of onderanig weet ik niet, maar gezien zijn reactie eerder vermoed ik onderdanig) en zelfs terug hapte.

Daarna was het in de les ook echt over tussen die 2. We deden oefening voorkomen. Bij Kay ging dat goed. Bezocht wel een andere hond, maar niet de Jack. Toen moest de Jack. Voor de gehele situatie. Ik zat op dat moment op de grond met Kay naast mij. Ik had mijn riem even uitgeleend omdat iemand die nodig had. Ik hield Kay dus vast aan de halsband. De Jack Russel luisterde niet en moest naar Kay (die wat zenuwachtig was bij deze oefening en dus wel wat piepte en blafte, maar wat ik onder controle probeerde te houden, het wat dus niet heel erg overdreven. Tja na paar keer wat om Kay heen gerend te hebben (en Kay dus veel zenuwachtiger werd) moest hij toch echt weer Kay pakken. Helaas zat ik zelf op de grond en had ik Kay aan zijn halsband vast, niet echt een ideale situatie dus. Later Kay wel weer aan de riem maar weer de Jack Russel. Zelf als instructrice voor Kay ging staan om het zicht te blokkeren en ik had Kay stil door hem af te leiden met voer. Oefening met de Jack Russel toen maar gestopt op aanwijzing van degene van wie de hondenschool is, die toevallig even stond te kijken.

Ik na de les toch even met intstructrice gepraat of zij het wel verstandig vond om deze 2 in de les bij elkaar te houden. Zij zag geen probleem en Kay moest leren incasseren en de Jack Russel was een typische terrier...... :blah: :denken: . Naar mijn idee had Kay prima geincasseerd. Ik verteld haar hoe Kay daadwerkelijk was. Dat hij nogal dominant aangelegd was en dat ik daar juist zoveel tijd ingestoken had. Dat hij eigenlijk normaal niet met pups speelde omdat ik hem niet te veel overwinning wilde laten behalen en dat hij normaal volwassen honden dus onderdanig begroet. (en na achteraf gezien, maar wat ik dus niet zei hij volgens mij ook met deze jack deed). Zij vond gewoon dat Kay moest leren incaseren en had niet gemerkt dat hij zo domiant was als ik vertelde, alhoewel ze hem wel meteen het 'heertje' van de groep noemde. Ze vond het overigens wel goed dat ik het aangaf hoor en dat als ik het wilde ze de volgende keer best in 2 groepen met elkaar wilde spelen en dat ze zou investeren om die 2 ook tijdens oefeningen uit elkaar te houden (dat was dan wel weer fijn).

Toch heb ik er beetje naar gevoel over. Wat jullie?
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

En daarom houd ik niet van dat 'verplicht' spelen bij een hondenschool :wink:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

marye schreef:En daarom houd ik niet van dat 'verplicht' spelen bij een hondenschool :wink:
Daar gaat het nu niet om. Ik heb het bewust uitgekozen(had ik ook al gezegd toch?) omdat die van mij nog zo jong is en ik vind dat hij daar wel behoefte aan heeft. Vind hem nog te jong om een uur intensief te trainen.

Ik heb zelf ook een terrier gehad en daarmee ging ik dus niet naar zo'n hondenschool. Puur omdat ik wist dat die misschien nog wel 10 keer erger zou reageren.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Honden die tijdens een oefening nog niet voldoende luisteren.. horen niet los.. zodat ze zowiezo niet bij een ander kunnen komen om wat dan ook te doen..
En dat spelen.. tsja.. in de africhting is het al niet gebruikelijk... en de andere hondenclub waar ik was deden dat wel en ook honden van allerlei pluimage en nieuwelingen erbij en sommigen waren toch echt wel het haasje... en dan mocht er niet ingegrepen worden...
ik kan me er dus niet in vinden... en als die Jr als nieuweling al zoveel praatjes heeft en de vaste groep honden daar niets tegen inbrengt.. :denken: en als instructrices dat ook allemaal maar ok vinden..
Ik heb er eerlijk gezegd mijn bedenkingen bij..
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Je vraag ligt volgens mij meer in de reactie van de instructrice over het leren incasseren van kay..
Jij denkt dat hij wat dominant is en probeert dat in te dammen door zoveel mogelijk sociaal om te gaan in zo'n groep..
en dan komt er een jr.. die hem domineert en vind een instructrice dat hij dat maar moet pikken...

ik denk nu even of je dit bedoeld.. als dat zo is.. en Kay pikt dat gedrag niet meer van de JR en incasseerd niet... dan denk ik dat er toch een knokpartijtje van komt.. denk niet dat dat je insteek is toch...
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Tsja, lastig om er iets over te zeggen omdat ik er nogal anders over denk dan jij. Als je honden op training zomaar met elkaar los gooit, weet je gewoon dat er gezeik van komt. Lang niet elke hond is daar geschikt voor en die komen wel lessen volgen.

Wat is nou precies de meerwaarde van dat losgooien? Jij kunt toch lekker met je hond gaan spelen?

Ik train met m'n pup van elf weken ook in een groep en daar wordt al niet eens gespeeld. Simpelweg omdat het spelen vaak helemaal niet zo gezellig gaat als de baasjes denken.

Ik snap dus eigenlijk niet wat je nou wilt. Je wilt lessen bij een school waar de honden losgegooid worden, maar als er dan iets gebeurt wil je het niet meer. Naar mijn idee is het ene het gevolg van het andere.

Is het trouwens zo leuk voor de andere honden in de groep dat jouw hond 'het heertje' is? :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
TvanEmst
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie x Dobermann

Ongelezen bericht door TvanEmst »

Wij hebben ook een 'speelschool' uitgekozen. Bij ons, wordt de eerste les gekeken of het goedgaat tussen honden. (Op lichaamstaal etc. letten) Als het de eerste les goedgaat, dan mag 'ie volgende les los spelen voor een kwartiertje. Als er dan iets gebeurt als vechten/agressiviteit dan moet die hond gelijk vast (de hond die er nieuw bijkwam, daarvóór zorgen ze altijd dat de groep zonder die nieuwe hond goed functioneert). Bij ons gaat het spelen goed, en dat met een stuk of 20 honden. *Die later weer onderverdeeld zijn in kleine groepjes. Moos doet wel zijn eigen ding en negeert de anderen voor het grootste deel, zoekt zijn eigen vriendjes uit. Is één van de laagsten in de groep.
Ik zou dus gewoon zoiets hebben van, als dit op een knokpartijtje uitdraait, en beide vechten, ookal begint er maar ééntje, beiden vastdoen. Als Kay verder met alle honden goed kan opschieten en de JR ook, eerst Kay 10 minuutjes spelen en dan de JR 10 minuutjes spelen?
Afbeelding
Groetjes van Tess en een poot(je!) van Moos!
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Ik kan uit je verhaal niet precies opmaken wanneer de JR iets deed en wanneer jouw hond iets deed. Ik heb wel het idee dat je het gedrag van je eigen hond vergoelijkt.

Ik geloof niet dat de JR een kuthond is. Wellicht is er wel een situatie gecreeerd waardoor de twee honden op elkaar kunnen reageren.
Bijv de situatie waarin jij zonder riem op de grond gaat zitten terwijl je (waarschijnlijk) weet dat de JR een oefening los moet doen. Dat is natuurlijk niet handig omdat je dan lastig kan reageren.

Als je graag de honden samen loslaat tijdens de training dan moet je er rekening mee houden dat het niet altijd gezellig gaat. Daar heb je geen 'kuthonden' voor nodig.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik heb wat moeite met uit je verhaal fllteren wat je vraag precies is :wink:

Ik denk inderdaad ook, wat al gezegd is, dat als je gaat kiezen voor een hondenschool waar alles los gegooid wordt, je in moet calculeren dat dit soort zaken eventueel kunnen gebeuren. Zeker als er dus leiding bij is die zaken dan even anders zien dan jij.
Ik denk dat je daar niet zoveel aan kan doen. Het is dan of slikken, of je hond gewoon niet meer mee laten spelen, of een andere hondenschool zoeken.

Maar als de leiding nu bereid is de JR en jouw hond niet meer los bij elkaar te laten heb je wat dat betreft ook al je oplossing toch?
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Wij laten de honden voordat we met obedience training beginnen wel even spelen, maar ze zijn dan ook maar met zn tweeen. In een groep vind ik het ook niet altijd een goed idee, tenzij je zeker weet dat alle honden dit goed kunnen én er iemand aanwezig is die op tijd ziet wanneer het fout dreigt te gaan. Want zelfs ik had die Jack Russell in de latere oefening bij het hierkomen niet zovaak de fout in laten gaan door keer op keer op Kay af te denderen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Moos schreef:Ik heb wat moeite met uit je verhaal fllteren wat je vraag precies is :wink:

Ik denk inderdaad ook, wat al gezegd is, dat als je gaat kiezen voor een hondenschool waar alles los gegooid wordt, je in moet calculeren dat dit soort zaken eventueel kunnen gebeuren. Zeker als er dus leiding bij is die zaken dan even anders zien dan jij.
Ik denk dat je daar niet zoveel aan kan doen. Het is dan of slikken, of je hond gewoon niet meer mee laten spelen, of een andere hondenschool zoeken.

Maar als de leiding nu bereid is de JR en jouw hond niet meer los bij elkaar te laten heb je wat dat betreft ook al je oplossing toch?
Ben het met Moos eens :ok:

En ook al was dat je vraag niet, zo'n school zou mijn keuze niet zijn.
Je hoeft met een jonge hond van 6 maanden geen uur te trainen.
Tussen de oefeningen door kan je zelf met hem spelen om hem even te laten ontladen.
Een hele groep (van 6 maanden oude honden) losgooien is meestal vragen om dit soort gedoe.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
gyanty
Zeer actief

Bedankt voor jullie reacties. Snap dat mijn vraag misschien wat moeilijk naar voren komt. Maar eigenlijk zijn alle facetten zo wel beetje besproken.

Ik ben wel wat gewend kwa gedrag van honden, maar vond deze Jack niet echt heel goed in de groep functioneren. Het was niet alleen dat hij mijn hond steeds grommend beet, maar eigenlijk alle andere honden die te druk met elkaar waren. De Jack kon het dus niet hebben als 2 honden aan het spelen waren (waar de Jack eigenlijk niks mee van doen had) Echt en regelneef dus.

En ik heb deze hondenschool inderdaad bewust gekozen omdat ze loslopen en nee het is niet dat ik na dit incident daar ineens anders over denk. Was meer een beetje balen dat die Jack zo op Kay (en eigenlijk alle andere hondjes) reageerd en van me af schrijven. Ben gewoon ook beetje bang dat zulk soort hondje erg veel invloed zullen hebben op zijn omgang met andere honden.

Waarschijnlijk dat die Jack niet zou luisteren was niet geincasseerd door iedereen. Dat hij het op Kay voorzien had, had ook ik niet verwacht, omdat Kay hem op het veld toch probeerde te ontwijken en er daardoor ook niet specifiek voorvallen waren die deze actie verklaarden. Was ook gewoon stomverbaasd dat zij eigenlijk vond dat Kay de boel niet incaseerde want eigenlijk zouden dan alle honden niet incasseren.

Mijn hond is inderdaad een heertje. Heeft zijn staart vrij hoog (borsteld overigens niet). En laat in spel wel dominantie zien. Probeert wel altijd in het spel boven op te komen. Als hij naar mijn idee te ruw doet is het ook afgelopen. Maar eigenlijk speelt hij voornamelijk gewoon erg leuk met een Golden Retriever. Soms ook met een kruizing Jack als die hem op komt zoeken. Met 1 ander zwart hondje wil hij wel eens de hard spelen en dat kap ik dan ook af en dan negeert hij die vervolgens ook verder weer helemaal (om later wel weer normaal te kunnen spelen of even snuffelen en weer verder).

Kort gezegd naar mijn idee reageerde mijn hond heel netjes (en ja denk dat ik zelf ook wel wat kennis over gedrag en houding op zak heb om dat te kunnen beoordelen). Misschien praat ik het gedrag van mijn hond goed en was ik te veel bevooroordeelt over de Jack. Alhoewel ik de meeste Jack's erg leuk vind, maar je hebt er van die vreselijke tussen zitten. Vrouwtje was ook niet erg handig met haar hond en tja aardigs gezegd ergerde me ik ook erg aan haar, misschien dat te veel geprojecteerd op de hond ;). Misschien ben ik te voorzichtig met mijn hond (alhoewel ik dat idee ook niet heb, ben echt wel wat gewend kwa honden en ook gevechten).

Maar goed blijf benieuwd wat mensen over de gehele situatie vinden. Volgende week sta ik gewoon op het veld. De Jack Russel is er overigens niet. Daarna wil ik mijn hond gewoon niet samen hebben met die Jack als dat tijdens de verdere les voor haar hond problemen in de gehoorzaamheid gaat opleveren. Hoe het allemaal gaat lopen, dat zien we dan wel weer.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Even advocaat van de duivel, maar mijn hond zou het ook niet pikken als een reutje van zes maanden als een koning rondloopt in zijn buurt. Hij zou dat ook zeker laten merken totdat het zes maanden oude reutje zich gedraagt. Wat denkt die kleuter wel. Als ik hem zou losgooien dus he, want dat doe ik dus niet :wink:

Is het niet eigenlijk zo dat jouw hond hetzelfde gedrag laat zien naar andere honden wat de JR bij jouw hond doet? Maar dat het verschil is dat jouw hond zich niet aanpast en de andere honden wel? Ik leen mijn hond er niet voor uit, maar ik denk dat het niet goed is als je jouw hond steeds beschermt tegen oudere reuen die hem duidelijk maken dat hij nog niks voorstelt in hondenland. Er vanuit gaande dat dit zonder gaten gebeurt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Even advocaat van de duivel, maar mijn hond zou het ook niet pikken als een reutje van zes maanden als een koning rondloopt in zijn buurt. Hij zou dat ook zeker laten merken totdat het zes maanden oude reutje zich gedraagt. Wat denkt die kleuter wel. Als ik hem zou losgooien dus he, want dat doe ik dus niet :wink:

Is het niet eigenlijk zo dat jouw hond hetzelfde gedrag laat zien naar andere honden wat de JR bij jouw hond doet? Maar dat het verschil is dat jouw hond zich niet aanpast en de andere honden wel? Ik leen mijn hond er niet voor uit, maar ik denk dat het niet goed is als je jouw hond steeds beschermt tegen oudere reuen die hem duidelijk maken dat hij nog niks voorstelt in hondenland. Er vanuit gaande dat dit zonder gaten gebeurt.
Ik denk dat je daar een goed punt hebt. Moos was hetzelfde tegen jonge reutjes die zichzelf wel stoer vonden.
Ik denk dat je dat dan ook vanzelf krijgt als je een reu van een paar jaar oud tussen puber pups gaat gooien. Als die puberpups (de reutjes iig) praatjes hebben wordt dat niet gepikt.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef: Ik denk dat je dat dan ook vanzelf krijgt als je een reu van een paar jaar oud tussen puber pups gaat gooien. Als die puberpups (de reutjes iig) praatjes hebben wordt dat niet gepikt.
Ik zie Bram al voor me tussen die reutjes van zes maanden die denken dat ze heel wat zijn. Ga maar fijn spelen Bram :N: :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef: Ik denk dat je dat dan ook vanzelf krijgt als je een reu van een paar jaar oud tussen puber pups gaat gooien. Als die puberpups (de reutjes iig) praatjes hebben wordt dat niet gepikt.
Ik zie Bram al voor me tussen die reutjes van zes maanden die denken dat ze heel wat zijn. Ga maar fijn spelen Bram :N: :wink:
Hadden we Bram en Moos er samen tussen moeten mikken. Dat was lollig geworden voor die puber pupjes :N: :N: :mrgreen:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Ik weet niet of jullie er over heen lezen, maar tijdens het los spelen was het niet zo zeer dat de Jack alleen mijn hond beet. Hij deed dat bij alle honden die met elkar aan het spelen was. Lijk mij een belangrijk punt. Of hij het dan alleen bij reutjes deed: nee volgens mij niet. Hij pakte de honden die druk bezig waren, ook al waren ze helemaal niet bij hem in de buurt. Naar mijn inziens maakte het de Jack niet uit of het reu of teef was.

Als je ook goed had gelezen, had je gelezen dat ik mijn hond juist altijd met volwassen honden laat spelen omdat hij te dominant is voor jongere pups. Hij onderwerpt zich volledig over aan deze zelfverzekerde volwassen honden (lage staart, oren zo klein mogelijk makend).

Mijn hond laat niet hetzelfde gedrag als die Jack zien. Mijn hond gromt niet, bijt niet (en zeker niet een ander hond in de achterkant, naar mijn idee teken van lafheid?????) en gaat niet uit zijn dak als 2 andere honden met elkaar aan het spelen zijn. Die Jack wil dan 2 uit elkaar houden, die van mij gaat of met ander spelen of doet mee.

Maar snap dat het allemaal moeilijk uit mijn verhaal op te maken is. Zal eens kijken of ik volgend week een filmpje kan maken, zodat jullie beter beeld krijgen. De Jack is er dan niet, dus dan zien jullie hoe mijn hond functioneert in de groep. Later zal ik jullie eens laten beoordelen of deze Jack wel helemaal rechtvaardig in zijn handelen is (want ik denk dat dat het is, dat deze hond niet helemaal goed sociaal vaardig is (misschien wel alleen in een wat grotere groep) in combinatie met heel veel terrierbloed.)

Vandaag trouwens met 3 border collies gelopen van 10 maand en 7 maand en daar incasseert hij ook zijn verlies wel bij. Evenals het hondengroepje hier in de buurt, waar hij toch echt de laagste in rang is. (allemaal volwassen honden)

Denk overigens dat Kay naar jullie reuen dus net zoals naar alle andere volwassen reuen zal reageren: onderdanig, want juist die situaties zoek ik het meeste op.
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

gyanty schreef:Ik weet niet of jullie er over heen lezen, maar tijdens het los spelen was het niet zo zeer dat de Jack alleen mijn hond beet. Hij deed dat bij alle honden die met elkar aan het spelen was. Lijk mij een belangrijk punt. Of hij het dan alleen bij reutjes deed: nee volgens mij niet. Hij pakte de honden die druk bezig waren, ook al waren ze helemaal niet bij hem in de buurt. Naar mijn inziens maakte het de Jack niet uit of het reu of teef was.
Wat is bijten in dit geval? Greep de baas in? Greep de instructeur in? Greep jij in?
Als je ook goed had gelezen, had je gelezen dat ik mijn hond juist altijd met volwassen honden laat spelen omdat hij te dominant is voor jongere pups. Hij onderwerpt zich volledig over aan deze zelfverzekerde volwassen honden (lage staart, oren zo klein mogelijk makend).
Als hij zo reageert naar volwassen honden, is hij dan wel dominant? Onze honden gingen als pup nooit op hun rug voor een andere hond. En nog steeds niet. Alleen onderling gaan ze wel eens op hun rug. En spontaan voor hun baasjes. :mrgreen:
Mijn hond laat niet hetzelfde gedrag als die Jack zien. Mijn hond gromt niet, bijt niet (en zeker niet een ander hond in de achterkant, naar mijn idee teken van lafheid?????) en gaat niet uit zijn dak als 2 andere honden met elkaar aan het spelen zijn. Die Jack wil dan 2 uit elkaar houden, die van mij gaat of met ander spelen of doet mee.
Honden bijten niet een andere hond in de kont omdat ze laf zijn. Ik denk dat jij het gedrag van honden vermenselijkt. En wat is spelen in jouw ogen? Ook bij pups heeft spelen een functie en is het niet alleen voor de lol.
Maar snap dat het allemaal moeilijk uit mijn verhaal op te maken is. Zal eens kijken of ik volgend week een filmpje kan maken, zodat jullie beter beeld krijgen. De Jack is er dan niet, dus dan zien jullie hoe mijn hond functioneert in de groep. Later zal ik jullie eens laten beoordelen of deze Jack wel helemaal rechtvaardig in zijn handelen is (want ik denk dat dat het is, dat deze hond niet helemaal goed sociaal vaardig is (misschien wel alleen in een wat grotere groep) in combinatie met heel veel terrierbloed.)
Honden zijn altijd rechtvaardig in hun handelen. Misschien is gedrag in mensenogen soms ongewenst maar een hond doet niet aan zinloos geweld (voor de lol). Dit klinkt weer als vermenselijken ;)
Vandaag trouwens met 3 border collies gelopen van 10 maand en 7 maand en daar incasseert hij ook zijn verlies wel bij. Evenals het hondengroepje hier in de buurt, waar hij toch echt de laagste in rang is. (allemaal volwassen honden)

Denk overigens dat Kay naar jullie reuen dus net zoals naar alle andere volwassen reuen zal reageren: onderdanig, want juist die situaties zoek ik het meeste op. :wink:
Ik weet hoe onze airedale in het algemeen op intacte border collie reuen reageert dus ik blijf even weg van jouw schatje. :mrgreen:
Moos
Zeer actief

gyanty schreef:Ik weet niet of jullie er over heen lezen, maar tijdens het los spelen was het niet zo zeer dat de Jack alleen mijn hond beet. Hij deed dat bij alle honden die met elkar aan het spelen was. Lijk mij een belangrijk punt. Of hij het dan alleen bij reutjes deed: nee volgens mij niet. Hij pakte de honden die druk bezig waren, ook al waren ze helemaal niet bij hem in de buurt. Naar mijn inziens maakte het de Jack niet uit of het reu of teef was.

-knip-

Maar ik vind dat dus eigenlijk vrij voorspelbaar, als je een groep pups/pubers heb en je gooit er 1 echt ruim volwassen hond tussen, die geen mega lang lontje heeft (zoals veel terriers).
Ik vind het dan eigenlijk ontzettend te verwachten dat die de boel eens even gaat lopen regelen.
Of dat sociaalvaardig is? Tja, vaak lijkt het zo alsof honden die alles maar pikken van elke hond, zich nooit eens profileren, zo sociaal worden genoemd. Ik vind het vrij normaal dat een volwassen hond in zo'n groep puber pups de neiging krijgt om eens even de zaken te gaan regelen.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Waarom trainen er eigenlijk volwassen honden mee in een jonge hondencursus? Of loopt normaal alles door elkaar en is dit toeval. Ik vind het sowieso al raar om een hond die voor de eerste keer komt los te doen in een groepje dat elkaar al goed kent. Waarom niet eerst laten wennen en een beetje kennismaken. Ligt niet aan de JR en niet aan jouw hond maar aan de hondenschool.
Anne
Zoek stok!
Zeer actief

EstherK schreef:Honden zijn altijd rechtvaardig in hun handelen. Misschien is gedrag in mensenogen soms ongewenst maar een hond doet niet aan zinloos geweld (voor de lol).
Nou ja, in die zin dat er natuurlijk reuen genoeg zijn die geen andere intacte reuen in hun buurt dulden. Of honden die überhaupt niet fijn met andere honden samengaan. Dat zal heel rechtvaardig zijn in de ogen van die hond, maar niet in de ogen van het slachtoffer :wink:

Ik geloof best dat de JR in het verhaal niet de makkelijkste is. Gewoon niet losgooien dus in zo'n groep.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Mbt het dominant zijn valt het me trouwens op dat nogal wat hondeneigenaren dit zeggen over hun pup. Ik vraag me af hoeveel van die pups nou echt zo exceptioneel dominant zijn.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef: Nou ja, in die zin dat er natuurlijk reuen genoeg zijn die geen andere intacte reuen in hun buurt dulden. Of honden die überhaupt niet fijn met andere honden samengaan. Dat zal heel rechtvaardig zijn in de ogen van die hond, maar niet in de ogen van het slachtoffer :wink:
De hond die het slachtoffer is zal heus niet denken dat het onrechtvaardig is wat de JR doet :wink:

Alleen mensen denken in termen van (on)rechtvaardig, honden doen daar niet aan.

Natuurlijk moet je niet zomaar iedere hond losgooien in zo'n groep. Ik kan alleen niet beoordelen of dit ook voor de JR geldt. Dit heeft te maken met de niet al te duidelijke uitleg van TS en de vermenselijking van de honden.

Persoonlijk zou ik sowieso niet meer de hond zomaar losgooien op aanwijzen van een instructeur. Niet iedere instructeur weet waar ie mee bezig is. :wink:
Zoek stok!
Zeer actief

EstherK schreef:
Zoek stok! schreef: Nou ja, in die zin dat er natuurlijk reuen genoeg zijn die geen andere intacte reuen in hun buurt dulden. Of honden die überhaupt niet fijn met andere honden samengaan. Dat zal heel rechtvaardig zijn in de ogen van die hond, maar niet in de ogen van het slachtoffer :wink:
De hond die het slachtoffer is zal heus niet denken dat het onrechtvaardig is wat de JR doet :wink:

Het heeft wel met begrijpen te maken. Een hond die uit het niets aangevallen wordt, gaat veelal gillen. Terwijl die zelfde hond die een correctie krijgt, niet zo van slag is. Dat bedoel ik met onrechtvaardig.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
EstherK schreef:

Het heeft wel met begrijpen te maken. Een hond die uit het niets aangevallen wordt, gaat veelal gillen. Terwijl die zelfde hond die een correctie krijgt, niet zo van slag is. Dat bedoel ik met onrechtvaardig.
Volgens mij is dit per definitie niet waar. Sommige honden gillen al als een andere hond alleen maar naar ze kijkt. Andere honden gillen nooit.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik ben helemaal niet tegen het zo nu en dan vrij geven van de honden op een cursus. Maar dat is wat anders dan zomaar alle honden loslaten onder het credo "dood of de gladiolen" :19:
Even los vind ik wel goed, maar het doel is om wat spanning kwijt te raken, als het omgekeerde gebeurt gaat er iets niet goed :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Zoek stok!
Zeer actief

EstherK schreef:Volgens mij is dit per definitie niet waar. Sommige honden gillen al als een andere hond alleen maar naar ze kijkt. Andere honden gillen nooit.
Bij Bram werkt het in ieder geval wel zo en ik zie het ook bij andere honden. Hetzelfde bij correcties van mensen overigens.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
gyanty
Zeer actief

Wat is bijten in dit geval? Greep de baas in? Greep de instructeur in? Greep jij in?
Meerder korte snauwen, snel vastpakken en direct weer loslaten. Tja moeilijk te omschrijven. Van afstand er op af rennen met iets waar hij niets mee te maken heeft en dan zonder iets ook meteen in de aanval zeg maar.
Als hij zo reageert naar volwassen honden, is hij dan wel dominant? Onze honden gingen als pup nooit op hun rug voor een andere hond. En nog steeds niet. Alleen onderling gaan ze wel eens op hun rug. En spontaan voor hun baasjes. :mrgreen:
Hij is eigenlijk enkel dominant tegen jongere honden en in veel gevallen ook met leeftijdsgenoten. In de normale omgang vind ik hem eigenlijk niet zo dominant. Maar er zijn al meerdere mensen (fokker, instructeurs van verschillende hondenscholen, nu 3 in totaal) die gezegd hebben dat hij een mooi voorbeeld van dominant is. Nu was dit dus altijd in situaties met in het algemeen honden van dezelde leeftijd. Nu kwam ik op de hond nog een jongere pup tegen van een erg groot ras (weet nog even niet wat voor ras (maar denk kwa grote en verschijnig vergelijkbaar met New Foundlanderachtig iets). Hier was Kay overigens wel weer van onder de indruk en hield zich rustig en neutraal.
Honden bijten niet een andere hond in de kont omdat ze laf zijn. Ik denk dat jij het gedrag van honden vermenselijkt. En wat is spelen in jouw ogen? Ook bij pups heeft spelen een functie en is het niet alleen voor de lol.
Ik weet dat het spel maar 1 functie heeft, maar ik maakte vooral duidelijk dat die van mij dus nog echt in het spel zit met het gehele aftasten van hoe ver hij kan gaan. Eigenlijk ben ik helemaal niet van het vermenselijke van hondengedrag, maar wel grappig dat je het zegt. Overigens heb ik altijd wel geleerd dat een hond die iets te regelen heeft, nooit van achter zal aanvallen. Van achter aanvallen komt namelijk voort uit onzeker gedrag en geeft de aanvaller dus makkelijker de kans om te kunnen ontsnappen als de ander terug zou reageren.
Honden zijn altijd rechtvaardig in hun handelen. Misschien is gedrag in mensenogen soms ongewenst maar een hond doet niet aan zinloos geweld (voor de lol). Dit klinkt weer als vermenselijken ;)
Dit klinkt alsof er nooit wat mis kan zijn met een hond. Zou me afvragen of jij mijn vorige terrier dan rechtvaardig vond handelen. Door gebrek aan socialisatie, verwaarlozing en mishandeling was deze hond toch echt minder sociaal vaardig. Tegenstrijdig tekenen afgeven e.d. Wie weet wat voor verhaal er achter deze Jack schuilt? Zal de volgende keer dat ze er is vragen of ze wat meer over de Jack kan vertellen. Jack kwam trouwens sowieso wat gestresst en tja hyperactief (zeker voor zijn leeftijd)over.
Ik weet hoe onze airedale in het algemeen op intacte border collie reuen reageert dus ik blijf even weg van jouw schatje. :mrgreen:
Nou toevallig zaterdag op een andere hondenschool vroeg een man met bouvier mij om mijn border ook bij zijn boef uit te buurt te houden, omdat hij hem ook wel eens zou kunnen pakken. Verbazingwekkend bleek er helemaal niks aan de hand te zijn. En stond de bouvier te kwispelen naar mijn border en hebben ze ook uiteiendelijk gewoon gesnuffeld. Dus misschien is mijn reu nog niet zo reu als men hier doet vermoeden. Hij plast nog met alle pootjes op de grond en vind hem in algemeen nog erg puppig/jong in zijn gedrag als ik hem met sommige andere honden vergelijk.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

starfleet schreef:Waarom trainen er eigenlijk volwassen honden mee in een jonge hondencursus? Of loopt normaal alles door elkaar en is dit toeval. Ik vind het sowieso al raar om een hond die voor de eerste keer komt los te doen in een groepje dat elkaar al goed kent. Waarom niet eerst laten wennen en een beetje kennismaken. Ligt niet aan de JR en niet aan jouw hond maar aan de hondenschool.
Anne
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij is het toeval. Toen ik er een paar jaar geleden trainde was het een hele gemengde groep, was ook eigenlij verbaasd dat ik in een groep met zoveel leeftijdsgenoten zat.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Mbt het dominant zijn valt het me trouwens op dat nogal wat hondeneigenaren dit zeggen over hun pup. Ik vraag me af hoeveel van die pups nou echt zo exceptioneel dominant zijn.
Persoonlijk vind ik niks mis met een zelfverzekerde hond. Tot nu toe vooral zelfverzekerde types gehad en vind dat fijner trainbaar dan een niet zo zelfverzekerde hond. Dat is ook de reden waarom ik Kay gekozen heb en niet zijn zusje die gewoon een stuk minder zeker was van haar zaak. En tja hoe zelfverzekerd Kay is, in sommige situaties wel in andere totaal niet, dus denk en hoop dat hij met zijn aanleg en mijn begeleiding een mooi middenmoter wordt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”