Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Het zijn zo dus geen overdreven ideeën?
Nou, nee :19:
Wij hebben ook een paar honden met bepaalde wensen qua apport. Met verschillende motieven. Gewenning aan een bepaald apport, of honden die nog niet goed overweg kunnen met bepaalde apporten. Ze zijn aan het leren :pffff:
Dat dacht ik ook ja :mrgreen:
Als ze alles al beheersten konden ze net zo goed thuis blijven.
Maar daar kan een ander best anders over denken natuurlijk :wink:
Als je weet dat er een gerede kans is op gedoe kun je dat beter voorkomen vind ik, vooral bij een jonge hond. Dat komt later wel weer eens, als de boel een beetje op rolletjes loopt. Zolang het nog niet op rolletjes loopt moet je niet gaan klooien als het niet nodig is. Vind ik :wink:
Ja dat vind ik dus ook :wink:
Daar wordt eigenlijk weinig aan gedaan of over gesproken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Ik heb gevraagd waarom er steeds een andere trainer voor de groep kwam.
Vooral mensen die voor het eerst gaan trainen, vaak ook nog met hun eerste hond, hebben daar best moeite mee.
De bedoeling is dat daardoor meer trainers hun oog over de hond laten gaan en dus kunnen bijdragen aan een goede ondersteuning.

Ik heb zelf binnen twee lesuren doorgaans nog niet helemaal in de peiling hoe een hond precies is en hoe de baas/hond verhouding is.
Soms zie ik wel dat er iets aan schort, maar nog niet wat er aan schort.

Er wordt in zo'n gesprek dan toch weer verwezen naar de titel van de cursus: Zelftraining van jachthonden.
De hond blijft je eigen verantwoordelijkheid en je bepaalt dus zelf hoe of wat.
Alleen................hoe doe je dat bij je eerste hond? :denken:

Ik denk overigens dat jij als helper heel goed bent Jaap :wink:
Niet elke helper denkt precies na over welke hond en wat te doen of te geven.
Je helpt ook als je een tas met dummy's hebt en een alarmpistool en dan schiet en uit die tas iets pakt en opgooit.
En dat is vaak beter dan geen helper. Met het juiste apport nog beter natuurlijk :wink:
Als ik voor Ita iets opgooi is heel anders dan naast haar staan als een ander iets opgooit.

Op welke gronden kies jij bewust voor een bepaald apport voor een hond?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

ranetje schreef:Op welke gronden kies jij bewust voor een bepaald apport voor een hond?
Soms in overleg met de trainer, soms naar aanleiding van een vraag of opmerking van een cursist, en meestal "stiekem".
Ik zie alle honden op elke oefening en hoef me dan nergens anders op te concentreren. De helper zit eerst rang en ziet meestal als enige hoe de hond zich nabij het apport gedraagt. "Echte" bijzonderheden meldt ik altijd. Maar de keuze voor het apport maak ik in principe op basis van de recente resultaten. Als ik zie dat een combinatie zich klaarmaakt zit ik al in mijn dummyvest te grasduinen. Of ik heb iets speciaal meegenomen voor die en die :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Op welke gronden kies jij bewust voor een bepaald apport voor een hond?
Soms in overleg met de trainer, soms naar aanleiding van een vraag of opmerking van een cursist, en meestal "stiekem".
Ik zie alle honden op elke oefening en hoef me dan nergens anders op te concentreren. De helper zit eerst rang en ziet meestal als enige hoe de hond zich nabij het apport gedraagt. "Echte" bijzonderheden meldt ik altijd. Maar de keuze voor het apport maak ik in principe op basis van de recente resultaten. Als ik zie dat een combinatie zich klaarmaakt zit ik al in mijn dummyvest te grasduinen. Of ik heb iets speciaal meegenomen voor die en die :wink:
Wat heb je dan zoal in je dummyvest? :wink:
En wat is "iets speciaals"?
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:
Jaap* schreef:
Wat heb je dan zoal in je dummyvest? :wink:
En wat is "iets speciaals"?
Op zich niks bijzonders hoor, witte dummy's, groene dummy's, flairs, haredummy's, driedelige dummy's, een hele dikke zware dummy en soms, als er een hond iets moeilijks moet doen en een grote beloning verdient of als een hond nog wat moet wennen aan wild neem ik mijn nepkonijn mee. Daar zijn ze allemaal gek op :mrgreen:
Of een nepeend met vleugels enzenz. Het komt allemaal wel eens specifiek van pas :wink:
Als de situatie er om vraagt knoop ik zo een flair aan het konijn en gooi dat als een vogel :mrgreen:
Een konijn kan niet vliegen roept iedereen dan, maar daar gaat het dan nou net niet om :wink:
Jaap*
Zeer actief

En een eendenfluitje voor het lokken als een oefening beslist moet lukken :wink:
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

@ranetje:

het is alleen maar goed dat jij je trainingswensen kenbaar maakt.
Jij kent Ita het beste!

Wij moesten op de training onze dummy's inleveren en voor de honden die een voorkeur hadden werd hun eigen dummy opgegooit.

En zelftraining bij jachthonden.......dat is mooi als je ervaring hebt met het trainen van jachthonden.
Maar als je een leek bent ( in mijn geval) is het toch wel heel erg prettig als je begeleiding krijgt, want er komt heel erg veel op je af.
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
ranetje
Zeer actief

@Jaap wat heb je een mooie voorraad :ok:
Een voorjager mag blij zijn als hij zo'n helper heeft :wink:
Dat fluitje........................ :mrgreen:
Doet me denken aan die werpapparatuur van Guus.
Rana zou zeker weten bij alleen een fluitje eerst kijken waar het vandaan komt, dan ziet ze jou en dan gaat ze ergens anders zoeken :smile:
Wat dicht bij jou ligt kan je zelf wel meenemen vindt ze :F:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat Ita zou doen.

@Inge O
Er zijn hier zat trainers die zich ook zwaar aangevallen voelen hoor :mrgreen:
Maar aangezien ik op de meest gelegen en ongelegen momenten om de oren wordt gezwiept met die "zelftraining" kan ik dat natuurlijk ook retourneren :D
Wat spottende opmerkingen krijg ik wel hoor.
"Kan ze nu al eens zitten bij het afgeven van het apport?"
Valt dus wel mee, al is de ironie soms wel hoorbaar :mrgreen:

Langhaar schreef:En zelftraining bij jachthonden.......dat is mooi als je ervaring hebt met het trainen van jachthonden.
Maar als je een leek bent ( in mijn geval) is het toch wel heel erg prettig als je begeleiding krijgt, want er komt heel erg veel op je af.
Er komt zeker een heleboel op je af.
Dus in feite zou je als beginner niet bij de KNJV moeten trainen :wink:
(het verschilt per trainingsgroep hoor, er zijn ook groepen waar de beginners wat beter worden ondersteund)
Ik heb dat dinsdag avond ook voorgelegd bij mijn vraag over het wisselen van trainers e.d.
Juist omdat die "zelftraining" weer op tafel kwam.

Ik krijg steeds meer het idee dat de trainers zelf al zo lang met honden werken dat ze zich niet eens meer kunnen voorstellen hoe je daar als beginner en complete leek staat met je hondje.
De trainers zijn trainer omdat ze lang met honden bezig zijn en met hun eigen honden goede resultaten hebben behaald.

Ik hoorde van een van de anderen uit mijn groep dat er bij de spaniels een jachttraining zou zijn waar eerst twee volle avonden theorie wordt gegeven voor je met de hond op het veld verschijnt.
En de begeleiding is daar behoorlijk individueel.
Lijkt me goed verzorgd :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Vanmiddag zelf met Ita getraind op een nieuw stuk water om haar over te kunnen sturen (blind).
Het water is daar diep, riet aan de kanten met een klein stukje dat platgetrapt is aan beide oevers.
Ik vertelde Ita dat ze over water een apportje moest gaan zoeken.

Daarna zette ik haar in.........................
Ita liep vol vertrouwen naar de waterkant........................... zette een poot in het water.......................... en vlak voor haar neus kwam een karper boven :mrgreen:
Ita dook op haar buik :eek: en kroop op haar buik achter uit.
Dat water ging ze niet in, echt, echt, echt niet :neenee:

Ik ben met haar aan de waterkant gaan staan en heb voor haar neus een paar steentjes in het water gegooid (plons, plons, leek bijna hetzelfde dacht ik :idea: )

Ze moest er wel ernstig over nadenken, maar uiteindelijk is ze toch over gezwommen en heeft haar apportje gezocht :ok: knappe meid :D

Op de terugweg naar de auto heb ik op een ander stuk de nepeend in het water gegooid om haar uit water te laten apporteren.
Ze ging het water in en voelde wat waterplanten aan haar poten................... nee dus, geen apportje halen.
Met enige aanmoediging is ze toch gegaan. Er kwam een meerkoet aanzwemmen en dat geluid vond ze ook al eng :eek:
Toen ze terug was met de nepeend heb ik haar goed beloond en de oefening meteen herhaald.
Toen vond ze het niet eng meer en ze deed het keurig :ok:

Een beetje doorzetten is af en toe toch wel nodig, anders durft ze niets meer denk ik.
Als ik zeg dat het kan, moet het ook kunnen vind ik?
Ze heeft daar kennelijk toch voldoende vertrouwen in. :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Een beetje doorzetten is af en toe toch wel nodig, anders durft ze niets meer denk ik.
Hahaha, ja zo moet je het net weer treffen hé, met zo'n spelbreker van een vis :boos: :mrgreen:
Ik denk ook dat, als je A hebt gezegt, je eigenlijk ook wel B moet zeggen. Om te voorkomen dat de schrik wordt bevestigd :wink:
Hoewel ik het liefst nergens een groot punt van maak. Maar soms heb je het niet voor het kiezen :mrgreen:
Stuur je haar 'over' of stuur je haar 'vooruit' over het water eigenlijk?
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Een beetje doorzetten is af en toe toch wel nodig, anders durft ze niets meer denk ik.
Hahaha, ja zo moet je het net weer treffen hé, met zo'n spelbreker van een vis :boos: :mrgreen:
Ik denk ook dat, als je A hebt gezegt, je eigenlijk ook wel B moet zeggen. Om te voorkomen dat de schrik wordt bevestigd :wink:
Hoewel ik het liefst nergens een groot punt van maak. Maar soms heb je het niet voor het kiezen :mrgreen:
Stuur je haar 'over' of stuur je haar 'vooruit' over het water eigenlijk?
Ik stuur haar "over" en aan de overkant als ze zich heeft uitgeschud "vooruit zoek apport"
Ik heb het bij Rana eerst anders gedaan.
Vooruit is vooruit of het nou water is of land was mijn redenering.
Het werkte niet.
Warom weet ik niet, maar het ging gewoon niet.
Aan de waterkant stopte ze.
Als ik dan "over" zei ging ze wel.

Rana maakte voor mijn gevoel een onderscheid tussen water en land.
Ze wilde best verder vooruit, maar alleen als ik zei (d.m.v. "over") dat dat water er ook bij hoorde.
Als je begrijpt wat ik bedoel :mrgreen:

Hier op training wordt geadviseerd om "over" te zeggen dus dat heb ik nu maar meteen overgenomen :wink:

Ik vertelde aan de fokker wat Ita's reactie was op die karper.
Hij zei dat ik dan eigenlijk maar een vijver in de tuin moest maken met karpers. Dan werden die vissen gewoon :ok:

Ik vind dat toch wel een beetje veel werk :wink:
Op bezoek gaan bij vrienden die een vijver met vissen hebben kan ook natuurlijk :D
Ik weet alleen even niet wie :denken: :smile:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef: Ik vind dat toch wel een beetje veel werk :wink:
nouou nettie, dat valt me toch dik van je tegen, ik had toch iets meer inzet van je verwacht :roll: .

:mrgreen:
Er kan geen graafmachine in/bij de tuin komen :mrgreen:
Anders was er nog een mogelijkheid geweest voor een vijver :F:

Inge O schreef:gek dat ze dan toch van zo'n vis kunnen schrikken, terwijl een vergelijkbare aktie van een konijntje vast een héél andere reactie had uitgelokt :mrgreen: .

maar ze heeft het toch maar weer prima gedaan :ok: .
Die vis ziet ze niet aankomen en ruiken is op zijn minst veel en veel beperkter dan bij een konijn stel ik me zo voor :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Een probleem bij de training “over water”.
Het ideale plaatje:
Op commando over water zwemmen, dan over de dijk vóóruit sturen het weiland in waar de hond de eend vindt en deze langs de kortste weg, dus te water gaan recht tegenover de baas, terug brengt.

Wat er gebeurde:
Ita zwemt over water,komt met veel moeite op de kant (zeer steil taluud), ik geef het commando “vóóruit zoek apport”.
In plaats van vooruit het weiland in te gaan, schiet Ita rechtsaf over de dijk tot de auto van de helper, vervolgens linksaf over de dijk en uiteindelijk gaat ze het weiland in.
Ze vindt de eend, pakt deze vast, loopt 40 meter naar links langs de draad (omheining) en gaat dan over de dijk nog iets verder naar links.
Daar steekt ze over en brengt mij de eend.

Mijn redenering:
Tot nu toe lag elk apport voor de honden uit onze trainingsgroep op de dijk. Daarom veronderstel ik dat ze eerst de dijk afzoekt. Daarna gaat ze pas het weiland in.
40 meter verder naar links kan ze gemakkelijker het water in en uit (haar ervaring tijdens de trainingen).
Ze heeft dus haar eigen beslissing genomen. Dit ondanks mijn commando.
Ze reageerde daar totaal niet op.

Begrijp ik waarom ze dit deed? Ik denk van wel

Heb ik op dat moment te weinig appèl om haar bij te sturen? Ja beslist. Ze reageert niet op me dus ik ben het contact op dat moment kwijt.

Volgens de trainer liep ze om omdat ze het apport voor zichzelf wilde houden. Hij kon dat “aan de kophouding” zien zei hij.
Dat ik een vermoeden heb waarom ze verderop over water terug kwam is volgens de trainer alleen maar excuses maken voor Ita.
Zo kan je dat inderdaad noemen.
Ik geloof dat ik dat niet doe :mrgreen: . Ik probeer door te redeneren te achterhalen waarom ze zo deed, omdat ik alleen van daaruit kan kijken hoe ik dit moet veranderen.
Aangezien de trainer dit ziet als gebrek aan appèl heb ik gevraagd hoe ik dat dan zou kunnen verbeteren.
Het advies was veel trainen op vooruit gaan over water eventueel met hulp van iemand die aan de overkant op afstand van de wal haar aandacht trekt en het apport opgooit, op het moment dat ik het vooruit commando geef.

Probleem:
1Als ik haar op andere locaties over water stuur neemt ze wel diepte. Het probleem doet zich dus alleen daar op die dijk voor.
2.Als ze op de dijk niet vooruit gaat maar rechtsaf op de dijk gaat zoeken, heb ik geen mogelijkheid om haar bij te sturen (contact kwijt).
3.Ik heb in het verleden geleerd om na een commando “zoek apport” de hond zelf te laten uitvogelen waar dat apport ligt (het is een verloren zoek, geen dirigeren). Zoek = zoek en verder niet storen………….
Volgens de trainer mag ik dan best eens” foei” roepen als ik geen contact krijg.
Alleen..................... Ita kent die correctie niet :oeps: en dan heeft het weinig zin om foei te roepen denk ik?.
"Nee" is de enige aanwijzing (“correctie”) die ik geef als ik iets anders wil dan ze doet. En daar ben ik vrij zuinig mee.

Ik zou haar moeten kunnen bijsturen, zelfs terug moeten kunnen roepen, voor de opdracht is voltooid. Dat kan ik dus niet.

Iemand een idee hoe ik dat kan verbeteren?
Hier zit dus denk ik het basis probleem waar ik het al eerder over had.
Dat verbeter je niet door de hond extra hulp te geven bij het trainen in vooruit sturen over water :19:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

:mrgreen:
Ze heeft gedaan wat de bedoeling was, Over water een apport ophalen :19:
Er is daarom m.i. geen sprake van het verliezen van contact. Wél van een zelfstandig hondje met een eigen kijk op de taak :wink:
Ze voert niet letterlijk uit wat jij zegt, maar begrijpt heel goed wat de bedoeling is denk ik.
Waarschijnlijk zal ze pas contact met je zoeken als het niet zo is zoals zij verwachtte. Als ze bijvoorbeeld niks zou vinden. En dan kun je haar waarschijnlijk ook gewoon terugroepen en het opnieuw proberen. En dan zal ze waarschijnlijk meer doen wat je zegt :wink:
En zo leert ze, met de tijd, jou óók serieus te nemen :mrgreen:
Jaap*
Zeer actief

Het lijkt Felix wel, die weet het ook altijd beter :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
Probleem:
1Als ik haar op andere locaties over water stuur neemt ze wel diepte. Het probleem doet zich dus alleen daar op die dijk voor.
2.Als ze op de dijk niet vooruit gaat maar rechtsaf op de dijk gaat zoeken, heb ik geen mogelijkheid om haar bij te sturen (contact kwijt).
misschien is er nog een andere uitleg mogelijk : ik denk niet dat honden 'vooruit' net zo zien en beleven als wij, hoewel het er wel vaak zo uitziet. maar misschien leek die rechte dijk voor ita nu juist helemaal geschikt voor een 'vooruit' (= rechte lijn), zonder zich er daarbij rekenschap van te geven dat je nooit van de oorspronkelijke richting mag afwijken?
Dat weet ik niet.
Ik zal het in gedachten houden.
Ik heb in ieder geval geprobéérd om haar te leren dat "vooruit" betekent die kant op gaan waar je neus naar toe gericht is. :mrgreen:
En ik oefen beslist niet alleen op paden (natuurlijke rechte lijnen).
Jaap* schreef::mrgreen:
Ze heeft gedaan wat de bedoeling was, Over water een apport ophalen :19:
Er is daarom m.i. geen sprake van het verliezen van contact. Wél van een zelfstandig hondje met een eigen kijk op de taak :wink:
Ze voert niet letterlijk uit wat jij zegt, maar begrijpt heel goed wat de bedoeling is denk ik.
Waarschijnlijk zal ze pas contact met je zoeken als het niet zo is zoals zij verwachtte. Als ze bijvoorbeeld niks zou vinden. En dan kun je haar waarschijnlijk ook gewoon terugroepen en het opnieuw proberen. En dan zal ze waarschijnlijk meer doen wat je zegt :wink:
En zo leert ze, met de tijd, jou óók serieus te nemen :mrgreen:
Ik denk dat je daar gelijk in zou kunnen hebben.
Enige mate van zelfstandigheid is haar niet vreemd :mrgreen:
Is volgens jou een kwestie van standvastig doortrainen en dan verbetert het wel omdat ze mij als nuttig hulpstuk gaat zien? :wink:
Het lijkt Felix wel, die weet het ook altijd beter :mrgreen:
Dat zei een kennisje vroeger ook altijd van haar Draadharen :wink:
Is dat Staandehonderig? :?
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Hahaha, ja wij zijn op z'n best een nuttig hulpmiddel waar soms wel eens iets verstandigs uit komt :smile: :smile: :wink:

Je weet het nooit precies natuurlijk, maar ik denk wel dat het zo ongeveer werkt. Ze zal met de tijd echt wel wat bedachtzamer worden hoor. Maar soms is iets gewoon zoals het is denk ik. Felix is bijvoorbeeld een fervent omloper.
Als er iets aan de andere kant van het water valt is het eerste wat hij doet kijken of er een mogelijkheid is om met droge voeten aan de overkant te komen. Als je hem dan vooruit stuurt loopt hij om en pakt de draad keurig weer op aan de overkant :19:
Ik kan niet echt gemeend zeggen dat hij dan iets fout doet eigenlijk :mrgreen:
Zo langzaamaan slijt het er wel een beetje uit, maar als het koud is loopt hij zéker om.

Ik zie wel eens retrievers die een apport op drie commando's uitvoeren, wát je ook doet om ze te laten snappen dat het één handeling is:
"Apport" (hond loopt, langzaam, naar de valplek en kijkt om en verroert geen vin meer)
"Vast" (hond pakt apport op en kijkt om en verroert geen vin meer)
"Nou, hup, apport, kom hier" (hond komt terug dribbelen) :mrgreen:
Ik ken geen enkele staande hond die zo werkt, die apporteert, of hij gaat er vandoor :smile:
Gelukkig maar, want ik zou er knettergek van worden :ugh: :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Ik zie wel eens retrievers die een apport op drie commando's uitvoeren, wát je ook doet om ze te laten snappen dat het één handeling is:
"Apport" (hond loopt, langzaam, naar de valplek en kijkt om en verroert geen vin meer)
"Vast" (hond pakt apport op en kijkt om en verroert geen vin meer)
"Nou, hup, apport, kom hier" (hond komt terug dribbelen) :mrgreen:
Ik ken geen enkele staande hond die zo werkt, die apporteert, of hij gaat er vandoor :smile:
Gelukkig maar, want ik zou er knettergek van worden :ugh: :mrgreen:
Ja daar zit geen zelfinitiatief meer in.
Die zijn voor de jacht ook volledig onbruikbaar.
Bij een verloren zoek van een eend bijv. kan dan niet geapporteerd worden. :mrgreen:
Je ziet niet dat hij het apport gevonden heeft dus de vervolgcommando's ontbreken :(

Ik heb bij de Duitst staande honden hier (verschillende langharen) nog een derde optie gezien :wink:
Op het commando storm je naar het apport.........................je pakt het op en gooit het in de lucht..................als het dan op de grond valt doe je net alsof hij nog leeft en hap je er naar zonder aan te raken....................vervolgens maak je er een spelbuiging voor en dan brult de baas nòg een keer "Vaaaaaaaaaaaaast" en dan huppel je met het apport in de bek in een niet rechte lijn naar de baas. Onderweg herhaal je het spelletje nog een keer. :cheer:

En een retriever die naar het apport toe liep.................... daar het commando "Vaaaaaaaast" kreeg, nog eens snuffelde aan het apport en er toen overheen pieste :N:
Dezelfde hond deed dat eerst bij een konijn (kort apport) en daarna bij een duif (markeerapport)
Het apport kwam niet binnen 8)

Het "droge voeten" werk van Felix heeft hij vast meegekregen van de Drent :wink:

edit:verduidelijking
Laatst gewijzigd door ranetje op 03 jun 2009 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:En een retriever die naar het apport toe liep.................... daar het commando "Vaaaaaaaast" kreeg, nog eens snuffelde aan het apport en er toen overheen pieste :N:
Dezelfde hond deed dat eerst bij een konijn (kort apport) en daarna bij een duif (markeerapport)
dan had hij het toch goed begrepen :smile: ?
:mrgreen: :smile: :smile: :smile:
Ja zo kan je het ook bekijken :ok:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

:smile: :smile: :smile:
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Is volgens jou een kwestie van standvastig doortrainen en dan verbetert het wel omdat ze mij als nuttig hulpstuk gaat zien? :wink:
Ja (behalve dat je een hulpstuk bent :mrgreen: ). En als je toch het idee hebt dat je iets aan het appél wilt doen, dan zou ik daar niet mee aan de gang gaan bij deze proeven maar er juist bij andere zaken meer aandacht aan besteden. Liefst zaken die niet betrekking hebben op het trainen.
Als het appél een oorzaak is komt dat dan vanzelf aan het licht en heb je je "zwakke plek", je "handvat" niet getoond :wink:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Is volgens jou een kwestie van standvastig doortrainen en dan verbetert het wel omdat ze mij als nuttig hulpstuk gaat zien? :wink:
Ja (behalve dat je een hulpstuk bent :mrgreen: ). En als je toch het idee hebt dat je iets aan het appél wilt doen, dan zou ik daar niet mee aan de gang gaan bij deze proeven maar er juist bij andere zaken meer aandacht aan besteden. Liefst zaken die niet betrekking hebben op het trainen.
Als het appél een oorzaak is komt dat dan vanzelf aan het licht en heb je je "zwakke plek", je "handvat" niet getoond :wink:
Op dit moment het appèl verbeteren buiten het oefenen voor de proeven houden begrijp ik.
Dat lijkt me ook een goeie waarschuwing :ok:

Deze (dik gemaakte) zin begijp ik niet :?
Wat bedoel je?
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Inge O schreef:zal ik even voor jaap spelen :F: ? ik denk dat jaap bedoelt dat je ita maar beter niet kan laten merken dat je over deze bepaalde oefening in discussie gaat met haar, omdat je haar dan echt de kans geeft om 'nee, nee, nee :pffff: ' te zeggen :mrgreen: .
Juist :mrgreen: :ok:
Je moet tegen een inbreker niet zeggen dat je liever niet hebt dat hij het zilverwerk dat in het dressoir in het derde laatje van boven ligt meeneemt omdat dat erg kostbaar is :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
Inge O schreef:zal ik even voor jaap spelen :F: ? ik denk dat jaap bedoelt dat je ita maar beter niet kan laten merken dat je over deze bepaalde oefening in discussie gaat met haar, omdat je haar dan echt de kans geeft om 'nee, nee, nee :pffff: ' te zeggen :mrgreen: .
Juist :mrgreen: :ok:
Je moet tegen een inbreker niet zeggen dat je liever niet hebt dat hij het zilverwerk dat in het dressoir in het derde laatje van boven ligt meeneemt omdat dat erg kostbaar is :mrgreen:
:mrgreen: :smile:
Jah die snap ik.
Maar als ik nooit in duscussie zou gaan verbetert het appèl ook niet toch? :denken:

Ik bedoel bijvoorbeeld:
Je wilt niet dat je hond op een bepaald punt in het bos van het pad af gaat.
Nu is ze daar al en zet zich klaar voor de spurt...................
Je zegt "wachten", maar ondanks dat verdwijnt de hond in het bos.
Dan sta je met lege handen. Net zoals wanneer een hond een haas ziet in de uiterwaarden.
Je hebt je zwakke plek getoond.
Die zwakke plek komt altijd ergens tot uiting.
Wat doe je dan, behalve de hond aangelijnd houden op dat punt in het bos?

Ik weet dat dit een beetje situatiegericht is en dat de oplossing algemener zou moeten zijn (als je begrijpt wat ik bedoel).

Je weet dat je zwakke plekken hebt.
Je wilt die weg zien te werken.
Dan moet je toch "iets"?
Je houding veranderen bijvoorbeeld.
Maar hoe zie je dan zelf waar het aan schort?
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Ik vind dat, als je problemen met het appél ervaart, je het appél in de basis moet aanpakken. Dus meer moet gaan bepalen voor je hond op vlakken waarbij dat geen "kwaad" kan. Bijvoorbeeld er een punt van maken waar je hond ligt enzenz. Als hij dat niet doet is er niet meteen een man overboord.
Bedenk maar een paar stomme ijzeren regels.
Als je dat doet vang je de appél problemen ook weg op de vlakken waar het er wél toe doet :wink:
Sommige dingen zijn gewoon een zwakke plek omdat ze voor ons erg belangrijk zijn. Hierkomen bijvoorbeeld. Daar kun je niks aan doen :19:
En iedereen weet vast wel hoe een hond dat kan uitbuiten als hij eenmaal in de gaten heeft hoe belangrijk wij dat vinden :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Ik vind dat, als je problemen met het appél ervaart, je het appél in de basis moet aanpakken. Dus meer moet gaan bepalen voor je hond op vlakken waarbij dat geen "kwaad" kan. Bijvoorbeeld er een punt van maken waar je hond ligt enzenz. Als hij dat niet doet is er niet meteen een man overboord.
Bedenk maar een paar stomme ijzeren regels.
Als je dat doet vang je de appél problemen ook weg op de vlakken waar het er wél toe doet :wink:
Sommige dingen zijn gewoon een zwakke plek omdat ze voor ons erg belangrijk zijn. Hierkomen bijvoorbeeld. Daar kun je niks aan doen :19:
En iedereen weet vast wel hoe een hond dat kan uitbuiten als hij eenmaal in de gaten heeft hoe belangrijk wij dat vinden :mrgreen:
Ik snap wat je bedoelt :ok:
Nou nog een paar regeltjes zien te verzinnen :denken:
Het kind is in huis zo braaf en gemakkelijk als maar mogelijk is.
Om haar nou te verbieden in haar mand te gaan liggen is ook zo wat :razz: :mrgreen:

Eigenlijk is Ita doorgaans erg braaf :wink:
Ik heb zelf nog niet veel gemerkt van "uitbuiten"
Maar misschien heb ik wel een blinde vlek :mrgreen:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Ik snap wat je bedoelt :ok:
Om haar nou te verbieden in haar mand te gaan liggen is ook zo wat :razz: :mrgreen:

"Uitbuiten" kan ook pas als ze in de gaten heeft in welke open wond ze moet pulken :mrgreen:
Wij hebben het omgedraaid. Wij hebben (buiten) iets wat hij wil. Z'n eten :mrgreen:
Hij doet maar wat hij niet laten kan, maar dat hoeft nu ineens niet zo nodig meer hahaha.
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Ik snap wat je bedoelt :ok:

"Uitbuiten" kan ook pas als ze in de gaten heeft in welke open wond ze moet pulken :mrgreen:
Wij hebben het omgedraaid. Wij hebben (buiten) iets wat hij wil. Z'n eten :mrgreen:
Hij doet maar wat hij niet laten kan, maar dat hoeft nu ineens niet zo nodig meer hahaha.
Heb jij daarvoor eigenlijk een soort "stappenplan" gehanteerd om hem dat duidelijk te maken?
Hoe ben je begonnen met deze vorm van "aantrekkingskracht" en wanneer krijgt hij wel en wanneer niet?

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe je dat zou doen als je vanaf puppytijd zo zou starten, of vanaf welke leeftijd je zo zou starten.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

:oeps: Beetje laat.
Wij hebben gewoon zomaar z'n etensbak opgeruimd :wink:
En verder zit er ook geen structuur in het voeren uit de dummy. We gebruiken hem soms bij het aanleren. Op die momenten is het dus echt als bevestiging, maar verder maken we er juist een punt van om er niet voorspelbaar mee te zijn.
Ik zou niet weten hoe ik er anders mee om zou moeten gaan in geval van een pup, er zijn in principe geen voorwaarden aan verbonden :19:
De hond is vrijwel volledig vrij om z'n eigen keuze's te maken, en als hij de juiste keuze's maakt heeft hij kans op een lekkere bek :ok:
ranetje
Zeer actief

Beter laat dan nooit :mrgreen: :wink:
Bedankt Jaap :ok:

Op een of andere manier lukt het mij nog niet om die bak op te ruimen :oeps: maar eens zal ik het licht (=mijn snappen hoe het hier op te lossen) ook wel zien. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”