Een probleem bij de training “over water”.
Het ideale plaatje:
Op commando over water zwemmen, dan over de dijk vóóruit sturen het weiland in waar de hond de eend vindt en deze langs de kortste weg, dus te water gaan recht tegenover de baas, terug brengt.
Wat er gebeurde:
Ita zwemt over water,komt met veel moeite op de kant (zeer steil taluud), ik geef het commando “vóóruit zoek apport”.
In plaats van vooruit het weiland in te gaan, schiet Ita rechtsaf over de dijk tot de auto van de helper, vervolgens linksaf over de dijk en uiteindelijk gaat ze het weiland in.
Ze vindt de eend, pakt deze vast, loopt 40 meter naar links langs de draad (omheining) en gaat dan over de dijk nog iets verder naar links.
Daar steekt ze over en brengt mij de eend.
Mijn redenering:
Tot nu toe lag elk apport voor de honden uit onze trainingsgroep op de dijk. Daarom veronderstel ik dat ze eerst de dijk afzoekt. Daarna gaat ze pas het weiland in.
40 meter verder naar links kan ze gemakkelijker het water in en uit (haar ervaring tijdens de trainingen).
Ze heeft dus haar eigen beslissing genomen. Dit ondanks mijn commando.
Ze reageerde daar totaal niet op.
Begrijp ik waarom ze dit deed? Ik denk van wel
Heb ik op dat moment te weinig appèl om haar bij te sturen? Ja beslist. Ze reageert niet op me dus ik ben het contact op dat moment kwijt.
Volgens de trainer liep ze om omdat ze het apport voor zichzelf wilde houden. Hij kon dat “aan de kophouding” zien zei hij.
Dat ik een vermoeden heb waarom ze verderop over water terug kwam is volgens de trainer alleen maar excuses maken voor Ita.
Zo kan je dat inderdaad noemen.
Ik geloof dat ik dat niet doe

. Ik probeer door te redeneren te achterhalen waarom ze zo deed, omdat ik alleen van daaruit kan kijken hoe ik dit moet veranderen.
Aangezien de trainer dit ziet als gebrek aan appèl heb ik gevraagd hoe ik dat dan zou kunnen verbeteren.
Het advies was veel trainen op vooruit gaan over water eventueel met hulp van iemand die aan de overkant op afstand van de wal haar aandacht trekt en het apport opgooit, op het moment dat ik het vooruit commando geef.
Probleem:
1Als ik haar op andere locaties over water stuur neemt ze wel diepte. Het probleem doet zich dus alleen daar op die dijk voor.
2.Als ze op de dijk niet vooruit gaat maar rechtsaf op de dijk gaat zoeken, heb ik geen mogelijkheid om haar bij te sturen (contact kwijt).
3.Ik heb in het verleden geleerd om na een commando “zoek apport” de hond zelf te laten uitvogelen waar dat apport ligt (het is een verloren zoek, geen dirigeren). Zoek = zoek en verder niet storen………….
Volgens de trainer mag ik dan best eens” foei” roepen als ik geen contact krijg.
Alleen..................... Ita kent die correctie niet

en dan heeft het weinig zin om foei te roepen denk ik?.
"Nee" is de enige aanwijzing (“correctie”) die ik geef als ik iets anders wil dan ze doet. En daar ben ik vrij zuinig mee.
Ik zou haar moeten kunnen bijsturen, zelfs terug moeten kunnen roepen, voor de opdracht is voltooid. Dat kan ik dus niet.
Iemand een idee hoe ik dat kan verbeteren?
Hier zit dus denk ik het basis probleem waar ik het al eerder over had.
Dat verbeter je niet door de hond extra hulp te geven bij het trainen in vooruit sturen over water