Tsja, misschien niet helemaal een duidelijk standpunt maar;
Ik heb zelf een hond in een kennel en 1 buiten/binnen.
Cento is de buiten/binnen hond en is van origine een buitenhond die elke winter zo'n enorme vacht ontwikkeld dat hij 's winters binnen veel te veel last heeft van de hitte, maar hij zit niet in een kennel.
Mikey zit altijd in zijn kennel, behalve als ik helemaal alleen thuis ben. Hij is niet vriendelijk, ook niet tegen man en kinderen dus hij moet wel. Daarnaast heb ik nog in en uitlopende vriendjes tussen de 9 en 15 jaar en die kunnen maar zo op onverwachte momenten binnen vallen. Hij bijt, dus hij mag alleen los als ik helemaal alleen ben met alle deuren op slot

.
Maarrrrrr, ik ben van mening dat geen enkele hond liever in de kennel zit dan in huis bij de baas, of om mijn part buiten bij de baas. Soms kan het niet anders en natuurlijk ben ik ook van mening dat Mikey niets te kort komt, bedoel hij traint 3 maal ochtenden per week, hij werkt in totaal 30 uur per week, wat samen met de ,kop op de schouder, reistijd neerkomt op 40 uur per week samen onder weg. Daarnaast moet de rest ook aan zijn trekken komen en gaat ie dus met de rest van de meute mee lopen én fietsen, dus nee hij kon het slechter treffen. Maar als ie de keuze had wilde hij gewoon de héle dag bij mij zijn. Hij had natuurlijk nog liever dat ik de hele dag bij hém, dus buiten

, zou zijn.
Maar helaas, dat gaat niet. Hij kan gewoon niet los, niet met zijn karakter.
Hij is echt niet ongelukkig, maar als hij zou mogen kiezen, dan koos hij vast niet voor de kennel

. En trouwens de honden van mijn collega's ook niet. Tuurlijk trekken ze zich terug in de kennel, dat zijn ze nou eenmaal gewend. Als ik de kennel open heb en ik loop zelf naar binnen dan gaat Mikey ook eerst in de kennel in de deuropening staan. En als hij dan ziet dat ik op de bank ga zitten én dat de deur blijft open staan, dan komt ie als een speer naar binnen en ploft met een gelukzalige blik naast mij op de bank.
Dus soms noodzakelijk ja, dierenmishandeling of kwelling nee, maar als de hond mocht kiezen.........Dan lag 99 procent met de bips bij de baas op de bank.
En dan het liefst samen met de baas buiten op de loungebank
Enne Frank, ik laat ze altijd zwemmen bij het gemaal, en dan in de Lolee. Of iets verder op in de Lolee, aan jouw kant van de Gravenallee zeg maar, bij de brug en dan aan de Singelkant. Ik kom meestal daar op tijden als de meeste mensen werken, kom nooit zoveel mensen tegen.
Nog verderop richting Zenderen is ook een optie. Zet je je auto neer bij de brug in de Bolkshoekweg en loop je een stukje richting Zenderen langs het water. Ook niet druk, soms wel met vissers, maar dat zie je meteen en dan zoek je een ander stekkie. Succes.