Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oproepen sneller laten komen

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Frenk schreef:
maart schreef:je hond zo laten volgend, vind ik absoluut geen 'doodsimpel kunstje'. het staat iedereen vrij om dit te proberen en eind deze week het resultaat te tonen :19: Heb je nog 5 dagen, om een doodsimpel kunstje aan te leren is dat absoluut meer dan voldoende toch :pffff: :wink:
Als mijn hond zo te motiveren zou zijn voor een bal (of wat dan ook), dan zou dat het trainen een stuk eenvoudiger maken. Ik zie dit nog niet zomaar lukken met een meer zelfstandige hond. :19:
En het is toch ook zo dat op die drive/baasgerichtheid/aanleg voor balfixatie gefokt wordt?
ik denk dat mijn honden enorm zelfstandig zijn (Fax niet zo), en met name de reu die ik gebruik heb, is dat héél zeker en vast. Die zou het prima doen in zijn eentje :ok:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik kan het filmpje niet zien, maar kan me er wel een voorstelling van maken. Ik denk dat mensen met een hond zonder veel werkdrift een hond met een enorme drive al snel hysterisch vinden. Maar het is ook een manier van omgaan met zo'n hond. Om het even naar agility te vertalen, er zijn borders met een enorme drive die werkelijk prachtig lopen en er zijn er die alleen maar hysterisch zijn en waar ik langs de kant zelfs al zenuwachtig van word.

Frenk, jij vergelijkt je hond in de agility met werkhonden. Dat jouw hond het voor jou doet en de werkhonden voor de beloning. Dat is maar gedeeltelijk waar. Ga eens naar topcombinaties kijken en je ziet dat de honden ontzettend graag willen lopen. Maar om dingen aan te leren, beloon je wel. Denk aan raakvlakken. Denk je nou echt dat een Border uit zichzelf aan het eind van de kattenloop wacht? Natuurlijk niet, die wil er vanaf drie meter hoogte vanaf springen om door te denderen. Dat zul je dus moeten leren. Izzie ga ik eerst het raakvlak aanleren en dan pas de toestellen. En dat doe ik toch echt met belonen.

Hondensport kun je op heel veel niveaus doen en dat is hartstikke leuk. Maar je kunt een recreatief uurtje agility niet vergelijken met een wedstrijdloper op topniveau. Dat is een andere manier van trainen.

Ik train overigens obedience met Izzie. Heel onnatuurlijk volgens veel mensen (he Inge :wink: ), maar ik vind het prachtig. Ik weet niet of ik het zo precies krijg, maar ik heb wel een trainer die het mij zou moeten kunnen leren. Ik denk dat veel mensen iebelig zouden worden hoe ik nu al met Izzie train. We trainen niet vaak en het zijn simpele oefeningen, maar dat doen we dan wel erg precies. Ik denk dat een hond verschillende dingen kan leren. Bij drijven zal Izzie veel initiatief moeten laten zien, agility zit er een beetje tussen in en obedience is heel strak.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
maart
Zeer actief

Inge O schreef:
Martijn schreef:Maar het gaat wel om de bal. :pffff:
niet helemaal - eva vindt dat rennen en springen en vliegen op zich duidelijk ook heel leuk. wedden dat ze het met veel enthousiasme blijft doen als ze een schouderklopje als beloning krijgt? (OK, wel met iéts minder enthousiasme dan, maar toch :mrgreen: )
doet DS ook met het volgwerk :19: ze loopt liever 10 meter naast me, dan om de meter beloond te worden :19:

Liefst nog eens met een paar hoeken erin, zalig als tussendoor nog eens over de schans mag springen, héérlijk vind ze het als ik stop en ik een 'hier' vraag, zit ze nl met één sprong voor mee, daarna terug een 'voet', zelfde scenario... laat haar maar volgen, doe ik haar écht een plezier mee. Bal is natuurlijk super, maar ze wil er graag ook écht iets voor doen. Geef ik haar tussendoor gewoon een klopje op de schouder, heb ik heel zeker een even enthousiaste hond.
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef:Het gaat mij niet om de kop omhooghouden het gaat mij om het hypergefocuste op de bal.
Dat is een keuze van de geleider. Je kunt strak volgen ook aanleren zonder bal.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Zoek stok! schreef:Frenk, jij vergelijkt je hond in de agility met werkhonden. Dat jouw hond het voor jou doet en de werkhonden voor de beloning.
Nee, ik vergelijk ze niet. Want dat zou echt op veel te veel plekken mank gaan. :mrgreen: Ik reageerde op de bewering dat er geen honden zijn die zonder bal of wat dan ook in het vooruitzicht een agilityparcours kunnen lopen.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef:Nee, ik vergelijk ze niet. Want dat zou echt op veel te veel plekken mank gaan. :mrgreen: Ik reageerde op de bewering dat er geen honden zijn die zonder bal of wat dan ook in het vooruitzicht een agilityparcours kunnen lopen.
Er zijn er anders genoeg op een wedstrijd die als ze gefinisht zijn direct naar de riem toe rennen waar een trektouw aan zit :wink: Bram en Caja mogen een voerdummy leegeten na een parcours, die ligt buiten het parcours bij de finish klaar. Ze zouden het zonder ook doen, maar je wilt ze op deze manier wat extra stimuleren. Ik train ook met voerdummy en weet niet anders dan dat mensen of voer of een speeltje of alletwee bij zich hebben om mee te belonen. Die honden lopen vast ook zonder, maar motivatie is wel iets wat je moet blijven onderhouden. Ook bij honden die zelf barsten van de motivatie. De manier van handelen verder maakt overigens ook veel uit voor de motivatie, maar dit terzijde.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Frenk schreef:En ik weet niet waarom het niet tot jou doordringt :mrgreen: dat dat niet is waar ik het over heb :wink: Het gaat mij niet om de kop omhooghouden het gaat mij om het hypergefocuste op de bal.
Zonder dat soort drift krijg je ook geen hond die een spoor uitwerkt, die een slachtoffer in een bos of het puin zoekt, die schapen drijft of hoedt etc. etc. En het kan ook handig zijn bij het terugroepen van een hond uit een bos waar die lekker z'n eigen ding aan het doen is. Ik vraag me af wat jij er eigenlijk voor een hinder van hebt dat "wij" ( :wink: ) zoiets gebruiken om met onze honden te trainen. En robots worden ze er echt niet van, als het zo was, draaide iedereen "vol" op keuringen, examens en wedstrijden
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

maar nogmaals.. wat is er nou zo verkeerd aan de ballen gekte bij honden..... ik snap dat nog steeds niet.......

net zo min als mensen zeggen dat ze er problemen mee hebben om bij een oudere hond og snoepjes te gebruiken... daar hoor je ook altijd zon aversie tegen...
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Frenk schreef:Nee, ik vergelijk ze niet. Want dat zou echt op veel te veel plekken mank gaan. :mrgreen: Ik reageerde op de bewering dat er geen honden zijn die zonder bal of wat dan ook in het vooruitzicht een agilityparcours kunnen lopen.
Er zijn er anders genoeg op een wedstrijd die als ze gefinisht zijn direct naar de riem toe rennen waar een trektouw aan zit :wink: Bram en Caja mogen een voerdummy leegeten na een parcours, die ligt buiten het parcours bij de finish klaar. Ze zouden het zonder ook doen, maar je wilt ze op deze manier wat extra stimuleren. Ik train ook met voerdummy en weet niet anders dan dat mensen of voer of een speeltje of alletwee bij zich hebben om mee te belonen. Die honden lopen vast ook zonder, maar motivatie is wel iets wat je moet blijven onderhouden. Ook bij honden die zelf barsten van de motivatie. De manier van handelen verder maakt overigens ook veel uit voor de motivatie, maar dit terzijde.
Ik reageerde op Martijn:
Martijn schreef:Zonder dat er een verdere beloning voor in het zicht staat?
En dan exact het voorgeschreven parcoursje?

Dat lijkt me wat onwaarschijnlijk. :wink:
Ik zeg overigens absoluut niet dat er iets mis zou zijn met belonen an sich, maar ik vind een Bram of Caja tijdens een agility wedstrijd echt niet te vergelijken met de hond in het filmpje.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Gos schreef:Ik vraag me af wat jij er eigenlijk voor een hinder van hebt dat "wij" ( :wink: ) zoiets gebruiken om met onze honden te trainen.
Ik heb er uiteraard geen hinder van. Maar ik vind er wel iets van om de eisen voor een spelletje steeds strenger te stellen en vervolgens honden met nog meer uitvergrootte driften te fokken. :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef: Ik reageerde op Martijn:
Martijn schreef:Zonder dat er een verdere beloning voor in het zicht staat?
En dan exact het voorgeschreven parcoursje?

Dat lijkt me wat onwaarschijnlijk. :wink:
Het ligt er aan hoe vaak je het doet. Een gemotiveerde hond kan het best een keer hebben als de bal of het touw of voer er niet ligt. Maar structureel niet belonen, daar krijg je geen gemotiveerde honden van.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
maart
Zeer actief

Frenk schreef: Ik zeg overigens absoluut niet dat er iets mis zou zijn met belonen an sich, maar ik vind een Bram of Caja tijdens een agility wedstrijd echt niet te vergelijken met de hond in het filmpje.
en waarom niet? omdat je Bram of Caja hier ook eens op foto's ziet waarbij ze vrolijk door de hei huppelen?

Wel, ik heb deze hond en een pup van Bart Bellon ook al eens vrolijk door de hei en het huis zien huppelen.

of is het omdat hier de hond aan de baas plakt, terwijl in agility de honden over het terrein rennen? (en op training het gros van de honden hysterisch blaffend aan het terrein zijn vastgebonden :N: )

en tuurlijk zijn Bram en Caja tijdens agility niet te vergelijken met de hond hier. De hond doet hier nl. geen agility :denken:
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef: wel jammer dat je het niet kan zien, want dan zou je beter kunnen snappen waarom ik er gewoon geen lol in heb om het te zien, ik heb het nog zelden met een filmpje zo erg gehad als met dit :wink: . vooral de herhaling van de herhaling van de herhaling van de herhaling vind ik iets heel negatiefs uitstralen : 'mijn hond doet dit als ik het wil wel 1000 keer, omdat ik het wil :pffff: '. nee, echt to-taal niet mijn ding :N: .
O is dat het. Ik zal het filmpje nog eens proberen te bekijken. Ik vind er wel een verschil in zitten of iets 'macht' uitstraalt of 'samenwerking'. Daarom is de ene combinatie prachtig en gaan m'n haren overeind staan bij een andere. Dat heb ik bij alle hondensporten.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gos
Zeer actief

Frenk schreef:
Gos schreef:Ik vraag me af wat jij er eigenlijk voor een hinder van hebt dat "wij" ( :wink: ) zoiets gebruiken om met onze honden te trainen.
Ik heb er uiteraard geen hinder van. Maar ik vind er wel iets van om de eisen voor een spelletje steeds strenger te stellen en vervolgens honden met nog meer uitvergrootte driften te fokken. :wink:
Het is maar de vraag of de regels steeds strenger worden. Daarover verschillen de meningen, maar daarvoor zou je dan buiten je normale wereldje moeten gaan rondkijken en praten Frenk. En in hoeverre ben je eigenlijk bekend met die regels? Je stelt dit wel, maar ik zie er geen onderbouwing van. Idem dito over
"vervolgens honden met nog meer uitvergrootte driften te fokken", in vergelijking waarmee? met "vroeger"? Ik ken genoeg mensen die menen dat die driften "vroeger" sterker waren, en dat men tegenwoordig anders fokt. En dat beide dingen z'n voor- en nadelen hebben. Dus ik ben wel benieuwd waar je die wijsheid vandaan haalt.
frank1985
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:
Inge O schreef: wel jammer dat je het niet kan zien, want dan zou je beter kunnen snappen waarom ik er gewoon geen lol in heb om het te zien, ik heb het nog zelden met een filmpje zo erg gehad als met dit :wink: . vooral de herhaling van de herhaling van de herhaling van de herhaling vind ik iets heel negatiefs uitstralen : 'mijn hond doet dit als ik het wil wel 1000 keer, omdat ik het wil :pffff: '. nee, echt to-taal niet mijn ding :N: .
O is dat het. Ik zal het filmpje nog eens proberen te bekijken. Ik vind er wel een verschil in zitten of iets 'macht' uitstraalt of 'samenwerking'. Daarom is de ene combinatie prachtig en gaan m'n haren overeind staan bij een andere. Dat heb ik bij alle hondensporten.
heb ik net zo :wink: .
en bij het bewuste filmpje vind je dat het macht uitstraalt ? zo ja waar zie je dat dan aan ?
Gos
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:Ik vind er wel een verschil in zitten of iets 'macht' uitstraalt of 'samenwerking'. Daarom is de ene combinatie prachtig en gaan m'n haren overeind staan bij een andere. Dat heb ik bij alle hondensporten.
Je gelooft het nooit, zelfs heel veel africhters zien wel het verschil tussen de ene en de andere combinatie, al "scoren" ze hetzelfde :wink:
frank1985
Zeer actief

Gos schreef:
Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:Ik vind er wel een verschil in zitten of iets 'macht' uitstraalt of 'samenwerking'. Daarom is de ene combinatie prachtig en gaan m'n haren overeind staan bij een andere. Dat heb ik bij alle hondensporten.
Je gelooft het nooit, zelfs heel veel africhters zien wel het verschil tussen de ene en de andere combinatie, al "scoren" ze hetzelfde :wink:
maar wat ik me dan afvraag: komt een hond die het niet echt leuk vind wel op het nivo van de hond op dit filmpje ?
Zoek stok!
Zeer actief

maart schreef: of is het omdat hier de hond aan de baas plakt, terwijl in agility de honden over het terrein rennen? (en op training het gros van de honden hysterisch blaffend aan het terrein zijn vastgebonden :N: )
En bij africhting zitten de honden zo lekker rustig in de auto wil je zeggen :smile: Bij ons zitten de honden trouwens niet vastgebonden, maar de Shelties kunnen wel flink blaffen inderdaad :wink:
maart schreef:
en tuurlijk zijn Bram en Caja tijdens agility niet te vergelijken met de hond hier. De hond doet hier nl. geen agility :denken:
Ik denk dat Frenk appel in het algemeen te strak vindt, denk ik. Waarschijnlijk met uitzondering van GG omdat dit niet zo heel precies is. Ik houd wel van strak, maar het moet er niet gedwongen uitzien. Dat is de kunst van echt goede combi's. Het moet er eigenlijk uitzien of het ontzettend simpel is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
maart
Zeer actief

frank1985 schreef:
Gos schreef:
Inge O schreef:
maar wat ik me dan afvraag: komt een hond die het niet echt leuk vind wel op het nivo van de hond op dit filmpje ?
alle honden vinden het leuk, anders beginnen ze er niet aan om ze af te richten. Alle honden 'hebben het dus in zich'.
maar soms ontbreekt het inlevingsvermogen van de geleider, het vermogen om zich aan te passen aan de hond. ze kennen maar één werkwijze en daaraan dient de hond zich aan te passen.

die honden werken onder druk, omdat ze moeten, omdat ze anders helemaal niets hebben. Die honden doen het wel graag, maar ze doen het omdat ze moeten, niet omdat ze écht samen met de baas zich willen gaan amuseren.

Die combinaties haal ik er ook wel uit eerlijk gezegd.
Zoek stok!
Zeer actief

frank1985 schreef:maar wat ik me dan afvraag: komt een hond die het niet echt leuk vind wel op het nivo van de hond op dit filmpje ?
Niet leuk is zo'n mensenwoord. Een hond kan het doen omdat het moet en dat zelfs op hoog niveau.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
maart
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
maart schreef: of is het omdat hier de hond aan de baas plakt, terwijl in agility de honden over het terrein rennen? (en op training het gros van de honden hysterisch blaffend aan het terrein zijn vastgebonden :N: )
En bij africhting zitten de honden zo lekker rustig in de auto wil je zeggen :smile: Bij ons zitten de honden trouwens niet vastgebonden, maar de Shelties kunnen wel flink blaffen inderdaad :wink:
maart schreef:
Ik denk dat Frenk appel in het algemeen te strak vindt, denk ik. Waarschijnlijk met uitzondering van GG omdat dit niet zo heel precies is. Ik houd wel van strak, maar het moet er niet gedwongen uitzien. Dat is de kunst van echt goede combi's. Het moet er eigenlijk uitzien of het ontzettend simpel is.
ja, bij ons zitten ze wel vastgebonden aan de terreinen, sorry voor de veralgemening :N:

dat laatste ben ik met je eens, maar eerlijk, ik zie tussen bart bellon en zijn honden toch wel goede verstandhoudingen :19:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Frenk schreef:
malinois schreef:
Frenk schreef:
crutz schreef: volgens mij alleen door Marc en Martijn (dat ze Eva bewust bal-gek hebben gemaakt) en niet door de mensen hier in het topic die IPO of KNPV doen...
Ook door Malinois. Dat ze het elke pup leert, schreef ze ergens.
malinois schreef:
Frenk schreef: Dat wordt anders wel steeds geschreven :wink:
ik leer mijn pups spelen met een balletje... dat elke dag.. niks meer en niks minder... en dan met name met het oog op apporteren...
nogmaals hoe wil je een hond op een andere manier 'balgek' maken dan?
bal vastbinden in de bek? dit is ruim voldoende om een hond de bal leuk te laten vinden is mijn ervaring.
Ik reageerde op crutz :wink:
en je had het over mij dus kun je dan ook een antw. op mn vraag geven?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
crutz schreef:
MARC_S schreef:
crutz schreef: volgens mij alleen door Marc en Martijn (dat ze Eva bewust bal-gek hebben gemaakt) en niet door de mensen hier in het topic die IPO of KNPV doen...
Wat is bewust balgek maken? Wij hebben speciaal zo'n bal gekocht omdat dat ons aangeraden werd toen ik IPO wilde doen. Dus dan met die bal spelen buiten. Maar balgek maken lukt denk ik sowieso niet. Wel nam Eva alles in de bek en ging er mee lopen. Uiteindelijk hebben we gekozen om haar een bal te geven ipv haar met colaflessen en stukken plastic te laten spelen. :mrgreen: Dat is wat ik bedoelde met balgek maken. Voorwerpen hebben wilde ze altijd al.
[/img]
oke, ging ook alleen maar even in op dat Frenk aangaf dat "men" het had over bewust balgek maken en ik dat naar mijn idee alleen uit jullie hoek had horen komen.....alleen je bedoelde daar dus mee veel met de bal spelen, hetzelfde eigenlijk als dat ik het bedoelde :wink:
Nogmaals, Malinois schreef dat. Ik zal even de quotes opzoeken dan maar :roll:
malinois schreef:balletjesgek? Dat zijn ze hier ook, ik ben er maar wat blij mee... en ik denk mensen met andere honden ook.
Dat leer ik hier elke pup aan...
en
malinois schreef:Daarnaast heb ik met mijn honden nu gemerkt dat het wel heel fijn is dat je een balgekke hond hebt in combi met andere honden... dus alleen al om deze reden zou ik een hond balgek maken al zou ik nooit met hem trainen.
Zo dan :ok:
zo dan moet je wel alles quoten:
malinois schreef:ik leer mijn pups spelen met een balletje... dat elke dag.. niks meer en niks minder... en dan met name met het oog op apporteren...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
Gos schreef:Nogmaals, wat je op zo'n filmpje ziet is het resultaat van het doorwerken op bepaalde driften.
Het is het resultaat van eisen die een sport stelt (en die steeds strakker worden) en keuzes qua fok.
maar wat voor sport doet die Bart Bellon dan op het filmpje volgens jou?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
Zoek stok! schreef:Frenk, jij vergelijkt je hond in de agility met werkhonden. Dat jouw hond het voor jou doet en de werkhonden voor de beloning.
Nee, ik vergelijk ze niet. Want dat zou echt op veel te veel plekken mank gaan. :mrgreen: Ik reageerde op de bewering dat er geen honden zijn die zonder bal of wat dan ook in het vooruitzicht een agilityparcours kunnen lopen.
Frenk, mijn hond (de linkse dus) traint altijd en altijd met een balletje... alleen nu is dat balletje er niet omdat er een wedstrijd is.... maar hond kijkt nog steeds doet net als altijd:

Afbeelding

waarom zou hij aan het eind, buiten het veld niet beloond mogen worden met een balletje... (in dit geval door mn trainer omdat ik hem zelf niet bij me mag dragen)
Het balletje is zn lust en zn leven en die zou hij niet mogen krijgen omdat jij dat hysterisch gedrag vind :denken:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:maar nogmaals.. wat is er nou zo verkeerd aan de ballen gekte bij honden..... ik snap dat nog steeds niet.......

net zo min als mensen zeggen dat ze er problemen mee hebben om bij een oudere hond og snoepjes te gebruiken... daar hoor je ook altijd zon aversie tegen...
volgens mij snappen wij dit allemaal niet maar wil of kan Frenk ons dat op de een of andere manier niet uitleggen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
hoe zie je dat voor je dat fokker dit doen die zowel honden voor de IPO als KNPV fokken?
2 totaal verschillende dingen dus.... dat zou dan knap zijn als ze dat kunnen op de manier hoe jij het stelt.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:
Gos schreef:
Inge O schreef:
nee :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
kun je de filmpjes van mij ook niet zien dan? Ik heb ze eventueel nog op mn pc staan is dezelfde hond nl als in het filmpje met ongeveer dezelfde oefeningen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
frank1985 schreef:maar wat ik me dan afvraag: komt een hond die het niet echt leuk vind wel op het nivo van de hond op dit filmpje ?
Niet leuk is zo'n mensenwoord. Een hond kan het doen omdat het moet en dat zelfs op hoog niveau.
maar dan krijg je een gedrukte hond en dat kost punten dus zullen ze niet hoog scoren.... :wink: tenminste ik praat nu voor de IPO.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”