Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Maybe....maybe.....

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Mireillevdw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Maybe....maybe.....

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Er wordt door de eigenaren van de vader van Haakon, gezegd dat Haakon kwaliteiten zou hebben als dekreu. :mrgreen:
Dit vinden wij natuurlijk helemaal fantastisch en we hopen dan ook dat hij op 28 juni mooie resultaten gaat behalen op de show.
We hebben hem opgegeven voor 2 klasses. De klasse voor ouderdieren en nageslacht en jonge honden klasse.
Dan zal hij een half jaar later gerontgend worden en natuurlijk is naast dat het karakter ook doorslaggevend.
Nu is hij natuurlijk nog jong en we zijn nog volop met hem in training. Hij reageerd nogal opgewonden op andere honden als we met m aan de wandel zijn en hij zit aan de riem, maar daar zijn we ons op het moment erg op aan het richten en het gedrag lijkt zich zelfs al iets te hebben vebeterd. Met kleine stappen gaan we vooruit. :mrgreen:

Dus misschien, als alles positief is, zal onze knapperd ooit ingezet gaan worden voor de fok. Ik vond dit wel een bericht om even aan jullie mede te delen en ik hoop dat jullie hard voor ons gaan duimen als de tijd daar is. We vinden het allemaal enorm spannend en houden jullie op de hoogte. :mrgreen:
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
Marloes*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marloes* »

Gaaf!!!
Ik ben benieuwd.
Houd ons op de hoogte!
Dusty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese stabij x Toller
Toller

Ongelezen bericht door Dusty »

spannend!!

een hoop werk voor jullie in het vooruitzicht maar dat is alleen maar leuk toch?! :mrgreen:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Leuk! Ik denk dat je eerder blij moet zijn met zijn opgewonden reactie op andere honden. Hij kan beter blijdschap vererven dan agressie :mrgreen:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

mireillevdw schreef: Hij reageerd nogal opgewonden op andere honden als we met m aan de wandel zijn en hij zit aan de riem
Opgewonden zoals in blij of opgewonden zoals in boos? :denken:

Als iemand zijn (erfelijk verkregen) scheve neus recht laat zetten omdat hij geen kinderen wil met scheve neuzen, helpt dat ook niet echt :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

Wat leuk! Haakon is prachtig en ik vind hem persoonlijk zeker een aanwinst voor het ras.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik dacht dat jullie en een aantal andere mensen waaronder jullie trainer zijn gedrag écht niet normaal vinden en dat daarom die "castratie" nodig was? :denken:
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hutsje schreef:ik dacht dat jullie en een aantal andere mensen waaronder jullie trainer zijn gedrag écht niet normaal vinden en dat daarom die "castratie" nodig was? :denken:
Mijn klomp was ook al gebroken....
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Volgens mij wilden ze een tijdelijke castratie zodat ze het niet luisteren konden doorbreken en daarna weer kijken hoe het gaat met testosteron. En gaat die tijdelijke castratie niet door op advies van de da en op verzoek van de fokker.
Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen :wink:
Afbeelding
Mireillevdw
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:Volgens mij wilden ze een tijdelijke castratie zodat ze het niet luisteren konden doorbreken en daarna weer kijken hoe het gaat met testosteron. En gaat die tijdelijke castratie niet door op advies van de da en op verzoek van de fokker.
Nee, je hebt het goed begrepen. :wink:

Ik snap best dat sommige mensen er nu geen touw meer aan vast kunnen knopen en daarom zal ik hier proberen alles zo uit te leggen dat het voor iedereen wat duidelijker is, hoe het is gelopen.

Op 12 april 2009 hadden wij een puppyreünie. Haakon was toen bijna 9,5 maand oud en het ging echt allemaal superleuk samen. Een fantastische dag gehad.
Toen we op het laatst lekker op het terras zaten met z’n allen, gaven de eigenaren van Indy (vader Haakon) aan dat ze Haakon echt super graag zouden zien op de show van 28 juni, omdat ze helemaal weg waren van m.
Natuurlijk is het geweldig om zo’n compliment te krijgen (vooral van iemand die er kijk op heeft) en we zijn dan ook erg trots op onze kanjer.

Maar de laatste tijd reageerde Haakon behoorlijk opgewonden als er andere honden in de buurt zijn. Hij gaat fixeren, borstelen (rugharen overeind), blaffen (soms) en trekken als hij oogcontact kan krijgen met de andere hond. Als er geen oogcontact is, valt het allemaal gelukkig mee.

Omdat ik nog nooit een hond heb gehad, is het voor mij ook allemaal vrij nieuw en mensen moeten ook kunnen begrijpen dat af en toe de moed in de schoenen zakt als je het gevoel hebt dat je als baas minder leuk bent dan de hondjes op straat.
Het baasgerichte is juist wat ons zo aantrekt in een herder. Een beetje eigenwijs en soms niet luisteren, vind ik absoluut geen probleem, maar dit is echt even wat anders. Hij lijkt soms wel blind voor de wereld om zich heen. Alles wat telt is dan die andere hond.

Toen wij bij de fokker en de eigenaren van Indy aangaven dat we waarschijnlijk niet meededen met de show, omdat het gedrag van Haakon naar andere honden toe ons niet handig lijkt tijdens een show waarbij zoveel andere honden aanwezig zullen zijn, kregen wij zeer teleurstellende mailtjes terug, waarbij dus werd aangegeven dat ze het ontzettend jammer vonden dat Haakon niet meedeed en Haakon volgens hun de kwaliteiten zou hebben voor een dekreu. Indy was vroeger schijnbaar precies hetzelfde en zijn karakter is geweldig!!!!
Dus leek het ons een goed plan om Haakon tijdelijk te laten castreren, zodat zijn aandacht wat meer op ons gefocust zou zijn, omdat zijn hormonen dan niet meer zo door z’n lijf gieren.
Ik had voor woensdagavond een afspraak bij de dierenarts gepland staan, maar de twijfel begon ineens heel erg toe te slaan die dag.
Toen we het er met de dierenarts over hadden, besefte ik dat we fout bezig waren om op deze manier te denken en toen ook nog een bleek dat hij de (groei)ontwikkeling beïnvloed zou kunnen worden door het implantaat, hebben we er dus voor gekozen om het niet te doen.
Hij is tenslotte nog een puber en echt kwaad wil hij niet. Toen we bij de dierenarts waren, was er een JR en Haakon dacht meteen weer: “ Leuk!!! Spelen!!!”
Maar die JR was het daar niet zo mee eens en gromde eens goed naar Haakon. Haakon lijkt daar echter geen kwaad in te zien en zat nog steeds vrolijk te kwispelen met zijn oren in zijn nek…… Verderop zat ook een labradorreu in de wachtkamer en ook daar was hij heel vriendelijk tegen, dus eigenlijk wist ik toen al dat dit niet de juiste manier zou zijn en oneerlijk tegenover Haakon.
Oke, ik heb een fout gemaakt, maar maakt iedere beginnend hondeneigenaar niet een keer een fout? Misschien heb ik zijn gedrag niet helemaal goed ingeschat en misschien zit er ook wel wat dominantie in. Hij legt namelijk vaak de poten op de rug als hij aan het spelen is en probeert de meeste honden ook gewoon om te gooien.
Misschien ook wat onzekerheid. Het is tenslotte en een puber en waren wij ook niet onzeker tijdens onze pubertijd? Die onzekerheid zou met zo’n implantaat ook om kunnen gaan slaan in angstagressie en eigenlijk heeft dat alles ertoe geleid, dat we het proberen met nog extra, extra veel training en we hopen zo het optimale te kunnen bereiken met Haakon.
Hopelijk is ons verhaal zo duidelijk en kunnen jullie begrijpen waarom wij zo hebben gehandeld.
Afbeelding
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Maar als je hond zo'n gedrag behoud naar honden toe, dan word ie toch geen dekreu?

Samen met de gezondheid lijkt dat me wel een heeel belangrijke en bepalende factor...
Net daarom vind ik het raar dat ze nu al spreken over dekken enzo. Ik zou als fokker terughoudend zijn met mijn advies en teminste afwachten wat ie doet met andere honden als ie volwassen is :19: .
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Paddle schreef:Maar als je hond zo'n gedrag behoud naar honden toe, dan word ie toch geen dekreu?

Samen met de gezondheid lijkt dat me wel een heeel belangrijke en bepalende factor...
Net daarom vind ik het raar dat ze nu al spreken over dekken enzo. Ik zou als fokker terughoudend zijn met mijn advies en teminste afwachten wat ie doet met andere honden als ie volwassen is :19: .
Ik ken Haakon niet, en ik ken Mireille niet.

Uit haar verhaal maak ik op dat ze voor het eerst een hond heeft en misschien wel gewoon worstelt met puberaal gedrag van een jonge reu.
Misschien zag ze het inderdaad zwarter dan het was, misschien is alleen hulp bij de opvoeding van zo'n hond voldoende om te laten zien dat er met het karakter niets mis is (of juist wel).

Een beslissing over dekreu zijn kan je uitstellen zo lang de ballen er nog aan zitten :wink:
De hond eens op een show laten zien als hij wat beter onder controle staat kan ook nog altijd.
Het hoeft toch niet gisteren ineens geregeld te worden?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Mireillevdw schreef:
Frenk schreef:Volgens mij wilden ze een tijdelijke castratie zodat ze het niet luisteren konden doorbreken en daarna weer kijken hoe het gaat met testosteron. En gaat die tijdelijke castratie niet door op advies van de da en op verzoek van de fokker.
Nee, je hebt het goed begrepen. :wink:

Ik snap best dat sommige mensen er nu geen touw meer aan vast kunnen knopen en daarom zal ik hier proberen alles zo uit te leggen dat het voor iedereen wat duidelijker is, hoe het is gelopen.

Op 12 april 2009 hadden wij een puppyreünie. Haakon was toen bijna 9,5 maand oud en het ging echt allemaal superleuk samen. Een fantastische dag gehad.
Toen we op het laatst lekker op het terras zaten met z’n allen, gaven de eigenaren van Indy (vader Haakon) aan dat ze Haakon echt super graag zouden zien op de show van 28 juni, omdat ze helemaal weg waren van m.
Natuurlijk is het geweldig om zo’n compliment te krijgen (vooral van iemand die er kijk op heeft) en we zijn dan ook erg trots op onze kanjer.

Maar de laatste tijd reageerde Haakon behoorlijk opgewonden als er andere honden in de buurt zijn. Hij gaat fixeren, borstelen (rugharen overeind), blaffen (soms) en trekken als hij oogcontact kan krijgen met de andere hond. Als er geen oogcontact is, valt het allemaal gelukkig mee.

Omdat ik nog nooit een hond heb gehad, is het voor mij ook allemaal vrij nieuw en mensen moeten ook kunnen begrijpen dat af en toe de moed in de schoenen zakt als je het gevoel hebt dat je als baas minder leuk bent dan de hondjes op straat.
Het baasgerichte is juist wat ons zo aantrekt in een herder. Een beetje eigenwijs en soms niet luisteren, vind ik absoluut geen probleem, maar dit is echt even wat anders. Hij lijkt soms wel blind voor de wereld om zich heen. Alles wat telt is dan die andere hond.

Toen wij bij de fokker en de eigenaren van Indy aangaven dat we waarschijnlijk niet meededen met de show, omdat het gedrag van Haakon naar andere honden toe ons niet handig lijkt tijdens een show waarbij zoveel andere honden aanwezig zullen zijn, kregen wij zeer teleurstellende mailtjes terug, waarbij dus werd aangegeven dat ze het ontzettend jammer vonden dat Haakon niet meedeed en Haakon volgens hun de kwaliteiten zou hebben voor een dekreu. Indy was vroeger schijnbaar precies hetzelfde en zijn karakter is geweldig!!!!
Dus leek het ons een goed plan om Haakon tijdelijk te laten castreren, zodat zijn aandacht wat meer op ons gefocust zou zijn, omdat zijn hormonen dan niet meer zo door z’n lijf gieren.
Ik had voor woensdagavond een afspraak bij de dierenarts gepland staan, maar de twijfel begon ineens heel erg toe te slaan die dag.
Toen we het er met de dierenarts over hadden, besefte ik dat we fout bezig waren om op deze manier te denken en toen ook nog een bleek dat hij de (groei)ontwikkeling beïnvloed zou kunnen worden door het implantaat, hebben we er dus voor gekozen om het niet te doen.
Hij is tenslotte nog een puber en echt kwaad wil hij niet. Toen we bij de dierenarts waren, was er een JR en Haakon dacht meteen weer: “ Leuk!!! Spelen!!!”
Maar die JR was het daar niet zo mee eens en gromde eens goed naar Haakon. Haakon lijkt daar echter geen kwaad in te zien en zat nog steeds vrolijk te kwispelen met zijn oren in zijn nek…… Verderop zat ook een labradorreu in de wachtkamer en ook daar was hij heel vriendelijk tegen, dus eigenlijk wist ik toen al dat dit niet de juiste manier zou zijn en oneerlijk tegenover Haakon.
Oke, ik heb een fout gemaakt, maar maakt iedere beginnend hondeneigenaar niet een keer een fout? Misschien heb ik zijn gedrag niet helemaal goed ingeschat en misschien zit er ook wel wat dominantie in. Hij legt namelijk vaak de poten op de rug als hij aan het spelen is en probeert de meeste honden ook gewoon om te gooien.
Misschien ook wat onzekerheid. Het is tenslotte en een puber en waren wij ook niet onzeker tijdens onze pubertijd? Die onzekerheid zou met zo’n implantaat ook om kunnen gaan slaan in angstagressie en eigenlijk heeft dat alles ertoe geleid, dat we het proberen met nog extra, extra veel training en we hopen zo het optimale te kunnen bereiken met Haakon.

Hopelijk is ons verhaal zo duidelijk en kunnen jullie begrijpen waarom wij zo hebben gehandeld.

als ik dit zo lees, dan wil Haakon alleen spelen?
want dan lijkt hij erg op onze Buster een half jaar terug. die trok ook aan de riem als er een andere hond aankwam. maar die zocht dan kontakt in de vorm van spelen. niet uit agressie. die was dus erg druk met andere honden. maar wel met goede wil.

ik denk als het een beetje hetzelfde als buster is dit dus vanzelf minder wordt. bij Buster was het echt wel de leeftijd. energiek, nieuwschierig en alles is leuk !en niks is eng :pffff:
Buster borstelde toen ook hoor, maar dat was een beetje zijn onzekerheid verbergen door er groot en stoer uit te zien. hij had dat ook als hij iets rook buiten.
ooh, Buster legde ook zijn poot op de rug van andere honden. het is uitdagen door een beetje bijdehand te doen (noem het dominant als je wilt) en zo gingen de honden dan omhelzingen met de voorpoten doen. puur spelmatig was dit. hij deed ook spelbuigingen als een hond niet wou. en dan kreeg hij het toch voor elkaar dat er gespeeld werd :mrgreen:

dus dat wil niet zeggen dat je hond dan agressief is of wat ook. hij kan alleen als hij ouder wordt dit spel in vechten omzetten. dan moet je denk ik duidelijk naar de hond toezijn dat jij dat niet accepteert. en dan zul je ook andere honden moeten ontwijken waarbij het niet goed gaat. maar dat is met de meerderheid van (grote) reuen wel zo denk ik. en hem dan b.v met teefjes laten spelen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Paddle schreef:Ik zou als fokker terughoudend zijn met mijn advies en teminste afwachten wat ie doet met andere honden als ie volwassen is :19: .
Maar in de tussentijd is het wel handig als een hond waar je als fokker potentie in ziet niet voortijdig gecastreerd wordt.
Anders wordt er niet veel gedekt natuurlijk ;)

Ik probeer zulke dingen ook enigszins te sturen, omdat er steeds vaker heel vroeg gecastreerd wordt.
En dan kunnen veelbelovende honden uit lijnen die je graag wilt behouden dus zomaar uitzicht raken, vanwege die castratiedrang van veel mensen en dierenartsen.

Misschien ligt het wel anders als je een kleine populatie hebt, zoals wij, maar ik denk toch dat het principe hetzelfde is.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Mireillevdw
Zeer actief
Contacteer:

Paddle schreef:Maar als je hond zo'n gedrag behoud naar honden toe, dan word ie toch geen dekreu?

Als hij dit gedrag blijft vertonen niet, maar we hebben goede hoop, omdat Indy vroeger precies hetzelfde was en dat is echt een heerlijke hond.
Tenslotte gaan we heel, heel veel trainen, zodat hij weer op ons gefocust raakt.
Afbeelding
Paddle
Zeer actief

Marjoleine schreef:Maar in de tussentijd is het wel handig als een hond waar je als fokker potentie in ziet niet voortijdig gecastreerd wordt.

Ik probeer zulke dingen ook enigszins te sturen, omdat er steeds vaker heel vroeg gecastreerd wordt.
En dan kunnen veelbelovende honden uit lijnen die je graag wilt behouden dus zomaar uitzicht raken, vanwege die castratiedrang van veel mensen en dierenartsen.

Misschien ligt het wel anders als je een kleine populatie hebt, zoals wij, maar ik denk toch dat het principe hetzelfde is.
Dat begrijp ik, maar dan is het toch niet eerlijk om mensen van een castratie te houden door hen een fokkercarriëre te voorspellen?

Net een hond die zulk gedrag vertoont waarbij de baas er niet mee kan omgaan (en hem dus wil castreren) zou ik persoonlijk zeker niet van zeggen dat ie later weleens geschikt zou zijn voor de fok.

Overigens werd ie toch niet gecastreerd, maar een implantaat iod? Of verminderd dat ook de vruchtbaarheid?

Ben trouwens een leek in dit soort zaken :N:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Paddle schreef:
Marjoleine schreef:Maar in de tussentijd is het wel handig als een hond waar je als fokker potentie in ziet niet voortijdig gecastreerd wordt.

Dat begrijp ik, maar dan is het toch niet eerlijk om mensen van een castratie te houden door hen een fokkercarriëre te voorspellen?

Net een hond die zulk gedrag vertoont waarbij de baas er niet mee kan omgaan (en hem dus wil castreren) zou ik persoonlijk zeker niet van zeggen dat ie later weleens geschikt zou zijn voor de fok.

Overigens werd ie toch niet gecastreerd, maar een implantaat iod? Of verminderd dat ook de vruchtbaarheid?

Ben trouwens een leek in dit soort zaken :N:
Ik zou ook niet zeggen dat hij niet geschikt is :wink:

Als alle honden worden uitgesloten omdat hun baas niet overweg kan met het karakter bij gebrek aan ervaring....................
Als fokker assistentie aanbieden zodat je kunt zien of het aan de baas ligt of aan de hond is toch veel realistischer? :U:
Afbeelding
Paddle
Zeer actief

ranetje schreef:
Als alle honden worden uitgesloten omdat hun baas niet overweg kan met het karakter bij gebrek aan ervaring....................
Als fokker assistentie aanbieden zodat je kunt zien of het aan de baas ligt of aan de hond is toch veel realistischer? :U:
Ik bedoelde ook niet uitsluiten, maar ook niet aanmoedigen zoals hier bij de TS gebeurd.

Ik vraag me trouwens af als je als fokker wel de juiste pupkopers hebt gezocht als je moet assistentie bieden omdat ze niet met het karakter overweg kunnen.
En dan bedoel ik niet eentje, maar op meer regelmatige basis. Want je eerste zin doet vermoeden dat er zo een heleboel bestaan :N: .
Afbeelding
Mireillevdw
Zeer actief
Contacteer:

Paddle schreef:
Ik bedoelde ook niet uitsluiten, maar ook niet aanmoedigen zoals hier bij de TS gebeurd.

Ik vraag me trouwens af als je als fokker wel de juiste pupkopers hebt gezocht als je moet assistentie bieden omdat ze niet met het karakter overweg kunnen.
En dan bedoel ik niet eentje, maar op meer regelmatige basis. Want je eerste zin doet vermoeden dat er zo een heleboel bestaan :N: .
Nou, schijnbaar mag je volgens sommige mensen hier als beginnend hondenbezitter geen fouten maken……:roll:
Geef dan advies ipv commentaar…..
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Paddle schreef:
ranetje schreef:

Dat is ook zo :wink:
Er zijn jaarlijks een heleboel honden die bij baasjes komen die voor het eerst een hond/pup krijgen/hebben.
Een groot deel van die kersverse baasjes zou gebaat zijn met wat hulp van een goede hondenschool of van de fokker.

Ik zou het als fokker niet erg vinden als het baasje zelf erkent dat hij gloednieuw is en wat hulp kan gebruiken.
Dan zelf helpen of een school aanbevelen.
Niet de baasjes in hun eigen sop laten gaarkoken met het risico dat een van mijn fokproducten een slechte naam zou krijgen als ik zeker weet dat dat niet klopt.

In geval het baasje echt geen hulp wil, heb je de hond aan de verkeerde baas verkocht als fokker.
En ook dat kan ongewild gebeuren (of door onverschilligheid)
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ranetje schreef:
Paddle schreef:
ranetje schreef:

Dat is ook zo :wink:
Er zijn jaarlijks een heleboel honden die bij baasjes komen die voor het eerst een hond/pup krijgen/hebben.
Een groot deel van die kersverse baasjes zou gebaat zijn met wat hulp van een goede hondenschool of van de fokker.

Ik zou het als fokker niet erg vinden als het baasje zelf erkent dat hij gloednieuw is en wat hulp kan gebruiken.
Dan zelf helpen of een school aanbevelen.
Niet de baasjes in hun eigen sop laten gaarkoken met het risico dat een van mijn fokproducten een slechte naam zou krijgen als ik zeker weet dat dat niet klopt.

In geval het baasje echt geen hulp wil, heb je de hond aan de verkeerde baas verkocht als fokker.
En ook dat kan ongewild gebeuren (of door onverschilligheid)
helaas gebeurd het soms wel eens ja...een verkeerde inschatting van de fokker
onlangs zelf nog meegemaakt, een jonge hond (6mnd) in huis geplaatst omdat ik dacht dat hij dar geschikt voor was (in combi met de mensen die zich aanmelden en een stukje cursus en begeleiding)

gevolg is, hond uiteindelijk accuut terug moeten halen ivm kapotbijten van een jas en nu een maand later aansprakelijk gesteld voor de schade omdat ik aangegeven heb de verantwoordelijkheid voor de hond te dragen door hem toen het in hun ogen echt niet meer ging terug te halen ipv hem te laten zitten, een spuitje te laten geven (dat wilden zij, en geloof me, er zit geen kwaad in de hond) of naar een asiel te laten brengen...
alles loopt nu via de rechtsbijstandsverzekering, want ik ben het er natuurlijk niet mee eens...
Mireillevdw
Zeer actief
Contacteer:

Jullie hebben het steeds over de fokker, maar nu lijkt het misschien net alsof die zo op ons ingepraat zou hebben om Haakon niet te laten castreren, maar dit is niet het geval. Dat hij de kwaliteiten als dekreu zou hebben, speelt al vanaf die puppydag en toen was er nog geen sprake van tijdelijke castratie.
Ik ga Haakon nu eenmaal niet laten castreren, omdat dit invloed gaat hebben op zijn (groei) ontwikkeling en omdat ik bij er nog eens heel goed erover te hebben nagedacht, gewoon vind dat dit niet de manier is en we misschien toch te weinig hebben geprobeerd. Tenslotte vertoonde Haakon’s vader hetzelfde gedrag rond deze leeftijd en ook dat is helemaal goed gekomen. Dat is een superlieve stabiele hond, dus ik heb er alle vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen met onze schat. :wink:
Natuurlijk doen we het in 1ste instantie voor onszelf, want het lijkt me heerlijk om zonder gedoe buiten te kunnen lopen. :mrgreen: Maar dat neemt niet weg dat het natuurlijk hardstikke leuk zou zijn als Haakon wordt gezien als aanwinst voor het ras en er straks misschien ooit Haakon JR-tjes rondlopen.:mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Kijk nou maar eerst eens hoe die show gaat :wink: Het valt me op dat jullie nogal van de hak op de tak springen voor wat betreft honden. Verheug je er nou niet al te veel op, ga er gewoon naartoe en dan zie je wel. Anders ben je straks heel erg teleurgesteld als hij geen goede kwalificatie behaalt of als niemand hem vraagt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
allysa
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door allysa »

wat leuk zeg! mooi compliment ook :wink:
veel succes straks!
en laat je vooral niet teveel meeslepen in discussies, zijn vaak van die 'nietszeggende meningen' van mensen die niets beters te doen hebben. :blah:
zo heeft iedereen wel een mening, en kan nergens lezen dat je daar om gevraagd hebt toch.
Geniet gewoon van elke dag!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Paddle schreef:Net een hond die zulk gedrag vertoont waarbij de baas er niet mee kan omgaan (en hem dus wil castreren) zou ik persoonlijk zeker niet van zeggen dat ie later weleens geschikt zou zijn voor de fok.
Dat soort gedrag moet je los zien van fokgeschiktheid.

Er is een groot verschil tussen nurture en nature, oftewel tussen aangeleerd door de omgeving (al dan niet actief) en aangeboren.

Ik denk persoonlijk dat er veel honden zijn die niet tot hun recht komen door onervarenheid of verkeerde aanpak van de eigenaar.
Dan kun je dus eenheidsworst gaan fokken, maar wie dat doet gaat voorbij aan de oorsprong van een ras.
Dat is een keuze en die keuze maakt Mireilles fokker niet.
Ik kan me dat voorstellen, ik maak zo'n keuze ook niet ;)

Persoonlijk lijkt het me erg positief als je fokker wat ziet in je hond!
Zo ben ik ooit ook begonnen (al was het wel meteen mijn intentie) en dat is erg stimulerend. Ik probeer mijn kopers ook te stimuleren als ik wat in een hond zie.
Dus Mireille: gewoon leuk! Lekker proberen of het lukt op show en lekker doorgaan met trainen :ok:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Zoek stok! schreef:Kijk nou maar eerst eens hoe die show gaat :wink: Het valt me op dat jullie nogal van de hak op de tak springen voor wat betreft honden. Verheug je er nou niet al te veel op, ga er gewoon naartoe en dan zie je wel. Anders ben je straks heel erg teleurgesteld als hij geen goede kwalificatie behaalt of als niemand hem vraagt.
:ok:

Natuurlijk is het een onwijs leuk compliment dat je hond eventueel geschikt is voor de fokkerij. Maar ik heb zelf in de jaren ook geleerd dat fokkers niet altijd eerlijk zijn :wink: Zij kijken toch anders naar de hond dan een gezinshond.
Het uitvalgedrag is opzich niet perse erfelijk, maar de fokkers hebben de hond niet in huis, die zien alleen de buitenkant. Het zal ze vaak een worst wezen hoe ze zijn naar andere honden, als ze maar mooi zijn :19:
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:een hond van dit soort rassen uitsluiten voor de fok omdat hij in bepaalde situaties met een onervaren baas agressie vertoont naar onbekende honden (waarschijnlijk sexegenoten) zou ik wel een beetje de wereld op zijn kop vinden. dat zou namelijk willen zeggen dat we honds gedrag gaan wegselecteren, puur en alleen omdat dit makkelijker zou zijn voor onervaren baasjes?

ik mag echt hopen van niet.
Precies :ok:
Dat zou de dwaasheid ten top zijn.
nu, het omtrainen van dit gedrag tot een vorm waar je vat op hebt moet je natuurlijk wel gewoon voor jezelf doen, om de dagdagelijkse omgang prettiger en makkelijker te maken, maar moet je in wezen los zien van foktgeschiktheid.
(even voor de duidelijkheid : ik heb het hier niet over zwaar hondagressieve honden)
Ik ben dat ook met je eens.
Natuurlijk is het voor jezelf gemakkelijker als je contole kunt krijgen over het gedrag van de hond.
Dat staat ook los van fokgeschiktheid. :ok:
Alleen werd het nu omgedraaid.
Een hond die uitvallerig is omdat de baas (nu nog) weinig ervaring heeft werd ongeschikt genoemd om eventueel in de toekomst voor de fok te gebruiken.
Die indruk kreeg ik tenminste een beetje uit de reacties in dit topic :wink:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik moet even inhaken op stukjes over onzekere beginnende hondeneigenaren. Ondanks dat ik veel gelezen heb, veel ervaring met honden heb ben ik toch regelmatig onzeker geweest over mijn handelen bij mijn huidige inmiddels puber. Ik heb veel ervaringen met probleemhonden en bij elke scheet die nu misgaat zie ik mijn kleine pupje ook al veranderen in een probleemhond. Nu blijkt tot nu toe alles nog steeds heel erg goed te gaan en heb ik me steeds voor niks zorgen gemaakt.

Tja je moet toch leren. En je kan zoveel boeken lezen, maar je leert echt pas met de jaren van je ervaringen. Wat in boeken staat is leuk en handig, maar theorie en praktijk verschilt nogal eens. Dat leer je door ervaring. En soms is het moeilijk om te kiezen als beginnend hondeneigenaar welk pad je wilt bewandelen. Je schat het altijd rooskleurig in en je wilt juist bij je eerste hond het zo goed doen. Dat maakt dat beginnende hondeneigenaren vaak erg onzeker zijn. Bedenk wel dat dat juist een goede eigenschap kan zijn. Zulk soort mensen zullen altijd op zoek gaan naar een oplossing. Als een beginnend hondeneigenaar te zeker is van zijn zaak, zou ik me veel eerder zorgen maken. Iemand die alles al weet wil niet leren.

Nog even terug naar het onderwerp.
Leuk zeg. Geniet nog even van het compliment en wacht met spanning de show af. Ga je zelf met hem lopen op show? En dus fanatiek aan de ringtraining ook?
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

ranetje schreef:
Inge O schreef:een hond van dit soort rassen uitsluiten voor de fok omdat hij in bepaalde situaties met een onervaren baas agressie vertoont naar onbekende honden (waarschijnlijk sexegenoten) zou ik wel een beetje de wereld op zijn kop vinden. dat zou namelijk willen zeggen dat we honds gedrag gaan wegselecteren, puur en alleen omdat dit makkelijker zou zijn voor onervaren baasjes?

ik mag echt hopen van niet.
Precies :ok:
Dat zou de dwaasheid ten top zijn.
nu, het omtrainen van dit gedrag tot een vorm waar je vat op hebt moet je natuurlijk wel gewoon voor jezelf doen, om de dagdagelijkse omgang prettiger en makkelijker te maken, maar moet je in wezen los zien van foktgeschiktheid.
(even voor de duidelijkheid : ik heb het hier niet over zwaar hondagressieve honden)
Ik ben dat ook met je eens.
Natuurlijk is het voor jezelf gemakkelijker als je contole kunt krijgen over het gedrag van de hond.
Dat staat ook los van fokgeschiktheid. :ok:
Alleen werd het nu omgedraaid.
Een hond die uitvallerig is omdat de baas (nu nog) weinig ervaring heeft werd ongeschikt genoemd om eventueel in de toekomst voor de fok te gebruiken.
Die indruk kreeg ik tenminste een beetje uit de reacties in dit topic :wink:
Ik denk dat mensen zich vooral verbazen over het feit dat TS eerst een topic opende dat Haakon geen normaal puber gedrag vertoond, en dat dat er niet zomaar uit te trainen is, gedragsprobleem hier gedragsprobleem daar en dat kon alleen maar opgelost worden met een tijdelijke castratie, en opeens BAM, is het allemaal geen probleem meer, en is het allemaal maar pubergedrag, want hij kan eventueel ingezet worden voor de fok. Dat is tenminste hetgeen waar ik over struikelde.

Persoonlijk denk ik dat hij verder geen erge gedragsproblemen heeft of wat dan ook, en dat er na trainen en als hij wat ouder is een hele fijn hond uitkomt die misschien wel geschikt zou kunnen zijn voor de fok.
Mireillevdw
Zeer actief
Contacteer:

gyanty schreef:Ik moet even inhaken op stukjes over onzekere beginnende hondeneigenaren. Ondanks dat ik veel gelezen heb, veel ervaring met honden heb ben ik toch regelmatig onzeker geweest over mijn handelen bij mijn huidige inmiddels puber. Ik heb veel ervaringen met probleemhonden en bij elke scheet die nu misgaat zie ik mijn kleine pupje ook al veranderen in een probleemhond. Nu blijkt tot nu toe alles nog steeds heel erg goed te gaan en heb ik me steeds voor niks zorgen gemaakt.

Tja je moet toch leren. En je kan zoveel boeken lezen, maar je leert echt pas met de jaren van je ervaringen. Wat in boeken staat is leuk en handig, maar theorie en praktijk verschilt nogal eens. Dat leer je door ervaring. En soms is het moeilijk om te kiezen als beginnend hondeneigenaar welk pad je wilt bewandelen. Je schat het altijd rooskleurig in en je wilt juist bij je eerste hond het zo goed doen. Dat maakt dat beginnende hondeneigenaren vaak erg onzeker zijn. Bedenk wel dat dat juist een goede eigenschap kan zijn. Zulk soort mensen zullen altijd op zoek gaan naar een oplossing. Als een beginnend hondeneigenaar te zeker is van zijn zaak, zou ik me veel eerder zorgen maken. Iemand die alles al weet wil niet leren.

Nog even terug naar het onderwerp.
Leuk zeg. Geniet nog even van het compliment en wacht met spanning de show af. Ga je zelf met hem lopen op show? En dus fanatiek aan de ringtraining ook?
We genieten er zeker van en als hij niet gebruikt gaat worden voor de fok, maakt dat onze liefde voor hem er echt niet minder op. :wink:
Maar het is natuurlijk ook geweldig om zo’n compliment te krijgen en dan vooral van mensen die er kijk op hebben.

Overigens gaat mijn vriend samen met Haakon de ring in, maar voor deze show was geen speciale ringtraining nodig volgens de fokker. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat.

Ik wil bij deze ook even de vreugde met jullie delen door te vertellen hoe goed het oefenen met Haakon gisteren ging. Hij luisterde echt heel goed en was maar even heel erg gericht op de 2 JR’s die vlak langs ons liepen. :ok: Sommige mensen zullen wel denken dat er bij ons een steekje los zit :smile: (zo enthousiast doen we soms), maar dat maakt niet uit. Zolang wij er maar van kunnen profiteren als Haakon strakjes volwassen is. Ach, hij is toch zo’n lekker ding. :I:

Hij is laatst wel 2 x naar het pension geweest en daar mogen de honden altijd samen met elkaar buiten spelen (mits de hond met andere honden kan uiteraard) en ik heb toch een beetje het idee dat dat misschien wel heel goed is geweest voor m.
Hij lijkt zoveel veranderd in korte tijd…… :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”