-Gaby- schreef:ranetje schreef:christo schreef:Frenk schreef:
Natuurlijk is dat overlast. Hele vervelende overlast zelfs. En ik vind ook echt dat je als katteneigenaar daar iets aan zou moeten doen. En dat kan varieren van het aanbieden van een kattenwegjaag systeem (die bestaan toch?) tot het binnenhouden van je kat. Maar natuurlijk is het onacceptabel als je vijver leeggevist wordt.
Nou, als het geen katten zijn dan zijn het wel de reigers hoor. En ook daartegen moet je je vijver beschermen. Hoef je niet eens een net voor te gebruiken, je komt ook al een eind door de vijver dieper te maken en wat schuilplekken voor je vissen te maken.
Punt is bij mij dat er ook zat mensen zijn met een vijver en buurtkatten en reigers die op hun vissen azen en die daar hun maatregelen voor nemen en lekker doorgaan met hun leven.
In hoeverre je je druk maakt over zo'n kwestie ligt ook grotendeels aan je eigen instelling.
Ik denk dat het ook wel een beetje aan de maat van je tuin en je vijver ligt
Ik had het wel leuk gevonden als je op mijn volledige reactie (meer naar boven op deze pagina) had gereageerd.
Je valt marian* aan op twee keer een kat binnen, maar je vergeet haar andere stukje (over die dagelijks bezochte vijver in haar tuin dus o.a.)

Volgens mij heb ik een aardig tolerante instelling, maar ik kan het niet waarderen als ik uit het raam kijk en er ligt een onthoofde babygans. De kat van de buurvrouw had het gedaan. Ja, zei ze, de kat doet het vaker, merels, muizen, eigenlijk vanalles wel. Maar ja, je kunt een kat niet binnen houden hè? En daarmee was de kous af. Ik lig er niet wakker van, maar toch, ik vind het ook niet kloppen, heeft niets met een intolerante instelling te maken.
Het is gewoon een heel moeilijk verhaal Gaby.
Dit is dus dé natuur van katten. En daar probeer ik me helemaal niet van mijn verantwoordelijkheid als katteneigenaar er vanaf te maken, maar het is gewoon een feit dat katten jagen en killen of met hun prooi spelen.
Ik had 3 katten, nu dus nog 2, en 1 daarvan is ook een kat die veel wilder is dan de andere 2.
Die eet dus bijvoorbeeld gewoon een rat op (nu vind ik een rat weer niet zo erg hoor).
Komt hij binnen met een muis of een enkele keer een kikker, dan doe ik er alles aan om die muis of kikker zo snel mogelijk te redden.
Ik vind het ook geen leuke eigenschap van een kat, maar het zit in hun natuur. Zo werkt de natuur, een gans doet weer wat anders en een reiger is ook geen lieverdje.
Daarbij kan iedereen zeggen wat hij wil, maar een deel van de katten is écht absoluut niet binnen te houden, óók niet in een stukje afgezette tuin.
Ook dat is geen excuus verzinnen, het is de waarheid.
Nobby (mijn 'wilde' kat) had ik uit het asiel gehaald 10 jaar geleden als binnenkat. Ik woonde toen in een flat en moest dus absoluut een binnenkat hebben. Dat was hij volgens het asiel.
Het begin ging nog wel hoor, maar toen werd hij agressief: hij viel alles en iedereen aan die binnenkwam. Toen ging hij letterlijk tegen de muren lopen

Ik wist niet wat ik meemaakte.
Het balkon had ik afgezet met gaas, hij kreeg het voor elkaar te ontsnappen en is 21 meter naar beneden gevallen.
Zo heb ik hem 1,5 jaar binnengehouden, een totaal gestoorde kat.
Ik ging verhuizen, woon relatief rustig (in zoverre nog mogelijk) en heb hem toen maar buitengelaten.... en wat had ik na een paar dagen: een rustige gelukkige kat zonder een spoortje van agressie.
Ik weet dus echt niet wat voor oplossing er moet zijn voor dit soort katten

Ik wou dat ik hem binnen kon houden, heb het dus ook 1,5 jaar gedaan, maar er zijn katten die dus compleet getikt worden binnen en ernstige gedragsproblemen ontwikkelen.
Hiermee wil ik niet zeggen dat katten maar overlast mogen geven (dat heb ik al eerder gezegd dat er dan toch naar een oplossing moet worden gezocht, al zou ik soms dus ook geen oplossing weten heel eerlijk gezegd).
Ik wil een beetje achtergrondinformatie geven dat het probleem niet eenvoudig op te lossen is en dat het bij veel katten echt niet mogelijk is ze binnen te houden of in een hokje van 2 x 3 in de tuin.
Eerlijk? Van mij hoeft het eigenlijk dus niet meer om zelf katten te hebben. Ik heb er nooit overlast van gehad, maar snap best dat ze het in sommige gevallen wél geven (niet alle gevallen, want sommige vind ik ook 'gezeur').
En een oplossing is er 9 van de 10 keer stomweg niet.
Niet omdat de eigenaar geen verantwoordelijkheid wil nemen (soms is dit natuurlijk wel het geval), maar omdat de kat echt absoluut totaal niet binnen is te houden.