Nakisha schreef:Leuk is het niet, maar hoe wil je het veranderen? Alle katten, honden en kinderen binnen opsluiten??
Als iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid neemt en dus ook voor zijn katten/honden/kinderen/wat dan ook, dan zou dat denk ik al een hele hoop schelen. En je inleven in de ander (geldt dus voor alle partijen

).
Voor mijzelf sprekend: ja ik zou een kat buiten laten lopen, want dat hebben veel katten nodig voor een katwaardig leven. Maar het is mijn kat, dus mijn verantwoordelijkheid. Veroorzaakt hij overlast bij mijn buren (en dan bedoel ik dus redelijkerwijs, geen "kattenhaters"), dan is het mijn verantwoordelijkheid om die overlast op te lossen. Net zo goed als dat het mijn verantwoordelijkheid is om de overlast die mijn hond oplevert (poepen, blaffen) tot het minimum te beperken. En dat geldt ook voor als ik straks kinderen heb. Die heb ik ook zo op te voeden en bij te sturen zodat ze andere mensen niet tot last zijn. En soms zal dat betekenen dat ik iets in moet schikken en soms moet de ander met mij meebewegen, maar binnen de grenzen van wat redelijk is werkt het volgens mij wel zo, toch?
Mijn kind mag niet maar onbelemmerd tegen de garagedeur van de buren voetballen, mijn hond mag niet maar zoveel blaffen als in hem op komt en mijn kat mag niet de vijver van de buren leegvissen

En wie moet daar wat aan doen? Ik toch? Ik ga toch niet tegen mijn buren zeggen "ach het is een kind/hond/kat en u moet maar oordopjes aanschaffen of een net over uw vijver spannen"? Als het echt niet lukt om het gedrag in te dammen, dan is het minste wat ik kan doen "ik kan het mijn kind/hond/kat echt niet afleren/ontzeggen om deze en deze redenen, zou u bereid zijn om het te accepteren als ik u deze oordopjes/dit net geef?". Snap je wat ik bedoel? Mijn keuzes, mijn verantwoordelijkheid.
Ik ben me er wel van bewust dat er ook mensen zijn die niet redelijk zijn, ik verwees eerder al naar dat boek van de Rijdende Rechter "Onze Buren" ofzo.. Als je daarin leest hoe mensen soms ergens op reageren, nou, daar is met de beste wil van de wereld niet aan tegemoet te komen.

Dus er zijn wel grenzen aan in hoeverre ik met boze buren zou meebewegen. Maar er is heel veel waarvan ik vind dat ik het met gemak kan doen en ik ben misschien naief, maar ik geloof echt in "wie goed doet, goed ontmoet". Als ik mijn best doe en mijn buren zien dat, dan moet je wel heel apart in elkaar zitten om onbuigzaam te reageren.
Dus, samenvattend: empathie, eigen verantwoordelijkheidsgevoel en zaken in perspectief kunnen zien zijn volgens mij de ingredienten om zelfs in onze dichtbevolkte samenleving in redelijke rust naast elkaar te kunnen leven.