Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het is maar goed dat het zo mooi weer is!

Moderator: moderatorteam

JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Het is maar goed dat het zo mooi weer is!

Ongelezen bericht door JML »

Vanavond heel de avond op het terras van de KC gezeten. Heerlijk... als je daarvoor komt :hmmm:

Ik heb op donderdag gehoorzaamheidstraining. Afgelopen anderhalf jaar hebben Maddy en ik een beetje voor spek en bonen meegedaan, vertrouwen opbouwen en vanuit de rust en op ons eigen tempo lekker trainen.
Onze trainer(s) begrijpen dat ook prima. Ik krijg prima begeleiding, maar mag ook mijn eigen gebruiksaanwijzing volgen.
Dat werpt zijn vruchten af!!! Wie had kunnen denken dat we met agility zijn gestart?!
Maar goed terug naar vanavond.....
We zijn er helemaal klaar voor, lopen naar ons plekkie op het veld en shit, een knal in de verte. Maddox had hem ook gehoord, maar ik kon hem nog net overtuigen dat het leuk was. Bij de tweede knal keek hij me aan en ik zag dat het een bekeken zaak was. Trekken naar de uitgang, hijgen, niet meer bereikbaar zijn en geen koekjes meer aannemen.
Ik heb een rondje gelopen, maar af en toe bleef het knallen en ik kreeg de rust niet meer terug.
In de kantine gaan zitten, vervolgens weer op het terras buiten en uiteindelijk een blij kwispelend hondje terug.
Ik mocht met de tweede groep meelopen, want het zou zonde zijn anders, want hij gaat zooooo goed! Prima, ik met een blij hondje naar het veld en weer een knal. Ik liet de lijn schieten en kon braaf achter mijn hond terug naar het terras wandelen.

Jammer :( Want we hadden er echt zin in......
Maar goed dat het zo mooi weer is, we hebben lekker buiten kunnen zitten. Dat dan weer wel!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Het is maar goed dat het zo mooi weer is!

Ongelezen bericht door ranetje »

Dat buiten zitten lijkt me maar een schrale troost :(
Ik hoor ook geregeld knallen.(mijn honden hebben er geen last van)
Het is doodzonde als je daardoor een gezellige training moet laten schieten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Beike zou dan ook niet meer verder kunnen trainen.
Als die knallen constant zouden zijn, of met enige tussenpozen, kan ik wel inpakken.

( Bedankt nog, trouwens, stukjes jeugd die mijn hondje als pup zijnde verknalt hebben, hoe durfden jullie, kunnen jullie wel met z'n allen tegen een pupje) :devil: :devil:
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Wat jammer nou!
Ga je er wel mee aan de slag.. of is er een mogelijkheid om op knallen te trainen zodat je de angst eruit kan krijgen..
Ik ken een hond die ineens ook op het schot van een pistool ging reageren.. dat is er aardig tot helemaal uitgegaan toen de baas al spelend met de hond het veld op ging en er meerdere malen werd geschoten.. op willekeurige momenten..
Misschien iets om aan te kunnen werken .. het zou sneu zijn als je nu de trainingen moet onderbreken omdat hij heftig reageert op knallen..
JML
Zeer actief

Ik zou willen dat ik wist wat ik eraan kan doen. :19:
1 knal kan ik tegenwoordig opvangen, maar daarvoor moet ik al alles uit de kast halen.
Ik bevestig hem niet in zijn angst, ik heb het vertrouwen dat wanneer hij de benen neemt hij altijd naar een 'safety point' gaat. Hij gaat naar huis, de uitgang, de auto. Dat geeft mij meer rust, ook al kan er nog steeds vanalles gebeuren. In het bos ren ik ook vrolijk joelend de andere kant uit. Soms lukt het dan, maar dan moet ik hem wel direkt aanlijnen, anders is hij foetsie.

De pest is dat je gewoon altijd te laat bent. Je weet zelf niet dat er een knal komt, dus je bent dan ook niet altijd aan het spelen of trainen ter afleiding.
Gisteren geprobeerd te negeren, een rondje over het veld gelopen, maar hij was onbereikbaar. Dikke staart, roze kleur (hij wordt altijd roze als hij stress heeft), hijgen, vluchtgedrag, etc.

Het positieve element van het hele verhaal is dat hij wel vrij snel weer herstelde :E:
Ik heb wel geleerd om overal weer iets positiefs uit te halen, maar het was wel echt jammer.
Ik wil die hond zo graag gewoon hond laten zijn en dan is het echt klote als je zo weer even terug geworpen wordt.
blondie
Zeer actief

dat is waarom ik min of meer opperde gecontroleerd met de onverwachte knallen aan de slag te gaan..
JML
Zeer actief

blondie schreef:dat is waarom ik min of meer opperde gecontroleerd met de onverwachte knallen aan de slag te gaan..
Ik had het begrepen, ik was er alleen nog over na aan het denken.
Ik wil dat zeker wel, maar dat betekent wel dat ik een strategie moet bepalen.
Wel of niet op het trainingsveld, want ik krijg hem er mogelijk niet meer op.
Wie gaat me helpen (dat zal lonneke wel weer worden :lol1: ).
Hoe pak ik het aan, hoe ga ik hem afleiden?

Ik wil er zeker wel iets mee, van half november tot begin maart lig ik stil met een hond die over de flos is.
Dus ja...... ik wil er zeker iets mee gaan doen, maar zal eerst eens met mensen sparren wat voor opties ik heb!
blondie
Zeer actief

de hond waar ik over sprak werd speels het terrein doorgeleid,.. focus op iets wat de hond leuk vind, baas en hond wisten niet wanneer er geschoten zou worden.. waren dus alleen met elkaar bezig...moment van schot kan de hond reageren maar baas reageert nog enthousiaster met de voor handen zijnde beloning die niet direct gegeven wordt na een schot maar als de hond herstelt na een knal en weer doordat de baas meer focus legt op de speel.. en de hond zich herstelt en richt op speel en baas daarop belonen..
fijner als de hond zo gefocussed is op beloning en baas dat de knallen genegeerd worden.. dan heb je echt de focus denk dat het wel goed gaat komen
JML
Zeer actief

Ik zal eens gaan kijken of ik zoiets kan opzetten.
Maar wat als je de hond niet kunt afleiden?
Ik denk dat ik een 'schot' wel kan overwinnen, maar een tweede (ook al is dat 30 minuten later) niet meer.
Ga je dan het veld af, zoals ik heb gedaan donderdag, of blijf je doorzetten?
Bedenk je net, dat het natuurlijk een gecontroleerde situatie is. :oohja: Ik moest het veld wel af omdat er steeds meer knallen volgden. In een vooraf opgezette situatie komt er geen nieuwe knal tot de hond is hersteld. Toch?
Maddox is voergericht en hij vindt mij ook wel geweldig, speeltjes doen hem niets.
Wanneer er stress is, dan kruipt hij in zijn coconnetje en zoekt mij pas als hij zich 'veilig' waant en eten doet hij niet meer.

Ik denk dat ik nog wel een uitdaging heb hier! Bedankt voor je reakties! Ik kan er prima mee verder denken!

Heb zo behendigheid op dezelfde plek als donderdag, hoop dat het weer even feestje wordt.
blondie
Zeer actief

het kan wel een opgezet scenario zijn.. maar jij weet niet wanneer de knallen (desnoods pannendeksel tegen elkaar aanslaan..) komen en hij dus ook niet... jammer dat hij meer op voer gefocussed is dan op spel met een bal.. die waar ik het over had is balgericht en zo liepen ze dus al spelenderwijs met af en toe oefeningen over het veld... baas reageert niet hond reageert niet en doordat er iets meer focus was op de bal reageerde ze nauwelijks op de schoten maar op die momenten dat er geschoten werd (vlak na het schot dus kwam de bal (aan een touw zodat contact met de geleider blijft)

Ga je ding doen op het terrein, ga je parcours lopen en doe die dingen waar je de hond aan de lijn kan hebben.. de springhindernissen bijvoorbeeld..of doe niet behendigheid maar doe wat appel oefeningen als de hond daar bekend mee is.. dan kun je bezig zijn met hem en belonen en de focus houden.. ik zou dan ook gewoon met de worst of ander sterk geurend beloningseten in de hand gaan lopen.. (en de hond even wat hongerig hebben.. zodat hij nog meer gefocussed is op het voer..)
Dit is wat ik in gedachten heb hoor.. er zijn wellicht mensen die een andere ervaring of tip hebben.
Ik denk niet dat ik het veld af was gegaan.. maar ik kan natuurlijk niet inschatten hoe erg de hond in angst was door de knallen.. zelf had ik denk een bepaald commando gekoppeld om de focus terug op mij te krijgen en daar hem voor had kunnen belonen.. zodat je toch min of meer goed afsluit.. en niet de bevestiging geeft dat baas ook de knallen eng vind en dus het veld af gaat.. (nogmaals dat is mijn gedachte..)
ranetje
Zeer actief

Ik denk dat je het met je trainer moet overleggen.
Wat Blondie voorstelt kan werken.
Helaas zijn er ook honden die de knal dan aan die oefening gaan verbinden en de oefening daarna niet meer willen doen.
Verkeerd linken is dus ook nog een risico.

Zou dat dus wel onder deskundige begeleiding proberen te trainen. :ok:
En de knallen moeten in het begin niet te dichtbij zijn.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
JML
Zeer actief

Gisteren behendigheid gehad op dezelfde plek op het veld als afgelopen donderdag de gehoorzaamheid.
Niets aan de hand. Langs de kant vast gelegd, nog geen moment paniek.
Super leuk kunnen trainen.

Het is in elk geval wel een uitdaging waar we wat mee gaan doen!
ranetje
Zeer actief

Hartstikke goed :ok:
Meer vreugdevolle opwinding over wat hij zelf gaat doen (en dat is veel actiever dan G&G) helpt kennelijk goed :D
Deze keer nog wel knallen gehoord? Of waren die er nu niet :wink:
Afbeelding
JML
Zeer actief

ranetje schreef:Hartstikke goed :ok:
Meer vreugdevolle opwinding over wat hij zelf gaat doen (en dat is veel actiever dan G&G) helpt kennelijk goed :D
Ja ik denk dat dat inderdaad helpt.
Die knallen waren er nu niet :mrgreen: Dat helpt ook natuurlijk haha!
ranetje
Zeer actief

JML schreef:
ranetje schreef:Hartstikke goed :ok:
Ja ik denk dat dat inderdaad helpt.
Die knallen waren er nu niet :mrgreen: Dat helpt ook natuurlijk haha!
:mrgreen:
Dat helpt zeker ook :ok: :smile:
Afbeelding
JML
Zeer actief

Niet lachen...

Alles wat ook maar op knallen lijkt is genoeg om Maddy over de flos te krijgen.
Ik heb heel hard nagedacht, maar heb nu een trainingsplan.

Wij kijken nu dagelijks tennis :lol1:
De fanatieke tennissers hier op de tennisbanen slaan zo hard tegen die ballen dat het 'knalt'.
Maddox vindt het geluid helemaal niks, maar gaat er niet zo erg van over de flos dat hij onbereikbaar wordt.
We oefenen nu al een week en het gaat steeds beter :cheer:

De volgende sporten die we gaan kijken zijn penalty schieten en honkbal.
Als dat goed gaat, gaan we kleiduif schieten volgen :mrgreen:
Maar dat is voor gevorderden!

Dan daarna eens kijken of ik het echt kan laten knallen.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Joh, als het werkt, dan is dat toch super :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ik lach niet!
Ik vind het super gevonden :ok:
Afbeelding
JML
Zeer actief

Vanmorgen in het bos gewandeld.
Halverwege de route, op het keerpunt zeg maar, hoorde ik een schot in het bos.
Maddox hoorde het ook en twijfelde geen moment, rennen!!!!

Shit dan ben ik al te laat. Ik heb hem geroepen, niks.
Dan Cheeky maar. 'Cheeky, Jaaaaah goooooooed zooooooo!!!! Koekje Cheeks!'

Maddox stond stil, maar liep niet terug naar ons, maar bleef wel gespannen kijken en wachten.
Ik op mijn knieen, Maaaadddox! En ja hoor hij kwam terug!
Ik heb hem niet aangelijnd, het is daar veilig genoeg. Hij bleef gespannen, maar steeds riep ik hem terug voor een koekje.
Uiteindelijk ruim voor we terug bij de auto waren, liep meneer weer ontspannen te snuffelen.

Dat is in elk geval al een succesje. Daarmee zijn we er nog lang niet, maar hij stond niet bij de auto op me te wachten!
ranetje
Zeer actief

Dit is absoluut al een succesje :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”