Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat zien jullie in Kiba?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Wat zien jullie in Kiba?

Ongelezen bericht door Ragyo »

Van de opvang waar ik hem vandaan heb hoorde ik dat Kiba's moeder waarschijnlijk een Hollandse herder was. En ze dachten dat er ergens van vaders kant van labrador in zou zitten, omdat er 3 zwarte in het nest waren maar ook 1 blonde. Hij heeft ook een hele gladde korte vacht.
Ik heb ook meerdere mensen horen zeggen dat ie op een podenco lijkt, ik zie dat zelf niet zo maar ik ken ook geen podenco's.

Hij is nu 10 maanden, wordt nog iets zwaarder denk ik.

Wat zien jullie erin?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Kijk hier voor kettinghangertjes met foto van je hond!
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Re: Wat zien jullie in Kiba?

Ongelezen bericht door _Leonie »

Vind zijn uitdrukking wel Hollandse/Mechelse Herder achtig. De ogen zeg maar, de expressie. :ok:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik denk dat ze weleens gelijk gehad kunnen hebben;hij lijkt ook de dikke staart van een Labrador te hebben.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Mireillevdw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Podenco zou idd goed kunnen in combi met een lab.
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Ik dacht zelf aan een X Kelpie.
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

goh een kelpie kende ik eigenlijk helemaal niet. heeft in ieder geval ook van die mega oren. maar dat hebben die herders ook wel min of meer, toch? een kelpie is niet echt een veelvoorkomend ras hier of wel?
op zich lijkt mij het herder X lab of kruising lab ook wel waarschijnlijk, ik weet alleen niet of daar ook zo'n slank model hond met mega staande oren uit kan komen.
Afbeelding
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

ik dacht misschien ergens ver een windhond? Hij is zo slank. :denken:
Edit: dus windhondxherder
Afbeelding
Heide_
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising duitse herder dobberman

Ongelezen bericht door Heide_ »

mij heeft hij ook iets van een mechelse herder ...
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Gewoon een zwarte xMH?

Binnen de (met name kruising) lijnen van de Mechelaar komen ook zwarte mechelaren voor.
Ik vind hem gewoon op een xMH (uit werklijnen) lijken die je veel binnen de KNPV ziet.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

geen idee. ik vind hem wel aanzienlijk minder zacht/pluizig van vacht dan de mechelaren die ik gezien heb. maar het slanke model heeft er wel wat van.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ragyo schreef: En ze dachten dat er ergens van vaders kant van labrador in zou zitten, omdat er 3 zwarte in het nest waren maar ook 1 blonde.
Dat is nou niet direct een goed onderbouwde redenatie ;)

Als het blond is in de zin van recessief geel zal dat echt van twee kanten moeten komen.
En als het blond is in de zin van de kleur van een mechelaar zegt het nog veel minder, want dat is een kleur die zowel bij HH als bij MH voorkomt.

Ik gok dat deze hond recessief zwart is en dat het een XMH is, zoals Inge ook al zegt.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Ragyo schreef: En ze dachten dat er ergens van vaders kant van labrador in zou zitten, omdat er 3 zwarte in het nest waren maar ook 1 blonde.
Dat is nou niet direct een goed onderbouwde redenatie ;)

Als het blond is in de zin van recessief geel zal dat echt van twee kanten moeten komen.
En als het blond is in de zin van de kleur van een mechelaar zegt het nog veel minder, want dat is een kleur die zowel bij HH als bij MH voorkomt.

Ik gok dat deze hond recessief zwart is en dat het een XMH is, zoals Inge ook al zegt.
kijk dat vind ik dan wel weer boeiend.
wat voor blond het is, ik zou het niet weten. ik heb een foto gezien, ik vond het wel lijken op de kleur van blonde labradors of golden retrievers. maar ik weet niet hoe blond bij HH of MH eruit ziet.
recessief zwart, betekent dat dat de zwarte kleur naar boven komt als een hond 2x dat recessieve gen heeft?

is er voor staande of hangende oren ook een bepaalde manier waarop het vererft?
Afbeelding
Heide_
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising duitse herder dobberman

Ongelezen bericht door Heide_ »

niet alle duitse herders hebben toch ook even lang haar dus aan de lengte ervan kan je het niet zien

wij hadden vroeger een kortharige duitse herder en vrienden van ons een langharige
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ragyo schreef:kijk dat vind ik dan wel weer boeiend.
wat voor blond het is, ik zou het niet weten. ik heb een foto gezien, ik vond het wel lijken op de kleur van blonde labradors of golden retrievers. maar ik weet niet hoe blond bij HH of MH eruit ziet.
recessief zwart, betekent dat dat de zwarte kleur naar boven komt als een hond 2x dat recessieve gen heeft?
Klopt.
Recessief zwart komt alleen voor bij herderachtigen en ligt op de A-locus.
Daar ligt sable, wolfsgrauw, tanpoint en recessief zwart, in die volgorde.
Dat betekent dat een 'blonde' hond zwart kan dragen bij dit soort rassen.
Sable is dus de kleur van bv de mechelaar, en je herkent het doordat er altijd iets van zwart aanwezig is. Sable kenmerkt zich verder doordat het bij een pasgeboren pup vrij donker is en steeds lichter wordt (afhankelijk van de variant, dat verschilt per ras).

Als je het over blond hebt zoals een golden, dan is dat geen sable maar recessief geel. Dat ligt op een andere locus (E) en we hebben het dan over het e-gen. Het kan zich alleen uiten als op de K-locus fokzuiver ky/ky aanwezig is, anders zullen de donkere pigmenten die elke hond ook draagt verhinderen dat het blond zich uit.
Je voelt het al aankomen: voor recessief geel heb je de e én de ky van beide kanten nodig, want het genotype van een gele hond is e/e-ky/ky.
Beide zaken kunnen onzichtbaar meegedragen worden, maar je hebt ze fokzuiver nodig om een gele hond te zien.

Als er dus een e/e hond in dat nest zat, betekent het dat beide ouders tenminste één e en tenminste één ky hebben gedragen.
Die ky is nogal simpel: om de A-locus zichtbaar te maken is ky/ky nodig.
Maar die e moet dus ook van twee kanten komen. En in herders zit geen e, dus dan moet er van beide kanten iets anders inzitten.
Jawel, maar die loci zijn niet echt bekend.
We weten wel ongeveer hoe het vererft en je mag er van uit gaan dat beide ouders staande oren hadden in dit geval.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Ragyo schreef:kijk dat vind ik dan wel weer boeiend.
Klopt.
Recessief zwart komt alleen voor bij herderachtigen en ligt op de A-locus.
Daar ligt sable, wolfsgrauw, tanpoint en recessief zwart, in die volgorde.
Dat betekent dat een 'blonde' hond zwart kan dragen bij dit soort rassen.
Sable is dus de kleur van bv de mechelaar, en je herkent het doordat er altijd iets van zwart aanwezig is. Sable kenmerkt zich verder doordat het bij een pasgeboren pup vrij donker is en steeds lichter wordt (afhankelijk van de variant, dat verschilt per ras).

Als je het over blond hebt zoals een golden, dan is dat geen sable maar recessief geel. Dat ligt op een andere locus (E) en we hebben het dan over het e-gen. Het kan zich alleen uiten als op de K-locus fokzuiver ky/ky aanwezig is, anders zullen de donkere pigmenten die elke hond ook draagt verhinderen dat het blond zich uit.
Je voelt het al aankomen: voor recessief geel heb je de e én de ky van beide kanten nodig, want het genotype van een gele hond is e/e-ky/ky.
Beide zaken kunnen onzichtbaar meegedragen worden, maar je hebt ze fokzuiver nodig om een gele hond te zien.

Als er dus een e/e hond in dat nest zat, betekent het dat beide ouders tenminste één e en tenminste één ky hebben gedragen.
Die ky is nogal simpel: om de A-locus zichtbaar te maken is ky/ky nodig.
Maar die e moet dus ook van twee kanten komen. En in herders zit geen e, dus dan moet er van beide kanten iets anders inzitten.
Jawel, maar die loci zijn niet echt bekend.
We weten wel ongeveer hoe het vererft en je mag er van uit gaan dat beide ouders staande oren hadden in dit geval.
bedankt voor de uitleg. ik moest het wel een aantal keer lezen maar volgens mij vat ik hem :D
toch jammer als je niet weet wat de ouders van je hond zijn. Ragyo is dan wel een onherleidbare bastaard, maar ik kende zijn moeder en weet ook welke van de straathonden zijn vader was. ik weet ook dat ie bepaalde karaktertrekjes van zijn moeder heeft, dat zijn toch leuke dingen.
Kiba zal altijd wel een beetje een mysterie blijven wat dat betreft.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik zou ook gaan voor de zwarte XMH
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Hier ook zwarte X-mechelaar. Zo ziet hij er eigenlijk gewoon precies uit. Dat verklaard meteen zijn gele broer of zus toch? :19:
Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Afbeelding
Afbeelding
ja dat lijkt inderdaad sprekend, ook die houding. nou wie weet. ik vond m ook wel wat lijken op die nieuwe hond van frank..
grappig, als ik destijds gedacht had dat het een kruising mechelaar zou zijn had ik er misschien niet eens aan durven beginnen na al die verhalen hier over hyper de hyper mechelaars :lol1: nu ja hij heeft ook flink wat energie, maar het is een prima huishond gelukkig.
ik zal over een paar maanden nog eens wat foto's neerzetten als ie verder gegroeid is.
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Zou zijn typische herderuitdrukking in zijn gezicht wel verklaren. Vind de kruising Mechelaar goede optie. :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”