Ik heb ook meerdere mensen horen zeggen dat ie op een podenco lijkt, ik zie dat zelf niet zo maar ik ken ook geen podenco's.
Hij is nu 10 maanden, wordt nog iets zwaarder denk ik.
Wat zien jullie erin?

Moderator: moderatorteam

Dat is nou niet direct een goed onderbouwde redenatieRagyo schreef: En ze dachten dat er ergens van vaders kant van labrador in zou zitten, omdat er 3 zwarte in het nest waren maar ook 1 blonde.
kijk dat vind ik dan wel weer boeiend.Marjoleine schreef:Dat is nou niet direct een goed onderbouwde redenatieRagyo schreef: En ze dachten dat er ergens van vaders kant van labrador in zou zitten, omdat er 3 zwarte in het nest waren maar ook 1 blonde.
Als het blond is in de zin van recessief geel zal dat echt van twee kanten moeten komen.
En als het blond is in de zin van de kleur van een mechelaar zegt het nog veel minder, want dat is een kleur die zowel bij HH als bij MH voorkomt.
Ik gok dat deze hond recessief zwart is en dat het een XMH is, zoals Inge ook al zegt.
Klopt.Ragyo schreef:kijk dat vind ik dan wel weer boeiend.
wat voor blond het is, ik zou het niet weten. ik heb een foto gezien, ik vond het wel lijken op de kleur van blonde labradors of golden retrievers. maar ik weet niet hoe blond bij HH of MH eruit ziet.
recessief zwart, betekent dat dat de zwarte kleur naar boven komt als een hond 2x dat recessieve gen heeft?
Jawel, maar die loci zijn niet echt bekend.is er voor staande of hangende oren ook een bepaalde manier waarop het vererft?
bedankt voor de uitleg. ik moest het wel een aantal keer lezen maar volgens mij vat ik hemMarjoleine schreef:Klopt.Ragyo schreef:kijk dat vind ik dan wel weer boeiend.
wat voor blond het is, ik zou het niet weten. ik heb een foto gezien, ik vond het wel lijken op de kleur van blonde labradors of golden retrievers. maar ik weet niet hoe blond bij HH of MH eruit ziet.
recessief zwart, betekent dat dat de zwarte kleur naar boven komt als een hond 2x dat recessieve gen heeft?
Recessief zwart komt alleen voor bij herderachtigen en ligt op de A-locus.
Daar ligt sable, wolfsgrauw, tanpoint en recessief zwart, in die volgorde.
Dat betekent dat een 'blonde' hond zwart kan dragen bij dit soort rassen.
Sable is dus de kleur van bv de mechelaar, en je herkent het doordat er altijd iets van zwart aanwezig is. Sable kenmerkt zich verder doordat het bij een pasgeboren pup vrij donker is en steeds lichter wordt (afhankelijk van de variant, dat verschilt per ras).
Als je het over blond hebt zoals een golden, dan is dat geen sable maar recessief geel. Dat ligt op een andere locus (E) en we hebben het dan over het e-gen. Het kan zich alleen uiten als op de K-locus fokzuiver ky/ky aanwezig is, anders zullen de donkere pigmenten die elke hond ook draagt verhinderen dat het blond zich uit.
Je voelt het al aankomen: voor recessief geel heb je de e én de ky van beide kanten nodig, want het genotype van een gele hond is e/e-ky/ky.
Beide zaken kunnen onzichtbaar meegedragen worden, maar je hebt ze fokzuiver nodig om een gele hond te zien.
Als er dus een e/e hond in dat nest zat, betekent het dat beide ouders tenminste één e en tenminste één ky hebben gedragen.
Die ky is nogal simpel: om de A-locus zichtbaar te maken is ky/ky nodig.
Maar die e moet dus ook van twee kanten komen. En in herders zit geen e, dus dan moet er van beide kanten iets anders inzitten.
Jawel, maar die loci zijn niet echt bekend.is er voor staande of hangende oren ook een bepaalde manier waarop het vererft?
We weten wel ongeveer hoe het vererft en je mag er van uit gaan dat beide ouders staande oren hadden in dit geval.

ja dat lijkt inderdaad sprekend, ook die houding. nou wie weet. ik vond m ook wel wat lijken op die nieuwe hond van frank..MARC_S schreef: