Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat is geschikt

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Re: Welk ras het meest geschikt?

Ongelezen bericht door Moos »

Sonnie1983 schreef:
volgens mij zijn er ontzettend veel mensen die werken en honden hebben. En die hebben het echt niet allemaal slecht hoor.
en als je kijkt naar mensen die politiehonden trainen die honden zitten vaak dag en nacht buiten in een kennel.
Ik heb zoiets, het is maar net wat de hond gewoon is. En als je buiten je werk je vrije tijd aan je hond besteed zodat die echt niks te kort komt in de behoeftes dat de hond heeft.....

Diego is overdag als we werken buiten maar savonds en snachts altijd binnen. Hij slaapt op de kamer langs ons met nu vort het deurtje van de bench open. en het is echt zijn plekkie (gaat er zelf in als hij moe is savonds) en dicht bij ons.
Jij hebt een werk-mechelaar. Dat is iets totaal anders dan een Sheltie of wat eerder genoemd werd een York. Zeker ook qua alleen laten (in de tuin!).

Ik vind Shelties vaak ook heel erg gevoelig, en persoonlijk vind ik dat dan weer niet direct passen in een drukke levensstijl, met vrij veel alleen zijn. En hoe meer de hond alleen is, hoe meer hij zichzelf overmatig blaffen aan kan leren (niet ondenkbaar bij een Sheltie, en erg lastig met de buren). :wink:
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

had ook gemeld dat ik een mechelaar heb. Heb haar geen ras aangeraden verder, heb alleen laten zien op welke manier het ook kan als je beiden fulltime werkt. En heb er ook bij gezet dat je dan wel goed moet kijken naar welk ras je koopt.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Sonnie1983 schreef: volgens mij zijn er ontzettend veel mensen die werken en honden hebben. En die hebben het echt niet allemaal slecht hoor.
Nee, maar je moet je wel realiseren dat de tijd dat je vrij bent voor de hond is. En ben je daartoe niet bereid omdat je nog een druk sociaal leven hebt of juist liever op de bank ploft, dan moet je er niet aan beginnen. Ik vind fulltime werken wel een nadeel als je voor een roedeldier wilt zorgen. En het is goed je dat te realiseren voordat je de keuze maakt voor een hond. Niet wegwuiven onder het mom 'ach moet best kunnen'.

En dat uit de mond van .. jawel .. een fulltime werkend iemand met twee honden :wink: Ik besteed bijna 10 % van mijn inkomen aan dagopvang en al m'n vrije tijd ben ik bij m'n honden. Ik ben ook nog in de positie om m'n werk op de honden in te delen. Op mijn werk willen ze gewoon dat de klussen af zijn, hoe ik dat doe moet ik zelf weten.

Shelties vind ik een echt liefhebbersras. Vergis je niet in deze hondjes, ze hebben een flinke gebruiksaanwijzing. Gevoelige honden die makkelijk ongewenste dingen aanleren.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Moos schreef: Ik vind Shelties vaak ook heel erg gevoelig, en persoonlijk vind ik dat dan weer niet direct passen in een drukke levensstijl, met vrij veel alleen zijn. En hoe meer de hond alleen is, hoe meer hij zichzelf overmatig blaffen aan kan leren (niet ondenkbaar bij een Sheltie, en erg lastig met de buren). :wink:
Yes, hier kan ik het helemaal mee eens zijn, maar ook collies (Schotse Herdershonden dus) vind ik heel gevoelig. Met "meerdere mensen die voor de hond zorgen" kan dat idd problematisch zijn.

Hoe leuk ik shelties ook vind... ik denk dat ze niet bij jouw huidige levensstijl passen. ;-(

Suzanne
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

Dat vroeg ik me ook al af, hoe kan ze ooit aan een pup beginnen in deze situatie? Lijkt mij uitgesloten.
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

anne_lies schreef:dankje voor je reactie hier kan ik echt wat mee. ik dacht echt al bij na dat er geen mensen zijn die werken en een hond hebben.
Je waardeert een antwoord kennelijk pas als er precies in staat wat je wilt horen :wink:

Je schrijft zelf: "Ik heb een vraag over wat voor ras het meest geschikt is voor mij. Ik zal even een beetje wat over mij zelf vertellen en wat ik dagelijks doe. Ik ben straks vaak alleen thuis dus lijkt het me gezellig om weer een hond te hebben ben ook erg bang alleen dus dan is het wel fijn om een klein beetje een waakse hond te hebben.
Nou heb ik 2 katten en heb een fulltime baan"

Het is niet zo raar dat je reacties krijgt op dit stukje. Je bent bang alleen thuis en je bent vaak alleen thuis, dus wil je een waakse hond. Je denkt dan aan een yorkie of een sheltie :denken:
Verder heb je een fulltime baan.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je een hond wilt. Je vriend heeft een labrador, je hebt twee katten en een paard, én een fulltime baan. Ik zie niet hoe een hond daarin past, en hoe je die hond gelukkig kunt maken, want dat is toch ook iets wat jij als 'dierenliefhebber' graag zal willen.

Als ik jou was zou ik mijn hondenwens parkeren tot ik meer tijd had en minder werkte :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Zoek stok! schreef:
Sonnie1983 schreef: volgens mij zijn er ontzettend veel mensen die werken en honden hebben. En die hebben het echt niet allemaal slecht hoor.
Nee, maar je moet je wel realiseren dat de tijd dat je vrij bent voor de hond is. En ben je daartoe niet bereid omdat je nog een druk sociaal leven hebt of juist liever op de bank ploft, dan moet je er niet aan beginnen. Ik vind fulltime werken wel een nadeel als je voor een roedeldier wilt zorgen. En het is goed je dat te realiseren voordat je de keuze maakt voor een hond. Niet wegwuiven onder het mom 'ach moet best kunnen'.

En dat uit de mond van .. jawel .. een fulltime werkend iemand met twee honden :wink: Ik besteed bijna 10 % van mijn inkomen aan dagopvang en al m'n vrije tijd ben ik bij m'n honden. Ik ben ook nog in de positie om m'n werk op de honden in te delen. Op mijn werk willen ze gewoon dat de klussen af zijn, hoe ik dat doe moet ik zelf weten.

Shelties vind ik een echt liefhebbersras. Vergis je niet in deze hondjes, ze hebben een flinke gebruiksaanwijzing. Gevoelige honden die makkelijk ongewenste dingen aanleren.
dat had ik volgens mij in mijn stukkie ook al getypt dat hier verder alle vrije tijd voor Diego is. 2x per week trainen op de club (hele woensdagavond en hele zaterdagmiddag) en dan nog thuis trainen. Doordeweeks verjaardag gaat hij of mee of maar 1 van ons gaat en de ander thuis. Hebben we zoals pas 2x een bruiloft op vrijdag dan neemt 1 van ons of beiden een halve of hele dag vrij. willen niet dat hij de hele dag EN de avond alleen is.
anne_lies
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie, Labrador
Contacteer:

Ongelezen bericht door anne_lies »

ik denk dat ik verder wel een beetje genoeg heb gehoord. Ik vind persoonlijk dat ik wel genoeg tijd vrij kan maken voor een hond. ik kan een hond 4 uitlaten tot 6uur en de hele avond aan de hond weiden en dan elke dag. Ik ben dan ook zeker geen type die s'avonds liever op de bank hangt. Ik ga niet uit in het weekend dus zondag ochtend ben ik er ook vroeg uit en heb alle gelegenheid om een hond ergens te trainen. waarom zou ik dan geen hond kunnen hebben. Met een reactie van dat ik beter geen sheltie kan nemen maar een collie misschien beter is geschikt kan ik wel wat mee ik zal daar verdere informatie over zoeken. en het idee waakhond is meer dat er iemand bij me is dat zit meer tussen mijn oren het idee dat je niet helemaal alleen bent dus mocht hij niet echt waaks zijn is geen probleem.

het is dus nogmaals niet de bedoeling om mijn hond de hele dag zielig alleen te laten zitten of los tussen de paarden te laten rennen en had het trouwens ook helemaal nog niet over een pup gehad dus weet ook niet waar dat vandaan komt maar mocht ik voor een pup gaan zal ik het doen wanneer ik weken achterelkaar vrij kan nemen
Afbeelding
Joera
Zeer actief

Ik weet niet hoeveel weken je vrij kan nemen, maar ik ga uit van max 4 tot 6 weken? Een pup kan daarna écht niet de hele dag alleen zijn. Ook niet met een tuin en zelfs al zou de pup nog een andere hond hebben kan dat echt niet.
Je zal toch echt voor een herplaatser moeten gaan waarvan bekend is dat deze alleen kan blijven.
Want met een pup ga je het echt niet redden. Dan nog is het oneerlijk een pup van -tegen die tijd dat jij weer werkt- 4mnd zolang alleen te laten.
Mijn pup van 4,5 maand kan net 3/4 uurtjes alleen zijn mét een andere hond erbij.

Is een herplaatser geen optie dan?
Afbeelding
tibetaantje
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 tibetaanse spaniel
Locatie: (je kunt niet alle honden van de wereld redden maar je kunt wel de wereld van 1 hond redden!!)

Ongelezen bericht door tibetaantje »

Nanna schreef:De hele dag weg om te werken en een hond in de tuin zetten om hem 's avonds als persoonlijk inbraakalarm te gebruiken vind ik eigenlijk wel triest hoor.
Een hond is een sociaal dier, ik vind dat je hem dat niet aan kunt doen.
En je moeder zal gerust eens de hond uit willen laten als het mooi weer is, maar wil ze dat ook als het sneeuwt en glad is? Zit dat beest daar urenlang in zijn uppie te kijken....
Als je je zo onveilig voelt zou ik het huis eens nalopen en goede sloten laten plaatsen.
En voor de gezelligheid een poes.

sorry, ik kan dit alleen maar beamen......neem een inbraakalarm?
goeie sloten.......maar geen hond met een fulltime baan........sorry......maar poesen zijn ook heel gezellig hoor!
groetjes van monique en mijn vriendje voor het leven... Tibo.

Tara .....29~12~2001 19~9~2015
Misty ....08~04~2003 13~07~2003
:I: Allway's in my heart :I:

Afbeelding
tekkel
Erelid

Whitefang87 schreef:Je zal toch echt voor een herplaatser moeten gaan waarvan bekend is dat deze alleen kan blijven.
En zelfs dan is niet zeker dat hij alleen kan blijven: hij is dan in andere omstandigheden en dat is voor bijna alle honden toch wel stressig. Waardoor hij dan minder op z'n gemak is alleen, en zeker meteen al hele dagen :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

wat is er nou steeds weer met de hele dag alleen als ik om half 9 naar werk ga en tot 6 uur en ik ben om half 12 een uur vrij en en er komt iemand smiddags naar de hond. ik zeg tot tot 6 uur kan hij 4 keer uit gelaten worden dan is dat toch geen hele dag alleen? of zie ik dat nou verkeerd. en nog maals wie zegt er dat ik een pup koop? er zijn 4 dagen wanneer ik werk en 3 dagen ben ik thuis. ik snap dat gezeur allemaal niet. je kunt toch eerst lezen naar mijn reactie's als ik een hond neem is hij s'ochtends een 3 uurtjes alleen en smiddags is er iemand bij. dat is toch hetzelfde als iemand een partime baan heeft met een hond? mag dat dan wel?
Afbeelding
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

Whitefang87 schreef:Ik weet niet hoeveel weken je vrij kan nemen, maar ik ga uit van max 4 tot 6 weken? Een pup kan daarna écht niet de hele dag alleen zijn. Ook niet met een tuin en zelfs al zou de pup nog een andere hond hebben kan dat echt niet.
Je zal toch echt voor een herplaatser moeten gaan waarvan bekend is dat deze alleen kan blijven.
Want met een pup ga je het echt niet redden. Dan nog is het oneerlijk een pup van -tegen die tijd dat jij weer werkt- 4mnd zolang alleen te laten.
Mijn pup van 4,5 maand kan net 3/4 uurtjes alleen zijn mét een andere hond erbij.

volgens mij is mijn hond dan nog minder dan die van jou alleen als die van jou al 3 tot 4 uurtjes alleen kan zijn
Afbeelding
tekkel
Erelid

anne_lies schreef:wat is er nou steeds weer met de hele dag alleen als ik om half 9 naar werk ga en tot 6 uur en ik ben om half 12 een uur vrij en en er komt iemand smiddags naar de hond. ik zeg tot tot 6 uur kan hij 4 keer uit gelaten worden dan is dat toch geen hele dag alleen? of zie ik dat nou verkeerd. en nog maals wie zegt er dat ik een pup koop? er zijn 4 dagen wanneer ik werk en 3 dagen ben ik thuis. ik snap dat gezeur allemaal niet. je kunt toch eerst lezen naar mijn reactie's als ik een hond neem is hij s'ochtends een 3 uurtjes alleen en smiddags is er iemand bij. dat is toch hetzelfde als iemand een partime baan heeft met een hond? mag dat dan wel?
Ja, daar kom je nu mee :wink:
Nee, als je praktisch de hele dag thuis bent op 3 uurtjes na, dan is er niets aan de hand.
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

Om even mijn eigen situatie te schetsen; ik ben getrouwd en werken allebei onregelmatig; mijn man werkt 40 uur per week en ik werk 28 per week, de werktijden zijn zo aan elkaar aangepast dat de honden qua werk eigenlijk nooit alleen zijn. Ze kunnen rustig 5 a 6 uur alleen zijn en mss ook wel langer, maar dat hebben we voor hun nooit uitgeprobeerd. Dit laatste gebeurt alleen als Clemens en ik bv gaan winkelen etc. Zijn ze langer dan 6 uur alleen worden ze opgehaald door vrienden.
Mocht er een onverwachtse situatie voordoen als we weg zijn, hebben we vrienden een paar 100 meter verderop die een sleutel hebben en ze dan ophalen.

Als ik alleen zou zijn en bv een nachtdienst zou hebben of wat voor een dienst dan ook maar, zou ik al terug vallen op bovenstaande vrienden.
Conclusie, ik zou het alleen niet kunnen, alhoewel ik overdag vrij veel thuis ben en ze sowieso 2x een uur kan laten lopen, zouden ze daarna 8-10 uur alleen zijn. En dan moet je altijd een beroep doen op andere mensen. Ik zou het niet kunnen.

Of je zou een dagopvang moeten kunnen regelen of mensen die weten wanneer ze je hond moeten opvangen qua werkschema, dat zou kunnen.

Ik kan het me voorstellen dat je je energie in dit laatste zal stoppen, want dat moet je heel graag een hond willen en heel veel liefde voor een hond voelen :wink:
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

er werd al een oppas aanbevolen en zoals ik reagerde zal ik het over wegen en anders geen nemen. Ik heb dat dus geregeld zoals ik in mijn verdere reacties geschreven. ik had misschien even mijn begin verhaal moeten wijzigen aangezien niet iedereen alles leest. dat kan ik wel begrijpen maar goed er is dus al een oppas geregeld voor de dagen die ik werk.
Afbeelding
parelridder
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door parelridder »

:ok: Met oppas is dit te doen.
Maar (ja, sorry), realiseer je dat je de komende 14 jaar afhankelijk bent van deze oppas...
En dat als deze oppas zegt "Sorry, ik vind het welletjes" of "Ik heb geen zin meer", gaat verhuizen of overlijd, je een fiks probleem hebt.
Idem wanneer de oppas bijvoorbeeld ziek is, een dagje weg gaat of op vakantie...
Afhankelijk van wie er gaat oppassen (in z'n algemeenheid zal een buurvrouw zich vrijer voelen deze afspraak te beeindigen dan bijv. een moeder), dus ook je gedachten laten gaan over alternatieven en oplossingen voor de dagen dat de oppas niet kan. Na het eerste jaar kan dat bijvoorbeeld dagopvang zijn (in deze regio bieden sommige uitlaatservices dat, dan lopen ze met beide rondes mee en zijn tussentijds bij de uitlaatservice-eigenaar in huis).
En bij de keuze van ras/karakter absoluut handig rekening te houden met eigenschappen die eea van het hondje vraagt en wat een graag gezien 'oppaskind' is :wink:
groeten, Ludmilla
www.knightsofthepearls.nl Afbeelding
Joera
Zeer actief

anne_lies schreef:
Whitefang87 schreef:Ik weet niet hoeveel weken je vrij kan nemen, maar ik ga uit van max 4 tot 6 weken? Een pup kan daarna écht niet de hele dag alleen zijn. Ook niet met een tuin en zelfs al zou de pup nog een andere hond hebben kan dat echt niet.

volgens mij is mijn hond dan nog minder dan die van jou alleen als die van jou al 3 tot 4 uurtjes alleen kan zijn
Dat denk ik niet. Mijn honden zijn namelijk vrijwel nooit alleen. ze KUNNEN inderdaad 3/4 uurtjes alleen zijn als wij gaan shoppen oid. Maar ze zijn door ons werk dus nooit alleen. Dus ook jij graag goed lezen :wink:
Elke dag meerdere uren alleen -zoals die van jou zal moeten- is toch wat anders dan sporadisch alleen zijn, wat de mijne(samen!) moeten. Maar nu je in je laatste posts duidelijker hebt gemaakt dat het om minder uur gaat - dat was blijkbaar onduidelijk- dan zou het beter kunnen.
Maar houd er inderdaad rekening mee dat je buiten je oppas misschien nog iemands als back-up kan regelen, want zoals mijn voorganger al zei, je moet er wel rekening mee houden dat diegene er misschien een keer niet voor de hond kan zijn...
Afbeelding
parelridder
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door parelridder »

Nog iets: oppas kost geld. Mogelijk heb je nu een aanbod zonder kosten? Maar houd er rekening mee dat dit zeker niet perse blijvend is.
Dagopvang bij een uitlaatservice kost hier in de buurt rond de 15 euro per dag. Jij werkt als ik het goed begrepen heb 5 dagen per week, dus dat is zo'n 300 euro per maand voor de opvang, naast o.a. voeding, cursus en ziektekosten.
groeten, Ludmilla
www.knightsofthepearls.nl Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

@annelies: mensen bedoelen het goed met je hoor. Niemand is erbij gebaat dat je straks met een hond zit en je je niet gerealiseerd had hoeveel tijd dit vraagt :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

ja ik realiseer me het wel dat ze het beste met me voor hebben en ik ben ook zeker blij met de adviezen werd alleen een beetje gefrustreerd dat als ik 2 x zeg dat het niet de bedoeling is om een hond zoveel alleen te laten omdat ik daar advies over heb gekregen en al wat geregeld heb. de oppas is mijn moeder en doet dat graag we hebben vroeger zelf ook een hond gehad maar mijn vader wou liever niet meer een nieuwe. maar het is niet voor altijd nodig een oppas over een jaartje kan ik gewoon veel minder werken en als alles goed gaat woon ik over een paar jaar buiten af. mocht het voor komen dat me moeder niet kan of ziek is heb ik mijn back upp op pas ook geregeld :D
Afbeelding
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

anne_lies schreef:Ik vind persoonlijk dat ik wel genoeg tijd vrij kan maken voor een hond. ik kan een hond 4 uitlaten tot 6uur en de hele avond aan de hond weiden en dan elke dag.
`

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat voor paard je hebt en wat je daarmee doet??
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

anne_lies schreef:maar het is niet voor altijd nodig een oppas over een jaartje kan ik gewoon veel minder werken en als alles goed gaat woon ik over een paar jaar buiten af.
Wat heeft "buiten af wonen" met het al dan niet nodig hebben van oppas te maken?
Afbeelding
tekkel
Erelid

anne_lies schreef: over een jaartje kan ik gewoon veel minder werken
Dan zou ik rustig een jaartje wachten :wink:
Agnes-en-Balou
Zeer actief

Ongelezen bericht door Agnes-en-Balou »

Ik zou kiezen voor een leuke herplaatser die gewend is heel de dag altijd alleen te zijn. Gaat die hond erop vooruit en heb jij je maatje.

Zo is het bij mij ook gegaan, hoewel niet van te voren zo gepland hoor. Maar het is gewoon fijn om te weten dat hij het sowieso beter heeft dan in zijn vorige huis. Hij gaat gewoon elke dag 's morgens uit (half uurtje), middags minimaal een uur, 's avonds nog een keer voor het slapen, en vaak nog wel wat meer wandelingen erbij (vooral als het lekker weer is gaan we na het eten ook vaak nog een uur wandelen/zwemmen).
Toen ik hem kreeg was hij nog nooit in het bos geweest, en langer dan een half uur wandelen hield hij niet eens vol in het begin (moddervet, kwam nooit buiten).
Overigens werk ik niet fulltime, ik zat nog op school de afgelopen 2 jaar. Half 9 weg en 4 uur thuis dus meestal (hoewel ik wel erg vaak meer thuis ben geweest dan dat, zeker toen ik pfeiffer had vorig jaar. Balou heeft er toen echt voor gezorgd dat ik nog buiten kwam en niet depressief binnen bleef...). Ik heb wel ook nog een broertje en zusje die op woensdag, donderdag en vrijdag eerder thuis waren dan ik en alvast een rondje met hem wandelden of als mn moeder erbij was naar het bos gingen minimaal een uur.
Hoe het komend jaar gaat, als ik ga studeren, moeten we nog even zien... Maar Balou is gewend aan een levensstijl waarin hij veel alleen is, al van pup af aan waarschijnlijk, en kan zichzelf heel goed vermaken, dus maak ik me daar niet heel erg zorgen om. Hoewel ik er wel sterk over denk er een leuke dame als gezelschap bij te nemen, zodat alleen niet meteen helemaal alleen is.

Ik denk dat je in zo'n situatie de hond er een plezier mee doet, en het best kan doen. Ik zou als ik jou was niet beginnen aan een pup of een hond die gewend is dat er heel de dag iemand thuis is.
Je werkt zelf 4 dagen, hoe laat ben je dan thuis?
En je moeder komt helpen, plus oppas achter de hand. Volgens mij komt dat wel goed. Vooral omdat je aangeeft eerder een hond te hebben gehad.
Maar als ik het zo lees is een sheltie absoluut niet geschikt. Omdat ie overal (vriend, manege) mee naar toe gaat straks en ook door je moeder verzorgd zal worden, zou ik kiezen voor een ras dat sociaal is naar andere mensen, niet een ras dat erg aan 1 baasje bindt. En een ras dat zelfstandiger is dan de sheltie.
Maar ik heb niet genoeg rassenkennis om je daar goed mee op weg te helpen, dus dat ga ik ook maar niet proberen ;)
Groetjes van Agnes en Balou & Nouska
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

Boutje schreef:Oh ja, als het een collie wordt en je neemt toch een pup, heel erg goed op het karakter van de ouders letten en geen terughoudend hondje nemen, er zitten heel wat te angstige hondjes tussen zeker bij minder goede fokkers!
ik weet ook wel dat het eigenlijk allemaal heel goed bedoelt is en dat via internet dingen ook anders over komen dan dat ze bedoelt zijn dat is een nadeel. Ik weet voor me zelf 100% zeker dat het geen impulsieve aankoop is en dat als je een hond koopt hem koopt voor zijn hele leven :D heb veel na vraag gedaan nog over collie, sheltie en border collie heb een boek over sheltie gekocht en al helemaal uitgelezen bij mijn vriend thuis hedden ze een collie gehad dus heb daar ook veel over gehoord. net zoals border collie daar ik veel mensen met dat ras en was gewoon een beetje nieuw schierig daarna. kwam ook al tegen in het boek en internet over dat als je zo'n hond koopt als pup het beste naar een goede fokker kunt gaan ivm verschillende erflijke afwijkingen.

toch kan ik er niks aan doen maar ik vind echt de sheltie helemaal geweldig en ik lees over al dat je als je je hond goed beweging geeft en veel mee doet dat ze best in huis te houden zijn. Beweging geven is voor mij geen probleem nou was mijn vraag aan jou als ik' een sheltie neem en ik wandel er s'ochtends meer als een half uur mee tusssen de middag en dat hij er s'middags uit komt en s'avonds er mee train of speel en goed beweging geef. gaat mij dat lukken? kan ik dan voldoen aan zijn behoeften? als een hondje actief is in huis maakt niet uit voor mij maar vind dat hondje dat ook erg?
Afbeelding
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

YvetteJ schreef:
anne_lies schreef:Ik vind persoonlijk dat ik wel genoeg tijd vrij kan maken voor een hond. ik kan een hond 4 uitlaten tot 6uur en de hele avond aan de hond weiden en dan elke dag.
`

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat voor paard je hebt en wat je daarmee doet??
sorry ik heb hier helemaal vergeten om op te reageren. Ik heb een kwpn ruin van 19 jaar die ik 2 dagen rij soms 3 verder gaat hij lekker naar buiten met andere paarden en longeer ik. heel af en toe heb ik een fnrs proefje bij ons op de manege.
Afbeelding
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

Oke dus eigenlijk is dus een collie dan wel echt beter. en in feite zijn ze wel echt even mooi als een sheltie alleen zijn iets groter toch? en verder zijn ze ook wel intelligent en goed te trainen. Heb wel veel gelezen net als jij ook al zei dat beide wel gevoelig zijn voor straffen en dat je met belonen voor iets goeds veel mee bereikt eigenlijk dus met een zachte hand maar wel consuquent. Ik zal ook even een boek halen van collie's en goed doorlezen. en misschien een rare vraag als ze op gegroeit zijn met katten ik heb er 2 voelen ze zich dan ook minder alleen of hebben ze daar helemaal niks aan :wink:
Afbeelding
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ik zal vast wel weer een hoop commentaar krijgen maar ik wil je alleen laten zien dat het op deze manier ook kan. maar dan moet je wel goed kijken wat voor ras je koopt etc.
Dit lijkt een beetje op de situatie die wij thuis hebben, ik werk dan weliswaar 28 uur, maar Clemens is of om 14.uur vrij of om 22.00.. Bij deze laatste tijd heb ik dus nooit een middag/avonddienst, want danzijn ze 8 uur alleen. Wij wisselen elkaar ook af zeg maar :wink:
Zodat ze nooit langer dan 4 a 5 uur alleen zijn, maar bij ons is wel heel luxe geregeld, ook al zeg ik het zelf, want, qua werk komt het bijna nooit voor, omdat de diensten zich aanvullen op elkaar.
Bijv. Clemens is om 22. uur vrij, dan komt hij thuis en ga ik de nachtdienst in.
Clemens is om 14 uur vrij, dan ga ik om 15 uur van huis de middag/avonddienst in.
Maar dat kan dus omdat ik ook iets minder werk en we dus ook dagen hebben dat ik gewoon helemaal thuis ben en we elkaar dus ook nog zien :lief:

Maar, ik lees in jouw bericht dat jullie elkaar ook afwisselen, dan kunnen ze nog wel een aantal uren alleen zijn,das niet erg,maar dan heb je te maken met 2 mensen en onregelmatige diensten, dit kan heel gunstig zijn en ben je meer flexibel :smile1: als ik lees wat ik jij ook met je mechelaar doet, zul je van mij geen commentaar krijgen, ik heb er zelf ook 1 en weet wat ze nodig hebben :ok:
Afbeelding
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

4 a 5 uur alleen, komt bij ons alleen voor als we samen gaan winkelen oid. Niet door het werk, zoals bovenstaand.
Ik wil hier niet als favo hondenbaas overkomen, absoluut niet, maar wat ik al eerder aangaf, ik had dit puur alleen niet kunnen redden, dan had ik mijn ouders of opvang ook moeten inschakelen :wink:
Heel veel succes en nogmaals, ik snap dat je soms denkt, na al die berichten :scratch:
We bedoelen het allemaal goed voor de komende 14 jaar :roos: :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”