Ik heb niet dit hele topic doorlopen, dus heb ook niet alles gelezen, maar ik vraag me af of een Bobtail misschien ook een optie is. Wel een hoop geborstel, maar het zijn echt geweldige honden. Toen ik een jaar of 14 was, had een bekende van mij ook een Bobtail. Echt een schat van een beessie.

Ik ging altijd naar hun toe om met Sam (want zo heette ie) te gaan spelen.

Helemaal razend op ballen. Alleen niet echt waaks. Zie hieronder wat meer info; bron:
http://www.bobtail-harley.nl/de_bobtail.htm
De Bobtail heeft een vierkante lichaamsbouw en is kort gedrongen. Een opvallend raskenmerk is de overbouwdheid, waarmee wordt bedoeld dat de lendenen hoger ligger dan de schoft. De borst is ruim en diep en de ribben zijn goed gewelfd. De lendenen zijn zeer sterk, breed en licht gebogen. De ellebogen sluiten goed aan. De benen zijn recht, goed gehoekt en zijn zwaar van bot. De ronde en stevige voeten hebben goed gebogen tenen. De hals is lang, sterk en sierlijk gebogen.
Bobtails hebben een vrij vierkant gevormd hoofd met een duidelijke stop. Snuit en schedel zijn ongeveer even lang. De kleine oren worden hangend, dicht tegen het hoofd aan gedragen. De ogen staan ruim uit elkaar. Bobtails hebben bij voorkeur een volledig en sterk schaargebit, maar een tanggebit is eveneens toegestaan.
De lange en overvloedige vacht heeft een harde structuur. Hij moet ruig zijn en vrij van krullen. De ondervacht is waterdicht. De achterhand is doorgaans zwaarder behaard dan de voorhand.
De kleur kan iedere tint grijs, blauw of grauw hebben, die altijd gepaard gaat met witte aftekeningen. Hoofd, nek, voorhand en onderbuik zijn wit, met of zonder aftekening. Witte vlekken in gekleurde gebieden zijn ongewenst, en hetzelfde geldt voor bruine tinten in de vacht. Honden van dit ras kunnen al dan niet witte sokken hebben. De ogen kunnen zowel(donker-) bruin als blauw zijn.
Honden van dit ras zijn intelligente en eerlijke honden met een optimistische en ongecompliceerde kijk op het leven. Ze zijn meegaand, gehoorzaam en zachtaardig. Hun aanpassingsvermogen is groot. In hun jeugd, maar soms ook op oudere leeftijd, kunnen bobtails wat onstuimig zijn. Ze zijn zeer aanhankelijk en gesteld op het gezelschap van hun baas en de gezinsleden. Hoewel de meeste van zich laten horen als er onraad is, kan een gemiddelde Bobtail niet echt waaks genoemd worden.
De Bobtail heeft veel vachtverzorging nodig. Minimaal 1x per week moet de vacht zeer grondig en tot op de huid worden doorgeborsteld. In de verharings-periode heeft de vacht meer verzorging nodig en kan het zijn dat u met het losgekomen haar een halve of hele vuilniszak kunt vullen.
De hond moet met een zachte en zeer consequente hand opgevoed worden. Hij zal het u graag naar de zin maken en zelden dominant gedrag vertonen, eigenschappen die het ras ook geschikt maken voor mensen met minder ervaring met honden. De vachtverzorging is een zeer belangrijk onderdeel van de verzorging van dit ras. Daarom is het belangrijk om de hond zo jong mogelijk te wennen aan een borstelbeurt. U voorkomt hiermee dat dit later, wanneer de hond groter en sterker is, ontaardt in een worstelpartij.
Een Bobtail heeft redelijk wat beweging nodig, maar wanneer u eens een dag geen kans ziet met de hond te wandelen, zal hij hier niet vervelend over doen. De meeste Bobtails zijn dol op balspelletjes en ze apporteren graag.
Vanwege hun wendbaarheid, gehoorzaamheid en intelligentie presteren bobtails uitstekend in diverse takken van hondensport, met name in behendigheid. Als gezinshond is dit ras uitermate geschikt, maar de benodigde hoeveelheid vachtverzorging moet beslist niet onderschat worden.
En misschien is een Bordeauxdog ook wel een optie??? De kenners van deze rassen moeten mij maar corrigeren als het nodig is, hoor, maar deze rassen lijken me wel een optie.