Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat is geschikt

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

anne_lies
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie, Labrador
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Welk ras het meest geschikt?

Ongelezen bericht door anne_lies »

YvetteJ schreef:
Suzanne123 schreef:eh... er zijn ook mensen die denken dat een bordercollie van nature zo goed gehoorzaam is en "kunstjes" kan en goed luistert.... het mag er dan in aanleg wel inzitten, maar het is ECHT hard werkenom het eruit te krijgen...!!

Vergis je daar niet in!

Ik heb nog steeds een beetje het idee dat je het hebben van een hond "te romantisch" inschat.... ;-(

Suzanne
Toevallig zei mijn vriendin dit laatst ook. Zij heeft een Beagle en een BC maar ze zei dat de Beagle veel oplossingsgerichter (hoe noem je dat? probleemoplossend zijn??) was en daardoor makkelijker te trainen. Ze moet haar BC ook veel beter bijhouden omdat die anders dingen makkelijk vergeet. Bovendien vindt haar BC al gauw dingen "raar" en heeft op zo'n moment weinig concentratie meer. Als het kwartje eenmaal gevallen is dan gaat het inderdaad super, dat moet er natuurlijk wel bij gezegd worden.
haha nu ken ik nou juist een beagle die vere is van oplossings gericht juist heel druk en luisterd totaal niet snap echt nergens wat van was ook totaal niet makkelijk te trainen. Ik denk dat er gewoon heel veel voorbeelden zijn van honden die bij de een juist dit doen en de andere dat.

het zelfde met dat ik 3 eigenaren met border collie's ken die mij het wel aanraden en vinden dat het echt wel moet lukken en hier op het forum juist weer niet. Misschien dat zij mij persoonlijk ook kennen en het beter kunnen inschatten met hoeveel ik echt met een hond zou doen. dat is toch altijd afvragen als je iemand niet kent en wel zegt dat ze het doen.

dat snap ik ook zeker wel want er zijn zoveel honden eigenaren die denken als ze een hond aanschaffen er altijd wel voor willen zijn maar naar eeen paar maand of een jaar het eigenlijk toch wel te veel vinden en toch eigenlijk wel graag op vakantie willen zonder hond en toch eigenlijk niet met slecht weer willen wandelen
Afbeelding
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

De bovengenoemde voorbeelden over de Beagle en de Border Collie gaan natuurlijk niet helemaal op. Het is maar net het karakter van de hond en de combinatie van de baas erbij en hoe de baas deze hond opvoed. Ik denk dus niet dat je over het algemeen kan stellen dat een Beagle oplossinggerichter is o.i.d.

En mensen die jou wel aanraden een Border Collie te nemen, hoeven hier ook niet perse gelijk in te hebben, misschien dat je dit liever hoort, dat kan.
Ik persoonlijk zou iig liever een Toller hebben dan een BC.
De BC's die ik ken zijn allemaal felle donders en ik denk dat je nog wel eens kan onderschatten wat een werkvermogen die honden hebben. Als een sheltie al wordt afgeraden, lijkt een BC me helemaal geen optie.
Ik merk vaker dat veel mensen hun eigen ras graag aanraden aan andere, omdat zij misschien goede ervaring hebben. Maar dat zegt niets over een ander.
Afbeelding
Joera
Zeer actief

De bovengenoemde voorbeelden over de Beagle en de Border Collie gaan natuurlijk niet helemaal op. Het is maar net het karakter van de hond en de combinatie van de baas erbij en hoe de baas deze hond opvoed. Ik denk dus niet dat je over het algemeen kan stellen dat een Beagle oplossinggerichter is o.i.d.

En mensen die jou wel aanraden een Border Collie te nemen, hoeven hier ook niet perse gelijk in te hebben, misschien dat je dit liever hoort, dat kan.
De BC's die ik ken zijn allemaal felle donders en ik denk dat je nog wel eens kan onderschatten wat een werkvermogen die honden hebben. Als een sheltie al wordt afgeraden, lijkt een BC me helemaal geen optie.
Ik merk vaker dat veel mensen hun eigen ras graag aanraden aan andere, omdat zij misschien goede ervaring hebben. Maar dat zegt niets over een ander.
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Whitefang87 schreef:De bovengenoemde voorbeelden over de Beagle en de Border Collie gaan natuurlijk niet helemaal op. Het is maar net het karakter van de hond en de combinatie van de baas erbij en hoe de baas deze hond opvoed. Ik denk dus niet dat je over het algemeen kan stellen dat een Beagle oplossinggerichter is o.i.d.

Ik raad trouwens de toller niet aan hoor, vind een schapendoes wel een aardige optie voor de ts.
En ik denk niet dat een BC per definitie moeilijker is dan een toller hoor.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

marye schreef: En ik denk niet dat een BC per definitie moeilijker is dan een toller hoor.
Het ligt ook ontzettend aan de lijnen natuurlijk. Tollers heb je in vele verschijningen en Border Collies ook. Ik zou TS een wat 'vriendelijker' ras aanraden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Maar wat vind je nou van de schapendoes?

De Nederlandse Schapendoes is een lichtgebouwde, levendige hond. Hoewel nog slechts een enkele does een taak heeft bij de schaapskudde, verloochent het ras ook als huishond zijn herdersafkomst niet.

De schapendoes is erg beweeglijk, gaat soepel en gemakkelijk, is erg wendbaar en bijzonder attent op de ‘bewegingen’ van zijn mensen.

Het opgewekte karakter van de schapendoes geeft hem in combinatie met zijn harige uiterlijk en zijn opvallend ronde grote donkerbruine ogen de aantrekkingskracht, waarvoor menig hondenliefhebber is bezweken.

Attent, schrander, levendig en opgewekt, maar ook eigenwijs! De opvoeding van de schapendoes zal consequent ter hand genomen moeten worden. Begin vooral speels maar vastberaden en maak het de does voordat hij 9 à 10 maanden oud is niet te moeilijk.

De schapendoes leert graag en gemakkelijk, maar zal zijn baas als hij de kans krijgt met evenveel genoegen in de maling nemen.

De schapendoes heeft veel beweging nodig. Dagelijks een uur rennen houdt hem fit en voorkomt nervositeit.

De vacht, die in hoge mate het verschijningsbeeld van de schapendoes bepaalt, wordt op sommige plaatsen wel tot 10 cm lang. Regelmatig onderhoud in de vorm van een wekelijkse borstelbeurt is noodzakelijk, wil men voorkomen dat het haar samenklit tot grote koeken en platen.

Vooral tijdens de periode waarin het puphaar uitvalt en de eigenlijke vacht doorkomt, moet zeer vaak de borstel gehanteerd worden. Wassen mag men de schapendoes niet. Een gezonde vacht reinigt zichzelf. Alleen bij extreme vervuiling mag de hond in bad.

De kam mag men slechts in noodgevallen gebruiken (als het borstelen al te laat is). Met de kam wordt vaak het onderhaar, dat karakteristiek is voor het ras, uitgetrokken.

De schapendoes is in de regel geen grote eter. Over de samenstelling van het voedsel geeft elke fokker zijn eigen richtlijnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

anne_lies schreef:
YvetteJ schreef:
Suzanne123 schreef:eh... er zijn ook mensen die denken dat een bordercollie van nature zo goed gehoorzaam is en "kunstjes" kan en goed luistert.... het mag er dan in aanleg wel inzitten, maar het is ECHT hard werkenom het eruit te krijgen...!!

Vergis je daar niet in!

Ik heb nog steeds een beetje het idee dat je het hebben van een hond "te romantisch" inschat.... ;-(

Suzanne
Toevallig zei mijn vriendin dit laatst ook. Zij heeft een Beagle en een BC maar ze zei dat de Beagle veel oplossingsgerichter (hoe noem je dat? probleemoplossend zijn??) was en daardoor makkelijker te trainen. Ze moet haar BC ook veel beter bijhouden omdat die anders dingen makkelijk vergeet. Bovendien vindt haar BC al gauw dingen "raar" en heeft op zo'n moment weinig concentratie meer. Als het kwartje eenmaal gevallen is dan gaat het inderdaad super, dat moet er natuurlijk wel bij gezegd worden.
haha nu ken ik nou juist een beagle die vere is van oplossings gericht juist heel druk en luisterd totaal niet snap echt nergens wat van was ook totaal niet makkelijk te trainen. Ik denk dat er gewoon heel veel voorbeelden zijn van honden die bij de een juist dit doen en de andere dat.

het zelfde met dat ik 3 eigenaren met border collie's ken die mij het wel aanraden en vinden dat het echt wel moet lukken en hier op het forum juist weer niet. Misschien dat zij mij persoonlijk ook kennen en het beter kunnen inschatten met hoeveel ik echt met een hond zou doen. dat is toch altijd afvragen als je iemand niet kent en wel zegt dat ze het doen.

dat snap ik ook zeker wel want er zijn zoveel honden eigenaren die denken als ze een hond aanschaffen er altijd wel voor willen zijn maar naar eeen paar maand of een jaar het eigenlijk toch wel te veel vinden en toch eigenlijk wel graag op vakantie willen zonder hond en toch eigenlijk niet met slecht weer willen wandelen
Was ook niet perse voor jou bedoeld maar meer in het algemeen :wink:
Whitefang87 schreef:De bovengenoemde voorbeelden over de Beagle en de Border Collie gaan natuurlijk niet helemaal op. Het is maar net het karakter van de hond en de combinatie van de baas erbij en hoe de baas deze hond opvoed. Ik denk dus niet dat je over het algemeen kan stellen dat een Beagle oplossinggerichter is o.i.d.
Wacht even, anders begrijpen jullie me verkeerd. Ik wil absoluut niet zeggen dat een Beagle slimmer of makkelijker te trainen is dan een BC, het is inderdaad maar een voorbeeld uit de praktijk en een aanvulling op de reactie van Suzanne123. Natuurlijk ligt het aan de hond in kwestie of deze snel of langzamer leert hoewel raseigenschappen daar natuurlijk een rol in spelen. Misschien kun je de verklaring meer zoeken in de geschiedenis van de rassen en op welke manier ze vroeger altijd hebben moeten werken. Als een hond namelijk gefokt is door de jaren heen om samen te werken met de baas dan zal deze misschien relatief gezien minder zelf oplossen dan een hond die altijd alles alleen moest oplossen in zijn werk.
Whitefang87 schreef:Ik persoonlijk zou iig liever een Toller hebben dan een BC.

Me too :N: Ik heb zelf niks met BC maar dat ik puur een kwestie van smaak natuurlijk. :wink"
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

ik heb niet alles in dit topic gelezen.

maar je zegt zelf al (de TS) dat je een yorkie leuk vindt. ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen.

ik denk dat je er best behendigheid mee kan doen. misschien niet op hoog niveau, (zie je toch bijna alleen BC`s) maar kleine hondjes zie ik wel vaker behendigheid lopen.

een Yorkie slaat ook gerust wel aan. dus als het om inbrekers oid gaat, dan gaan ze toch niet zo snel in een huis met hond. al is het een Yorkie. wil je daarentegen s`avonds over straat en moet een hond afschrikken, dan is een Yorkie minder handig.

het formaat van een york is ook handig, als je het vaak mee wilt nemen.

vind het zelf ook wel leuke hondjes.
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Boutje schreef:Ik zag vandaag die fokkers/eigenaars van bearder collies die ik ken en heb eens verder voor je geinformeerd hoe ze in het dagelijks leven zijn. Hun honden zijn buiten huis actief, doen behendigheid maar zijn in huis rustig en kunnen een uur of 4 alleen blijven zonder problemen.
Het zijn allemaal hele leuke honden, de ene al wat meer stuiterbal en eigenzinniger dan de andere, maar op zich makkelijk trainbare en leuk-actieve honden, als je niet tegen de vachtverzorging opziet.
Beardies zijn wel echte blaffers hoor, voor de rest geweldig leuke, sociale,
lieve enthousiaste honden die, mits ze hun beweging krijgen, in huis niet druk hoeven te zijn.
Mijn beardies, ik heb er 4 gehad, waren ook allemaal waaks maar niet verdedigend.
Alleen het blaffen..... daar zijn ze jarenlang op gefokt, het is hun manier van drijven.
Groetjes, Marjan
Mireillevdw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Ik heb niet dit hele topic doorlopen, dus heb ook niet alles gelezen, maar ik vraag me af of een Bobtail misschien ook een optie is. Wel een hoop geborstel, maar het zijn echt geweldige honden. Toen ik een jaar of 14 was, had een bekende van mij ook een Bobtail. Echt een schat van een beessie. :I: Ik ging altijd naar hun toe om met Sam (want zo heette ie) te gaan spelen. :mrgreen: Helemaal razend op ballen. Alleen niet echt waaks. Zie hieronder wat meer info; bron: http://www.bobtail-harley.nl/de_bobtail.htm
De Bobtail heeft een vierkante lichaamsbouw en is kort gedrongen. Een opvallend raskenmerk is de overbouwdheid, waarmee wordt bedoeld dat de lendenen hoger ligger dan de schoft. De borst is ruim en diep en de ribben zijn goed gewelfd. De lendenen zijn zeer sterk, breed en licht gebogen. De ellebogen sluiten goed aan. De benen zijn recht, goed gehoekt en zijn zwaar van bot. De ronde en stevige voeten hebben goed gebogen tenen. De hals is lang, sterk en sierlijk gebogen.

Bobtails hebben een vrij vierkant gevormd hoofd met een duidelijke stop. Snuit en schedel zijn ongeveer even lang. De kleine oren worden hangend, dicht tegen het hoofd aan gedragen. De ogen staan ruim uit elkaar. Bobtails hebben bij voorkeur een volledig en sterk schaargebit, maar een tanggebit is eveneens toegestaan.

De lange en overvloedige vacht heeft een harde structuur. Hij moet ruig zijn en vrij van krullen. De ondervacht is waterdicht. De achterhand is doorgaans zwaarder behaard dan de voorhand.

De kleur kan iedere tint grijs, blauw of grauw hebben, die altijd gepaard gaat met witte aftekeningen. Hoofd, nek, voorhand en onderbuik zijn wit, met of zonder aftekening. Witte vlekken in gekleurde gebieden zijn ongewenst, en hetzelfde geldt voor bruine tinten in de vacht. Honden van dit ras kunnen al dan niet witte sokken hebben. De ogen kunnen zowel(donker-) bruin als blauw zijn.

Honden van dit ras zijn intelligente en eerlijke honden met een optimistische en ongecompliceerde kijk op het leven. Ze zijn meegaand, gehoorzaam en zachtaardig. Hun aanpassingsvermogen is groot. In hun jeugd, maar soms ook op oudere leeftijd, kunnen bobtails wat onstuimig zijn. Ze zijn zeer aanhankelijk en gesteld op het gezelschap van hun baas en de gezinsleden. Hoewel de meeste van zich laten horen als er onraad is, kan een gemiddelde Bobtail niet echt waaks genoemd worden.

De Bobtail heeft veel vachtverzorging nodig. Minimaal 1x per week moet de vacht zeer grondig en tot op de huid worden doorgeborsteld. In de verharings-periode heeft de vacht meer verzorging nodig en kan het zijn dat u met het losgekomen haar een halve of hele vuilniszak kunt vullen.

De hond moet met een zachte en zeer consequente hand opgevoed worden. Hij zal het u graag naar de zin maken en zelden dominant gedrag vertonen, eigenschappen die het ras ook geschikt maken voor mensen met minder ervaring met honden. De vachtverzorging is een zeer belangrijk onderdeel van de verzorging van dit ras. Daarom is het belangrijk om de hond zo jong mogelijk te wennen aan een borstelbeurt. U voorkomt hiermee dat dit later, wanneer de hond groter en sterker is, ontaardt in een worstelpartij.

Een Bobtail heeft redelijk wat beweging nodig, maar wanneer u eens een dag geen kans ziet met de hond te wandelen, zal hij hier niet vervelend over doen. De meeste Bobtails zijn dol op balspelletjes en ze apporteren graag.

Vanwege hun wendbaarheid, gehoorzaamheid en intelligentie presteren bobtails uitstekend in diverse takken van hondensport, met name in behendigheid. Als gezinshond is dit ras uitermate geschikt, maar de benodigde hoeveelheid vachtverzorging moet beslist niet onderschat worden.
En misschien is een Bordeauxdog ook wel een optie??? De kenners van deze rassen moeten mij maar corrigeren als het nodig is, hoor, maar deze rassen lijken me wel een optie. :wink:
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
TvanEmst
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie x Dobermann

Ongelezen bericht door TvanEmst »

Mij lijken de echte werkrassen of gezelschaphonden (een labje zou je doodongelukkig maken om iedere dag 5 uur alleen te laten omdat de meesten aandacht en liefde willen, een BC zou je doodongelukkig maken omdat hij zijn energie kwijt moet) niet aanraden. Als je moeder tussen de middag met de BC een uurtje gaat wandelen, is dat echt niet genoeg om die hond een leuk en tevreden bestaan te laten geven. Daar moet echt wel meer mee gedaan worden overdag. De BC's die ik had moesten iedere dag 3 uur alleen zijn, en met allemaal deden wij 2 sporten (wedstrijden en ongeveer 3x per week 2 uur trainen). En dan zijn ze binnenshuis nog steeds enorme druktemakers die willen spelen en werken, die kan je dan echt niet zo nóg een aantal uurtjes extra alleen laten. Met iemand die fulltime werkt kan dat gewoon niet matchen, een BC . (vind ik)
Afbeelding
Groetjes van Tess en een poot(je!) van Moos!
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Boutje schreef: Of een pyrenese herder??? Ik ken ze niet persoonlijk maar van ziens liken het me ook hele leuke hondjes.
Hm.. wat ik ervan hoor... die stuiteren door de kamer als je ook maar een uurtje niets met ze onderneemt.
(ik overdrijf iets, maar die schijnen werkelijk tomeloze energie te hebben die ze gaan botvieren natuurlijk op je meubels al ze alleen zijn).

Maar, eerlijk is eerlijk, al hoor ik het van 2 of 3 kanten... ZELF ken ik het ras onvoldoende!

Suzanne
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Zoek stok! schreef:Wat vind je van een Schapendoes?

Border Collie vind ik niet zo passen. Ik zou het wat minder zoeken in de uitgesproken werkrassen :wink:
Vergis je niet in een schapendoes. Ook die moet je echt bezig houden, anders gaan ze zichzelf wel vermaken. Vergeleken met een BC of Toller wel in minder extreme mate. Maar je moet wel tegen geblaf kunnen. Schapendoezen zijn blaffers eerste klas. Maar ik vind ze zelf erg leuk. Alleen Jeroen vindt ze veel te veel haar hebben. Dus helaas voor ons geen schapendoes.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
TvanEmst
Zeer actief

En een smousje?
Het is nu een fijne gezinshond, altijd in de huiselijke kring grootgebracht, dus meestal dol op kinderen. Het is een actieve, bewegelijke hond, die makkelijk leert. Veel smousjes doen dan ook met hun baasjes aan sporten zoals flyball, behendigheid of doggydance.
Afbeelding

Ik weet er verder niks van hoor, en laat me graag verbeteren door kenners ;)
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Volgens mij is voor Smousjes een wachtlijst van iets van 2 jaar :wink:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Moos schreef:Volgens mij is voor Smousjes een wachtlijst van iets van 2 jaar :wink:
Dat ís natuurlijk een oplossing. TS 'neemt' toch een hond maar hij komt pas over 2 jaar :cheer:
TvanEmst
Zeer actief

Moos schreef:Volgens mij is voor Smousjes een wachtlijst van iets van 2 jaar :wink:
Hopelijk kan ze binnen die tijd dan korter gaan werken? :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Boutje schreef: Of een pyrenese herder??? Ik ken ze niet persoonlijk maar van ziens liken het me ook hele leuke hondjes.
Die zijn bijzonder leuk, maar stuiterballen eerste klas. Ik ken er twee en dat zijn beide echte werkhonden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

TvanEmst schreef:En een smousje?
Het is nu een fijne gezinshond, altijd in de huiselijke kring grootgebracht, dus meestal dol op kinderen. Het is een actieve, bewegelijke hond, die makkelijk leert. Veel smousjes doen dan ook met hun baasjes aan sporten zoals flyball, behendigheid of doggydance.
Afbeelding

O ja, die zijn leuk :ok:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
YvetteJ
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
TvanEmst schreef:En een smousje?
Afbeelding

O ja, die zijn leuk :ok:
Inderdaad!! Ik had er eerst ook wel wat interesse voor maar er is inderdaad een wachtlijst van 1,5 a 2 jaar én er is een speciaal fokbeleid. Je moet je hond op een bepaalde leeftijd laten keuren en als hij/zij beschikt bevonden wordt voor de fok ben je verplicht deze een keer in te zetten tbv het ras. Nu is dat anders als je een reu hebt maar ik kan me voorstellen dat als je een teef hebt je daar helemaal niet op zit te wachten. Een nest fokken/krijgen is natuurlijk een heel hoofdstuk op zich!
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
YvetteJ
Zeer actief
Contacteer:

anne_lies schreef:dankje

ik heb er even goed over na gedacht en een lijstje gemaakt.
* intelligent
* redelijk/makkelijk te trainen
* middel grote hond
* gezeldschap hond hoeft niet te aanhankelijk te zijn
* vachtverzorging geen probleem ook dagelijks vind ik niet erg liefst eentje met wat langere vacht
* ongeveer 2/3 uurtjes alleen kunnen zijn
* kind en kat vriendelijk en met andere honden over weg kunnen
* meenemen in een auto en ergens na toe
* eentje met energie om bv behendigheid mee te doen
* hoeft in huis niet alleen te slapen dus mag wel actief zijn
Hey en een Cairn? Ik ben natuurlijk bevooroordeeld, laten we dat voorop stellen haha. Maar als ik naar dit lijstje kijk dan struikel ik eigenlijk alleen over het middelgroot zijn. Ze dénken wel allemaal dat ze minstens maatje herder zijn, misschien heb je daar wat aan :wink: Een Yorkie is natuurlijk ook niet groot.

Edit: een grote poedel...??
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Sita schreef:
Zoek stok! schreef:Wat vind je van een Schapendoes?

Border Collie vind ik niet zo passen. Ik zou het wat minder zoeken in de uitgesproken werkrassen :wink:
Vergis je niet in een schapendoes. Ook die moet je echt bezig houden, anders gaan ze zichzelf wel vermaken. Vergeleken met een BC of Toller wel in minder extreme mate. Maar je moet wel tegen geblaf kunnen. Schapendoezen zijn blaffers eerste klas. Maar ik vind ze zelf erg leuk. Alleen Jeroen vindt ze veel te veel haar hebben. Dus helaas voor ons geen schapendoes.

Inderdaad. Schapendoezen zijn helemaal geweldig :cheer:
Maar...... Veel schapendoezen hebben moeite met alleen thuis blijven. Het is vaak een tijdrovende klus dit aan te leren, dus het lijkt me van belang iemand te hebben die het op kan vangen voor die paar uur als het niet binnen een paar maanden lukt.
Daarbij is een does inderdaad een hond die vrij veel beweging en uitdaging nodig heeft. Natuurlijk zijn er doezen die wat rustiger zijn maar de meeste zijn zeer energieke, flink blaffende stuiterballen :ok: Ze verzinnen inderdaad leuke bezigheden omzichzelf te vermaken als ze niet helemaal hun afleiding krijgen :sst:
Mireillevdw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

@TS:De Bordeauxdog of de Bobtail vind je niks? Ik denk namelijk dat deze ook goed binnen de gevraagde eigenschappen vallen.
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
Joera
Zeer actief

de Bordeaux dog wijkt wel heel erg af van wat ze zelf mooi vind geloof ik. Wél een stuk relaxtere honden lijkt me zo.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Mireillevdw schreef:@TS:De Bordeauxdog of de Bobtail vind je niks? Ik denk namelijk dat deze ook goed binnen de gevraagde eigenschappen vallen.
De Bordeaux dog en sporten (behendigheid) met de hond zie ik niet zo samen gaan eigenlijk?
Afbeelding
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

ik zal even naar de rassen kijken waar jullie het over hebben is zowieso wel interessant om allemaal te lezen :D
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

De Pyrinees die ik ken is vrij onrustig en beetje een zenuwpees. Wel erg sportieve baasgerichte hondjes, als je de sport ermee in wilt kan dit zeker! Ze heeft wel veel energie en is de hele dag bij haar baas, volgt haar ook door het huis heen enzo. Ze is ook eenkennig, ze wou absoluut geen worst van me aanpakken haha! :ok:
Maar ik ken er maar 1, en dit is hoe dit teefje was.
YvetteJ
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
Mireillevdw schreef:@TS:De Bordeauxdog of de Bobtail vind je niks? Ik denk namelijk dat deze ook goed binnen de gevraagde eigenschappen vallen.
De Bordeaux dog en sporten (behendigheid) met de hond zie ik niet zo samen gaan eigenlijk?
Hmm nee ik ook niet eigenlijk, in dat "segment" zou ik dan eerder aan een slanke boxer denken. Maar ik heb het idee dat TS daar niet naar op zoek is.
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

anne_lies schreef:misschien een labrador mijn vriend heeft er een die is buiten best heel druk maar in huis niks mee te doen luisterd ook heel goed.
Ik weet niet of een labrador nog steeds een optie is?
Maar ik vind een labrador best passen.
Als je een beetje een sportief type neemt kun je er heerlijk mee sporten.
Ze vinden het sowieso erg leuk om van alles met de baas te ondernemen.
Ze zijn niet heel waaks maar de mijne (en vele die ik ken) waarschuwen wel bij onraad.
Die van mij gaat daarna wel achter de sint bernard staan, maar het gaat om het idee :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

samantha! schreef:
anne_lies schreef:misschien een labrador mijn vriend heeft er een die is buiten best heel druk maar in huis niks mee te doen luisterd ook heel goed.
Ik weet niet of een labrador nog steeds een optie is?
Maar ik vind een labrador best passen.
Als je een beetje een sportief type neemt kun je er heerlijk mee sporten.
Ze vinden het sowieso erg leuk om van alles met de baas te ondernemen.
Ze zijn niet heel waaks maar de mijne (en vele die ik ken) waarschuwen wel bij onraad.
Die van mij gaat daarna wel achter de sint bernard staan, maar het gaat om het idee :mrgreen:
Ja ik vind een labrador ook echt een goede optie vind ze ook echt wel geweldig en super trouw. die van me vriend is ook niet echt waaks overdag maar ik denk als het er echt op aan komt dat je wel een probleem hebt als je daar verkeerde bedoelingen hebt :lol1: en een labrador is natuurlijk ook wel super intelligent en goed te trainen. Maar die van hem is wel een beetje over enthousiast bij het begroeten hij word echt helemaal gek als ik er aan kom en krijgt hele maal rode ogen en weet van gekheid niet meer wat hij moet doen. Komt dat vaker voor? weet wel dat het wel bekend staat dat een labrador mensen enthousiast begroet. was wel een beetje benieuwd. Niet dat ik het daarom zou laten
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”