Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het Grote Pup-Erbij topic ;-)

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Het Grote Pup-Erbij topic ;-)

Ongelezen bericht door Moon »

Over zes weken is het zover dan komt de pup bij Dante en mij wonen :wink: . Nu heb ik allerlei vraagjes die eigenlijk niet 'zwaar' genoeg zijn om een topic over te beginnen. En aangezien er geen consultatiebureau voor pupjes is :19: :wink: maak ik zelf maar een vragenhoekje.

Vraag 1; hoe doen jullie dat met belonen (met voertjes). Krijgt de volwassen hond dan ook iets? Normaal gesproken krijgt Dante alleen maar een snoepje als hij er iets voor gedaan heeft (al is het maar iets kleins).
Dus hoe gaat dat met twee honden (en zeker met een pup, die beloon je nogal veel de hele dag door..)

Vraag 2; ik was altijd gewend om tijdens de wandeling spelletjes met Dante te doen; speuren en zo. Dus geen serieuze training maar voor de lol. H&H (Hydro en Hyra) erbij deed ik dat haast niet meer omdat ik dat wel wat ingewikkeld vond; hoe lossen jullie dat op? (Ik ben wel van plan om met allebei ook apart te wandelen, maar neem ze natuurlijk ook tegelijk mee).
Gr. Marijke
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Het Grote Pup-Erbij topic ;-)

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik heb Nora destijds niet elke keer beloont als Nilo wat kreeg, dan was ze tonnetje rond geweest :mrgreen: Wat ik tegenwoordig wel doe is dat ik met Nilo korte trainingsessies houd en dan is aan Nora de taak om in haar mand te blijven liggen. Als de sessie dan voorbij is, krijgt zij nog een beloning omdat ze zo goed bleef liggen. En anders ook als ik met Nora oefen, maar Nilo heeft er duidelijk meer moeite mee :wink: Ik laat ze eigenlijk nooit tegelijk uit dus daar kan ik je niet mee helpen.
Moon
Zeer actief

Maeve schreef:Ik heb Nora destijds niet elke keer beloont als Nilo wat kreeg, dan was ze tonnetje rond geweest :mrgreen: Wat ik tegenwoordig wel doe is dat ik met Nilo korte trainingsessies houd en dan is aan Nora de taak om in haar mand te blijven liggen. Als de sessie dan voorbij is, krijgt zij nog een beloning omdat ze zo goed bleef liggen. En anders ook als ik met Nora oefen, maar Nilo heeft er duidelijk meer moeite mee :wink: Ik laat ze eigenlijk nooit tegelijk uit dus daar kan ik je niet mee helpen.
Trainingssessies lijken me niet zo moeilijk; zou ik ook apart kunnen doen eventueel. Even een voorbeeld :wink: ; het hier komen oefende ik veel in huis bij Dante in het begin. Als hij naar me toe kwam hobbelen zei ik snel 'hier' en dan werd er beloond natuurlijk. En dat deed ik vaak op een dag. Dante heeft natuurlijk zo door dat er wat te halen valt :roll: .
Gr. Marijke
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Ik ga mee lezen :)
Moon
Zeer actief

Sonnie1983 schreef:Ik ga mee lezen :)
Wat heb ik daar nou aan :pffff: :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief

Oeps, deed het per ongeluk als PB, zo van slaag raakte ik van je:

dit stuurde ik:

euhhhh dat je van mij een schouderklopje krijgt voor het openen van dit topic??? krijg ik vast nog nuttige tips voor als de pup hier erbij komt
Moon
Zeer actief

Sonnie1983 schreef:Oeps, deed het per ongeluk als PB, zo van slaag raakte ik van je:

dit stuurde ik:

euhhhh dat je van mij een schouderklopje krijgt voor het openen van dit topic??? krijg ik vast nog nuttige tips voor als de pup hier erbij komt
Ja ik dacht al; 'is dat zo'n zwaar geheim :sst: :mrgreen: '
Leuk, nog een 'mede slachtoffer' :wink:
Wanneer komt die van jou?
Gr. Marijke
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief

haha heb je dat al net gepb-t :)

maar is heel goed dat je dat vraagt van dat belonen. Want dat was iets waar we nog niet bij stil hebben gestaan. Dachten aan alles gedacht te hebben (voer, bench, kennel, vakantie, etc.) vergeten we het stukje wat jij net ter sprake brengt.

maar ik denk dat ik inderdaad een blijfoefeniing er aan koppel. Diego heeft af en toe nog moeite met af blijven liggen. Dan gaat hij was gras of wat anders om hem heen op knabbelen en dat mag niet. dus voor diego meteen een goede oefening en de pup kan dan ook wat nieuws aan leren.
Dusty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese stabij x Toller
Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dusty »

echt trainen doe ik vaak apart met beide honden maar zoals je al aangeeft hier komen oefen je heel vaak want ook als ze samen zijn wil je dat belonen.
ik beloon dan Aika voor het hier komen maar Dusty even goed voor het hier komen. nu heb ik ook 2 jonge honden. Dusty is bijna anderhalf en Aika bijna een half jaar.

Dus met Dusty oefen ik het hier komen ook nog vaak. wel beloon ik Aika vaker met een brok voor dingen die ze goed doet als ik samen met ze ben en beloon Dusty dan met mijn stem. dan krijgt hij later wel een beloning met een brok voor iets anders wat die goed gedaan heeft.

het is een beetje wisselend Dusty heeft het niet eens altijd door als ik Aika beloon of andersom. je moet even kijken hoe jou hond er op reageert.
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief

Wat mij het moeilijkste lijkt is wanneer in te grijpen. diego zal de nieuwe pup in het begin als indringer zien (1e keer ontmoeten op neutraal terrein etc. gaan we doen). dus er zal heus wel een aantal keren gesnauwd worden. Maar wanneer laat je het ze zelf uit zoeken en wanneer moet ik ingrijpen?
Dat lijkt me nou het aller moeilijkst!
ChantalBos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door ChantalBos »

Ik heb een pup van 4 maanden rond lopen. Dus ook hier wordt veel beloond dmv voertjes en spelen. Ook lopen er hier nog 2 volwassen honden rond.
Bij mij is het zo dat ik altijd de naam koppel aan een commando. En de naam die geroepen wordt krijgt een beloning. Dat leren ze heel snel.
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
Moon
Zeer actief

Sonnie1983 schreef:Wat mij het moeilijkste lijkt is wanneer in te grijpen. diego zal de nieuwe pup in het begin als indringer zien (1e keer ontmoeten op neutraal terrein etc. gaan we doen). dus er zal heus wel een aantal keren gesnauwd worden. Maar wanneer laat je het ze zelf uit zoeken en wanneer moet ik ingrijpen?
Dat lijkt me nou het aller moeilijkst!
Nou ik hoop er juist op dát Dante ingrijpt :wink: . Dat hij niet wegloopt of zo, maar pup 'de waarheid' zegt. Het is nogal een goedsul namelijk :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Dusty schreef:echt trainen doe ik vaak apart met beide honden maar zoals je al aangeeft hier komen oefen je heel vaak want ook als ze samen zijn wil je dat belonen.
ik beloon dan Aika voor het hier komen maar Dusty even goed voor het hier komen. nu heb ik ook 2 jonge honden. Dusty is bijna anderhalf en Aika bijna een half jaar.

Dus met Dusty oefen ik het hier komen ook nog vaak. wel beloon ik Aika vaker met een brok voor dingen die ze goed doet als ik samen met ze ben en beloon Dusty dan met mijn stem. dan krijgt hij later wel een beloning met een brok voor iets anders wat die goed gedaan heeft.

het is een beetje wisselend Dusty heeft het niet eens altijd door als ik Aika beloon of andersom. je moet even kijken hoe jou hond er op reageert.
Ik heb de afgelopen paar maanden twee jonge honden (na elkaar) in huis gehad, maar als ik Hyra riep stond Dante allang naast me en was Hyra nog in geen velden of wegen te zien :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ChantalBos schreef:Ik heb een pup van 4 maanden rond lopen. Dus ook hier wordt veel beloond dmv voertjes en spelen. Ook lopen er hier nog 2 volwassen honden rond.
Bij mij is het zo dat ik altijd de naam koppel aan een commando. En de naam die geroepen wordt krijgt een beloning. Dat leren ze heel snel.
Da's een goeie idd! Even consequent mee zijn een paar dagen en dan weet Dante dat ook wel :ok:
Gr. Marijke
Afbeelding
rakker2000
Zeer actief
Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox

Ongelezen bericht door rakker2000 »

toen ik hier een pup erbij kreeg, heb ik vaak appart met ze gelopen, en als
ik met z'n drieen liep, beloonde ik de andere 2 ook maar niet constant. maar
de pup kreeg ook wel eens een aai en een goedzo, dus zonder koekie.
en ik ga nu ook nog wel met ze appart lopen, krijgen ze appart de aandacht
nog, nu wat minder moet ik zeggen wegens het mooie weer, want da laat ik ze
zwemmen
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Moon schreef:
Vraag 1; hoe doen jullie dat met belonen (met voertjes). Krijgt de volwassen hond dan ook iets? Normaal gesproken krijgt Dante alleen maar een snoepje als hij er iets voor gedaan heeft (al is het maar iets kleins).
Dus hoe gaat dat met twee honden (en zeker met een pup, die beloon je nogal veel de hele dag door..)
Ja, hier gaf/geef ik ze dan allebei iets. Eigenlijk gaat dat ook automatisch, in mijn geval dan, want als ik pup Vera bij me riep kwam Saar 9 van de 10 keer ook, en kreeg dan ook gewoon het lekkertje mee. Toen ik met Vera meer op interval belonen ging, ging Saar daar ook weer ouderwets op over :mrgreen: :wink: Kwam Saar nou niet als ik Vera riep dan was het heel makkelijk natuurlijk, dan kreeg Saar niks. Ik ben Vera overigens vrij snel gaan belonen met spel, maar ook dan kreeg Saar wel dat koekje als zij ook gekomen was. Ja, ik ben een watje :F: .
Dat de hele dag door belonen van de pup ging hier eigenlijk alleen met stem volgens mij :denken: Trainingsdingetjes en hierkomen met lekkers/spel, en de hele dag door riep ik "goed zo" en "braaf" haha.
Vraag 2; ik was altijd gewend om tijdens de wandeling spelletjes met Dante te doen; speuren en zo. Dus geen serieuze training maar voor de lol. H&H (Hydro en Hyra) erbij deed ik dat haast niet meer omdat ik dat wel wat ingewikkeld vond; hoe lossen jullie dat op? (Ik ben wel van plan om met allebei ook apart te wandelen, maar neem ze natuurlijk ook tegelijk mee).
Daar heb ik het redelijk simpel mee hier, want Saar houdt niet van spelletjes doen :wink: Ik doe buiten dus veel apporteer dingetjes met Vera, maar aangezien Saar daar echt nul komma niks aan vind heeft ze ook niet iets van "ik wil ook".
Afbeelding
parelridder
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door parelridder »

In en om huis oefen ik met de pup in een andere ruimte dan 'de groters' zijn. Tenzij ik juist een 'grotert' gebruik als voorbeeld en/of concurrent. Die kan dan dus ook geregeld iets verdienen, met een klus die ze al lang kan :W:
En als we tijdens de wandeling hier-komen doen, krijgt ieder die het netjes deed. Wie liep te treuzelen, dwz beter kan, heeft pech gehad. Ik oefen ook hier-komen vanuit zit, naast elkaar en dan om beurten hier komen. Mbv een blijfgebaar van mijn ene hand en oogcontact ondersteun ik de zitte-blijvers en met een uitnodigende andere hand, aan de kant waar de betreffende hond zit, roep ik die bij me. Middels de afstand die je hebt tot hen, kun je de moeilijkheid ook verkleinen (of vergroten natuurlijk).
Klinkt misschien ingewikkeld, is het niet en ze begrijpen het eigenlijk vanzelf :19:
Naam voor commando doe ik niet, behalve in bovenstaande oefening. De naam is voor veel honden signaal om je kant op te komen en het werkt ook niet erg vlot. Stel je bent aan het volgen met je pup en je houdt halt: "puppy, zit", dan zit ze al niet meer naast je... Of de beginselen van distance controle (zitten/liggen op afstand): de moeilijkheid is aanvankelijk op die plek te blijven, zonder een stap richting baas. Dat wordt extra lastig als je eerst de naam noemt. Ik heb er geen enkele moeite mee als anderen ook doen wat ik er eentje opdraag. ze leren in een vloek en een zucht dat je het hebt tegen degene die je aan kijkt :19: En als ze dan toch mee doen, van "Je weet maar nooit, of er voor mij ook wat af valt", dan is dat toch prima? Als ik met de kleine oefen en een volwassen hond doet ongevraagd mee (soms sta ik in de achtertuin te oefenen en zie ik dat er achter het woonkamer raam braaf wordt mee gedaan), dan krijgt die tussentijds grijnzen, knipogen en lieve woorden en aan het eind een handje lekkers.
Als ik dat eens niet handig vind en we kunnen niet oefenen zonder gezelschap van de andere honden, geef ik de andere honden een 'down', zodat die onderwijl blijven liggen en na afloop daarmee wat verdient hebben. Zoals Maeve al omschreef.
Maar in principe hoeft wat mij betreft de ene hond niet te krijgen als de ander krijgt. Wel krijgen ze allemaal kansen om iets te verdienen.
groeten, Ludmilla
www.knightsofthepearls.nl Afbeelding
parelridder
Zeer actief
Contacteer:

Oh ja, 2e vraag:
Ik doe hier graag zoekspelletjes met de bal. Ik werp dan een bal naar een ruig begroeid eilandje bijvoorbeeld. Mijn volwasen honden hebben er totaal geen probleem mee als pup mee doet, dus die laat ik vrij terwijl ik met de grote(rs) speel. Pup gaat soms mee, leert van hen het spel, leert spelenderwijze de betekenis van mijn aanwijzingen begrijpen en voor je het weet, speert je pup op jouw aanwijzing aan je volwassen hond richting het speeltje :mrgreen:
Ik gebruik verder een pupmobiel en neem ze ook apart van elkaar mee, dus spelletjes die ik niet leuk spelen kan met pup er bij of waar pup zich zodanig zwaar belasten gaat dat ik dat liever niet doe, stel ik uit tot momenten dat ze geen deel kan nemen.
groeten, Ludmilla
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Als hier de puppedup wat verdient heeft krijgen niet altijd de groten ook wat. Ze zouden dicht groeien. Voor alle plasjes buiten krijgt ze zondermeer een klein stukje. Maar wel met 't eten van Lotje dan krijgen de andere 2 ook wel een klein beloningssnoepje. Lotje eet in haar bench nog 4 keer per dag en de rest maar 2 keer.

En lopen doe ik niet appart, Lotje leert zelf veel van de anderen. Loopt ook net als de andere los mee. De katten lopen hier ook mee en die hadden de lol ontdekt om haar dan vanuit een hinderlaag aan te vallen en om te gooien. De eerste keren was dat piepen omdat ze schrok, maar zeker omdat de rest er niet op reageerde is ook dat vanzelf opgelost. Ze neemt nu vaak zelf 't heft in handen en springt dan boven op hun.
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief

Hier ook een vraag nog:

Met de pup alleen zijn aanleren. Verstandiger Diego binnen te laten bij ons en dan de pup eventjes buiten. Of is het beter om Diego ook mee buiten te doen? Of gaat diego dan het piepen overnemen of zal diego dan juist een steun zijn voor de pup als hij ook buiten is?
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Mbt belonen geef ik Bram ook wat als ik Izzie roep en hij komt aandribbelen. Maar hij doet dat lang niet altijd, is te druk met andere dingen :wink: Trainen met Bram tijdens wandelingen, doe ik niet zo veel. Wel 'kijk eens' oid, en dat doe ik nog steeds. Met als gevolg dat Izzie binnen no time wist wat 'kijk eens' betekent en ze daar nu ook voor beloond wordt.

Ik heb heel veel dingen apart met Izzie gedaan. Dat heb ik bewust gedaan omdat ik ook later alleen met haar zal trainen e.d. Het heeft erg goed gewerkt, want ze kan prima zonder Bram. Andersom geldt hetzelfde, ik loop ook met Bram zonder Izzie. Ze blijft dan gewoon even thuis en vindt dat geen probleem.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik heb natuurlijk nog maar net de pup erbij... :mrgreen: Maar als de pup wat krijgt krijgt de rest ook. Ze zijn allen, pup incluis, voer-geobsedeerd, en ik ben gewoon een beetje bang wat jaloezie te kweken...Spelletjes geeft Anne niets om. De pup wel, zover ik dat nu in kan schatten is ie dr gek op. Corrigeren van de andere honden: Stom misschien, maar ik blijf t eng vinden...Ze mogen best corrigeren, maar de eerste dagen laat ik ze wel gewoon wat wennen aan elkaar door ze goed in de gaten te houden en de pup krijgt van mij ook al te horen dat bijten in oren en staart 'not done' is...Ik ken Anne, ze zal wat meer ontdooien als ze de pup wat beter kent en dan een stukkie minder streng zijn.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Sonnie1983 schreef:Hier ook een vraag nog:

Met de pup alleen zijn aanleren. Verstandiger Diego binnen te laten bij ons en dan de pup eventjes buiten. Of is het beter om Diego ook mee buiten te doen? Of gaat diego dan het piepen overnemen of zal diego dan juist een steun zijn voor de pup als hij ook buiten is?
Het lijkt mij de bedoeling dat de pup niet gaat piepen. Dus eerst zelf erbij gaan zitten buiten. En zo opbouwen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ligt eraan wat je wilt leren. Wil je de pup leren alleen te zijn samen met Diego zou ik dat meteen zo aanleren, wil je de pup ook helemaal alleen leren te zijn dan zal je daar ook mee aan de gang moeten.
Het is in ieder geval niet de bedoeling dat de pup gaat zitten piepen, dat is niet hoe je rustig alleen zijn aanleert namelijk :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Anne&Taar schreef:Ik heb natuurlijk nog maar net de pup erbij... :mrgreen: Maar als de pup wat krijgt krijgt de rest ook. Ze zijn allen, pup incluis, voer-geobsedeerd, en ik ben gewoon een beetje bang wat jaloezie te kweken...Spelletjes geeft Anne niets om. De pup wel, zover ik dat nu in kan schatten is ie dr gek op. Corrigeren van de andere honden: Stom misschien, maar ik blijf t eng vinden...Ze mogen best corrigeren, maar de eerste dagen laat ik ze wel gewoon wat wennen aan elkaar door ze goed in de gaten te houden en de pup krijgt van mij ook al te horen dat bijten in oren en staart 'not done' is...Ik ken Anne, ze zal wat meer ontdooien als ze de pup wat beter kent en dan een stukkie minder streng zijn.
Dat corrigeren zal inderdaad erg aan de al aanwezige hond liggen. Ik heb me er hier nooit mee bemoeit, niet bij pup Saar bij Moos, en niet bij pup Vera bij Saar, maar zowel Saar als Vera waren ook wel bijna asociaal beschaafde pups. Ze hebben nooit in de oren en staart van de volwassen hond gehangen, en 1 miniscuul snauwtje was genoeg om te weten "oke, doen we maar niet meer" bij andere dingen. Zowel Moos als Saar waren/zijn zelf ook heel netjes met pups, dus dat scheelde ook :wink:
Afbeelding
Sonnie1983
Zeer actief

Moos schreef:

Ligt eraan wat je wilt leren. Wil je de pup leren alleen te zijn samen met Diego zou ik dat meteen zo aanleren, wil je de pup ook helemaal alleen leren te zijn dan zal je daar ook mee aan de gang moeten.
Het is in ieder geval niet de bedoeling dat de pup gaat zitten piepen, dat is niet hoe je rustig alleen zijn aanleert namelijk :wink:
Dat weet ik. Maar ik heb Diego nog in gedachten, als je er bij was alles prima, maar als je maar 1 sec uit zicht was was het al een krijspartij (dus geen piepen maar krijsen) Hebben het geprobeerd op te bouwen maar uiteindelijk maakte voor hem niet uit of hij nu 30 sec. of een half uur buiten zat bij wijze van spreken. Want krijsen deed hij de hele tijd tot hij weer binnen mocht (negeren door een rondje door de tuin te lopen zonder hem aandacht te geven en dan naar binnen gaan). Diego's karakter is nl. een volhouder. Dus uiteindelijk moesten wij ook weer gaan werken en hem een beetje in het diepe gegooid, waarbij hij 3x werd uitgelaten als wij weg waren en tussen de middag een uur mee naar schoonouders. En door dat in het diepe gooien was het heel erg snel over. Dus bij hem werkte het opbouwen niet hij hield gewoon vol, hoe moe hij ook was. Klinkt misschien gemeen in jullie ogen, maar als je weken bezig bent met opbouwen en je merkt gewoon dat het hem niet uitmaakt hoe lang hij alleen is dat hij toch wel blijft krijsen, wisten wij het ook niet meer en hebben het op deze manier op gelost en na 3 dagen had hij heel snel door dat er elke keer iemand kwam en was hij stil. Hadden we dat niet gedaan was ie nu nog aan het krijsen. daar ben ik van overtuigd.

Bij de pup weer opbouwen proberen natuurlijk.

het is straks de bedoeling dat ze samen alleen kunnen zijn maar ook ieder apart van elkaar. Mocht 1 van de 2 er straks niet meer zijn moet de ander nog alleen kunnen blijven natuurlijk. Want er zal dan niet 1 2 3 een nieuwe hond bij zijn.
Dansa
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Shih-Tzu x Japanse Spaniel 17 dec 2008
Shih-Tzu x York 12 jan 2010

Ongelezen bericht door Dansa »

Ik heb ook een vraagje : op 5 sept kijgen wij een 2de pup erbij, dansa is dan 8 maanden en ze is erg onderdanig, hoe pak ik dit aan met een nieuwe pup erbij? dus hoe kan ik ze het beste aan elkaar laten wennen? :scratch:
Dansa loopt de hele dag gewoon in huis rond ook als we er niet zijn... ze slaapt alleen s`nachts in de bench. Ze heeft alle vrijheid.
DANSA
Afbeelding
ANGEL
Afbeelding
parelridder
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou de opbouw zo gaan organiseren dat het je pup wel lukt om stil alleen te zijn. Zoek naar hulpmiddelen (zoals een Kong of een veilige activityball) die dit hem mogelijk maken en neem aanvankelijk genoegen met een halve seconde.
Zelf zou ik zowel met als zonder Diego oefenen. Het zijn 2 verschillende situaties, waarvan het makkelijk is als je pup ze beiden leert hanteren.

Mijn pups vinden het makkelijker alleen te blijven na mijn vertrek, dan na het vertrek van de andere honden met baasje: "Ze gaan iets leuks doen en ik mag niet mee!!" Aanvankelijk sluipen we middels list en bedrog naar buiten. Zo zet ik bijv. de groters al even eerder in de gang (dan zijn die 'alvast weg'), drink mijn koffie nog even op en ga dan ook. Of ik zette de groters in de achtertuin, vertrok zelf door de voordeur, liep om en sloop door de achterpoort om mijn groters op te halen (het verraste gezicht van hen alleen al was de moeite waard! :lol1: )
Als je brokjes voert, kun je alle maaltijden in een activityball geven (een veilige wordt verkocht door hondenspelen.nl), leeg rollen en nazoeken duurt 10-15 minuten en dan kun je dus bijv. even naar binnen gaan (eventueel eerst de deur open houden) en gaat dat goed, dan uitbouwen. Ook zo leert hij dat alleen zijn oke is.

Toegegeven, ik hanteer geen termijn waarin ze eea moeten kunnen: pup bepaald het tempo. Uiteindelijk gaat het zo nog sneller ook, want te vlot opbouwen is alleen maar achteruit boeren.
groeten, Ludmilla
Sonnie1983
Zeer actief

Diego krijgt inderdaad ook zijn ochtendvoer in de kong. De pup gaan we dit hetzelfde doen. (nog even een puppykong kopen).
parelridder
Zeer actief
Contacteer:

Dansa schreef:Ik heb ook een vraagje : op 5 sept kijgen wij een 2de pup erbij, dansa is dan 8 maanden en ze is erg onderdanig, hoe pak ik dit aan met een nieuwe pup erbij? dus hoe kan ik ze het beste aan elkaar laten wennen? :scratch:
Dansa loopt de hele dag gewoon in huis rond ook als we er niet zijn... ze slaapt alleen s`nachts in de bench. Ze heeft alle vrijheid.
Het is maar de vraag of jouw pubertje onderdanig of bedeesd gedrag vertoont naar de nieuwe huisgenoot. Wacht maar even af :wink:
Een nieuwe huisgenoot roept vaak heel ander gedrag op dan bezoek of andere honden in het bos van je hond kennen.

Wennen doe ik vrij lomp: ik laat ze kennis maken in de straat, voor ons huis, en dan gaan we samen naar binnen. Voor de goede orde: pup natuurlijk gewoon op de grond. Daar kan pup het huis verkennen, incl. haar nieuwe gezin/roedel.
groeten, Ludmilla
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”