In en om huis oefen ik met de pup in een andere ruimte dan 'de groters' zijn. Tenzij ik juist een 'grotert' gebruik als voorbeeld en/of concurrent. Die kan dan dus ook geregeld iets verdienen, met een klus die ze al lang kan
En als we tijdens de wandeling hier-komen doen, krijgt ieder die het netjes deed. Wie liep te treuzelen, dwz beter kan, heeft pech gehad. Ik oefen ook hier-komen vanuit zit, naast elkaar en dan om beurten hier komen. Mbv een blijfgebaar van mijn ene hand en oogcontact ondersteun ik de zitte-blijvers en met een uitnodigende andere hand, aan de kant waar de betreffende hond zit, roep ik die bij me. Middels de afstand die je hebt tot hen, kun je de moeilijkheid ook verkleinen (of vergroten natuurlijk).
Klinkt misschien ingewikkeld, is het niet en ze begrijpen het eigenlijk vanzelf
Naam voor commando doe ik niet, behalve in bovenstaande oefening. De naam is voor veel honden signaal om je kant op te komen en het werkt ook niet erg vlot. Stel je bent aan het volgen met je pup en je houdt halt: "puppy, zit", dan zit ze al niet meer naast je... Of de beginselen van distance controle (zitten/liggen op afstand): de moeilijkheid is aanvankelijk op die plek te blijven, zonder een stap richting baas. Dat wordt extra lastig als je eerst de naam noemt. Ik heb er geen enkele moeite mee als anderen ook doen wat ik er eentje opdraag. ze leren in een vloek en een zucht dat je het hebt tegen degene die je aan kijkt

En als ze dan toch mee doen, van "Je weet maar nooit, of er voor mij ook wat af valt", dan is dat toch prima? Als ik met de kleine oefen en een volwassen hond doet ongevraagd mee (soms sta ik in de achtertuin te oefenen en zie ik dat er achter het woonkamer raam braaf wordt mee gedaan), dan krijgt die tussentijds grijnzen, knipogen en lieve woorden en aan het eind een handje lekkers.
Als ik dat eens niet handig vind en we
kunnen niet oefenen zonder gezelschap van de andere honden, geef ik de andere honden een 'down', zodat die onderwijl blijven liggen en na afloop daarmee wat verdient hebben. Zoals Maeve al omschreef.
Maar in principe hoeft wat mij betreft de ene hond niet te krijgen als de ander krijgt. Wel krijgen ze allemaal kansen om iets te verdienen.