Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Telgang

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Telgang

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Een gewoonte kan snel ontstaan, vooral met telgang schijnt dat te gebeuren.
Als ze bv een keer een spier verrekt hebben waardoor tellen makkelijker was, zie je vaak dat ze dat daarna heel snel blijven doen.
Het kunnen ook kleine dingen in de bouw zijn, hoor, en soms kom je er gewoon niet achter. :19:
Dan doen ze het gewoon, hoe onverklaarbaar ook.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nou, ik heb er op gelet tijdens de wandeling gisteren. Wat mij wel opvalt is dat Nilo's gangwerk veel losser is/lijkt als hij in telgang loopt. Dan ziet het er heel raar uit, terwijl je daar niets meer van ziet als hij draaft. Heerlijk ingewikkeld (maar wel interessant!) hoor, anatomie :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

marye schreef:Caja is niet vierkant en ook niet stijl, zou het dan meer een gewoonte zijn?
Heb trouwens net tijdens de aangelijnde wandeling harder gelopen en dan loopt ze wel in draf en verviel ze helemaal niet in telgang.
Ik zit er nu ook erg op te letten. Bij Izzie lijkt telgang gewoon een tussenfase tussen stilstaan en stappen te zijn. Als ik haar dus wat harder laat lopen, gaat ze direct verder in stap en dan draf. Is dat bij Caja ook niet zo?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Zoek stok! schreef:
marye schreef:Caja is niet vierkant en ook niet stijl, zou het dan meer een gewoonte zijn?
Heb trouwens net tijdens de aangelijnde wandeling harder gelopen en dan loopt ze wel in draf en verviel ze helemaal niet in telgang.
Ik zit er nu ook erg op te letten. Bij Izzie lijkt telgang gewoon een tussenfase tussen stilstaan en stappen te zijn. Als ik haar dus wat harder laat lopen, gaat ze direct verder in stap en dan draf. Is dat bij Caja ook niet zo?
Nee, bij Caja zit het tussen stap en draf in :wink:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Marjoleine schreef: Andersom kan ook: steile schouder, te ver naar oren geplaatste schouder, te open hoeking voor,
wat is het verschil tussen een steile voorhand en te open hoeking?
Ik zei niet steile voorhand, ik zei steile schouder ;)
De schouder kan te rechtop liggen maar de hoeking hoeft dan niet per se open te zijn, die kan ook normaal zijn. Dan ligt de hele voorhand dus wat gekanteld.
De schouder kan ook correct liggen maar de hoek met de opperarm kan te open zijn, dan spreek je van een open hoeking.
Inge O schreef:ik heb overigens weer een speciale hond natuurlijk : crunch, die telt in stap, nooit in draf. en bij haar tellen in stap zwiert ze ook totaal niet met de heupen, haar rug blijft in een quasi rechte lijn.

wa's daar dan de verklaring voor :denken: :mrgreen: ?
Tölt? :mrgreen:

Afbeelding

estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Inge O schreef:
Marjoleine schreef: Andersom kan ook: steile schouder, te ver naar oren geplaatste schouder, te open hoeking voor,
wat is het verschil tussen een steile voorhand en te open hoeking?

ik heb overigens weer een speciale hond natuurlijk : crunch, die telt in stap, nooit in draf. en bij haar tellen in stap zwiert ze ook totaal niet met de heupen, haar rug blijft in een quasi rechte lijn.

wa's daar dan de verklaring voor :denken: :mrgreen: ?
Uhm Woopy doet het ook in stap.
estelle

Inge O schreef: zoals attack of zoals crunch :mrgreen: ?
uhm nou ik vind het moeilijk om hen voor mij te zien als ze zo lopen en of Woopy dan ook zo loopt.
Maar meer dat Woopy ook in stap in telgang loopt. Maar het ziet er niet raar uit bij hem.
Eerlijk gezegd let ik er nooit zo op, ga ik nu eens doen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:ik blijf het wel vreemd vinden dat op dit soort dingen meteen etiketjes als 'teveel' of 'te weinig' geplakt worden, ik denk eerder dat er ook op gebied van bouw wel meerdere wegen naar rome leiden :wink: .
O, ongetwijfeld ;)
Alleen moet je een ijkpunt hebben, en aan de hand van dat ijkpunt zeg je dus dat iets veel of weinig is.
Dus een terrier kan een open gehoekte voorhand hebben, en die is dan wel open gehoekt, maar tegelijk effectief en gewenst.
Dan zeg je in het algemeen dus dat de hoeking open is, maar rastypisch gezien is de hoeking correct.
Inge O schreef:nee, het is absoluut geen tölt, maar gewoon stappen, alleen dan met linker- en rechtkant afwisselend, zonder rugdraaiing, ik snap nog steeds niet hoe ze het doet :denken: .

attack heeft trouwens iets gelijkaardigs, het heeft me lang gekost om het beeld wat vaag in mijn hoofd zat van iets wat erop leek te concretiseren : ze stapt als een leeuw : niet stappen, maar schrijden :pffff: :mrgreen: . het is nét geen telgang, maar haar takt is helemaal anders als bij een normaal stappende hond.
:denken:
Filmpje maken?
Met die überslimme camera van je moet dat kunnen ;)

Afbeelding

Rabecca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua's en Vlinderhondjes
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Rabecca »

Lees hier meerdere keren "krabben", maar wat is dat precies?
Rabecca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua's en Vlinderhondjes
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Rabecca »

Inge O schreef:
Rabecca schreef:Lees hier meerdere keren "krabben", maar wat is dat precies?
dat de achterhand niet netjes achter de voorhand loopt, maar wat naar links of rechts uit de rechte as geplaatst wordt.
Dank je wel Inge, voor je snelle antwoord :D
Weer wat geleerd ;)
estelle

Inge O schreef:
estelle schreef:
Inge O schreef: zoals attack of zoals crunch :mrgreen: ?
uhm nou ik vind het moeilijk om hen voor mij te zien als ze zo lopen en of Woopy dan ook zo loopt.
Maar meer dat Woopy ook in stap in telgang loopt. Maar het ziet er niet raar uit bij hem.
Eerlijk gezegd let ik er nooit zo op, ga ik nu eens doen.
nou, bij echte telgang (zoals crunch) raakt linksvoor en linksachter tegelijk de grond (en dan rechtsvoor/rechtsachter).

attackje loopt zoals deze leeuwinnen hier : voor- en achterpoot aan dezelfde kant worden bijna gelijktijdig neergezet :

" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoals op dat filmpje loopt Woopy dus ook. Hij waggelt ook totaal niet op die manier o.i.d.

Maar nu zie ik nog niet helemaal het verschil met Crunch dan. Daar gaat het toch ook om het tegelijk voort bewegen van 2 poten aan hetzelfde kant? :denken:

Overigens die man in dat filmpje heb ik laatst horen vertellen in een documantaire. Waarin hij dus verteld dat de leeuwen te dichtbij kwamen maar dat hij ook geen kant meer op kon. Hij vertelde dat hij uren daar heeft moeten staan wachten omdat ze ook nog doodleuk vlakbij zijn auto neerploften om eens lekker te gaan liggen.
estelle

kijk, zo loopt Woopy dus in stap:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Sjefke heeft de neiging gehad om te gaan telgangen toen ze jong was. Op de eerste show waar ik toen met haar was, werd daar iets over gezegd en zei de keurmeester dat ik inderdaad ook wat sneller moest gaan lopen. Dan was het weg.
Ik heb het Sjefke afgeleerd door iets sneller te gaan lopen op het moment dat ze ging telgangen en ik gebruik het commando "ga eens gewoon lopen". Ja, een hele mond vol, ik weet het, maar het helpt! (hè Martijn? :mrgreen: )

Nozem heeft nog nooit getelgangd, bij Tapas heb ik het ook nog niet gezien.
estelle

Inge O schreef: dat is telgang, ja, da's niet zoals die leeuwinnen :mrgreen: .

dat is dus zoals crunch, alleen doet crunch dit alleen in zeer trage stap, zo snel als woopy doet ze het nooit.
Ik had idd het verschil al gezien wat jij bedoelde. Woopy loopt dan idd gewoon in telgang.
Maar in draf loopt hij niet in telgang. Alleen dus bij stap.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:Maar in draf loopt hij niet in telgang. Alleen dus bij stap.
Maar kenmerk van draf is dus ook dat het geen telgang is, maar kruisgang ;)

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Boutje schreef:Hmmm... ik mag dan misschien geen honden met paarden vergelijken, maar op gebied van biomechanica kan ik bijna alles wat hier geschreven wordt wel overzetten hoor ;-).
Paslengte, positie van het bekken, schouderligging, hoekingen,... klopt als een bus ;-).
Nee, dat blijkt dus niet zo te zijn.
De bouw is niet vergelijkbaar omdat het gebruik van het lichaam niet vergelijkbaar is, en ook de hoekingen en dergelijke blijken niet zo vergelijkbaar te zijn als vroeger werd gedacht.

Zal wel eens zoeken, maar al die theorieën zijn nog niet zo lang geleden herzien omdat het niet bleek te kloppen.

Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Die gang zoals bij de leeuwen heeft Ita soms ook in stap.
Het is een beetje een katachtig gezicht.
Griffons werden wel eens de "katten van Korthals" genoemd.
Misschier daardoor? :wink:

Van die katachtiuge stap gaat Ita soms over in telgang("draven") en soms in kruisgang.
Ik kan er niet altijd achter komen of er een aanwijsbare reden is voor de ene of andere manier van draven.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Vandaag en gisteren heb ik Caja vanwege haar keel uitgelaten met een tuig en een 2 meter lijn.
Normaal heeft ze een jachtlijn om als ze aangelijnd is.
En nu met de 2 meter lijn loopt ze dus helemaal niet meer in telgang terwijl ze met de jachtlijn bijna altijd in telgang liep.
Ga toch eens oefenen of ik haar aan de jachtlijn ook uit telgang kan houden.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ranetje, wanneer noem jij draven telgang?
Want telgang is telgang en draf is draf.
Ik begrijp niet precies wat jullie nou bedoelen als je zegt dat een hond draaft in telgang :denken:
Draf is een kruisgang namelijk, dus draf in telgang is geen draf.
Dit is draf:

Afbeelding

En ik heb ook een telgangend paard gevonden:
Afbeelding

Afbeelding

Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

als je de telgang van dit paard vergelijkt met de telgang van woopy, zie je dat het tempo anders is. Het paard heeft zweefmomenten, terwijl Woopy meer stapt.
Mijn laatste Duitse herder ging af en toe in telgang, maar had dan wel het tempo van een draf.
Als bij het showen van Duitse herders de hele rij moest aandraven, had je altijd een paar honden die door het langzaam verhogen van het tempo begonnen te "tellen". Een tikje aan de lijn, om ze even uit balans te brengen, was meestal voldoende om ze te laten draven. alleen verhogen van tempo niet. gingen ze nog harder in telgang.
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:Ranetje, wanneer noem jij draven telgang?
Want telgang is telgang en draf is draf.
Ik begrijp niet precies wat jullie nou bedoelen als je zegt dat een hond draaft in telgang :denken:
Draf is een kruisgang namelijk, dus draf in telgang is geen draf.
voor mij heeft het ook te maken met snelheid, een snelheid die zo groot wordt dat er een soort 'verhevenheid' (een wat opwaartse beweging dus) in de gang komt.

kan best zijn dat het dan technisch gezien geen draf meer mag genoemd worden, maar als ik bv. zeg dat crunch 'telgangt in stap' dan bedoel ik dus dat het met hetzelfde trage tempo gaat als in stap en dat ze totaal vlak tegen de grond blijft, ze gooit zichzelf dus helemaal niks op.

zou ze dat wel doen dan spreek ik van draf en dan telgangt ze in draf.

edit : wat elly zegt dus : de zweefmomenten heb je niet in stap en wel in draf, dat bedoel ik ook.
Dank je Inge :D
Zo bedoel ik het ook.
Ik had het "draven" achter het woord telgang expres tussen aanhalingstekens gezet om aan te geven dat ik weet dat het officiëel geen draven wordt genoemd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:edit : wat elly zegt dus : de zweefmomenten heb je niet in stap en wel in draf, dat bedoel ik ook.
Ah, ik snap het.
Maar dat is geen juiste benaming, want draf is per definitie diagonaal en telgang is lateraal.
Dat zijn nu juist de kenmerken van deze termen.
Bij paarden is de rentelgang wel bekend:
De langzame telgang wordt bijna bij geen enkel ras gewaardeerd. Schertsend wordt deze manier van bewegen in het Engels piggy pace, en in het Duits Schweinepass genoemd.Wat bij sommige paardenrassen wel wordt gewaardeerd is de rentelgang (in het Engels: pace, Duits: Pass): Een goede rentelgang heeft een zweefmoment en een paard kan er behoorlijk hard in lopen. Paarden met telgangaanleg zijn vaak moeilijker te rijden dan paarden zonder die aanleg. Meer gangen maken het rijden gecompliceerder. Een paard met telgangaanleg dat verkeerd of te grof wordt gereden, kan bovendien erg makkelijk verstijven.
Bij honden is telgang eigenlijk nooit gewenst en als je leest dat het bij paarden spierproblemen kan geven, mag je denk ik aannemen dat dit bij honden ook gebeurt en dat het om die reden niet gewenst is.

Afbeelding

sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Max loopt nooit in telgang, hij heeft wel 10 andere manieren van lopen ;).
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Inge O schreef:edit : wat elly zegt dus : de zweefmomenten heb je niet in stap en wel in draf, dat bedoel ik ook.
Ah, ik snap het.
Maar dat is geen juiste benaming, want draf is per definitie diagonaal en telgang is lateraal.
Dat zijn nu juist de kenmerken van deze termen.
Het werd nu juist even gebruikt om het onderscheid te maken tussen een "bijna"telgang in stap (zoals bij de leeuwin op het filmpje) en de telgang met het "zweefmoment"
Bij paarden is de rentelgang wel bekend:
De langzame telgang wordt bijna bij geen enkel ras gewaardeerd. Schertsend wordt deze manier van bewegen in het Engels piggy pace, en in het Duits Schweinepass genoemd.Wat bij sommige paardenrassen wel wordt gewaardeerd is de rentelgang (in het Engels: pace, Duits: Pass): Een goede rentelgang heeft een zweefmoment en een paard kan er behoorlijk hard in lopen. Paarden met telgangaanleg zijn vaak moeilijker te rijden dan paarden zonder die aanleg. Meer gangen maken het rijden gecompliceerder. Een paard met telgangaanleg dat verkeerd of te grof wordt gereden, kan bovendien erg makkelijk verstijven.
Bij honden is telgang eigenlijk nooit gewenst en als je leest dat het bij paarden spierproblemen kan geven, mag je denk ik aannemen dat dit bij honden ook gebeurt en dat het om die reden niet gewenst is.
Dat verstijven bij paarden komt toch door te grof of verkeerd gereden worden?
Honden worden niet gereden, dus het risico lijkt me kleiner.
Begrijp me goed, ik wil niet per sé een pleidooi houden voor telgang, maar ik denk dat de bezorgdheid wat dat betreft groter is dan nodig is. :wink:
Een gewone draf vind ik er mooier uit zien zo lang het geen krabben is.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Dat verstijven bij paarden komt toch door te grof of verkeerd gereden worden?
Ik heb geen idee, ik heb het ook maar gelezen ;)
Maar ik zal mijn licht hierover eens opsteken bij iemand die het echt weet: een hondenfysiotherapeut.

Afbeelding

chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

marye schreef:Vandaag en gisteren heb ik Caja vanwege haar keel uitgelaten met een tuig en een 2 meter lijn.
Normaal heeft ze een jachtlijn om als ze aangelijnd is.
En nu met de 2 meter lijn loopt ze dus helemaal niet meer in telgang terwijl ze met de jachtlijn bijna altijd in telgang liep.
Ga toch eens oefenen of ik haar aan de jachtlijn ook uit telgang kan houden.
Misschien helpt het om dan juist op het opstartmoment te letten, goed opstarten is geen telgang (voor een hond die zich dit als normaal heeft aangeleerd nog)
Je merkt dan vanzelf als het goed is dat dat wat jij doet ook invloed heeft op de hond.
Dyna is een telganger, zowel in stap als versnelde pas en heeft in de galop een konijnenhuppel. Milk telgangde als zij moe was na een lange wandeling.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Misschien valt er wel wat over te leren op het symposium...Als er ruimte is voor vragen...n'est-ce pas?
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Madelief schreef:Misschien valt er wel wat over te leren op het symposium...Als er ruimte is voor vragen...n'est-ce pas?
dat hoop ik echt, vooral dat leren dan, die vragen - ach, daar ben ik toch wat minder optimistisch over :mrgreen: .

ik wist niet dat jij ook ging, patricia - of was ik dat alweer vergeten met mijn bse-hersenen :ugh: ?
Nee hoor, ik heb het er nog niet over gehad :ok: . Was wel van plan te gaan, en heb al heel vroeg een kaartje gereserveerd maar heb pas laat betaald. Ik hoop dus dat mijn kaartje nog niet vergeven was, en ik wacht nog op bevestiging ;-)

Dus je hersens zijn in orde!! :Q: :F:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik vind het op zich niet zo vreemd om de telgang te "vergelijken" met de draf.
Zowel de draf als de telgang zijn gangen in twee tempi. Hiermee bedoel ik dus dat er 2 verschillende beenzettingen zijn, in de normale draf is dat linksvoor-rechtsachter en rechtsvoor-linksachter. In de telgang is dat linksvoor-linksachter en rechtsvoor-rechtsachter.
De stap is een gang in 4 tempi, de beenzetting gaat me even te ver om hier neer te pennen.
De galop is een gang in 3 tempi.

Zo heb ik het althans geleerd bij de instructeurscursus, dan gaat dat wel over de gangen bij paarden, maar die zijn qua beenzetting niet wezenlijk anders dan die bij de honden, waar ook een stap, draf en galop gelopen kan worden, evenals de telgang.
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Ik vind het op zich niet zo vreemd om de telgang te "vergelijken" met de draf.
Zowel de draf als de telgang zijn gangen in twee tempi. Hiermee bedoel ik dus dat er 2 verschillende beenzettingen zijn, in de normale draf is dat linksvoor-rechtsachter en rechtsvoor-linksachter. In de telgang is dat linksvoor-linksachter en rechtsvoor-rechtsachter.
De stap is een gang in 4 tempi, de beenzetting gaat me even te ver om hier neer te pennen.
De galop is een gang in 3 tempi.

Zo heb ik het althans geleerd bij de instructeurscursus, dan gaat dat wel over de gangen bij paarden, maar die zijn qua beenzetting niet wezenlijk anders dan die bij de honden, waar ook een stap, draf en galop gelopen kan worden, evenals de telgang.
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... G%26um%3D1" onclick="window.open(this.href);return false;

: stap, draf, galop.

Haha, als je "hond, telgang" intypt bij afbeeldingen Google, krijg je direct 6 x een beauceron. Ehm....iets met raspredispositie??
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”