Inge O schreef:edit : wat elly zegt dus : de zweefmomenten heb je niet in stap en wel in draf, dat bedoel ik ook.
Ah, ik snap het.
Maar dat is geen juiste benaming, want draf is per definitie diagonaal en telgang is lateraal.
Dat zijn nu juist de kenmerken van deze termen.
Bij paarden is de rentelgang wel bekend:
De langzame telgang wordt bijna bij geen enkel ras gewaardeerd. Schertsend wordt deze manier van bewegen in het Engels piggy pace, en in het Duits Schweinepass genoemd.Wat bij sommige paardenrassen wel wordt gewaardeerd is de rentelgang (in het Engels: pace, Duits: Pass): Een goede rentelgang heeft een zweefmoment en een paard kan er behoorlijk hard in lopen. Paarden met telgangaanleg zijn vaak moeilijker te rijden dan paarden zonder die aanleg. Meer gangen maken het rijden gecompliceerder. Een paard met telgangaanleg dat verkeerd of te grof wordt gereden, kan bovendien erg makkelijk verstijven.
Bij honden is telgang eigenlijk nooit gewenst en als je leest dat het bij paarden spierproblemen kan geven, mag je denk ik aannemen dat dit bij honden ook gebeurt en dat het om die reden niet gewenst is.