Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Van welke rassen stamt uw hond af?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

steve&athina
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): 2 cairn terriers

Van welke rassen stamt uw hond af?

Ongelezen bericht door steve&athina »

Even mijn kennis wat vergroten :D
Een aantal vraagjes waar julle wel een antwoord op zullen hebben:

Een rashond is een kruising die herkend is door de FCI ?
Wanneer herkend de FCI een kruising? zodat deze dan een ras wordt.
Zijn er mensen of dergelijke die zich bezig houden met het ontwikkelen van nieuwe rassen?
Welk(e) ras(sen) hebt u?
Weet u uit welke rassen of kruisingen uw hond ontstaan is? zo ja, welke?

Alvast bedankt
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Van welke rassen stamt uw hond af?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

steve&athina schreef:Even mijn kennis wat vergroten :D

Zijn er mensen of dergelijke die zich bezig houden met het ontwikkelen van nieuwe rassen?
Welk(e) ras(sen) hebt u?

Alvast bedankt
Hoi,
Op het gevaar af een ander topic te herhalen... ;-)
Nee, een rashond is GEEN kruising.
Een RAShond is een ras zodanig erkend door de FCI
Een RAShond is een hond met een stamboom, een hond "van een bepaald ras" ziet eruit als een RAShond, maar heeft geen stamboom. (Duidelijker kan ik het denk ik voor een leek niet krijgen ;-)

Een kruising is formeel een hond die afstamt van twee RAShonden van verschillend RAS.
Wat mij betreft is een kruising ook een hond die afstamt van twee 'honden van een bepaald ras' maar ook weer een verschillend ras. Beide ouderdieren zijn dus bekend. Doorgaans wordt zo'n hond aangeduid als "kruising X' waarbij X staat voor het ras waar de hond in kwestie het meest op lijkt.

Noem ik nog de "volledig onherkenbare bastaard" waarvan onbekend is wie vader of moeder waren, doorgaans te vinden in asiels ;-) (en op MP)

Ik heb 3 RAShonden, met papieren dus; 2 shelties en 1 collie

Ik adviseer je om OF een kruising uit het asiel te halen of te kiezen voor een RAShond (dus met papieren) omdat je bij het open van een hond "van een bepaald ras" altijd het risico loopt bij slechte fokkers terecht te komen; waarom zouden ze anders niet fokken met honden met stambomen?

Er zijn wel RASsen "in ontwikkeling" maar dat zijn er niet zo heel veel.

Er zijn tussen fokkers die RAShonden fokken ook "ellendelingen" die een fout gefokte hond verkopen maar dan met papiertje, die honden in kennels en schuren houden, de teef nest na nest laten krijgen.
Er zijn tussen fokkers van honden van een bepaald ras ook zeer goede mensen die zeer bewust en mooi gefokte honden verkopen, en 1 of 2 nestjes per teefje doen (in het hele leven van dat teefje dus).

Juist die 2 bovenstaande zinnen maken het zo moeilijk ;-(
Globaal vind ik dat opgaat voor beginnende hondeneigenaren: ga voor een hond MET stamboom, gefokt volgens de regels van de rasvereniging van dat RAS en door een fokker die alle moeite doet om "goede" pupjes op de wereld te zetten. Ja, er kan wat fout gaan, dat weet ik, maar de kans op "rottigheid" is kleiner dan bij een fokker van honden van een bepaald ras zonder ook maar enige liefde voor het ras.

En, hopelijk ten overvloedde: er is NIETS mis met een kruising of een "hond van een bepaald ras" maar IK heb ervoor gekozen dat ik afstamming belangrijk vind en het feit dat de hond met zorg gefokt is, bewust, en met liefde en aandacht. Daartoe kwam ik bij de RAShond uit. Ik weiger broodfokkers te helpen en zal nooit oftenimmer reageren op een aanbieding van een "hond van een bepaald ras" op sites als marktplaats. Ongetwijfeld zullen daar ook "goede" fokkers 's tussenzitten, maar het is mijn ervaring, binnen mijn RAS dat op MP uitsluitend broodfokkers zitten. Je betaalt minder, maar de ellende kan niet te overzien zijn.

(Nee, forumgenoten ik weet het, niet alles op MP is slecht, maar ik vind het niet de beste plek voor een beginner om te starten met zoeken; de "zuiveren" zijn er voor ervaren mensen al lastig uit te halen, laat staan voor beginners)

Suzanne

*edit; verduidelijkingen
steve&athina
Vaste gebruiker

Suzanne123 schreef:
steve&athina schreef:Even mijn kennis wat vergroten :D

Welk(e) ras(sen) hebt u?

Alvast bedankt
Hoi,
Op het gevaar af een ander topic te herhalen... ;-)
Nee, een rashond is GEEN kruising.
Een Rashond is een ras zodanig erkend door de FCI
Een RAShond is een hond met een stamboom, een hond "van een bepaald ras" ziet eruit als een RAShond, maar heeft geen stamboom. (Duidelijker kan ik het denk ik voor een leek niet krijgen ;-)

Ik heb 3 RAShonden, met papieren dus; 2 shelties en 1 collie

Ik adviseer je om OF een kruising uit het asiel te halen of te kiezen voor een RAShond (dus met papieren) omdat je bij het open van een hond "van een bepaald ras" altijd het risico loopt bij slechte fokkers terecht te komen; waarom zouden ze anders niet fokken met honden met stambomen?

Er zijn wel rassen "in ontwikkeling" maar dat zijn er niet zo heel veel.

En, hopelijk ten overvloedde: er is NIETS mis met een kruising of een "hond van een bepaald ras" maar IK heb ervoor gekozen dat ik afstamming belangrijk vind en het feit dat de hond met zorg gefokt is, bewust, en met liefde en aandacht. Daartoe kwam ik bij de RAShond uit. Ik weiger broodfokkers te helpen en zal nooit oftenimmer reageren op een aanbieding van een "hond van een bepaald ras" op sites als marktplaats. Ongetwijfeld zullen daar ook "goede" fokkers 's tussenzitten, maar het is mijn ervaring, binnen mijn RAS dat op MP uitsluitend broodfokkers zitten. Je betaalt minder, maar de ellende kan niet te overzien zijn.

(Nee, forumgenoten ik weet het, niet alles op MP is slecht, maar ik vind het niet de beste plek voor een beginner om te starten met zoeken; de "zuiveren" zijn er voor ervaren mensen al lastig uit te halen, laat staan voor beginners)

Suzanne
Maar van waar komt een ras dan ? Voorbeeld de bullmastiff was er toch niet zomaar in 1 keer, die is toch gekomen door een kruising van de engelse buldog en de mastiff? en dan zo herkent door de FCI?
Laatst gewijzigd door steve&athina op 02 aug 2009 18:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Een rashond is geen kruising, maar een door de FCI erkend ras.
Officieel (en zo denk ik er ook over) mag een hond alleen een rasnaam hebben als het een stamboom heeft. Dus ook al heb je een hond waarvan vader en moeder een stamboom hebben (van hetzelfde ras), als je hond geen stamboom heeft dan is het niet een vertegenwoordiger van een ras.
Overigens is er niks mis met een kruising of rasloze hond, maar mensen die roepen dat zij een (ik noem maar wat) golden retriever hebben, terwijl de hond geen stamboom heeft en de ouderdieren onbekend zijn, hebben in mijn ogen dus geen golden retriever, maar een goed op een golden retriever lijkende hond. De hond is er voor mij niet minder op, maar een rasvertegenwoordiger is het niet.

Zelf heb ik een hond met stamboom, en dat is een bewuste keuze. Ik kies voor een rashond en dan wil ik er ook een die met zorg gefokt is en die een waardige vertegenwoordiger van het ras is. Ik kan mij wel voorstellen dat ik in de toekomst misschien ooit eens een kruising of een hond zonder stamboom uit het asiel haal, maar voorlopig hou ik het bij een hond met stamboom.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

steve&athina schreef:Maar hoe komen er dan rashonden ? Hoe ontstaan deze ? Een voorbeeld: een yorkshire terrier waar is die onstaan, hoe is die ontstaan? Ik dacht dat deze kwam door een mengeling van 2 rassen en zo dan een ras werd omdat deze herkend werd door FCI.
Zo ontstaan wel nieuwe rassen, maar dat is een proces dat jaren duurt en niet te vergelijken is met buurman die zijn hond laat dekken door de eerste de beste reu die langsloopt.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Ik snap wel wat je bedoelt denk ik,
De Dogo Argentino (FCI erkende rashond) is ontstaan door het kruisen van 10 verschillende rashonden
1) (Oude vechthond van Cordoba.(uitgestorven).
2) Bull-terrier.
3) Engelse Bulldog.
4) Duitse of Deense Dog.
5) Boxer.
6) Ierse Wolfshond.
7) Mastiff.
8)Pyrenese Berghond.
9) Pointer.
10) Bordeauxdog

Bedoelde je dat? het is alleen wel een langdurig proces.

Ik zelf heb nu een kruising, wel weer ontstaan uit twee erkende rassen (de Portugese Pointer en de Dogo Argentino) en deze heeft dus ook geen stamboom :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
~Suzanne~
Zeer actief

steve&athina schreef:
Maar hoe komen er dan rashonden ? Hoe ontstaan deze ? Een voorbeeld: een yorkshire terrier waar is die onstaan, hoe is die ontstaan? Ik dacht dat deze kwam door een mengeling van 2 rassen en zo dan een ras werd omdat deze herkend werd door FCI.
RAShonden zijn ooit ontstaan en er is een "standaard" voor geschreven.. hoe die hond eruit moet zien, of eigenlijk, dat RAS eruit moet zien.

Elk ras heeft zijn eigen ontwikkeling. Buitengewoon interessant ;-)
Vaak zie je dat een hond een bepaald gebruiksdoel had, van oorsprong. De enige eis die door de gebruiker werd gesteld was dat het dier aan dat doel moest beantwoorden: hij moest helpen bij de jacht, het erf bewaken, de kudde hoeden, de kudde bewaken... you name it.
Later, bij de opkomst van de kynologie heeft "men" bedacht dat een hond voor enig doel aan bepaalde uiterlijke kenmerken moest voldoen en deze kenmerken werden beschreven.. er kwam een register voor die honden en vanuit die (bekende) honden werd verder gefokt, zodat de nakomelingen ook weer aan die uiterlijke kenmerken voldeden.

Honden die aan een gebruikersdoel moesten voldoen bestaan honderden, zo niet duizenden jaren. De kynologie pas een 200 jaar maximaal.... weet eigenlijk de juiste datum niet waarop er rasstandaarden en hondenstamboeken verschenen....

Het is zeker zo dat bij de ontwikkeling van een ras vaak een ander ras heeft bijgedragen. Zo weet ik bijvoorbeeld dat bij de Schotse Herdershond "de collie / de lassie" de Barzoi bijvoorbeeld in is gekruisd. Later is bij de sheltie (verrassing) de "collie" weer gebruikt.
Maar, het is dus niet zo dat een rashond is ontstaan uit een simpele kruising van 2 rassen. Niet : ik neem ras A, kruis die met ras B en voila, nieuw ras C.
Ik ken hierop dan wel weer 1 uitzondering ;-) namelijk de Labradoodle.... hard op weg om een "echt erkend ras" te worden. Dat ras is ontwikkeld uit de Labrador en de Poedel.

Ik weet ook bijvoorbeeld het markiesje. Als ras bijna uitgestorven. Daartoe is een speciaal deel van het hondenstamboek (waar alle RAShonden in staan) opgengsteld voor honden zonder zo'n boom die wel voldeden aan de uiterlijke kenmerken. Op die manier werd en wordt het ras teruggefokt. Omdat in het markiesje nog relaitef veel "vers en onherleidbaar" bloed zit, komen er met regelmaat Markiesjes voor die nog niet voldoende lijken op de voorschriften. Met zo'n hondje wordt dan in beginsel niet verder gefokt. Doel is om markiesjes te fokken die eruit zien als markiesjes om zo het ras te redden.
(note: elk ras beoogd natuurlijk pups te fokken die eruit zien als honden van dat RAS) :-)

Zo duidelijker?

Suzanne
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Ik denk dat ik de vraag van TS wel snap...
Ooit zijn er rassen ontstaan.. als je bijvoorbeeld kijkt naar hoe een Newfoundlander anders is tov een chihuaha of een herder achtige, hoe de Saarloos is ontstaan vanuit een wolf, hoe je een grote Dobermann pincher hebt en hoe je dan in het klein ook een pincher hebt, ooit is men gaan combineren met verschillende rassen vanwaar een nieuw erkend ras ontstond..

De Beaceron.. als ik ze zag dacht ik in eerste instantie dat er Rottweiler in zat.. maar de beaceron schijnt weer uit herders gefokt te zijn..

Interessante vraag, ik heb de antwoorden echter niet :wink:
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Ik denk dat ze bedoeld hoe bepaalde rassen gefokt zijn. Als je maar ver genoeg teruggaat, dan is elke RAShond een kruising. De teckel is bijvoorbeeld ontstaan door een laagbenige brak in te kruisen, zodat er een hond ontstond die gebruikt kon worden voor de jacht onder de grond.
steve&athina
Vaste gebruiker

Muk schreef:
steve&athina schreef:Maar hoe komen er dan rashonden ? Hoe ontstaan deze ? Een voorbeeld: een yorkshire terrier waar is die onstaan, hoe is die ontstaan? Ik dacht dat deze kwam door een mengeling van 2 rassen en zo dan een ras werd omdat deze herkend werd door FCI.
Zo ontstaan wel nieuwe rassen, maar dat is een proces dat jaren duurt en niet te vergelijken is met buurman die zijn hond laat dekken door de eerste de beste reu die langsloopt.
Dus ben ik wel juist dat zo een nieuw ras KAN ontstaan? Excuseer mij dat ik het nogal onduidelijk uitleg :oohja:
steve&athina
Vaste gebruiker

Suzanne123 schreef:
steve&athina schreef:
Maar hoe komen er dan rashonden ? Hoe ontstaan deze ? Een voorbeeld: een yorkshire terrier waar is die onstaan, hoe is die ontstaan? Ik dacht dat deze kwam door een mengeling van 2 rassen en zo dan een ras werd omdat deze herkend werd door FCI.
RAShonden zijn ooit ontstaan en er is een "standaard" voor geschreven.. hoe die hond eruit moet zien, of eigenlijk, dat RAS eruit moet zien.

Elk ras heeft zijn eigen ontwikkeling. Buitengewoon interessant ;-)
Vaak zie je dat een hond een bepaald gebruiksdoel had, van oorsprong. De enige eis die door de gebruiker werd gesteld was dat het dier aan dat doel moest beantwoorden: hij moest helpen bij de jacht, het erf bewaken, de kudde hoeden, de kudde bewaken... you name it.
Later, bij de opkomst van de kynologie heeft "men" bedacht dat een hond voor enig doel aan bepaalde uiterlijke kenmerken moest voldoen en deze kenmerken werden beschreven.. er kwam een register voor die honden en vanuit die (bekende) honden werd verder gefokt, zodat de nakomelingen ook weer aan die uiterlijke kenmerken voldeden.

Honden die aan een gebruikersdoel moesten voldoen bestaan honderden, zo niet duizenden jaren. De kynologie pas een 200 jaar maximaal.... weet eigenlijk de juiste datum niet waarop er rasstandaarden en hondenstamboeken verschenen....

Het is zeker zo dat bij de ontwikkeling van een ras vaak een ander ras heeft bijgedragen. Zo weet ik bijvoorbeeld dat bij de Schotse Herdershond "de collie / de lassie" de Barzoi bijvoorbeeld in is gekruisd. Later is bij de sheltie (verrassing) de "collie" weer gebruikt.
Maar, het is dus niet zo dat een rashond is ontstaan uit een simpele kruising van 2 rassen. Niet : ik neem ras A, kruis die met ras B en voila, nieuw ras C.
Ik ken hierop dan wel weer 1 uitzondering ;-) namelijk de Labradoodle.... hard op weg om een "echt erkend ras" te worden. Dat ras is ontwikkeld uit de Labrador en de Poedel.

Ik weet ook bijvoorbeeld het markiesje. Als ras bijna uitgestorven. Daartoe is een speciaal deel van het hondenstamboek (waar alle RAShonden in staan) opgengsteld voor honden zonder zo'n boom die wel voldeden aan de uiterlijke kenmerken. Op die manier werd en wordt het ras teruggefokt. Omdat in het markiesje nog relaitef veel "vers en onherleidbaar" bloed zit, komen er met regelmaat Markiesjes voor die nog niet voldoende lijken op de voorschriften. Met zo'n hondje wordt dan in beginsel niet verder gefokt. Doel is om markiesjes te fokken die eruit zien als markiesjes om zo het ras te redden.
(note: elk ras beoogd natuurlijk pups te fokken die eruit zien als honden van dat RAS) :-)

Zo duidelijker?

Suzanne
Nu ben ik helemaal mee :D
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

steve&athina schreef:
Dus ben ik wel juist dat zo een nieuw ras KAN ontstaan? Excuseer mij dat ik het nogal onduidelijk uitleg :oohja:
Er werd vroeger gefokt op bepaalde kenmerken. Meestal voor bijv. een bepaalde tak voor het werk van de hond. Daarvoor waren bepaalde eigenschappen nodig en zo zijn vaak rassen ontstaan.
Of soms juist dat ze bepaalde typen niet wilden. Bijv. de flatcoated retriever moest zwart zijn. De blonden wilden ze niet. Dit is later de golden retriever geworden.
Een ander voorbeeld. De Engelse Cocker Spaniel werd geexporteerd naar Amerika. Daar gingen ze meer naar extremen, dusdanis dat dit een ander ras werd. De Amerikaanse Cocker Spaniel.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

steve&athina schreef:
Muk schreef:
Volgens mij is dit een voorbeeld van een ras in oprichting.
http://www.hondenforum.nl/plaza/hondenr ... t=tamaskan" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

steve&athina schreef:
Muk schreef:
Ja, dat kan, maar dat gebeurd uiterst zelden en over een periode van enkele tientallen jaren.
Het is niet zo dat als je RAS 1 pakt en dat kruist met RAS 2 er spontaan en zonder verdere problemen RAS 3 is ontstaan. Dat kan ook niet.

Want, als je nou bijvoorbeeld 10 nestjes laat geboren worden uit een combinatie tussen RAS 1 en RAS 2, niet van dezelfde teef natuurlijk ;-) en elk nest bestaat uit 5 pups, dan heb je 50 TOTAAL verschillende pups (nou ja, niet helemaal totaal natuurlijk ;-)
Er zal een deel lijken op RAS 1, een deel op RAS 2 en een deel op wat jij uiteindelijk bedacht had. Met dat deel ga je verder fokken, maar dan zul je zien dat als je honden uit dat deel kruist met elkaar er weer een hoop op RAS 1 of RAS 2 gaan lijken, en daar heb je dus niets aan in je fokprogramma. Vandaar dat je veel hondjes RAS 1 en 2 nodig hebt en veel, heel veel jaren...

En nee, ik bedoel niet dat DAT nou is wat je moet gaan doen, nog een nieuw ras gaan fokken ;-) er zijn er echt genoeg! ;-)

Suzanne
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

De Azteken en Tolteken hielden al hele kleine hondjes, die erg veel lijken op de Chihuahua. Deze hondjes werden Techichi genoemd. En waren kortharig. Sommigen zeggen dat voor de langharige vacht, de dwergkees en de vlinderhond ingekruist zijn in de kortharige Chihuahua. De Chihuahua is een uniek ras, door zijn appelhoofd met grote ogen en korte neus. De Chihuahua stamt dus af van de Techichi, en verder niet van andere hondjes. :U:
xx Marr en Keeff
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Renske schreef:
steve&athina schreef:
Er werd vroeger gefokt op bepaalde kenmerken. Meestal voor bijv. een bepaalde tak voor het werk van de hond. Daarvoor waren bepaalde eigenschappen nodig en zo zijn vaak rassen ontstaan.
Of soms juist dat ze bepaalde typen niet wilden. Bijv. de flatcoated retriever moest zwart zijn. De blonden wilden ze niet. Dit is later de golden retriever geworden.
Een ander voorbeeld. De Engelse Cocker Spaniel werd geexporteerd naar Amerika. Daar gingen ze meer naar extremen, dusdanis dat dit een ander ras werd. De Amerikaanse Cocker Spaniel.
En toch hebben wij een blonde flatcoated op cursus. Lijkt totaal niet op een golden hoor. :19:
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

En mijn ras was gewoon mijn ras. Een boeren herdershond die erkend werd. Was dus al beauceron in den beginne ;-).

Niks geen kruising van andere rassen. Trouwens, als een hond een kruising zou zijn van andere rassen, waar komen komen díe rassen dan vandaan ;-) ?
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Bij de toller is het niet duidelijk, maar er wordt gedacht dat er verschillende verschillende jachthondenrassen (retrievers, setters, spaniels) en border collies zijn gebruikt en dat het kooikerhondje ook een grote stempel heeft gehad op het ontstaan van het ras.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Madelief schreef: Trouwens, als een hond een kruising zou zijn van andere rassen, waar komen komen díe rassen dan vandaan ;-) ?
Nou, die bestonden al :mrgreen: De Cattle Dog is toch bijv. ontstaan uit oa de Bullterrier en herdersoorten? Zo zullen er zeker meer rassen zijn die ontstaan zijn uit andere rassen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

marye schreef:Bij de toller is het niet duidelijk, maar er wordt gedacht dat er verschillende verschillende jachthondenrassen (retrievers, setters, spaniels) en border collies zijn gebruikt en dat het kooikerhondje ook een grote stempel heeft gehad op het ontstaan van het ras.
Hoe kwamen ze in Nova Scotia eigenlijk op het idee om het Kooikerhondje te gebruiken? Of is de Toller helemaal niet daar ontstaan?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
steve&athina
Vaste gebruiker

Madelief schreef:En mijn ras was gewoon mijn ras. Een boeren herdershond die erkend werd. Was dus al beauceron in den beginne ;-).

Niks geen kruising van andere rassen. Trouwens, als een hond een kruising zou zijn van andere rassen, waar komen komen díe rassen dan vandaan ;-) ?
Waar die rassen vandaan komen weet ik niet, de hond stamt af van de wolf zeker :D Maar dan kan je ook beginnen denken vanwaar de beauceron komt, die zal er ook niet altijd geweest zijn he :wink:
marye
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
marye schreef:Bij de toller is het niet duidelijk, maar er wordt gedacht dat er verschillende verschillende jachthondenrassen (retrievers, setters, spaniels) en border collies zijn gebruikt en dat het kooikerhondje ook een grote stempel heeft gehad op het ontstaan van het ras.
Hoe kwamen ze in Nova Scotia eigenlijk op het idee om het Kooikerhondje te gebruiken? Of is de Toller helemaal niet daar ontstaan?
Dat is niet duidelijk :N:
Er zijn vele verhalen over het ontstaan, maar die spreken elkaar ook deels tegen.
Het zal waarschijnlijk nooit duidelijk worden.
Ze hebben in ieder geval geprobeerd om het gedrag van een vos aan te bootsen en een kooiker deed natuurlijk ook een deel van dat gedrag.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

marye schreef:
Zoek stok! schreef:
Er zijn vele verhalen over het ontstaan, maar die spreken elkaar ook deels tegen.
Ze hebben in ieder geval geprobeerd om het gedrag van een vos aan te bootsen en een kooiker deed natuurlijk ook een deel van dat gedrag.
Wellicht hebben ze gewoon gegoogeld op eenden en kwamen ze zo bij de Kooiker terecht :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
marye schreef:
Zoek stok! schreef:
Wellicht hebben ze gewoon gegoogeld op eenden en kwamen ze zo bij de Kooiker terecht :mrgreen:
Precies en toen hebben ze via de klm een reu over laten komen :F:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

marye schreef:Precies en toen hebben ze via de klm een reu over laten komen :F:
Zo eenvoudig is het dus. Dat moeilijke gedoe altijd met vage herkomstverhalen :pffff:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
marye schreef:Precies en toen hebben ze via de klm een reu over laten komen :F:
Zo eenvoudig is het dus. Dat moeilijke gedoe altijd met vage herkomstverhalen :pffff:
Wij weten wel beter :pffff:
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

steve&athina schreef:
Madelief schreef:En mijn ras was gewoon mijn ras. Een boeren herdershond die erkend werd. Was dus al beauceron in den beginne ;-).

Waar die rassen vandaan komen weet ik niet, de hond stamt af van de wolf zeker :D Maar dan kan je ook beginnen denken vanwaar de beauceron komt, die zal er ook niet altijd geweest zijn he :wink:
Nee, maar dat bedoel ik. Jij hebt het over moderne rassen...die "gemaakt" zijn. Een beauceron bijvoorbeeld is niet specifiek gemaakt. Daar zijn geen andere rassen voor gebruikt. Die is gewoon ontstaan uit honden die gebruikt werden door de boeren. Straathonden zo je wilt, maar dan geen straathonden , maar die honden die door de boeren en herders werden gebruikt. Niet specifiek over nagedacht. Gewoon geselecteerd op werkeigenschappen. Ouderwetse veelzijdige boeren erfhonden. Geschikt voor vee hoeden en bewaking.
Er zijn natuurlijk inderdaad wel veel rassen die wél gemaakt zijn. De hovawart bijvoorbeeld...daar zitten ook veel verschillende rassen in....Duitse herder, Kuvasz..
Maar veel van die oude berg en herdershonden zijn op een gegeven moment gewoon erkend, toen men met de stamboeken begon. Daarna zijn ze wel meer op elkaar gaan lijken natuurlijk.
Dus ik maakte een grapje...als je het hebt over rassen die uit rassen komen, kun je wel denken aha! Maar dan moet je vervolgens dus inderdaad denken waar de rassen die voor dat ras gezorgd hebben weer vandaan komen. Bij sommige rassen is het makkelijk te achterhalen, zoals bij een saarloos. En sommige waren er al eeuwen, en dan kom je niet veel verder dan "gedomesticeerde hond...zal wel van wolf komen ;-)"
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

blondie schreef:Ik denk dat ik de vraag van TS wel snap...
Ooit zijn er rassen ontstaan.. als je bijvoorbeeld kijkt naar hoe een Newfoundlander anders is tov een chihuaha of een herder achtige, hoe de Saarloos is ontstaan vanuit een wolf, hoe je een grote Dobermann pincher hebt en hoe je dan in het klein ook een pincher hebt, ooit is men gaan combineren met verschillende rassen vanwaar een nieuw erkend ras ontstond..

De Beaceron.. als ik ze zag dacht ik in eerste instantie dat er Rottweiler in zat.. maar de beaceron schijnt weer uit herders gefokt te zijn..

Interessante vraag, ik heb de antwoorden echter niet :wink:
Nope dus. Geen rottweiler. Gewoon beauceron. En dat ís een herder ;-). Vroeger wel "één" met de briard. Maar de Dobermann is wél een ontwikkeld ras en daar schijnt dan wel weer de beauceron voor gebruikt te zijn. Maar in de geschiedenis van het ras beauceron staat wel vast dat er geen andere rassen zijn gebruikt.
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

gyanty schreef:
Renske schreef:
steve&athina schreef:
En toch hebben wij een blonde flatcoated op cursus. Lijkt totaal niet op een golden hoor. :19:
Een blonde flatcoat is een miskleur (niet gewenste kleur en komt zo nu en dan voor), verder zijn er alleen zwarte en leverkleurige flatcoateds.
Een blonde flatcoat is dus geen Golden Retriever.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Airedale terrier: otterhound, de harrier, de bullterriër en andere terriërrassen
Zwarte russische terrier: oa riesenschnauzer, rottweiler, airedale terrier, newfoundlander
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”