steve&athina schreef:Even mijn kennis wat vergroten
Een aantal vraagjes waar julle wel een antwoord op zullen hebben:
Een rashond is een kruising die herkend is door de FCI ?
Wanneer herkend de FCI een kruising? zodat deze dan een ras wordt.
Zijn er mensen of dergelijke die zich bezig houden met het ontwikkelen van nieuwe rassen?
Welk(e) ras(sen) hebt u?
Weet u uit welke rassen of kruisingen uw hond ontstaan is? zo ja, welke?
Alvast bedankt
Hoi,
Op het gevaar af een ander topic te herhalen...

Nee, een rashond is GEEN kruising.
Een RAShond is een ras zodanig erkend door de FCI
Een RAShond is een hond met een stamboom, een hond "van een bepaald ras" ziet eruit als een RAShond, maar heeft geen stamboom. (Duidelijker kan ik het denk ik voor een leek niet krijgen
Een kruising is formeel een hond die afstamt van twee RAShonden van verschillend RAS.
Wat mij betreft is een kruising ook een hond die afstamt van twee 'honden van een bepaald ras' maar ook weer een verschillend ras. Beide ouderdieren zijn dus bekend. Doorgaans wordt zo'n hond aangeduid als "kruising X' waarbij X staat voor het ras waar de hond in kwestie het meest op lijkt.
Noem ik nog de "volledig onherkenbare bastaard" waarvan onbekend is wie vader of moeder waren, doorgaans te vinden in asiels

(en op MP)
Ik heb 3 RAShonden, met papieren dus; 2 shelties en 1 collie
Ik adviseer je om OF een kruising uit het asiel te halen of te kiezen voor een RAShond (dus met papieren) omdat je bij het open van een hond "van een bepaald ras" altijd het risico loopt bij slechte fokkers terecht te komen; waarom zouden ze anders niet fokken met honden met stambomen?
Er zijn wel RASsen "in ontwikkeling" maar dat zijn er niet zo heel veel.
Er zijn tussen fokkers die RAShonden fokken ook "ellendelingen" die een fout gefokte hond verkopen maar dan met papiertje, die honden in kennels en schuren houden, de teef nest na nest laten krijgen.
Er zijn tussen fokkers van honden van een bepaald ras ook zeer goede mensen die zeer bewust en mooi gefokte honden verkopen, en 1 of 2 nestjes per teefje doen (in het hele leven van dat teefje dus).
Juist die 2 bovenstaande zinnen maken het zo moeilijk ;-(
Globaal vind ik dat opgaat voor beginnende hondeneigenaren: ga voor een hond MET stamboom, gefokt volgens de regels van de rasvereniging van dat RAS en door een fokker die alle moeite doet om "goede" pupjes op de wereld te zetten. Ja, er kan wat fout gaan, dat weet ik, maar de kans op "rottigheid" is kleiner dan bij een fokker van honden van een bepaald ras zonder ook maar enige liefde voor het ras.
En, hopelijk ten overvloedde: er is NIETS mis met een kruising of een "hond van een bepaald ras" maar IK heb ervoor gekozen dat ik afstamming belangrijk vind en het feit dat de hond met zorg gefokt is, bewust, en met liefde en aandacht. Daartoe kwam ik bij de RAShond uit. Ik weiger broodfokkers te helpen en zal nooit oftenimmer reageren op een aanbieding van een "hond van een bepaald ras" op sites als marktplaats. Ongetwijfeld zullen daar ook "goede" fokkers 's tussenzitten, maar het is mijn ervaring, binnen mijn RAS dat op MP uitsluitend broodfokkers zitten. Je betaalt minder, maar de ellende kan niet te overzien zijn.
(Nee, forumgenoten ik weet het, niet alles op MP is slecht, maar ik vind het niet de beste plek voor een beginner om te starten met zoeken; de "zuiveren" zijn er voor ervaren mensen al lastig uit te halen, laat staan voor beginners)
Suzanne
*edit; verduidelijkingen