Liesbeth schreef:Dus wie heeft tips hoe ik haar meer ballengek krijg, zodat ze tzt dat ding ook in haar bek houdt totdat ze alle hindernissen heeft genomen.
De enige tip die ik heb is, buiten het flyball, niet meer met balletjes te spelen.
Dus geen balspelletjes meer in haar vrije tijd, niet binnen en niet buiten.
Daar wordt de bal op de flyballbaan veel interessanter/specialer van.
Niet nooit meer, maar voorlopig, tot ze het flyballen onder de knie heeft.
Zo heb ik het Kaiou op advies van de flyballtrainer aangeleerd.
Kaiou was (en is) ook niet echt ballengek, maar flyballt inmiddels heel goed.
Het heeft wel wat voeten in de aarde gehad en voordat hij ook maar naar de bal in de bak keek was ik zeker al 10 lessen verder

.
Het is dat de trainer er vertrouwen in had, anders had ik het zeker opgegeven, ik dacht echt dat hij het nooit zou kunnen.
Hij was ontzettend snel afgeleid en had het concentratievermogen van een vlo, zei ik wel eens

.
Toen hij zover was dat hij de bal pakte heb ik geleerd om de bal zo snel mogelijk van hem terug te krijgen door te ruilen voor een beloning.
Ik had hem aangelijnd voor de bak staan, commando poot, Kaiou vangt/pakt de bal, draait zich om, ik haal hem terug naar mij toe (afstand was in het begin misschien een halve meter) en bal loslaten = beloning.
Dus er werd geen kans gegeven om met de bal te gaan 'rommelen'.
En zo steeds hele kleine stukjes verder, altijd aangelijnd om de kans op fouten zo klein mogelijk te houden.
Voordat we zover waren dat de hele baan
los gelopen kon worden waren we ruim een jaar verder.
Kaiou flyballt nog steeds niet voor de bal, zoals bijna alle andere honden, maar voor de beloning die hij krijgt wanneer hij de bal bij mij brengt (heerlijke Rodiworst

).
Hij weet niet hoe snel hij voor me moet komen zitten en spuugt de bal dan letterlijk uit
En dat is een voordeel, want hij is terug nog sneller als heen, wat bij echte balgekke honden wel anders is, want die willen de bal niet inleveren en lopen dus niet zo hard terug