Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ballengek zien te krijgen

Moderator: moderatorteam

Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ballengek zien te krijgen

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Tessa vind het heel leuk om in huis ballen te apporteren en ze is gek van rennen en springen.
Reden voor mij om samen met haar aan flyball te beginnen. We hebben nu 4 lessen gehad en het rennen en de hindernissen gaan idd best goed. Zelfs het stappen op het plankje begint ze te snappen. Maar die ballen, daar snapt ze de ballen van :( .
Zo goed als ze binnen apporteert, buiten is het andere koek. Buiten zijn natuurlijk ook wel erg veel dingen die afleiden, veel dingen die leuker zijn dan een bal iig.
Daarnaast is het ook minder leuk om een bal uit het gras te vissen, terwijl al die sprietjes in je snuffert prikken of je al dat zand, wat aan die bal blijft plakken, in je bek krijgt.
Oftewel als ze al een bal pakt loopt ze er voornamelijk mee te ouwehoeren. Hartstikke grappig om te zien hoe ze er, als een kat, met haar voorpoten mee speelt, maar dan wel in haar vrije tijd en niet als we "serieus" aan het flyballen zijn :mep: .

Dus wie heeft tips hoe ik haar meer ballengek krijg, zodat ze tzt dat ding ook in haar bek houdt totdat ze alle hindernissen heeft genomen.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Re: Ballengek zien te krijgen

Ongelezen bericht door Lysette »

Een sok er omheen? Dan kun je ook nog wat sjorren waardoor het voor sommige honden ook wat interessanter wordt. Als ze het spelletje eenmaal door hebben is die sok vaak zomaar niet meer nodig.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

Liesbeth schreef:Dus wie heeft tips hoe ik haar meer ballengek krijg, zodat ze tzt dat ding ook in haar bek houdt totdat ze alle hindernissen heeft genomen.
De enige tip die ik heb is, buiten het flyball, niet meer met balletjes te spelen.
Dus geen balspelletjes meer in haar vrije tijd, niet binnen en niet buiten.
Daar wordt de bal op de flyballbaan veel interessanter/specialer van.
Niet nooit meer, maar voorlopig, tot ze het flyballen onder de knie heeft.
Zo heb ik het Kaiou op advies van de flyballtrainer aangeleerd.
Kaiou was (en is) ook niet echt ballengek, maar flyballt inmiddels heel goed.
Het heeft wel wat voeten in de aarde gehad en voordat hij ook maar naar de bal in de bak keek was ik zeker al 10 lessen verder :roll: .
Het is dat de trainer er vertrouwen in had, anders had ik het zeker opgegeven, ik dacht echt dat hij het nooit zou kunnen.
Hij was ontzettend snel afgeleid en had het concentratievermogen van een vlo, zei ik wel eens :D .
Toen hij zover was dat hij de bal pakte heb ik geleerd om de bal zo snel mogelijk van hem terug te krijgen door te ruilen voor een beloning.
Ik had hem aangelijnd voor de bak staan, commando poot, Kaiou vangt/pakt de bal, draait zich om, ik haal hem terug naar mij toe (afstand was in het begin misschien een halve meter) en bal loslaten = beloning.
Dus er werd geen kans gegeven om met de bal te gaan 'rommelen'.
En zo steeds hele kleine stukjes verder, altijd aangelijnd om de kans op fouten zo klein mogelijk te houden.
Voordat we zover waren dat de hele baan los gelopen kon worden waren we ruim een jaar verder.
Kaiou flyballt nog steeds niet voor de bal, zoals bijna alle andere honden, maar voor de beloning die hij krijgt wanneer hij de bal bij mij brengt (heerlijke Rodiworst :wink: ).
Hij weet niet hoe snel hij voor me moet komen zitten en spuugt de bal dan letterlijk uit :smile:
En dat is een voordeel, want hij is terug nog sneller als heen, wat bij echte balgekke honden wel anders is, want die willen de bal niet inleveren en lopen dus niet zo hard terug :mrgreen:
Afbeelding
Agnes-en-Balou
Zeer actief

Ongelezen bericht door Agnes-en-Balou »

Hmm, als ik dit zo lees is er misschien nog hoop voor Balou, mocht ik ooit gaan flyballen :P
Groetjes van Agnes en Balou & Nouska
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nilo wou eerst ook niet apporteren buiten. Wat ik heb gedaan is zijn favoriete speeltje meegenomen. Dit was toen zo'n rubberen voerbal. Dus ik gooide een tennisbal en zodra hij die in zn bek had, liet ik de voerbal zien. Dan kwam hij terug rennen met de tennisbal en liet die natuurlijk voor mijn voeten los, waarna hij even met de voerbal mocht spelen. Toen hij dat eenmaal door had, heb ik een tijdje twee tennisballen meegenomen, zodat hij de een kreeg als hij de ander had gebracht. Inmiddels snapt hij het concept en brengt alle balletjes netjes terug.
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”