Ik ben ervan overtuigd dat je specifiek moet trainen op de plotselinge krachtexplosies die nodig zijn bij behendigheid en intervallen (30-40 seconden, tijd van het parcours). Een goede duurconditie is heel goed voor het algehele welzijn van het lichaam van de hond, maar specifieke aandacht voor het sprinten, interval en wenden en keren is noodzakelijk, omdat daar andere spieren bij nodig zijn.
Een tip die ik kreeg van Jan Sprij was om de hond verschillende malen uit stilstand een sprint te laten trekken. Roef en Sepp zet ik beide aan 1 kant van mij. Hou ze vast aan hun halsband en jut ze een beetje op (reeedddyyy steeaaadddy ...GO!). Beide sprinten dan weg. Hiermee train je ook de achterhandspieren. Ze vinden het daarnaast een waanzinnig leuk spelletje.
Ook kreeg ik een andere tip van Silvia Trkmann om de hond te leren om vanuit stilstand recht om hoog te laten springen (vier poten tegelijk omhoog, op dezelfde hoogte) en dan op dezelfde plek te laten bouncen. (Dit kan ook op je franse balkon

). Zij deed het voor met 1 van haar borders, zag er gaaf uit. De hond leek wel een vlo, zo makkelijk sprong hij op en neer. Ook leert zij haar honden om op de achterpoten te zitten, en voorpoten omhoog , dit schijnt goed te zijn voor de rugspieren. Dit laatste is wel een zware oefening voor de rug van de hond dus moet je voorzichtig opbouwen.
Ook vond zij het heel belangrijk dat de honden bewust zijn dat zij uberhaupt achterpoten hebben. Veel honden weten dit niet (schijnt). Een simpele oefening hiervoor is je hond te leren in een klein doosje te staan of bijvoorbeeld te laten lopen en draaien op een dunne boomstam in het bos. Sepp staat nu met zijn 4 lange stelten in een kleine schoenendoos. Hij moet echt nadenken hoe hij zijn achterpoten in de doos krijgt. Het bewust zijn van alle 4 de poten en waar je deze neerzet (zoals een kat is) is zeer goed voor de fijnere coordinatie en scheelt blessures.
Daarnaast gaf zij aan dat de warming up voor wedstrijden meer gericht moet zijn om de spieren die de honden gebruiken tijdens het parcours. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld weaven door je benen heen (rug losmaken), links en rechts om draaien, bouncen (springen) op de plaats en korte sprintjes.
Groetjes
Nanda