Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Duurtraining versus sprinttraining

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Duurtraining versus sprinttraining

Ongelezen bericht door marye »

Met Caja doe ik agility op wedstrijdniveau.
Ik step en/of fiets regelmatig met Caja, ben bijvoorbeeld net met haar 12 km wezen fietsen.
Nu is mij ooit aangegeven dat je aan duurtraining weinig hebt voor agility (en het kwam over alsof ik idioot was dat ik het deed) en dat het fietsen alleen nuttig zou zijn als rechtlijnige beweging ter compensatie van de belasting van agilitywedstrijden en trainingen.
Maar een kwartiertje zou dan zat zijn na een wedstrijd of trainingsdag.
Het had te maken met de soort van bespiering die wordt aangemaakt.
Nu vind ik het prima dat ik er voor de agility niets aan heb om langere afstanden met Ca te fietsen en te steppen.
Doe het namelijk gewoon omdat ik het prettig vind en ook gezond voor mezelf.
Maar ik ben benieuwd of het eigenlijk belemmerend is voor een sprintsport als je ook veel duurtraining doet.

Ok, beetje vaag beschreven maar ik hoop dat jullie het snappen :mrgreen:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Duurtraining versus sprinttraining

Ongelezen bericht door Inge »

Het is een andere soort belasting en een ander soort conditie als ze nodig heeft denk ik, maar of het kwaad kan?

Ik weet dat toen ik nog volleybalde (jaaaaaaaaaaaaren geleden) ik met redelijk gemak een wedstrijd van 2 uur of langer kon spelen, maar ik kon geen 10 minuten hardlopen achter elkaar.
Die vorm conditie had ik niet. :mrgreen:

Als je kijkt naar sprinters versus duurlopers zie je ook een hele andere bouw qua spieren.
Een sprinter is vaak breed, terwijl een duurloper eerder tegen het magere aanzit. Ik denk dat dat ook te maken heeft met de manier waarop de spieren belast worden?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Jorda
Actief

Ongelezen bericht door Jorda »

De wetenschap erachter kan niet oplepelen omdat ik er net te weinig vanaf weet, maar ik wilde hetzelfde zeggen als Inge. Conditie door fietsen/steppen kan nooit kwaad, maar er komen andere spieren bij kijken. In de agility hoeft een hond niet lang te lopen, maar wel explosief. Dus dat wordt alleen nog maar sprinten Marye, hahhahahahahaha!!!!!!

Groetjes van Jorda.
Afbeelding
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Ik denk dat rustig en verantwoord duurwerk altijd goed is voor de basisconditie maar vooral ook om het lichaam belastbaarder en sterker te maken (botten, spieren, pezen)

Het zal waarschijnlijk het sprintwerk niet direct verbeteren maar je moet de ''duurspieren'' wel heel vreselijk overdreven gaan trainen willen de ''sprintspieren'' zeg maar er onder gaan lijden.
SimoneA
Zeer actief

Ongelezen bericht door SimoneA »

Hoi,

Wat volgens mij goede training is voor explosies zeg maar is bouncen.

Ik fiets 1-2x per week voor lekkere dikke fietsbillen... van AJ dan he!!
Hij loopt ook mee als ik ga hardlopen (toch Carma?)

Daarnaast 1-2 x per week agilitytraining en zelf thuis op het veld veel bouncen voor het explosieve gedeelte.

Ik merk dat dit voor AJ goed is. Hij heeft een goede duurconditie en kan goed en snelle sprinten trekken

Groetjes Simone
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Het zijn verschillende verbrandingsmethoden waarop het lichaam wordt ingesteld.

Bij duursporten verbrand je (voornamelijk ;) ) aëroob, wat betekent dat er voldoende zuurstof aanwezig is voor de verbranding en je dus gewoon een keurige normale verbranding hebt, met de normale afvalstoffen (om welke afvalstoffen dat precies gaat weet ik niet meer). De bijbehorende spierpijn van aërobe verbranding/duurinspanning komt meestal de dag achteraf en ontstaan door microscopisch kleine spierscheurtjes (die met het herstel sterker worden gemaakt, zo ontstaat ook de spieropbouw/versteviging)

Bij sprinten is er meer verbranding nodig dan waar er zuurstof voor is, waardoor je anaëroob gaat werken. Gevolg is een zuurstofschuld, waardoor er melkzuur ontstaat als afvalproduct. Resultaat: directe spierpijn/kramp (en eventueel dus ook nog de microbeschadigingen).

Bij de verschillende typen trainingen werk je dus aan verschillende vermogens voor de spier. Anaëroob krijg je de 'bodybuilders spieren', aëroob het marathon-lopers-uiterlijk...

Zo lang je geen echte topsport beoefent kan het weinig kwaad allebei te trainen, voor zover ik weet, maar als je echt effectief wil trainen is training toegepast op de situatie wel het ebste. Zo kan een schaatser bijvoorbeeld het beste in de schaatshouding trainen, omdat hij zijn spieren in die houding, op die manier gebruikt. Andere vormen van training zijn dan minder effectief...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
marye
Zeer actief
Contacteer:

Ik doe ook wel krachttraining met haar.
Bouncen heb ik inderdaad een periode gedaan, moet ik maar weer eens oppakken.
Daarnaast moet ze ook in mul zand bergopwaarts sprinten achter een bal aan, met een bepaald interval (op aanraden van de DA).
En laat ik haar soms ook zwemmen met weerstand.
Fietsen houd ik er gewoon in, maar zal niet dagelijks 20 km gaan fietsen :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik zou het een beetje vergelijken met een hardloper die in training is voor de 100 meter. Die loopt ook echt wel eens langer voor de algemene conditie, maar het is veelal kracht-, sprint- en intervaltraining wat de klok slaat. Dus inderdaad niet elke dag 20 km gaan steppen, maar dat was je toch al niet van plan :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Bouncen? Hoe train je dat thuis?
Ik ken het bouncen wel in de behendigheidstraining door kort hindernissen achter elkaar te zetten. Maar niet als training om je hond fit te houden naast de behendigheidstraining.
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

poembaa schreef:Bouncen? Hoe train je dat thuis?
Ik ken het bouncen wel in de behendigheidstraining door kort hindernissen achter elkaar te zetten. Maar niet als training om je hond fit te houden naast de behendigheidstraining.
Dat is hetzelfde.
Ik doe het thuis met 4 sprongen, trapgewijs neergezet.
Tussen elke sprong maken ze geen tussenstap maar zetten gelijk weer af.
Afbeelding
poembaa
Zeer actief
Contacteer:

Oh ....

(Ik haaaat al die mensen met een tuin en sprongen thuis :lol1: :lol1: :lol1: . Kom ik aan met mijn franse balkon-hekje ....)
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx

Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

poembaa schreef:Oh ....

(Ik haaaat al die mensen met een tuin en sprongen thuis :lol1: :lol1: :lol1: . Kom ik aan met mijn franse balkon-hekje ....)

Ik heb ook alleen een balkon :sst:
Rij gewoon met de simpele sprongen (heb er 8) naar een veldje in de buurt :wink:
Afbeelding
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

Ik ben ervan overtuigd dat je specifiek moet trainen op de plotselinge krachtexplosies die nodig zijn bij behendigheid en intervallen (30-40 seconden, tijd van het parcours). Een goede duurconditie is heel goed voor het algehele welzijn van het lichaam van de hond, maar specifieke aandacht voor het sprinten, interval en wenden en keren is noodzakelijk, omdat daar andere spieren bij nodig zijn.

Een tip die ik kreeg van Jan Sprij was om de hond verschillende malen uit stilstand een sprint te laten trekken. Roef en Sepp zet ik beide aan 1 kant van mij. Hou ze vast aan hun halsband en jut ze een beetje op (reeedddyyy steeaaadddy ...GO!). Beide sprinten dan weg. Hiermee train je ook de achterhandspieren. Ze vinden het daarnaast een waanzinnig leuk spelletje.

Ook kreeg ik een andere tip van Silvia Trkmann om de hond te leren om vanuit stilstand recht om hoog te laten springen (vier poten tegelijk omhoog, op dezelfde hoogte) en dan op dezelfde plek te laten bouncen. (Dit kan ook op je franse balkon :D ). Zij deed het voor met 1 van haar borders, zag er gaaf uit. De hond leek wel een vlo, zo makkelijk sprong hij op en neer. Ook leert zij haar honden om op de achterpoten te zitten, en voorpoten omhoog , dit schijnt goed te zijn voor de rugspieren. Dit laatste is wel een zware oefening voor de rug van de hond dus moet je voorzichtig opbouwen.

Ook vond zij het heel belangrijk dat de honden bewust zijn dat zij uberhaupt achterpoten hebben. Veel honden weten dit niet (schijnt). Een simpele oefening hiervoor is je hond te leren in een klein doosje te staan of bijvoorbeeld te laten lopen en draaien op een dunne boomstam in het bos. Sepp staat nu met zijn 4 lange stelten in een kleine schoenendoos. Hij moet echt nadenken hoe hij zijn achterpoten in de doos krijgt. Het bewust zijn van alle 4 de poten en waar je deze neerzet (zoals een kat is) is zeer goed voor de fijnere coordinatie en scheelt blessures.

Daarnaast gaf zij aan dat de warming up voor wedstrijden meer gericht moet zijn om de spieren die de honden gebruiken tijdens het parcours. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld weaven door je benen heen (rug losmaken), links en rechts om draaien, bouncen (springen) op de plaats en korte sprintjes.

Groetjes
Nanda
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Uit stand sprinten laat ik Caja inderdaad ook regelmatig doen, hele leuke oefeningen :ok:
Dat met vierpoten omhoog springen zie ik Caja nog niet zo snel doen, hoe heb je dat aangeleerd?
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Heb vandaag tijdens een workshop aan Marcel Nijland gevraagd of het kwaad kom om Caja dagelijks bijvoorbeeld tussen de 10 en 15 km naast de step/fiets te laten lopen.
Hij zegt dat dat absoluut geen kwaad kan en dat het gewoon goed voor de basisconditie is.
Hij vind echte duurafstanden sowieso meer richting de 30 km gaan en dat ga ik toch niet redden :mrgreen:

We blijven dus lekker zowel duur-, sprint- als krachttraining doen.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

marye schreef:Heb vandaag tijdens een workshop aan Marcel Nijland gevraagd of het kwaad kom om Caja dagelijks bijvoorbeeld tussen de 10 en 15 km naast de step/fiets te laten lopen.
Hij zegt dat dat absoluut geen kwaad kan en dat het gewoon goed voor de basisconditie is.
Hij vind echte duurafstanden sowieso meer richting de 30 km gaan en dat ga ik toch niet redden :mrgreen:

Waar baseert hij dat op van die 30 km ?

Duurvermogen train je door steeds langer en op den duur steeds sneller te trainen. Omdat je conditie beter wordt ga je steeds makkelijker een afstand afleggen. Bij een hond werkt dat neem ik aan hetzelfde. Altijd dezelfde afstand trainen heeft dus weinig zin. Behalve dan als onderhoudstraining.

Ik denk dat afwisseling in training zoals je nu doet zowieso heel goed is en ook leuk is voor de hond.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
marye
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
marye schreef:Heb vandaag tijdens een workshop aan Marcel Nijland gevraagd of het kwaad kom om Caja dagelijks bijvoorbeeld tussen de 10 en 15 km naast de step/fiets te laten lopen.

Waar baseert hij dat op van die 30 km ?

Duurvermogen train je door steeds langer en op den duur steeds sneller te trainen. Omdat je conditie beter wordt ga je steeds makkelijker een afstand afleggen. Bij een hond werkt dat neem ik aan hetzelfde. Altijd dezelfde afstand trainen heeft dus weinig zin. Behalve dan als onderhoudstraining.

Ik denk dat afwisseling in training zoals je nu doet zowieso heel goed is en ook leuk is voor de hond.
Dat was meer een voorbeeld.
Tot een uur vind hij echt onderhoudstraining en ik weet ook niet precies waar hij een uur op baseert (bij Caja is dat tussen de 10 en 15 km, want ze draaft vrij hard voor haar grootte).

Ik blijf inderdaad gewoon lekker afwisselen en lol hebben :wink:
Hoef echt geen topprestaties met haar te bereiken, maar wil gewoon lekker actief bezig zijn.
Afbeelding
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

marye schreef:Uit stand sprinten laat ik Caja inderdaad ook regelmatig doen, hele leuke oefeningen :ok:
Dat met vierpoten omhoog springen zie ik Caja nog niet zo snel doen, hoe heb je dat aangeleerd?
Sepp kan het nog niet, die springt alleen nog met zijn voorpoten omhoog. Ik wacht met oefenen met hem, want hij springt nog te enthousiast en hij is nog te jong.

Maar Silvia Trkman leert alles dmv van clickeren en shapen, dus ook dit...hier wel een filmpje..

" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij 1 minuut 34 zie je ongeveer hoe zij het doet. Alleen toen ze het bij ons voordeed bleef Bu op haar eigenplek bouncen, maar dat zal een variatie zijn op wat je heir ziet.

Groetjes
Nanda
Afbeelding
poembaa
Zeer actief
Contacteer:

Erg leuk filmpje hoor!
Hond heeft er duidelijk lol in, daar hou ik altijd wel van.
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”