Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Terug bij af

Moderator: moderatorteam

Dreetje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Terug bij af

Ongelezen bericht door Dreetje »

Soms wordt ik er een beetje moedeloos van.
Sinds ongev. januari van dit jaar doe ik met Sil gehoorzaamheidstraining.
Dat gaat hartstikke goed en de laatste tijd luister hij ook goed.
Tot vanmiddag, ik ging wandelen in een gebied met water en Sil heeft daar lekker gezwommen.
Toen we verder liepen kwamen we weer langs water en zo goed en zo kwaad als het ging kon ik hem
daar uit houden.
We liepen terug en kwamen weer bij water waar een groep van ong. 20 cavalier kings en hun baasjes stonden.
Niks aan de hand in eerste instantie, Sil liep een beetje te snuffelen en kwam steeds weer terug naar mij.
In een onbewaakt ogenblik gaat meneer in het water (normaal moet je eerst een balletje gooien) en gaat richting
het midden van het water zwemmen, ik roepen en uiteindelijk maar de bal in zijn richting gegooid en gelukkig kwam
hij terugzwemmen.
Een paar meter van de kant draaide hij weer om en zwom weer weg.
Uiteindelijk is hij teruggezwommen en bleef een stukje van de kant met de bal in het water spelen.
Hij duwt het balletje met z'n poten onder water zodat het weer hoog uit het water omhoog komt, maar hij had nu
het balletje in de blubber begraven zodat het dus helemaal niet meer bovenkwam.
Hij kwam dus helemaal het water niet meer uit, en dit alles net buiten mijn bereik.
Uiteindelijk kwam hij wat dichterbij en heb ik hem niet zo aardig bij kop en kont kunnen pakken en op de kant kunnen zetten.
Je snapt dat ik niet zo vriendelijk meer was en je wilt niet weten wat voor stank er van Sil afkwam.

Dit alles gebeurde onder het toeziend oog van die 20 cavalier kings en hun baasjes :oeps:

Ben ik nu qua gehoorzaamheid weer terug bij af of zou het een eenmalige uitspatting van Sil geweest zijn.
(de onschuld zelve ligt nu heerlijk na te genieten in het zonnetje)
Andrea

Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Re: Terug bij af

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik zou niet gelijk wanhopen, en zeggen dat je terug bent bij af, maar je hebt hem wel munitie gegeven hoor :wink:
Je zult wel gemerkt hebben dat boos worden de situatie niet oploste dus, dat kun je gewoon laten - gaat ook niet werken in je voordeel.
diep ademhalen en de andere kant oplopen had wel kunnen werken,of desnoods er met je rug naartoe gaan zitten, maar dat had Inge al uitgebreid neergezet.

ik zou gewoon een klein stapje terug doen en daarna weer gewoon verder waar je gebleven was, met dien verstande je weet nu hoe je niet moet reageren als hij weer eens besluit je uit te proberen :smile:
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Ik denk niet dat jullie gelijk terug bij af zijn qua gehoorzaamheid, maar je hebt Sil natuurlijk wel erg beloond voor zijn streken door het balletje te gooien :oeps: .
Beter had idd geweest negeren, omdraaien en/of weglopen, lekker zelf met het balletje spelend.
Wanneer hij dan was gekomen had je hem alsnog met de bal kunnen belonen :wink: .
Afbeelding
Dreetje
Zeer actief

Inge O schreef:
Dreetje schreef:het midden van het water zwemmen, ik roepen en uiteindelijk maar de bal in zijn richting gegooid en gelukkig kwam
hij terugzwemmen.
dit had je dus echt niet moeten doen, een betere beloning voor zijn aktie kon je amper bedenken :oeps: .
Owww ik vind het zo moeilijk een hond opvoeden, misschien omdat ik zelf ook zo'n stresskip ben.
Ik kan me op zulke momenten echt niet bedenken hoe of wat te handelen en slaat de paniek een beetje toe :oeps:
Ik ben als de dood dat hij halverwege onder water verdwijnt en niet meer boven komt, ondanks dat hij goed kan zwemmen.
Andrea

Afbeelding
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Owww ik vind het zo moeilijk een hond opvoeden, misschien omdat ik zelf ook zo'n stresskip ben.
Ik kan me op zulke momenten echt niet bedenken hoe of wat te handelen en slaat de paniek een beetje toe :oeps:
Ik ben als de dood dat hij halverwege onder water verdwijnt en niet meer boven komt, ondanks dat hij goed kan zwemmen.
Je lijkt mij wel, ik was precies zo met jonge Rhodi. Niet het zwemmen-gedeelte, maar het gevoel dat ik werkelijk alle fouten die er te maken vielen achter elkaar maakte. :F:

Ik denk niet dat je helemaal terug bij af bent hoor, maar deze actie heeft je hond in elk geval wel wat moois opgeleverd.
Ach, denk maar aan stelen van tafel; dat beloond zichzelf direct en is na zo'n actie ook weer af te leren.

Hoe gedraagt Sil zich als jij gewoon je omdraait en wegloopt? Wil hij dan met je mee?
Je kan ook het balletje tonen en hem dolenthousiast gaan roepen, en kijken of hij dan bij je wil komen. Niet gooien tot hij keurig bij je is gekomen; hier en zit. Daarna kan je wél belonen, dan heeft hij gehoorzaamd.
Afbeelding
Dreetje
Zeer actief

Nakisha schreef:
Hoe gedraagt Sil zich als jij gewoon je omdraait en wegloopt? Wil hij dan met je mee?
Je kan ook het balletje tonen en hem dolenthousiast gaan roepen, en kijken of hij dan bij je wil komen. Niet gooien tot hij keurig bij je is gekomen; hier en zit. Daarna kan je wél belonen, dan heeft hij gehoorzaamd.
Het balletje had hij dus al in z'n bek, ik had geen ander balletje meer bij me.
Ik heb werkelijk van alles gedaan om hem terug te roepen, ben ook weggelopen.
Op zo'n moment is hij heel slecht te bereiken, dan telt alleen z'n balletje.
Andrea

Afbeelding
Dreetje
Zeer actief

Inge O schreef:
Dreetje schreef:
Nakisha schreef: Hoe gedraagt Sil zich als jij gewoon je omdraait en wegloopt? Wil hij dan met je mee?
Het balletje had hij dus al in z'n bek, ik had geen ander balletje meer bij me.
Ik heb werkelijk van alles gedaan om hem terug te roepen, ben ook weggelopen.
Op zo'n moment is hij heel slecht te bereiken, dan telt alleen z'n balletje.
maar ik denk dat nakisha bedoelt vóór je het balletje naar hem gooide in het water :wink: .
Dat stadium was ik allang voorbij.
Ik had al van alles geprobeerd om hem terug te roepen en dus als laatste redmiddel de bal gegooid.
Andrea

Afbeelding
Dreetje
Zeer actief

Inge O schreef: maar één ding was je vast vergeten : dat 'geduld' in de overtreffende trap vaak de allerbeste remedie is bij dit soort problemen :engel: :wink: .
Daar heb je helemaal gelijk in.
Andrea

Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

en weglopen wanneer hij niet terug wil komen??
als hij inhet middeen van het water is gewoon uit zijn zicht lopen??
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
-Carola-
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door -Carola- »

Je ben niet terug bij af hoor ! Beetje vertrouwen in je hond en jezelf. Balletje gooien inderdaad niet meer doen. Als hij zo gek is van een bal kan je inderdaad (zoals eerder gezegd) beter heel enthousiast zelf met het balletje gaan spelen! En vooral niet straffen als hij dan uiteindelijk terug komt! (op dat moment erg lastig) Maar dat werkt alleen maar tegen aangezien je nu het terug komen gestraft heb. Doe dus net als of je heeeeeel trots op hem ben dat hij na 10 minuten terug gekomen is. En als hij na een paar keer roepen niet komt.. Is het soms maar beter om gewoon niks te zeggen. Het roepen heeft dan geen zin meer.. Zolang hij je hoord.. ben je er nog.. Als hij je niet meer hoord, gaat ie uiteindelijk toch twijfelen. :mrgreen:

En probeer het natuurlijk voor te zijn.. Doe heeel enthousiast in situaties waarvan je denkt dat hij wel eens weg zou kunnen lopen/zwemmen
Groetjes, Carola
En een poot van Kito, Badu en Ziva
www.kbzhondenschool.nl
www.kitoenbadu.come2me.nl
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Eh.. misschien een open deur hoor, maar toch maar even aan de lange lijn tot het "terughierkomen" er weer vlekkeloos inzit. Dat weer oefenen in diverse situaties en diverse ostandigheden. AANGELIJND dus, dat hij de fout niet kan ingaan!

Suzanne
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Suzanne123 schreef:Eh.. misschien een open deur hoor, maar toch maar even aan de lange lijn tot het "terughierkomen" er weer vlekkeloos inzit. Dat weer oefenen in diverse situaties en diverse ostandigheden. AANGELIJND dus, dat hij de fout niet kan ingaan!

Suzanne
Dat is toch niet nodig bij een keer niet terug komen? Zeker bij zoiets verleidelijks als het water? Eerder de volgende keer als je niet wilt dat hij nog het water in gaat, dan even aanlijnen als je er niet zeker van bent dat hij bij je blijft. Ook als luistert je hond heel erg goed, er zal altijd 'n situatie zijn die het dan toch van je wint. Alleen met water is het probleem, dat je hem niet snel even kunt op gaan halen als je zelf geen nat pak wilt. Bij Tirsa kan ik het gewoonweg niet winnen van de konijnenkeutels, maar dan is het gewoon stilzwijgend weer aanlijnen en vertrekken.

Enne, de volgende keer meer balletjes mee nemen??
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

ik voel helemaal met je mee hoor TS.
Buster heeft mij ook wel eens radeloos gekregen. en helaas (en dat is geheel mijn eigen zwakte geweest) ben ik ook eens boos geworden.

ik weet uit een paar kleine ervarinkjes dat Boos worden helemaaaal niet helpt. en vaak zelfs averechts.

maar goed. je kunt het wel weer rechtbreien hoor. en hoeveel mensen hebben de fout om boos geworden gemaakt en uiteindelijk toch een gehoorzame hond gekregen.

maar boos worden (zo ervaar ik het) is geheel de zwakte van sommige mensen en door fouten leer je.
je kan idd het beste negeren. weglopen of overduidelijk negeren met de rug ernaar toe. ga zelf eens spelen met de bal of stok. wil bij sommige honden ook wel helpen.

het is heel moeilijk om soms rustig te blijven. dat weet ik maar al te goed. maar wel het beste.
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Beetje late reactie, maar mijn Rokus is ook zo'n watermonster.Hij komt er niet uit als ik roep.
Het hielp en helpt altijd goed als ik gewoon wegloop.
Kan dat niet, wil je dat niet, om wat voor reden dan ook, kan je best een bal gooien, maar niet IN het water, maar juist van het water weg. Sil zal dan uit het water moeten komen om de bal te pakken. Zorg dan wel dat je je hond onderschept en bij je roept VOOR dat die het water opnieuw in loopt. Dat ben ik tenminste van Rokus gewend.
Terug bij af in gehoorzaamheid? Nee hoor. Rokus doet dit nog steeds, is bijna 10 jaar, maar heeft GGB gehaald en heb jarenlang Behendigheid met hem gedaan.
Alleen dat water............ :fish:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik kan me de situatie heel goed voorstellen en je gevoel ook wel hoor. Je moet alleen anders leren handelen. Als Kay het water in duikt, waar ik hem niet meer uit kan krijgen, dan haal ik tegenwoordig ook gewoon mijn schouders op en zeg zelfs nog: lekker he jongen. Ik zelf loop door, want ik wacht niet op de hond. Als ik zie dat het er niet in zit dat hij gaat komen, ga ik lekker gek doen. Roep met een hoge stem, zwaai met mijn armen, klap in mijn handen, spring en ren weg. Soms is met hoge stem en wegrennen voldoende (zeker tegenwoordig). Eventueel zeg ik nog kijken eens en gooi het balletje in de richting die ik ga lopen. Maak er een spelletje van dat hij met jou meegaat i.p.v dat hij er een spelletje van maakt dat jij op hem wacht. En je staat misschien wel een beetje voor schut als je het doet, maar wel met het resultaat dat je hondje komt (wat bij andere hondeneigenaren dan toch weer waardering oproept hoor). Maar als het zo gaat als het nu is gegaan sta je eigenlijk meer voor gek en ook nog een hond die uiteindelijk toch niet gekomen is. Succes met je bolleboos.
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik denk niet dat je terug bij af bent.. ik denk wel dat je hond na het krijgen van zijn balletje de beloning heeft gehad die hij graag wilde :mrgreen:
Inderdaad de komende tijd flink het hierkomen oefenen met misschien lekker kaasje en worstjes erbij of frolicjes of wat hij dan ook lekker vind en voorlopig even van het water wegblijven als hij niet mag zwemmen.
Bowie van mij ligt ook in het water als ik even niet oplet dus als ze niet mag zwemmen blijf ik bij het water vandaan.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”