Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

IPO voor mechelse herder pup

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: IPO voor mechelse herder pup

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

ella-diablo schreef:Helaas is dit niet iets wat we hem aangeleerd hebben, dit zit in zijn karakter, het dwingen tot spelen, zijn moeder heeft het ook.
Het is niet zo dat we hem elke keer zijn zin geven als hij met de bal komt, wij hebben daar ook niet altijd zin in.
Maar van begin af aan is hij dwingend geweest met spelen. Hij komt met zijn speeltje en gaat bij je op de grond zitten, als je daar niet op reageerd dan springt hij op de bank en als je dan nog niet reageerd dan duwt hij het speeltje in je gezicht. Dat is van begin af zo geweest, en we hebben dit echt geprobeerd te negeren, maar als hij bijna bovenop je staat dan is het moeilijk om niet boos op hem te worden en het speeltje van de bank te gooien om hem duidelijk te maken dat we niet willen spelen. Maar zodra je het speeltje van de bank gooit dan ziet hij dit als spelen. Laat je het op de bank liggen en zet je alleen de hond eraf dan gaat hij weer zitten wachten tot je het speeltje weg gooit en doe je dit niet dan begint alles weer opnieuw.
Dit is van begin af aan zo geweest, en we zijn sindsdien bezig om hem dit gedrag af te leren, en het gaat steeds beter, maar blijft moeilijk omdat dit gewoon zijn karakter is.
Natuurlijk zit dit in hem. Maar jullie laten het toe en hebben het daarmee normaal gemaakt. Denk je nou echt dat mijn jonge hond niet 24x7 zou willen spelen en daar heel dwingend in is geweest? Ze beet me, hing in m'n broek, noem maar op. Dwingen dwingen dwingen. Alles om een reactie te krijgen. Daar moet je dus iets mee. En een speeltje weggooien als je niet wilt spelen, is op z'n zachts gezegd niet zo slim :wink:

Maar goed, ik geloof niet dat ik door kom. Jij denkt blijkbaar dat je niks aan dit gedrag kunt veranderen. Ik ben benieuwd hoe grappig je het nog vindt als je hond 1,5 is en een stuk sterker.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Zoals zoekstok! al schrijft laat je het zelf gebeuren en de hond wordt iedere keer beloond voor zijn gedram.

De oplossing is heel eenvoudig - wil jij niet spelen dat gaat dat speeltje in de kast en komt er pas weer uit op het moment dat jij wilt spelen.
ella-diablo
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door ella-diablo »

Het is niet zo dat ik op alles een excuus heb.
Maar je wordt gelijk aangevallen omdat je het niet goed zou doen.
En het enige wat ik vroeg was of het kon om op zo'n jonge leeftijd op IPO te gaan.
Dan wil ik ook nog wel uitleg geven over het feit waarom ik daar over na zit te denken.
Maar om nu gelijk aan te vallen door te zeggen dat ik niet goed opvoed, beetje voorbarig niet.
Jullie kennen mij of mijn hond niet verder.
Toen ik mijn hond ging halen kreeg ik gelijk te horen dat we het erg moeilijk met hem gaan krijgen (woorden van de fokker)
We zijn daarom snel op puppycursus gegaan.
Elke keer als mensen mijn hond zien krijg ik hetzelfde te horen, wat een mooie herder, maar dit is een pittige daar ga je het nog moeilijk mee krijgen.
En misschien hebben we idd wat dingen verkeerd aangepakt in het begin, maar daar zijn we snel genoeg achter gekomen en ook gelijk mee aan de slag gegaan.
Maar karakter kun je niet veranderen, je moet je richten op dingen die je hem aan kan leren. En wat bij hem vooral belangrijk is is dat hij discipline leert, en dan niet op de puppycursus manier. Want we merken gewoon dat dit bij hem niet via deze manier lukt. En buiten dat zien andere mensen dit ook waardoor ze ons daarom hebben aangeraden zo snel mogelijk met IPO te beginnen omdat hij daar veel meer van zal leren dan op puppycursus.
Dus ik vind dat zolang je mij of mijn hond niet kent je niets kan zeggen of mijn manier van opvoeden de juiste is of niet,.
“All that we are is the result of what we have thought. The mind is everything. What we think we become.”
Zoek stok!
Zeer actief

ella-diablo schreef:En wat bij hem vooral belangrijk is is dat hij discipline leert, en dan niet op de puppycursus manier. Want we merken gewoon dat dit bij hem niet via deze manier lukt. En buiten dat zien andere mensen dit ook waardoor ze ons daarom hebben aangeraden zo snel mogelijk met IPO te beginnen omdat hij daar veel meer van zal leren dan op puppycursus.
Wat is de puppycursus manier? Bedoel je nou eigenlijk dat hij met z'n vier maanden niet positief getraind kan worden?
ella-diablo schreef: Dus ik vind dat zolang je mij of mijn hond niet kent je niets kan zeggen of mijn manier van opvoeden de juiste is of niet,.
Geloof het of niet, maar ik heb het beste met je voor. Jij schrijft zelf dat je hond bepaalt wat er gebeurt met z'n dwingen tot spelen. Daar moet je mee aan de slag. Ik zie nu al gebeuren dat je bij een club komt en je met allerlei fysieke correcties moet gaan werken omdat het trainen anders niet lukt. Terwijl het probleem heel simpel thuis ligt: grenzen aangeven.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ella-diablo
Vaste gebruiker
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
ella-diablo schreef:En wat bij hem vooral belangrijk is is dat hij discipline leert, en dan niet op de puppycursus manier. Want we merken gewoon dat dit bij hem niet via deze manier lukt. En buiten dat zien andere mensen dit ook waardoor ze ons daarom hebben aangeraden zo snel mogelijk met IPO te beginnen omdat hij daar veel meer van zal leren dan op puppycursus.
Wat is de puppycursus manier? Bedoel je nou eigenlijk dat hij met z'n vier maanden niet positief getraind kan worden?
ella-diablo schreef: Dus ik vind dat zolang je mij of mijn hond niet kent je niets kan zeggen of mijn manier van opvoeden de juiste is of niet,.
Geloof het of niet, maar ik heb het beste met je voor. Jij schrijft zelf dat je hond bepaalt wat er gebeurt met z'n dwingen tot spelen. Daar moet je mee aan de slag. Ik zie nu al gebeuren dat je bij een club komt en je met allerlei fysieke correcties moet gaan werken omdat het trainen anders niet lukt. Terwijl het probleem heel simpel thuis ligt: grenzen aangeven.
Wat ik wil zeggen met puppycursus manier: Dat is dat het op een speelse manier gaat. Het is goed als hij zijn oefening doet en dan wordt hij vol beloont, maar als hij het niet doet dan laat je hem. Hij krijgt dan wel geen beloning maar is geen probleem. Het moet namelijk geen moeten zijn als het een pup is, zo ongeveer. Kan nooit zo goed verwoorden wat ik zeggen wil :wink:

Met mijn hond is het gewoon belangrijk dat hij weet dat hij de oefening moet doen (en niet dat ik daarbij fysiek ga worden, hou daar ook niet van). Hij heeft discipline nodig en moet altijd gewoon doen wat er van hem gevraagd wordt. Dus al die dingen kan ik hem niet op een speelse manier aanleren, want dan is het voor hem gewoon niet zo duidelijk. En bij hem moet je gewoon duidelijk en consequent zijn. Dus dat betekent, dat ook al wilt hij het niet hij toch zal moeten.

En ik geloof goed dat je het beste met me voor hebt. Maar vind het gewoon vervelend dat mensen je echt aanvallen omdat je het niet goed zou doen terwijl ze niet goed de situatie kennen. En je probeert dat uit te leggen met woorden, maar die worden nogal eens verkeerd begrepen, is gewoon frustrerend. Zoals dat ik gezegd zou hebben dat hij bepaald wat er gebeurd met spelen, ook verkeerd begrepen. Wat ik wilde uitleggen is dat hij dat probeerd te bepalen. En je moet snappen dat ik dat echt niet toe laat. Als ik thuis kom van mijn werk, tuurlijk speel ik even met hem want hij is blij dat je thuis komt natuurlijk. Maar daarna moet het over zijn want ik moet ook nog dingen in het huis doen, en hij is niet de enige in huis. Dus heb hem heus niet altijd zijn zin gegeven met spelen, dat kan gewoonweg niet want dan heeft hij alle aandacht.... en zo werkt het natuurlijk niet. Maar wilde alleen duidelijk maken dat hij nogal koppig en eigenwijs is en dat het soms zo moeilijk negeren is als hij dat speeltje weer in je gezicht duwt. En dat ik daarom denk dat hij het beste op een andere manier dingen kan leren dan hoe het op puppycursus aan toe gaat.

We hebben nu eenmaal een pup met een erg moeilijk karakter, dat uitte zich al toen hij nog bij de fokker was. Maar ja we hebben voor hem gekozen toen hij 2 weken was, en toen was het een schatje. En begrijp me niet verkeerd, het is eigenlijk echt een lieverd die lekker bij je kan komen liggen en kan knuffelen enzo. Maar bij de fokker was hij al erg druk en had hij een "grote bek" dus toen werden we al gewaarschuwd. En hij is ook erg lief hoor, want hij kan lekker bij je komen liggen en knuffelen enzo. Maar in sommige dingen heeft hij een plaat voor zijn kop.
“All that we are is the result of what we have thought. The mind is everything. What we think we become.”
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Hoi, voor adviezen rondom opvoeding zou ik me aanmelden bij een hondenschool van Martin Gaus. Daar kunnen ze je prima uitleggen hoe zonder correcties je pup op het goede spoor te zetten. Ipo is goed voor de geestelijke stimulatie maar opvoeding zou ik persoonlijk nooit via ipo doen. Voor je het weet zit je hond hele dagen in een kennel of hangen er correctiebanden om. Ik kreeg er hele erge adviezen maar had er wel mijn hond een gave hobby mee kunnen geven.

Dingen als bewust onderstimuleren en dan knallen op de club, dominantie, correctie, DE BAAS etc vind ik echt iets van veel ipo-clubs. Ik ben heel blij dat ik nooit iets met die adviezen heb gedaan.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

ella-diablo schreef:Wat ik wil zeggen met puppycursus manier: Dat is dat het op een speelse manier gaat. Het is goed als hij zijn oefening doet en dan wordt hij vol beloont, maar als hij het niet doet dan laat je hem. Hij krijgt dan wel geen beloning maar is geen probleem. Het moet namelijk geen moeten zijn als het een pup is, zo ongeveer. Kan nooit zo goed verwoorden wat ik zeggen wil :wink:
Ik zou het jammer vinden als je gaat verzanden in dwang en correcties. Het is een pup van een ras dat prima kan leren. Maar goed, jij hebt iets vast in je hoofd zitten. Dat je hond moeilijk en dwars is. Dat krijg ik er toch niet uit.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

En dan word het ook nog eens aangepraat waarschijnlijk door mensen die er echt heel veel vertand van hebben daar krijg je het nog moeilijk mee ! pff
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

elke hond heeft discipline nodig en zo lang jij je hond laat bepalen wat er gebeurt is die dicipline er ook wel alleen vanuit de andere kant. Hij heeft jullie lekker onder de duim!

Het is juist heerlijk als je een hondje hebt dat zo veel wil, alleen is het aan jullie om dat om te draaien naar een hondje dat doet wat jullie willen en daar zul je voor aan de slag moeten door de leiding van hem over te nemen.
Zo lang jullie dat niet doen en dingen laten gebeuren 'omdat z'n moeder dat nou eenmaal ook doet' en 'de fokker gezegd heeft dat het een moeilijke hond is' zal er weinig veranderen.

Je zult ook iets meer met hem moeten doen dan alleen wat spelen als je thuiskomt en een keer per week puppycursus.
Dat is echt niet genoeg voor een een hyper herder pupje, die wordt daar niet moe en tevreden van en zolang hij dat niet is blijft hij klieren.

Ik zou inderdaad maar eens op een NBG/IPO club afstappen, daar moet je sowieso al vaker dan 1 keer per week aan de bak.
Ze gaan daar ook speuren bijvoorbeeld, iets dat een pup al heel best kan en waar hij ook lekker moe van wordt. Is niet alleen een lichamelijke oefening, zn neusje en zn hersentjes moeten ook aan het werk
Verder begin je er met het appèl en mag hij als hij er aan toe is op een zakje te bijten.
De trainers op zo een club of kringgroep zijn wel gewend aan hyper hondjes die graag willen werken, dus is de insteek al een stuk anders dan bij een willekeurige puppycursus, die uiteraard geschikt moet zijn voor alle soorten pups.

Ik zou niet genoegen nemen met de eerste de beste IPO club, maar van te voren bij een aantal gaan kijken.
Helaas komt het in de africhting nog te vaak voor dat er op de ouderwetse manier getraind wordt en dat betekent rukken en sjorren.
Dat dat helemaal niet nodig is is een feit en als je even de moeite neemt om rond te kijken voor je ergens naartoe gaat met je hondje zul je vast ook wel clubs vinden waar op een positievere manier getraind wordt.

Overigens is het VZH examen het eerste examen in de IPO, dat staat er niet los van en daar wordt ook naartoe getraind.
Hondjes mogen dat examen pas doen als ze 12 maanden oud zijn.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Zoek stok!
Zeer actief

Martijn schreef:
Zoek stok! schreef:
ella-diablo schreef:Wat ik wil zeggen met puppycursus manier: Dat is dat het op een speelse manier gaat. Het is goed als hij zijn oefening doet en dan wordt hij vol beloont, maar als hij het niet doet dan laat je hem. Hij krijgt dan wel geen beloning maar is geen probleem. Het moet namelijk geen moeten zijn als het een pup is, zo ongeveer. Kan nooit zo goed verwoorden wat ik zeggen wil :wink:
Ik zou het jammer vinden als je gaat verzanden in dwang en correcties. Het is een pup van een ras dat prima kan leren. Maar goed, jij hebt iets vast in je hoofd zitten. Dat je hond moeilijk en dwars is. Dat krijg ik er toch niet uit.
Klopt. Maar het is wel zonde van het hondje.
Ik heb niet voor niks zulke lange verhalen getikt, vind het echt jammer :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ella-diablo
Vaste gebruiker
Contacteer:

MARC_S schreef:Hoi, voor adviezen rondom opvoeding zou ik me aanmelden bij een hondenschool van Martin Gaus. Daar kunnen ze je prima uitleggen hoe zonder correcties je pup op het goede spoor te zetten. Ipo is goed voor de geestelijke stimulatie maar opvoeding zou ik persoonlijk nooit via ipo doen. Voor je het weet zit je hond hele dagen in een kennel of hangen er correctiebanden om. Ik kreeg er hele erge adviezen maar had er wel mijn hond een gave hobby mee kunnen geven.

Dingen als bewust onderstimuleren en dan knallen op de club, dominantie, correctie, DE BAAS etc vind ik echt iets van veel ipo-clubs. Ik ben heel blij dat ik nooit iets met die adviezen heb gedaan.
Ik heb nooit gevraagd om advies te krijgen over opvoeding. Want wilde alleen informatie over IPO.
Zo'n Martin Gaus school vind ik een beetje overdreven met zijn prijzen alleen omdat er Martin Gaus op staat.
Op dit moment zit ik op puppycursus, dit was om hem dingen te leren en ook om met hem bezig te zijn. Wilde daarna met hem door gaan zodat ik als hij alle gehoorzaamheidcursussen heeft gehad om sport met hem te doen.
Maar kreeg te horen dat IPO goed bij mijn hond zou passen, dus wilde daar meer informatie over. En ga ook eerst kijken voordat ik er meteen mee ga beginnen, wil zeker weten dat het voor ons allebei leuk is en goed.
Zoek stok! schreef:
En zoals ik al zei, ik ben niet van het fysieke, dus weet niet wat je onder dwang of correcties verstaat. Maar ik kreeg van mijn dierenarts te horen dat mijn hond goed onder commando's zal functioneren. Is het dan zo verkeerd om mijn hond op te voeden met commando's? En dan misschien op IPO ga zodat hij op verschillende onderdelen bezig is en ondertussen gehoorzaamheid leert, niet op een speelse manier, maar gewoon met commando's. En is het niets dan kijk ik gewoon verder. Ik zit nog steeds op puppycursus en heb ook betaald om het af te maken, dus het is niet zo dat ik meteen stop....
En lees volgende keer AUB goed. Mijn hond is niet moeilijk en dwars, maar eigenwijs en koppig dat is wat anders, zit verschil in.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Oh, de dierenarts zegt het :ugh:
Zag hij dat in het bloedbeeld ofzo?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

MARC_S schreef:Hoi, voor adviezen rondom opvoeding zou ik me aanmelden bij een hondenschool van Martin Gaus. Daar kunnen ze je prima uitleggen hoe zonder correcties je pup op het goede spoor te zetten. Ipo is goed voor de geestelijke stimulatie maar opvoeding zou ik persoonlijk nooit via ipo doen. Voor je het weet zit je hond hele dagen in een kennel of hangen er correctiebanden om. Ik kreeg er hele erge adviezen maar had er wel mijn hond een gave hobby mee kunnen geven.

zeker lang geleden dat je bj een IPO vereniging bent wezen kijken. :roll: Ook daar is het een en ander veranderd de laatste jaren en wordt er veelal positief getraind. (operante conditionering technieken) En by the way. een hond in de kennel is geen ramp hoor. weet wel dat honden die binnen zitten het vele malen moeilijker hebben. voor hun duurt de training vanaf het moment dat de baas beneden komt tot die weer gaat slapen. wat dacht je van: laat dat, ga f, niet blaffen, niet doen en ga maar door. De honden in de kennel kunnen zichzelf blijven zonder continu iets te moeten van de baas.
ella-diablo
Vaste gebruiker
Contacteer:

renee-uk schreef:elke hond heeft discipline nodig en zo lang jij je hond laat bepalen wat er gebeurt is die dicipline er ook wel alleen vanuit de andere kant. Hij heeft jullie lekker onder de duim!

Het is juist heerlijk als je een hondje hebt dat zo veel wil, alleen is het aan jullie om dat om te draaien naar een hondje dat doet wat jullie willen en daar zul je voor aan de slag moeten door de leiding van hem over te nemen.
Zo lang jullie dat niet doen en dingen laten gebeuren 'omdat z'n moeder dat nou eenmaal ook doet' en 'de fokker gezegd heeft dat het een moeilijke hond is' zal er weinig veranderen.

Je zult ook iets meer met hem moeten doen dan alleen wat spelen als je thuiskomt en een keer per week puppycursus.
Dat is echt niet genoeg voor een een hyper herder pupje, die wordt daar niet moe en tevreden van en zolang hij dat niet is blijft hij klieren.

Ik zou inderdaad maar eens op een NBG/IPO club afstappen, daar moet je sowieso al vaker dan 1 keer per week aan de bak.
Ze gaan daar ook speuren bijvoorbeeld, iets dat een pup al heel best kan en waar hij ook lekker moe van wordt. Is niet alleen een lichamelijke oefening, zn neusje en zn hersentjes moeten ook aan het werk
Verder begin je er met het appèl en mag hij als hij er aan toe is op een zakje te bijten.
De trainers op zo een club of kringgroep zijn wel gewend aan hyper hondjes die graag willen werken, dus is de insteek al een stuk anders dan bij een willekeurige puppycursus, die uiteraard geschikt moet zijn voor alle soorten pups.

Ik zou niet genoegen nemen met de eerste de beste IPO club, maar van te voren bij een aantal gaan kijken.
Helaas komt het in de africhting nog te vaak voor dat er op de ouderwetse manier getraind wordt en dat betekent rukken en sjorren.
Dat dat helemaal niet nodig is is een feit en als je even de moeite neemt om rond te kijken voor je ergens naartoe gaat met je hondje zul je vast ook wel clubs vinden waar op een positievere manier getraind wordt.

Overigens is het VZH examen het eerste examen in de IPO, dat staat er niet los van en daar wordt ook naartoe getraind.
Hondjes mogen dat examen pas doen als ze 12 maanden oud zijn.
Nee ben niet van plan genoegen te nemen met de eerste de beste club. Heb toevallig een afspraak voor over 2 weken en die persoon zei zelf al dat je een club moet zoeken waar je je thuis voelt. En idd moet het Appel gedeelte wel een beetje oke zijn.
Ik weet ook dat het VZH examen eerst gehaald moet worden, maar ik heb me een beetje in gelezen en dat zou juist wel goed zijn voor mijn hond.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Martijn schreef:
crutz schreef: kijk, Marc en Martijn hebben een lakense, die zijn gewoon minder op het IPO/KNPV gebeuren gefokt,

Dat maakt het niet minder een belg. Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen hoor. :wink:
dat zeg ik ook niet, de lakense heeft zelfs van de 3 variëteiten naast de mechel denk ik op het moment nog het meeste potentieel om als sporthond te kunnen functioneren. Alleen blijft t een feit dat het met een mechel meer kans heeft dan met een lakense, dus dat je ook eerder voor een mechel zal kiezen voor KNPV of ipo en een lakense voor deandere sporten
laeken
Zeer actief

Dianavdberkt schreef: zeker lang geleden dat je bj een IPO vereniging bent wezen kijken. :roll: Ook daar is het een en ander veranderd de laatste jaren en wordt er veelal positief getraind. (operante conditionering technieken) En by the way. een hond in de kennel is geen ramp hoor. weet wel dat honden die binnen zitten het vele malen moeilijker hebben. voor hun duurt de training vanaf het moment dat de baas beneden komt tot die weer gaat slapen. wat dacht je van: laat dat, ga f, niet blaffen, niet doen en ga maar door. De honden in de kennel kunnen zichzelf blijven zonder continu iets te moeten van de baas.
Hoi Diana. Dat is ongeveer een jaar geleden geweest. Ik heb niks tegen IPO want ik denk dat het heel leuk is voor de hond als hij het leuk aangeleerd krijgt. Waar ik wel een beetje gallisch van wordt is het gladde handen boven het hoofd houden van mensen die IPO doen. Ik ben daar een paar maanden geweest en er zijn ook gastclubs komen trainen. Ik heb les gehad van meer dan 3 trainers en ik kreeg niks anders te horen als "jij hebt een probleemhond". Jij bent een zacht eierig kynokutje dat eens een boek over "de hond" moet gaan lezen. Op een gegeven moment is me gezegd dat ik pas verder kon na het lezen van een boek over hondengedrag. Mijn hond moest 24/7 in de bench en de agressie in mijn pup moest er uit gecorrigeerd worden. Ik heb honden zien rondvliegen aan pinnenbanden en herders gillend ineen zien krimpen op TT standje 15. Dus ga me niet vertellen dat dat niet zo bestaat. En dan zal ik nu te horen krijgen dat dat alleen op die 3 clubs was. Dat zal wel. Erken verdorie eens dat er tussen het koren ook veel kaf zit en hou niet met z'n allen elkaar het handje boven het hoofd. Ik ben ook op een club geweest waar ze nooit met TT's ed zouden werken. Alles positief. Ik weet dus dat die bestaan. Dat was wel via de NVBH en dat is niet echt volgens veel IPO mensen. Dat is kyno-IPO om neptitels op showhonden te krijgen is me duidelijk verteld.

Mijn pup is met 18 weken zelfs door een ander geslagen op de club terwijl ik heb gezegd dat mensen met hun poten van mijn hondje af moesten blijven. Natuurlijk was dat de laatste keer dat ze me daar gezien hebben.

Kennels zijn prima. Maar een hond MOET niet in een kennel omdat hij werkt. Mijn hond moest echt hele dagen in de bench, ik was een slappe baas zonder verstand en ze moest maar flink aangepakt worden. Gelukkig heb ik nu een extreem braaf hondje dat alles en iedereen leuk vind en na 9 lesjes in de wedstrijdgroep van behendigheid loopt. Dus wat hele dagen in een kennel en een probleemhond? Ik heb liever een hond met een baas die er is voor hem. Ik vind dat een hond meer is dan hondensport. Ook mijn maatje en daarom mag hij bij mij leven. Anders zou ik niet eens een hond willen. Ieder zijn eigen ding en ik zal nooit iemand aanvallen die zijn hond in een kennel zet. Mijn mening is echter wel dat mijn honden blij zijn dat ze deel uit mogen maken van een echt leven rondom de baasjes.

Wat me enorm stoort is het niet erkennen van wat er soms in de donkere bosjes op de IPO-clubs plaatsvind. Ik ben er geweest en ik heb het gezien en dat was niet zo lang geleden hoor. Ik kan je zo 3 telefoonnummers geven en tijdens het eerste uur kijken zal jij daar meer dan 100 correcties zien, honden redirecte agressie naar hun baas zien tonen en honden horen gillen als ze zwaar gecorrigeerd worden. Dus erken dat eerst maar voordat je mij gaat vertellen dat ik uit mijn nek klets. Het laatste wat ik beweer is dat iedereen zo is. Ik WEET dat lang niet iedereen zo is. Maar dat het niet gebeurd of alleen bij hele slechte clubs waar er slechts hier en daar een van zou zijn is echt totaal onzin. Als je zelf IPO doet en je traint ergens en dan niet via de NVBH of VDH dan weet jij dat ook en dan weet je dat ik niet uit mijn nek klets. :ok:
Afbeelding
ella-diablo
Vaste gebruiker
Contacteer:

@ Martijn,

Maar ik snap het niet want mensen doen net of ik niet weet hoe ik moet opvoeden.
Luister ik heb een fret, en dat is niet hetzelfde als een hond dat weet ik, die heb ik ook alles moeten aanleren. Zo heb ik hem het bijten af moeten leren, zindelijk worden, omgang met mensen alles.
Een fret is een van de moeilijkste dieren om op te voeden, omdat ze een karakter hebben die je kan opschrijven als pup,kitten en peuter. fretten zijn erg eigenwijs en nieuwsgierig en doen wat ze willen. Ik heb deze fret opgevoed tot 1 van de liefste fretten die er is. Hij zal nooit bijten, alleen met spelen (dat is de natuur) . Hij is niet mensenschuw, zelfs nergens bang voor. Ik kan hem zelfs heel de dag door huis laten lopen zonder dat hij sloopt. Kijk maar rond, maar je zal zo'n fret niet snel tegen komen.
Nu kan ik zeggen dat het allemaal door mijn opvoeding komt, maar natuurlijk heeft karakter van het beestje hier ook veel mee te maken.

Nu heb ik een hond, en ik weet heel goed hoe ik hem op moet voeden want heb me goed ingelezen op internet voordat ik eraan begon, had ik met de fret ook gedaan. Maar hij heeft een karakter die wat moeilijker is. Hij kan snel leren, hij is erg intelligent hebben we gemerkt. En de dingen zoals los lopen, hier komen als je roept, zit en zelfs niet bijten heeft hij allemaal geleerd. Maar met spelen heeft dat beest een steekje los, hij kan niet stoppen gewoon.
Mijn ouders hebben ook zo'n hond, Labrador/Groenendaeler kruising. Is bij hun in huis gekomen toen hij een maand of 8 was. Toen hij daar net kwam blafte hij niet of kon amper lopen (slechte jeugd gehad). Maar deze hond ook, helemaal gek van ballen en hield er niet mee op. Het was zo erg dat ze de ballen hebben op moeten ruimen. Maar buiten die ballen is hij ook helemaal takken gek, en omdat ze in de bossen wonen kun je die niet zo makkelijk op ruimen. Maar je kan negeren wat je wilt, hij blijft heel de weg springen voor je neus met takken in zijn bek. Is gewoon karakter van de hond.

Verder heb ik geprobeerd om hem rustig te corrigeren want had begrepen dat dat de beste manier was voor een mechelse herder om mee om te gaan. Maar als je het rustig doet dan snapt ie het niet. Hij ziet corrigeren heel snel als spel, gewoon omdat ik het op een rustige manier doe. Je moet echt laten merken dat je boos bent, anders werkt het bij hem niet.

@ Jaap,

Nee dierenarts zag het niet in het bloedbeeld. Maar zag dat aan zijn karakter, en dan in combinatie met ras. Is dat zo gek dan. Want geloof dat een dierenarts geleerd heeft voor bepaalde dingen te herkennen en mensen te adviseren.
laeken
Zeer actief

crutz schreef:
Martijn schreef:
crutz schreef: kijk, Marc en Martijn hebben een lakense, die zijn gewoon minder op het IPO/KNPV gebeuren gefokt,

Dat maakt het niet minder een belg. Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen hoor. :wink:
dat zeg ik ook niet, de lakense heeft zelfs van de 3 variëteiten naast de mechel denk ik op het moment nog het meeste potentieel om als sporthond te kunnen functioneren. Alleen blijft t een feit dat het met een mechel meer kans heeft dan met een lakense, dus dat je ook eerder voor een mechel zal kiezen voor KNPV of ipo en een lakense voor deandere sporten
Ik ook. Maar dat komt wel deels doordat er vooral op de mechel getraind wordt. Als een mechel de uitgangshond is zullen de andere rassen verdwijnen want een dober noch een laekense zal goed getraind kunnen worden op de mechel-methode. Als je een laekense snoeihard kan leren hindernissen te nemen, speuren en weet ik wat dan mag IPO ook geen probleem zijn mits op de laekense manier aangeleerd. Dat betekent NOOIT over agressie. De eigenaar van de vader van de pups van Suzanne traint met meer van haar laekense IPO en dat doet ze niet onverdienstelijk. Haar honden komen zeker niet uit 1 lijn in het ras. Ze vonden daar Eva prima voor IPO maar helaas was het 4 uur rijden. Eva beet daar heel erg goed en vrijwel zonder agressie. Ze liet zich aaien, bleef een volle beet houden en liet zich daarbij ook kloppen. Dat was heel bijzonder gezien ze ook rondgeslingerd kon worden aan de mouw en dat al 12 maanden niet gedaan had. Dus het kan wel, alleen niet daar waar de mechel de lat legt. En dat is vrijwel overal waardoor alle andere rassen uit de sport verdwijnen ondanks dat zij ook kwaliteiten hebben die soms een mechel zelfs mist. :wink:
Afbeelding
ella-diablo
Vaste gebruiker
Contacteer:

MARC_S schreef:
Dianavdberkt schreef: zeker lang geleden dat je bj een IPO vereniging bent wezen kijken. :roll: Ook daar is het een en ander veranderd de laatste jaren en wordt er veelal positief getraind. (operante conditionering technieken) En by the way. een hond in de kennel is geen ramp hoor. weet wel dat honden die binnen zitten het vele malen moeilijker hebben. voor hun duurt de training vanaf het moment dat de baas beneden komt tot die weer gaat slapen. wat dacht je van: laat dat, ga f, niet blaffen, niet doen en ga maar door. De honden in de kennel kunnen zichzelf blijven zonder continu iets te moeten van de baas.
Hoi Diana. Dat is ongeveer een jaar geleden geweest. Ik heb niks tegen IPO want ik denk dat het heel leuk is voor de hond als hij het leuk aangeleerd krijgt. Waar ik wel een beetje gallisch van wordt is het gladde handen boven het hoofd houden van mensen die IPO doen. Ik ben daar een paar maanden geweest en er zijn ook gastclubs komen trainen. Ik heb les gehad van meer dan 3 trainers en ik kreeg niks anders te horen als "jij hebt een probleemhond". Jij bent een zacht eierig kynokutje dat eens een boek over "de hond" moet gaan lezen. Op een gegeven moment is me gezegd dat ik pas verder kon na het lezen van een boek over hondengedrag. Mijn hond moest 24/7 in de bench en de agressie in mijn pup moest er uit gecorrigeerd worden. Ik heb honden zien rondvliegen aan pinnenbanden en herders gillend ineen zien krimpen op TT standje 15. Dus ga me niet vertellen dat dat niet zo bestaat. En dan zal ik nu te horen krijgen dat dat alleen op die 3 clubs was. Dat zal wel. Erken verdorie eens dat er tussen het koren ook veel kaf zit en hou niet met z'n allen elkaar het handje boven het hoofd. Ik ben ook op een club geweest waar ze nooit met TT's ed zouden werken. Alles positief. Ik weet dus dat die bestaan. Dat was wel via de NVBH en dat is niet echt volgens veel IPO mensen. Dat is kyno-IPO om neptitels op showhonden te krijgen is me duidelijk verteld.

Mijn pup is met 18 weken zelfs door een ander geslagen op de club terwijl ik heb gezegd dat mensen met hun poten van mijn hondje af moesten blijven. Natuurlijk was dat de laatste keer dat ze me daar gezien hebben.

Kennels zijn prima. Maar een hond MOET niet in een kennel omdat hij werkt. Mijn hond moest echt hele dagen in de bench, ik was een slappe baas zonder verstand en ze moest maar flink aangepakt worden. Gelukkig heb ik nu een extreem braaf hondje dat alles en iedereen leuk vind en na 9 lesjes in de wedstrijdgroep van behendigheid loopt. Dus wat hele dagen in een kennel en een probleemhond? Ik heb liever een hond met een baas die er is voor hem. Ik vind dat een hond meer is dan hondensport. Ook mijn maatje en daarom mag hij bij mij leven. Anders zou ik niet eens een hond willen. Ieder zijn eigen ding en ik zal nooit iemand aanvallen die zijn hond in een kennel zet. Mijn mening is echter wel dat mijn honden blij zijn dat ze deel uit mogen maken van een echt leven rondom de baasjes.

Wat me enorm stoort is het niet erkennen van wat er soms in de donkere bosjes op de IPO-clubs plaatsvind. Ik ben er geweest en ik heb het gezien en dat was niet zo lang geleden hoor. Ik kan je zo 3 telefoonnummers geven en tijdens het eerste uur kijken zal jij daar meer dan 100 correcties zien, honden redirecte agressie naar hun baas zien tonen en honden horen gillen als ze zwaar gecorrigeerd worden. Dus erken dat eerst maar voordat je mij gaat vertellen dat ik uit mijn nek klets. Het laatste wat ik beweer is dat iedereen zo is. Ik WEET dat lang niet iedereen zo is. Maar dat het niet gebeurd of alleen bij hele slechte clubs waar er slechts hier en daar een van zou zijn is echt totaal onzin. Als je zelf IPO doet en je traint ergens en dan niet via de NVBH of VDH dan weet jij dat ook en dan weet je dat ik niet uit mijn nek klets. :ok:
Zo ik zou bijna bang worden om IPO te gaan doen als ik dit zo lees. Want het laatste wat ik wil is zo aggressief met mijn hond omgaan. Want wat je zegt vind ik ook, mijn hond is ten eerste mijn maatje. En ik ben ook niet zo van de kennel methode met opvoeden. En als iemand anders mijn hond slaat dan heeft hij een probleem, mijn hond wordt ook niet geslagen.
Maar ik heb contact gehad met iemand van de NVBH en ga over 2 weken bij zijn club kijken, dus hoop dat dat wel een beetje goed zit. Want wil er geen aggressieve hond aan over houden.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ella-diablo schreef:
MARC_S schreef:

Zo ik zou bijna bang worden om IPO te gaan doen als ik dit zo lees. Want het laatste wat ik wil is zo aggressief met mijn hond omgaan. Want wat je zegt vind ik ook, mijn hond is ten eerste mijn maatje. En ik ben ook niet zo van de kennel methode met opvoeden. En als iemand anders mijn hond slaat dan heeft hij een probleem, mijn hond wordt ook niet geslagen.
Maar ik heb contact gehad met iemand van de NVBH en ga over 2 weken bij zijn club kijken, dus hoop dat dat wel een beetje goed zit. Want wil er geen aggressieve hond aan over houden.
Daarom is het ook belangrijk dat je een club zoekt die bij je past.

Ik heb jarenlang VH getraind met mijn reu (is de dh variatie van IPO), zelfs op drie verschillende clubs en nog nooit is mijn hond daar geslagen. Niet door mij en niet door iemand anders (behalve dan door de pakwerker met de softstick ;))
Mijn honden zijn binnenhonden, niemand heeft daar ooit een opmerking over gemaakt. Sterker nog de discussie kennel of binnen heb ik op geen enkele club gevoerd.

Ik ontken helemaal niet dat er clubs zijn waar dat anders is, ik zeg wel dat er ook een heleboel clubs zijn die op de manier trainen die ik gewend ben.
Het is aan jou om er een uit te zoeken waar je je bij thuisvoelt.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Mechelfan
Actief

Ongelezen bericht door Mechelfan »

Marc, wat is de mechel-methode? heb ik nl. nog nooit van gehoord...
ella-diablo
Vaste gebruiker
Contacteer:

Gos schreef:Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar de afkomst van je pupje, staat de moeder op bloedlijnen.nl?
Heb het even nagekeken, moeder staat niet op bloedlijnen, oma ook niet. Hun hebben namelijk geen stamboom op hun honden aangevraagd. Maar opa staat wel op bloedlijnen en is Buck, Dhr Buijs uit Baarlo.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

ella-diablo schreef: Heb het even nagekeken, moeder staat niet op bloedlijnen, oma ook niet. Hun hebben namelijk geen stamboom op hun honden aangevraagd. Maar opa staat wel op bloedlijnen en is Buck, Dhr Buijs uit Baarlo.
Bloedlijnen is slechts een registratie van de afkomst, niet een stamboom in de zin van hoe je ze bij een rashond van de FCI krijgt :wink: Buck is een Duco Seegers zie ik :mrgreen: Als je bij Buck onder combinaties kijkt, zie je dat hij nogal wat teven gedekt heeft, jammer dat je niet weet uit welke het is. Maar dat maakt verder niet uit, was gewoon nieuwsgierig.

Wat je hondje betreft, ik ben het wel met enkele voorgangers in dit topic eens dat je juist bij zo'n hondje, moet proberen vanuit rust te trainen. We hebben naast onze 2 (KNPV-) teven er een ventje van 8.5 maand bij die op elk voorwerp helemaal gek kan worden door het een keer voor z'n neus te houden, bij wijze van spreken. En zou je zo'n hond een beetje gekmaken, dan is er geen houden aan. Dat doen we dus ook niet :mrgreen:

Grenzen aangeven is heel belangrijk, dus duidelijk zijn, consequent, maar dat moet je zowel in wat fout is als wat goed is zijn. Onze puber is fysiek al van pup af aan een behoorlijk harde. Z'n moeder kan erover meepraten, die wilde nog wel eens fysiek corrigeren en daar had hij mooi schijt aan. Of hij kwam ertegenin. Dat werkt dus niet. Nu is hij een heel stuk groter dan hij en nog is ze onbetwist de baas over hem, ondanks z'n baldadig gedoe. Puur door haar houding. Als zij aangeeft dat het afgelopen is, is het afgelopen. En dat werkt vanuit een rustige houding en een blik dus ook beter dan vanuit een "gevecht". Dat gevecht moet dan steeds heviger worden of op een andere manier aflopen, en dat moet je ook niet willen.

Hetzelfde met dingen aanleren. Thuis gedraagt hij zich prima, komt nergens aan, en het enige dat daarvoor nodig is geweest, is de grenzen aangeven. "Nee" werkt heel goed, het is heilig, en daar is geen geweld aan te pas gekomen. Luistert hij niet, dan op een nog strengere toon (zonder roepen of gillen), en geen reactie = afgelopen met de vrijheid (dat is dus vrijwel nooit nodig). Is het wel goed, dan ziet en hoort hij dat ook. Hij moet op je stem reageren, met deze hond gaat dat fysiek toch nooit lukken, dan maak je hem alleen maar harder. Nee, hij moet het met jou willen doen. Dus apporteren heeft hij zonder enige actie vanuit rust geleerd. Korte sessies, alleen als hij rustig blijft, en dan krijgt hij wat hij wil: het apporteerspelletje (of z'n eten: eerst rustig zitten, en "aanvallen" als hij het teken krijgt). Rust rust rust.

Als jouw hond zo graag apporteert, heb je een ideaal middel om hem te motiveren voor vanalles. Maar dan moet het op jouw voorwaarden gebeuren, en niet anders. En anders balletje weg en afgelopen. Het werkt echt. Maar je hebt wel geduld nodig. Er zijn itt tot wat wel eens gedacht wordt, zelfs KNPV-ers die dat principe toepassen :lol1:

Als je zin hebt in IPO, gewoon lekker gaan kijken en verder gewoon zelf kritisch blijven op alles. Als ik al zie hoe er op de ("hard-core") knpv-club van m'n man na elke training weer volop gediscussieerd wordt over verschillende manieren van aanpak, denk ik dat dat bij een IPO-club ook wel moet kunnen :wink: Rust kan je redden!
ella-diablo
Vaste gebruiker
Contacteer:

Gos schreef:
ella-diablo schreef: Heb het even nagekeken, moeder staat niet op bloedlijnen, oma ook niet. Hun hebben namelijk geen stamboom op hun honden aangevraagd. Maar opa staat wel op bloedlijnen en is Buck, Dhr Buijs uit Baarlo.
Bloedlijnen is slechts een registratie van de afkomst, niet een stamboom in de zin van hoe je ze bij een rashond van de FCI krijgt :wink: Buck is een Duco Seegers zie ik :mrgreen: Als je bij Buck onder combinaties kijkt, zie je dat hij nogal wat teven gedekt heeft, jammer dat je niet weet uit welke het is. Maar dat maakt verder niet uit, was gewoon nieuwsgierig.

Wat je hondje betreft, ik ben het wel met enkele voorgangers in dit topic eens dat je juist bij zo'n hondje, moet proberen vanuit rust te trainen. We hebben naast onze 2 (KNPV-) teven er een ventje van 8.5 maand bij die op elk voorwerp helemaal gek kan worden door het een keer voor z'n neus te houden, bij wijze van spreken. En zou je zo'n hond een beetje gekmaken, dan is er geen houden aan. Dat doen we dus ook niet :mrgreen:

Grenzen aangeven is heel belangrijk, dus duidelijk zijn, consequent, maar dat moet je zowel in wat fout is als wat goed is zijn. Onze puber is fysiek al van pup af aan een behoorlijk harde. Z'n moeder kan erover meepraten, die wilde nog wel eens fysiek corrigeren en daar had hij mooi schijt aan. Of hij kwam ertegenin. Dat werkt dus niet. Nu is hij een heel stuk groter dan hij en nog is ze onbetwist de baas over hem, ondanks z'n baldadig gedoe. Puur door haar houding. Als zij aangeeft dat het afgelopen is, is het afgelopen. En dat werkt vanuit een rustige houding en een blik dus ook beter dan vanuit een "gevecht". Dat gevecht moet dan steeds heviger worden of op een andere manier aflopen, en dat moet je ook niet willen.

Hetzelfde met dingen aanleren. Thuis gedraagt hij zich prima, komt nergens aan, en het enige dat daarvoor nodig is geweest, is de grenzen aangeven. "Nee" werkt heel goed, het is heilig, en daar is geen geweld aan te pas gekomen. Luistert hij niet, dan op een nog strengere toon (zonder roepen of gillen), en geen reactie = afgelopen met de vrijheid (dat is dus vrijwel nooit nodig). Is het wel goed, dan ziet en hoort hij dat ook. Hij moet op je stem reageren, met deze hond gaat dat fysiek toch nooit lukken, dan maak je hem alleen maar harder. Nee, hij moet het met jou willen doen. Dus apporteren heeft hij zonder enige actie vanuit rust geleerd. Korte sessies, alleen als hij rustig blijft, en dan krijgt hij wat hij wil: het apporteerspelletje (of z'n eten: eerst rustig zitten, en "aanvallen" als hij het teken krijgt). Rust rust rust.

Als jouw hond zo graag apporteert, heb je een ideaal middel om hem te motiveren voor vanalles. Maar dan moet het op jouw voorwaarden gebeuren, en niet anders. En anders balletje weg en afgelopen. Het werkt echt. Maar je hebt wel geduld nodig. Er zijn itt tot wat wel eens gedacht wordt, zelfs KNPV-ers die dat principe toepassen :lol1:

Als je zin hebt in IPO, gewoon lekker gaan kijken en verder gewoon zelf kritisch blijven op alles. Als ik al zie hoe er op de ("hard-core") knpv-club van m'n man na elke training weer volop gediscussieerd wordt over verschillende manieren van aanpak, denk ik dat dat bij een IPO-club ook wel moet kunnen :wink: Rust kan je redden!
Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed hoe ik het moet lezen op bloedlijnen, zie wel allemaal honden staan, maar hoe het precies zit. Maar goed, dit is in ieder geval de opa.

En idd is apporteren een goed middel om hem dingen aan te leren, zo hebben we dat ook met veel gedaan. Hoewel sommige dingen dat snapte hij al vrij snel zonder iets er tegenover te zetten.
Gos
Zeer actief

ella-diablo schreef: En idd is apporteren een goed middel om hem dingen aan te leren, zo hebben we dat ook met veel gedaan. Hoewel sommige dingen dat snapte hij al vrij snel zonder iets er tegenover te zetten.
Heerlijk toch? En verder rust rust rust.
Gos
Zeer actief

Mechelfan schreef:Marc, wat is de mechel-methode? heb ik nl. nog nooit van gehoord...
Ik ken hem ook niet :engel: En ik zie toch veel mechels getraind worden.
laeken
Zeer actief

Gos schreef:
Mechelfan schreef:Marc, wat is de mechel-methode? heb ik nl. nog nooit van gehoord...
Misschien herkennen alleen mensen met een ander ras dat. Soort van vergelijkbaar met behendigheid gaan doen met een labrador en dan te horen krijgen dat het geen bordercollie is. Een laeken haalt echt de IPO 1 niet in 20 maanden zoals een mechel en dat moet je ookniet willen. Zelfde geldt voor dober en co.
Afbeelding
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

MARC_S schreef:

ho ho ho ho ik zeg niet dat je uit je nek kletst. Je moet alleen niet ALLE IPO verenigingen over 1 kam scheren. Er is wel degelijk het een en ander verandert binnen de IPO maar ik heb volgens mij ook niet gezegd dat dat bij alle verenigingen zo is. Natuurlijk hou ik geen hand boven de hoofd mbt de IPO sport. Soms gaat het wat harder dan bij andere sporten dat weten we heus wel. onze honden zitten geen 24/7 uur in de kennel. die komen in ploegen in de avond een uurtje of twee binnen. buiten dat wordt er mee gefietst en gezwommen. Ook al doen wij IPO onze honden blijven onze maatjes en vriendjes.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Inge O schreef:
MARC_S schreef:
Gos schreef:
Misschien herkennen alleen mensen met een ander ras dat. Soort van vergelijkbaar met behendigheid gaan doen met een labrador en dan te horen krijgen dat het geen bordercollie is. Een laeken haalt echt de IPO 1 niet in 20 maanden zoals een mechel en dat moet je ookniet willen. Zelfde geldt voor dober en co.
ja, ik herken het ook wel. in duitsland halen hovawarten bij wijze van spreken bij bosjes een IPO1, 2 of zelfs 3, terwijl ze hier amper aan de bak komen en weggehoond worden. is er dan iets mis met de hond of met de aanpak, denk ik dan?
er zijn ook genoeg mensen met een mechel die ze (ken ze ook in de IPO) niet standaard met 2 jr klaar willen hebben staan hoor....
zelf start ik zelfs pas rond de 18 mnd met serieus trainen....
Mechelfan
Actief

Ongelezen bericht door Mechelfan »

dat een mechel veel aanleg of talent heeft voor deze sporten is toch geen methode te noemen?
Ik snap dus nog steeds niet wat de mechel-methode is?

ik dacht een bepaalde manier van trainen of zo? :19:
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”