Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

IPO voor mechelse herder pup

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: IPO voor mechelse herder pup

Ongelezen bericht door blondie »

Mechelfan schreef:dat een mechel veel aanleg of talent heeft voor deze sporten is toch geen methode te noemen?
Ik snap dus nog steeds niet wat de mechel-methode is?

ik dacht een bepaalde manier van trainen of zo? :19:
Denk eerlijk gezegd, dat noemde Marc ook de rust erin houden... omdat veel mechels al hectisch van zichzelf zijn als je dan zelf ook heftig gaat reageren of het conflict aangaat worden ze meestal nog hectischer...
Maar of dat nu echt een mechelmethode is... denk dat dat bij meerdere honden zo is als je aan het trainen gaat, ook bij de borders in agility, ga je druk doen als het niet goed gaat en verlies je zelf je geduld.. dan zal de hond daarop reageren denk.. en niet door rustig en gedwee te worden :mrgreen:
blondie
Zeer actief

De oorspronkelijke vraag IPO voor een mechel pup.. TS moet zich beseffen dat als je gaat trainen dat je ook minimaal een avond en een dag in het weekend moet vrij maken om te trainen.. want je gaat trainen voor alle drie de onderdelen, speuren, appel en manwerk.. in het begin is manwerk nog niet eens aan de orde en ga je met speuren en appél aan de gang.. stap voor stap met veel belonen om het gewenste gedrag aan te leren en de hond te stimuleren die dingen te doen die jij van hem verlangt..
Je moet er dus wel tijd in willen steken...
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Zoek stok! schreef:
ella-diablo schreef:Helaas is dit niet iets wat we hem aangeleerd hebben, dit zit in zijn karakter, het dwingen tot spelen, zijn moeder heeft het ook.
Het is niet zo dat we hem elke keer zijn zin geven als hij met de bal komt, wij hebben daar ook niet altijd zin in.
Maar van begin af aan is hij dwingend geweest met spelen. Hij komt met zijn speeltje en gaat bij je op de grond zitten, als je daar niet op reageerd dan springt hij op de bank en als je dan nog niet reageerd dan duwt hij het speeltje in je gezicht. Dat is van begin af zo geweest, en we hebben dit echt geprobeerd te negeren, maar als hij bijna bovenop je staat dan is het moeilijk om niet boos op hem te worden en het speeltje van de bank te gooien om hem duidelijk te maken dat we niet willen spelen. Maar zodra je het speeltje van de bank gooit dan ziet hij dit als spelen. Laat je het op de bank liggen en zet je alleen de hond eraf dan gaat hij weer zitten wachten tot je het speeltje weg gooit en doe je dit niet dan begint alles weer opnieuw.
Dit is van begin af aan zo geweest, en we zijn sindsdien bezig om hem dit gedrag af te leren, en het gaat steeds beter, maar blijft moeilijk omdat dit gewoon zijn karakter is.
Natuurlijk zit dit in hem. Maar jullie laten het toe en hebben het daarmee normaal gemaakt. Denk je nou echt dat mijn jonge hond niet 24x7 zou willen spelen en daar heel dwingend in is geweest? Ze beet me, hing in m'n broek, noem maar op. Dwingen dwingen dwingen. Alles om een reactie te krijgen. Daar moet je dus iets mee. En een speeltje weggooien als je niet wilt spelen, is op z'n zachts gezegd niet zo slim :wink:

Maar goed, ik geloof niet dat ik door kom. Jij denkt blijkbaar dat je niks aan dit gedrag kunt veranderen. Ik ben benieuwd hoe grappig je het nog vindt als je hond 1,5 is en een stuk sterker.
Als toevoeging: ook in de IPO (of misschien wel juist ook daar :wink: ) is het niet de bedoeling dat de hond de dienst uitmaakt :wink:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Frenk schreef:
Zoek stok! schreef:
ella-diablo schreef:Helaas is dit niet iets wat we hem aangeleerd hebben, dit zit in zijn karakter, het dwingen tot spelen, zijn moeder heeft het ook.
Het is niet zo dat we hem elke keer zijn zin geven als hij met de bal komt, wij hebben daar ook niet altijd zin in.
Maar van begin af aan is hij dwingend geweest met spelen. Hij komt met zijn speeltje en gaat bij je op de grond zitten, als je daar niet op reageerd dan springt hij op de bank en als je dan nog niet reageerd dan duwt hij het speeltje in je gezicht. Dat is van begin af zo geweest, en we hebben dit echt geprobeerd te negeren, maar als hij bijna bovenop je staat dan is het moeilijk om niet boos op hem te worden en het speeltje van de bank te gooien om hem duidelijk te maken dat we niet willen spelen. Maar zodra je het speeltje van de bank gooit dan ziet hij dit als spelen. Laat je het op de bank liggen en zet je alleen de hond eraf dan gaat hij weer zitten wachten tot je het speeltje weg gooit en doe je dit niet dan begint alles weer opnieuw.
Dit is van begin af aan zo geweest, en we zijn sindsdien bezig om hem dit gedrag af te leren, en het gaat steeds beter, maar blijft moeilijk omdat dit gewoon zijn karakter is.
Natuurlijk zit dit in hem. Maar jullie laten het toe en hebben het daarmee normaal gemaakt. Denk je nou echt dat mijn jonge hond niet 24x7 zou willen spelen en daar heel dwingend in is geweest? Ze beet me, hing in m'n broek, noem maar op. Dwingen dwingen dwingen. Alles om een reactie te krijgen. Daar moet je dus iets mee. En een speeltje weggooien als je niet wilt spelen, is op z'n zachts gezegd niet zo slim :wink:

Maar goed, ik geloof niet dat ik door kom. Jij denkt blijkbaar dat je niks aan dit gedrag kunt veranderen. Ik ben benieuwd hoe grappig je het nog vindt als je hond 1,5 is en een stuk sterker.
Als toevoeging: ook in de IPO (of misschien wel juist ook daar :wink: ) is het niet de bedoeling dat de hond de dienst uitmaakt :wink:
Scherp opgemerkt Frenk :wink:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Bij ons werd meteen tijdens kijken al aangeplaagd. Toen Eva over agressie ging was dit geen enkel probleem. Voor mij echter wel want ze begon heel erg te bijten. Zo beet ze de dag na aanplagen meteen een oudere dame die haar wilde aaien in de arm. Dat werd steeds erger. Op een gegeven moment konden wij haar niet meer laten aaien want ze zag alleen nog pakwerkers die gebeten moesten worden. Als iemand zich tot Eva wilde richten was het hak.

Toen wij gestopt zijn is dat bijten ook weer langzaam weggegaan godzijdank. Nu kan ik inmiddels stellen dat het echt weg is. Ik vind het erg spijtig dat ik dat ooit heb toegestaan. bij mijn pu p.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Even nog over die mechelmethode. Een laekenpup mag absoluut niet over agressie getraind worden omdat ze als ras eenkenniger neigen dan een mechel. Dus je bent de hond dan aan het verpesten als huishond. Ik denk dat Inge er ook niet blij mee is als een wartpup van haar met 11 weken tot agressie opgefokt wordt. Ik denk dat een wart ook perse nooit echt gestimuleerd mag worden tot echte agressie. Een mechel maakt er minder van hoewel ik ook wel wat echt pittige hapgrage mechels heb mogen zien helaas.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

MARC_S schreef:
Dianavdberkt schreef: zeker lang geleden dat je bj een IPO vereniging bent wezen kijken. :roll: Ook daar is het een en ander veranderd de laatste jaren en wordt er veelal positief getraind. (operante conditionering technieken) En by the way. een hond in de kennel is geen ramp hoor. weet wel dat honden die binnen zitten het vele malen moeilijker hebben. voor hun duurt de training vanaf het moment dat de baas beneden komt tot die weer gaat slapen. wat dacht je van: laat dat, ga f, niet blaffen, niet doen en ga maar door. De honden in de kennel kunnen zichzelf blijven zonder continu iets te moeten van de baas.
Hoi Diana. Dat is ongeveer een jaar geleden geweest. Ik heb niks tegen IPO want ik denk dat het heel leuk is voor de hond als hij het leuk aangeleerd krijgt. Waar ik wel een beetje gallisch van wordt is het gladde handen boven het hoofd houden van mensen die IPO doen. Ik ben daar een paar maanden geweest en er zijn ook gastclubs komen trainen. Ik heb les gehad van meer dan 3 trainers en ik kreeg niks anders te horen als "jij hebt een probleemhond". Jij bent een zacht eierig kynokutje dat eens een boek over "de hond" moet gaan lezen. Op een gegeven moment is me gezegd dat ik pas verder kon na het lezen van een boek over hondengedrag. Mijn hond moest 24/7 in de bench en de agressie in mijn pup moest er uit gecorrigeerd worden. Ik heb honden zien rondvliegen aan pinnenbanden en herders gillend ineen zien krimpen op TT standje 15. Dus ga me niet vertellen dat dat niet zo bestaat. En dan zal ik nu te horen krijgen dat dat alleen op die 3 clubs was. Dat zal wel. Erken verdorie eens dat er tussen het koren ook veel kaf zit en hou niet met z'n allen elkaar het handje boven het hoofd. Ik ben ook op een club geweest waar ze nooit met TT's ed zouden werken. Alles positief. Ik weet dus dat die bestaan. Dat was wel via de NVBH en dat is niet echt volgens veel IPO mensen. Dat is kyno-IPO om neptitels op showhonden te krijgen is me duidelijk verteld.

Mijn pup is met 18 weken zelfs door een ander geslagen op de club terwijl ik heb gezegd dat mensen met hun poten van mijn hondje af moesten blijven. Natuurlijk was dat de laatste keer dat ze me daar gezien hebben.

Kennels zijn prima. Maar een hond MOET niet in een kennel omdat hij werkt. Mijn hond moest echt hele dagen in de bench, ik was een slappe baas zonder verstand en ze moest maar flink aangepakt worden. Gelukkig heb ik nu een extreem braaf hondje dat alles en iedereen leuk vind en na 9 lesjes in de wedstrijdgroep van behendigheid loopt. Dus wat hele dagen in een kennel en een probleemhond? Ik heb liever een hond met een baas die er is voor hem. Ik vind dat een hond meer is dan hondensport. Ook mijn maatje en daarom mag hij bij mij leven. Anders zou ik niet eens een hond willen. Ieder zijn eigen ding en ik zal nooit iemand aanvallen die zijn hond in een kennel zet. Mijn mening is echter wel dat mijn honden blij zijn dat ze deel uit mogen maken van een echt leven rondom de baasjes.

Wat me enorm stoort is het niet erkennen van wat er soms in de donkere bosjes op de IPO-clubs plaatsvind. Ik ben er geweest en ik heb het gezien en dat was niet zo lang geleden hoor. Ik kan je zo 3 telefoonnummers geven en tijdens het eerste uur kijken zal jij daar meer dan 100 correcties zien, honden redirecte agressie naar hun baas zien tonen en honden horen gillen als ze zwaar gecorrigeerd worden. Dus erken dat eerst maar voordat je mij gaat vertellen dat ik uit mijn nek klets. Het laatste wat ik beweer is dat iedereen zo is. Ik WEET dat lang niet iedereen zo is. Maar dat het niet gebeurd of alleen bij hele slechte clubs waar er slechts hier en daar een van zou zijn is echt totaal onzin. Als je zelf IPO doet en je traint ergens en dan niet via de NVBH of VDH dan weet jij dat ook en dan weet je dat ik niet uit mijn nek klets. :ok:
Niemand ontkent dat dit gebeurd, maar er zit wel degelijk verschil in verenigingen. Daarom moet je ook eerst kijken. Ik weet waar je getraint hebt, en ja daar zit best wel kennis en ervaring maar nee, het zou niks voor mij zijn. Het zou voor mij vele malen dichterbij zijn dan waar ik nu train maar niet goed genoeg in mijn ogen en zeker met bep. manieren ben ik het niet eens...
Ik zal wellicht wat makkelijker denken dan jij over bepaalde methoden dat zal vast... maar ik laat mijn honden echt niet mishandelen hoor... ondanks dat ik prikker en TT gebruik indien nodig.
En je kent mijn honden, de meesten hier hebben ze inmiddels gezien op de Doedag... ze vinden het geweldig om te doen, en dat vinden ze echt niet als ze iets met tegenzin doen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Gos schreef:
Mechelfan schreef:Marc, wat is de mechel-methode? heb ik nl. nog nooit van gehoord...
Ik ken hem ook niet :engel: En ik zie toch veel mechels getraind worden.
Misschien herkennen alleen mensen met een ander ras dat. Soort van vergelijkbaar met behendigheid gaan doen met een labrador en dan te horen krijgen dat het geen bordercollie is. Een laeken haalt echt de IPO 1 niet in 20 maanden zoals een mechel en dat moet je ookniet willen. Zelfde geldt voor dober en co.
maar dat gebeurd ook niet ... tenminste niet bij een goede vereniging. Bij ons wordt wel degelijk verschil gemaakt tussen de manier van trainen van bijv. een Rottweiler en een mechelaar...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

ella-diablo schreef:Nu heb ik een hond, en ik weet heel goed hoe ik hem op moet voeden want heb me goed ingelezen op internet voordat ik eraan begon, had ik met de fret ook gedaan. Maar hij heeft een karakter die wat moeilijker is. Hij kan snel leren, hij is erg intelligent hebben we gemerkt. En de dingen zoals los lopen, hier komen als je roept, zit en zelfs niet bijten heeft hij allemaal geleerd. Maar met spelen heeft dat beest een steekje los, hij kan niet stoppen gewoon.
Mijn ouders hebben ook zo'n hond, Labrador/Groenendaeler kruising. Is bij hun in huis gekomen toen hij een maand of 8 was. Toen hij daar net kwam blafte hij niet of kon amper lopen (slechte jeugd gehad). Maar deze hond ook, helemaal gek van ballen en hield er niet mee op. Het was zo erg dat ze de ballen hebben op moeten ruimen. Maar buiten die ballen is hij ook helemaal takken gek, en omdat ze in de bossen wonen kun je die niet zo makkelijk op ruimen. Maar je kan negeren wat je wilt, hij blijft heel de weg springen voor je neus met takken in zijn bek. Is gewoon karakter van de hond.
Dat is niet alleen karakter, dat is ook aanmoediging van de baas :wink:
Al heb je het maar een of twee dagen wel grappig gevonden en nog eens gedaan omdat hij je aanblafte.
Verder heb ik geprobeerd om hem rustig te corrigeren want had begrepen dat dat de beste manier was voor een mechelse herder om mee om te gaan. Maar als je het rustig doet dan snapt ie het niet. Hij ziet corrigeren heel snel als spel, gewoon omdat ik het op een rustige manier doe. Je moet echt laten merken dat je boos bent, anders werkt het bij hem niet.
Werkt nu kennelijk nog wel bij een pup van 4 maanden.
Het risico bestaat dat je geen wisselgeld meer hebt als hij volwassen is :wink:
@ Jaap,

Nee dierenarts zag het niet in het bloedbeeld. Maar zag dat aan zijn karakter, en dan in combinatie met ras. Is dat zo gek dan. Want geloof dat een dierenarts geleerd heeft voor bepaalde dingen te herkennen en mensen te adviseren.
Een dierenarts heeft geleerd over ziektes en hoe die te behandelen (hoop ik).
Het aantal dierenartsen dat kennis heeft over rassen en over karakter en manier van aanpakken van een hond is bedroevend laag. :(
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Even ontopic weer, TS denk eraan dat het heel veel appel is... dus heel veel gehoorzaamheid in alle 3 de onderdelen. Zeker geen vrijheid blijheid... alles gebeurd onder hele strakke regels, je hebt wel met een hond te maken die een mens moet bijten. Hij zal dus heel goed moeten luisteren.
Wat verder gezegd is, het kost enorm veel tijd (en geld).
Dat moet je er wel voor over hebben, het is niet een uurtje trainen en dan weer naar huis. Het zijn hele avonden en in het weekend hele dagen.
Ook wanneer het 20 graden vriest of 30 graden tropen temperatuur is.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
malinois schreef:
maar dat gebeurd ook niet ... tenminste niet bij een goede vereniging. Bij ons wordt wel degelijk verschil gemaakt tussen de manier van trainen van bijv. een Rottweiler en een mechelaar...
Natuurlijk. Het zou ook wel van bijzonder weinig inzicht getuigen als men dat niet deed.
Sowieso naar de hond zelf en een deel daarvan is het ras.
precies, zelfs 2 mechelaars kun je niet altijd hetzelfde trainen... :19: er zal toch echt naar het individu gekeken moeten worden.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

malinois schreef:
Martijn schreef:
malinois schreef:
Natuurlijk. Het zou ook wel van bijzonder weinig inzicht getuigen als men dat niet deed.
Sowieso naar de hond zelf en een deel daarvan is het ras.
precies, zelfs 2 mechelaars kun je niet altijd hetzelfde trainen... :19: er zal toch echt naar het individu gekeken moeten worden.
Beide individuen .. geleider en hond die combinatie daar moet ook naar gekeken worden..
malinois
Zeer actief
Contacteer:

blondie schreef:
Beide individuen .. geleider en hond die combinatie daar moet ook naar gekeken worden..
dat klopt
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

MARC_S schreef:Bij ons werd meteen tijdens kijken al aangeplaagd. Toen Eva over agressie ging was dit geen enkel probleem. Voor mij echter wel want ze begon heel erg te bijten. Zo beet ze de dag na aanplagen meteen een oudere dame die haar wilde aaien in de arm. Dat werd steeds erger. Op een gegeven moment konden wij haar niet meer laten aaien want ze zag alleen nog pakwerkers die gebeten moesten worden. Als iemand zich tot Eva wilde richten was het hak.

Toen wij gestopt zijn is dat bijten ook weer langzaam weggegaan godzijdank. Nu kan ik inmiddels stellen dat het echt weg is. Ik vind het erg spijtig dat ik dat ooit heb toegestaan. bij mijn pu p.

dan zal ik het wel niet snappen :denken: maar hier worden ze dus echt NIET over agressie getraind, sterker nog, 1 van mijn honden was bij aanvang wel redelijk manscherp (normaal een grote kroel, maar net na het mogen bijten kon hij ff niet meer schakelen tussen pakwerker en burger), dat hebben we toen direct aangepakt door hem na het bijten ook gewoon aan te laten halen door diezelfde persoon, dat was toen ook in 2 trainingen over.....
laeken
Zeer actief

crutz schreef: dan zal ik het wel niet snappen :denken: maar hier worden ze dus echt NIET over agressie getraindpersoon, dat was toen ook in 2 trainingen over.....
Hoi, eens. Ik trof denk ik de oude stempel. Zelf was ik ook stom want ik wist er niks van en dacht dat dat normaal was. Ik vind het dus ook vooral mijn eigen schuld. Aaien is wel geprobeerd maar ze was gewoon veel te jong en emotioneel om zo aangeplaagd te worden. Aaien ging dus gewoon niet meer. Ze dacht en had geleerd dat iedereen gebeten moest worden. Als ze ook maar iets van dereiging voelde ging ze bijten omdat ik dat geprezen had en 2 keer in de week deed. Inmiddels is het godzijdank weer een scheet van een hond maar ik ben misschien wel heel onterecht enorm afgeknapt. Op een totaal verkeerde manier kennis gemaakt met IPO. Nog steeds ben ik onzeker als iemand op Eva af komt en druk doet. Martijn niet, nu leer ik pas dat ze het echt definitief vergeten is.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
crutz schreef: dan zal ik het wel niet snappen :denken: maar hier worden ze dus echt NIET over agressie getraindpersoon, dat was toen ook in 2 trainingen over.....
Hoi, eens. Ik trof denk ik de oude stempel.
ja dat denk ik wel diegene kennende... niet erg meegegaan qua methodes met de tijd.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

MARC_S schreef:
Hoi, eens. Ik trof denk ik de oude stempel. Zelf was ik ook stom want ik wist er niks van en dacht dat dat normaal was. Ik vind het dus ook vooral mijn eigen schuld. Aaien is wel geprobeerd maar ze was gewoon veel te jong en emotioneel om zo aangeplaagd te worden. Aaien ging dus gewoon niet meer. Ze dacht en had geleerd dat iedereen gebeten moest worden. Als ze ook maar iets van dereiging voelde ging ze bijten omdat ik dat geprezen had en 2 keer in de week deed. Inmiddels is het godzijdank weer een scheet van een hond maar ik ben misschien wel heel onterecht enorm afgeknapt. Op een totaal verkeerde manier kennis gemaakt met IPO. Nog steeds ben ik onzeker als iemand op Eva af komt en druk doet. Martijn niet, nu leer ik pas dat ze het echt definitief vergeten is.
en verder is denk ik het verschil dat de hond waar ik het over had 10/11 mnd was en Eva 11/12 wk??? toch.....
maar idd, wat malinois zegt, denk ik echt de verkeerde getroffen....
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

malinois schreef:Zeker geen vrijheid blijheid... alles gebeurd onder hele strakke regels, je hebt wel met een hond te maken die een mens moet bijten. Hij zal dus heel goed moeten luisteren.
Bij IPO gaat het toch niet om het bijten van een mens, maar om buitdrift richting de mouw? Daarom snap ik namelijk niet wat er met Eva van M&M is gedaan in training. Het lijkt mij dat ze het juist als 'spelletje' had kunnen aanleren in plaats van via agressie.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Cantus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cantus »

bij de kringgroep waar ik IPO ga trainen zijn ze sinds kort gestart met de clickermethode...dus positief...wilt niet zeggen dat er niet voor de individuele hond andere middelen nodig zijn...
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

crutz schreef: dan zal ik het wel niet snappen :denken: maar hier worden ze dus echt NIET over agressie getraind, sterker nog, 1 van mijn honden was bij aanvang wel redelijk manscherp (normaal een grote kroel, maar net na het mogen bijten kon hij ff niet meer schakelen tussen pakwerker en burger), dat hebben we toen direct aangepakt door hem na het bijten ook gewoon aan te laten halen door diezelfde persoon, dat was toen ook in 2 trainingen over.....
Ik snap het ook niet hoor. Een pup is nog helemaal niet rijp in z'n kop voor echte dreiging, en over agressie trainen :denken: Echt niet. Gewoon met rust, die toeters en bellen eromheen komen later wel, als het hele idee van bijten en lossen erin zit. Ze moeten leren dat dat bijten in die situatie mag, en dan moet je zorgen dat de manier van bijten ok is; daarna bouw je er pas op verder. Ik zie op de club ook echt geen jonge honden die uit reactie in iedereen gaan lopen bijten hoor. Dat zou lekker zijn.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
malinois schreef:Zeker geen vrijheid blijheid... alles gebeurd onder hele strakke regels, je hebt wel met een hond te maken die een mens moet bijten. Hij zal dus heel goed moeten luisteren.
Bij IPO gaat het toch niet om het bijten van een mens, maar om buitdrift richting de mouw? Daarom snap ik namelijk niet wat er met Eva van M&M is gedaan in training. Het lijkt mij dat ze het juist als 'spelletje' had kunnen aanleren in plaats van via agressie.
je hebt ook mangerichte honden... die het dus niet uitmaakt of de pakwerker nu wel of geen mouw aan heeft.
Ik heb Eva ook weleens gezien in die tijd (niet bij het manwerk oid) en ik denk dat zij idd eerder die kant op zou neigen in die tijd en ik denk dat zij dit dus ook gezien hebben. Wat in mijn ogen niet wenselijk is overigens, zeker niet bij een onervaren geleider.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

malinois schreef:je hebt ook mangerichte honden... die het dus niet uitmaakt of de pakwerker nu wel of geen mouw aan heeft.
Ik heb Eva ook weleens gezien in die tijd (niet bij het manwerk oid) en ik denk dat zij idd eerder die kant op zou neigen in die tijd en ik denk dat zij dit dus ook gezien hebben. Wat in mijn ogen niet wenselijk is overigens, zeker niet bij een onervaren geleider.
Maar is dit via een 'spelgerichte' training niet om te buigen? De trainers hebben het juist aangewakkerd, dat verbaast mij.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
malinois schreef:je hebt ook mangerichte honden... die het dus niet uitmaakt of de pakwerker nu wel of geen mouw aan heeft.
Maar is dit via een 'spelgerichte' training niet om te buigen? De trainers hebben het juist aangewakkerd, dat verbaast mij.
Mij niet eigenlijk aangezien ik die mensen wel ken. Misschien door het type honden waar ze normaal mee werken etc.
Maar ik ben het wel met je eens hoor, ook met Crutz en Gos, je moet een jonge hond met heel veel rust opbouwen.

Als jonge hond kun je dit wel in goede banen leiden, als oudere hond vaak niet meer... Een van mijn honden zal ook rustig zonder mouw bijten, maar dit werd en wordt zeker niet aangewakkerd. Bij al mn honden wordt alles uit rust gedaan. Hoe hectischer hoe gekker ze worden. Met alle gevolgen van dien (onrustig op de mouw etc.)
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Zoek stok! schreef:
Opbouw IPO pakwerk geschied op basis van 2 principes buitdrift ( verkrijgen van de mouw) en het fight/fly ( dreiging in de persoonlijke zone van de hond, die zich bedreigd voelt en dan kiest tussen vluchten of vechten) De meeste honden in de IPO worden in basis opgeleid via buitdrift. Er zijn echter honden(rassen) met zeer weinig buitdrift en daar word dan het fight/fly voor gebruikt. Bij veel IPO groepen worden dit soort honden die dus mangericht zijn geweigerd. Wil je met een hond op vreemde terreinen examens en wedstrijden meedoen dan moet je na de aanleerfase een combinatie van beide gebruiken om mee te kunnen draaien.Je ziet dat terug in honden die dan niet meer willen stellen als hij alleen maar buitgericht is getraind.
Jan
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

janinca2002 schreef:
Zoek stok! schreef:
Opbouw IPO pakwerk geschied op basis van 2 principes buitdrift ( verkrijgen van de mouw) en het fight/fly ( dreiging in de persoonlijke zone van de hond, die zich bedreigd voelt en dan kiest tussen vluchten of vechten) De meeste honden in de IPO worden in basis opgeleid via buitdrift. Er zijn echter honden(rassen) met zeer weinig buitdrift en daar word dan het fight/fly voor gebruikt. Bij veel IPO groepen worden dit soort honden die dus mangericht zijn geweigerd. Wil je met een hond op vreemde terreinen examens en wedstrijden meedoen dan moet je na de aanleerfase een combinatie van beide gebruiken om mee te kunnen draaien.Je ziet dat terug in honden die dan niet meer willen stellen als hij alleen maar buitgericht is getraind.
Ja dat snap ik. Dat je een hond moet hebben die bij flinke dreiging doorzet. Maar een hond waar dat al zo duidelijk in zit, daar zou ik denken dat je eerst op buitdrift gaat zitten. De rest komt wel.

Bij welke rassen wordt het fight/fly gebeuren direct getraind?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Bij welke rassen wordt het fight/fly gebeuren direct getraind?[/quote]
Dobers o.a.
Jan
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

janinca2002 schreef: Dobers o.a.
ligt natuurlijk aan de hond. Beide dobers hier zijn gelukkig nooit op deze manier getraint.
Maar goed, zij hebben dan ook altijd bij NBG verenigingen getraint en deze trainen toch heel anders dan de doberverenigingen heb ik de ervaring.

alleen bij zeer lauwe honden zal dit in mijn ogen kunnen werken, maar goed, deze honden komen vaak toch niet veel verder en Eva was verre van lauw.
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
ligt natuurlijk aan de hond. Beide dobers hier zijn gelukkig nooit op deze manier getraint.
Maar goed, zij hebben dan ook altijd bij NBG verenigingen getraint en deze trainen toch heel anders dan de doberverenigingen heb ik de ervaring.

alleen bij zeer lauwe honden zal dit in mijn ogen kunnen werken, maar goed, deze honden komen vaak toch niet veel verder en Eva was verre van lauw.
Je trekt teveel dingen in het persoonlijke vlak en Eva is door mij niet genoemd
Jan
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

janinca2002 schreef:
malinois schreef:

Je trekt teveel dingen in het persoonlijke vlak en Eva is door mij niet genoemd
naja ik ken best veel dobers uit die tijd en ik ken er persoonlijk maar erg weinig die op deze manier getraint zijn, maar nogmaals bij doberverenigingen zal het vast anders zijn... ik ben het bij de NBG weinig tot niet tegengekomen.
sowieso erg weinig zwepen of andere stimulerende maatregelen... Jij noemt Eva ook niet dat zeg ik ook nergens ik zeg dat dit vaak bij lauwe honden gebruikt wordt en Eva was geen lauwe hond toen ik haar zag dus was het niet nodig geweest om het om die reden te doen ALS het die reden geweest zou zijn...
Dat wil ik er mee zeggen. Ik weet waar Marc geweest is, ik weet bij wie hij getraint heeft dus ik kan me ergens wel wat bedenken. Linda reageerde toch op Marcs reactie mbt Eva o.a. ? :19:
Afbeelding
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Zoek stok! schreef:
In het grijze verleden een paar Lakense gezien in de opbouw van IPO
Wat mij daarbij vooral opviel dat ze wel heel snel naar scherpte schakelden. Inmiddels is er veel veranderd in het IPO gebeuren - ik spreek al weer over 10 tot 15 jaar geleden - dus op zich is het nu niet meer nodig een jonge hond al op scherpte te zetten.
Vooral jonge honden kunnen dat mentaal nog helemaal niet aan en dan blijft het een onuitwisbare indruk.

Dat je het in een later stadium een beetje toevoegt hoeft geen enkel probleem te zijn, maar de hoofdmoot blijft buitdrift.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”