Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kleine overwinning

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Gos
Zeer actief

Kleine overwinning

Ongelezen bericht door Gos »

Gisteravond hadden Noeska en ik samen even een heel erg trots moment tijdens de Zoekhondentraining. Het sorteren is ons minste onderdeel, deels omdat ze daarin de meeste hinder ondervindt van een "trainingstrauma" uit haar jeugd wat we er niet 100% uitkrijgen, en deels omdat ik daar zelf wat onzeker van wordt, en dat in een "dode" oefening als het sorteren heel erg doorwerkt op de hond. Het is ook de smet op ons Basiscertificaat geweest, omdat ik zo bloednerveus was tijdens die oefening dat ik haar ermee over de zeik had, ze dus het verkeerde buisje pakte en we dus alle punten op die oefening kwijt waren, wat ons helaas het lof kostte (de rest ging nl. wel heel goed).

We hadden de laatste tijd al meer met afleiding geoefend (mensen vlak erbij als publiek, praten, man revieren wat door de PH1-geleiders in het bos achter de kantine gedaan werd), en het ging al een heel stuk beter. Ze begon gerichter te werken en pakte steeds na sorteren het pijpje uit de bak en kwam het steeds vrolijker terugbrengen. Maar gisteren was ik als laatste aan de beurt, en stond er ondertussen een pakwerker herrie te maken in het bos achter de kantine. Ze keek even op van de bak in reactie op dat geluid, maar corrigeerde zichzelf en ging door met haar werk. Dat was al fijn. Want alles met pakwerkers blijft ze nu eenmaal leuker vinden dan andere dingen.

Dus goed belooond, en het volgende buisje neergelegd. Maar toen ze al aan het luchtnemen was, liepen een geleider, pakwerker en hond ineens de wei op, al transport lopend, op ongeveer 15 meter achter ons :N: Nu is Noeska ook PH1 getraind (stond lijnklaar), dus ze trekt enorm naar de pakwerkactie toe en doet dat vele malen liever dan sorteren. Als zoiets een paar maanden geleden was gebeurd, zou ze helemaal afgeleid zijn en vervolgens ervan over de zeik zijn en de oefening dus niet kunnen voltooien. En ik ook in paniek :wink: Dus toen ze verstrakte en opgewonden achterom keek naar het transport, dacht ik eerst: ok, het is afgelopen. Inpakken en wegleggen. En toen dacht ik, verdorie, ze kon het net ook met gelijktijdig revieren, dan zien we nu wel waar het schip strandt. Dus snel haar halsband en lijntje aangedaan, haar stevig vastgehouden en haar met wat meer druk lucht laten nemen. En aan de lijn samen naar de bak gelopen, haar alle pijpjes laten afgaan en haar de juiste lucht eruit laten halen. En ondanks dat het nog wel voor verbetering vatbaar was, tekende ze toch op de juiste lucht en pakte hem er vervolgens trots af. De pakwerker was inmiddels weer de wei afgelopen en Noes en ik zijn toen samen even lekker uit ons dak gegaan! Ik was zo trots op haar dat ik ondanks deze ultieme verleiding haar toch terug kon laten gaan naar haar werk en ze dat ook uitvoerde :cheer:

Ik denk niet dat het heel waarschijnlijk is dat ze ooit zo gaat sorteren als dat ze voorwerpen of slachtoffer reviert, maar ik was hier al heel erg blij mee. Een overwinning voor haar en een overwinning voor mezelf. Ik begin dus toch langzaam te leren hoe ik op de juiste manier druk op haar kan zetten zonder dat ze er verkeerd op gaat reageren. We gaan vooruit :mrgreen:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Kleine overwinning

Ongelezen bericht door Inge »

Super Noeska! :ok:
Ik geloof niet dat ik het op dit moment voor elkaar zou krijgen dat Biène goed sorteert als ze een pakwerker in het vizier heeft, hoewel ze er steeds meer lol in krijgt en het de laatste tijd super doet. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Super Noeska! :ok: Toch even kijken hoe ze dit oppakt. blijft zo goed of krijgt ze een terugval
Jan
Afbeelding
Gos
Zeer actief

janinca2002 schreef:Super Noeska! :ok: Toch even kijken hoe ze dit oppakt. blijft zo goed of krijgt ze een terugval
We doen het heel rustig aan Jan.
We zijn nu met 2 luchten bezig en zijn het heel langzaam aan het opbouwen zodat ze het echt goed begrijpt. Ze is langzaam ook wat gemotiveerder om lucht op te nemen, wat bij neutraal/1 lucht eigenlijk ook helemaal niet nodig is. Ze zal heus wel weer terugvallen, maar ik begin heel langzaam aan wat beter te worden in hoe haar in deze oefening aan de ene kant te stimuleren en aan de andere kant een stukje druk te zetten zonder dat ze er onzeker van wordt. Dat is bij dit hondje in deze oefening gewoon niet zo gemakkelijk. Maar we hebben er totaal geen haast mee, het is voor mij gewoon heel goed om van te leren. En zij wordt er sterker van op haar zwakke punt.
laura b
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ruwhaar Standaard Teckel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door laura b »

Goed zeg!
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Hoe doe je dat met 2 luchten. Heb je dan 2 buizen met lucht erop liggen en 1 neutrale?. Doe je ook dat de luchten even oud zijn of dat je de bijleggers minder belucht?
Jan
Afbeelding
Gos
Zeer actief

janinca2002 schreef:Hoe doe je dat met 2 luchten. Heb je dan 2 buizen met lucht erop liggen en 1 neutrale?. Doe je ook dat de luchten even oud zijn of dat je de bijleggers minder belucht?
Er zijn verschillende methodes voor. Ik gebruik hierbij geen neutrale buizen omdat ik het idee kreeg dat ze bij het ruiken van de neutrale geen stimulans kreeg om na te denken en echt te sorteren. Kwam ze dan eerst een neutrale tegen en dan een beluchte, dan pakte ze de beluchte zonder de plank verder af te zoeken. De oefening is: uit buizen met verschillende menselijke geur de juiste halen. Dus ik gebruik alleen beluchte buizen. Nu voorlopig eerst de verdachte met 5-minuten buizen, en de controles met 30 seconden. Je kunt de verdachte er ook warm inleggen. Ook vond ik 2 buisjes minder goed werken dan 3 of meer omdat de hond minder snel in een patroon gaat vallen. Met meerdere buizen loopt ze eerder alles af en kiest dan, met 2 is ze eerder geneigd of de eerste of steeds de tweede te pakken. Maar het kan per hond natuurlijk verschillend zijn.
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

zo doe ik het ook
Jan
Afbeelding
Gos
Zeer actief

janinca2002 schreef:zo doe ik het ook
:80: Zijn we het zomaar eens :wink:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik vind dit niet alleen super van Noeska, maar ook van mijn grote zus! :E:
Goed gedaan allebei! :ok: :ok: :ok:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

da is leuk zeg ! :cheer: :cheer:
Gos
Zeer actief

LongFields schreef:Ik vind dit niet alleen super van Noeska, maar ook van mijn grote zus! :E:
Dank je :mrgreen: Wie weet leer ik het ooit nog eens :wink:
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:
LongFields schreef:Ik vind dit niet alleen super van Noeska, maar ook van mijn grote zus! :E:
Dank je :mrgreen: Wie weet leer ik het ooit nog eens :wink:
zo slecht doe je nog niet hoor :E:
Jan
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Donderdagavond met groot voorwerp revieren was de reu voor ons zo vriendelijk om vlakbij het voorwerp nog even te markeren. Arris toch gestuurd. Hij wou ook... Met een ferme nee verder laten zoeken, niet onder de indruk en een goede verwijzing. Vandaag laten sorteren, voor het eerst op verschillende luchten,waarvan 1 van Jolanda (huisgenoot) Hij ging resoluut op de bak af checkte alles en kwam tot 2x met de goede buis terug :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:
Jan
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Super zeg!

Biène had donderdag met het persoonrevieren mensenstront gevonden, dat was toch echt té verleidelijk. :boos: Toen ik op een paar meter afstand kwam en erg boos werd koos ze toch eieren voor haar geld en ging snel weer verder met de oefening. Dave was toen snel gevonden (terwijl die zowat in een grote bult takken weggekropen lag).
Dave wist toen nog niet dat ze nét had liggen te rollen. :smile: Hij vond achteraf wel dat ze wat vreemd rook. :mrgreen:
Nou ja.....haar kendekje moest dus wel schoongemaakt worden. :engel:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”