We hadden de laatste tijd al meer met afleiding geoefend (mensen vlak erbij als publiek, praten, man revieren wat door de PH1-geleiders in het bos achter de kantine gedaan werd), en het ging al een heel stuk beter. Ze begon gerichter te werken en pakte steeds na sorteren het pijpje uit de bak en kwam het steeds vrolijker terugbrengen. Maar gisteren was ik als laatste aan de beurt, en stond er ondertussen een pakwerker herrie te maken in het bos achter de kantine. Ze keek even op van de bak in reactie op dat geluid, maar corrigeerde zichzelf en ging door met haar werk. Dat was al fijn. Want alles met pakwerkers blijft ze nu eenmaal leuker vinden dan andere dingen.
Dus goed belooond, en het volgende buisje neergelegd. Maar toen ze al aan het luchtnemen was, liepen een geleider, pakwerker en hond ineens de wei op, al transport lopend, op ongeveer 15 meter achter ons :N: Nu is Noeska ook PH1 getraind (stond lijnklaar), dus ze trekt enorm naar de pakwerkactie toe en doet dat vele malen liever dan sorteren. Als zoiets een paar maanden geleden was gebeurd, zou ze helemaal afgeleid zijn en vervolgens ervan over de zeik zijn en de oefening dus niet kunnen voltooien. En ik ook in paniek

Ik denk niet dat het heel waarschijnlijk is dat ze ooit zo gaat sorteren als dat ze voorwerpen of slachtoffer reviert, maar ik was hier al heel erg blij mee. Een overwinning voor haar en een overwinning voor mezelf. Ik begin dus toch langzaam te leren hoe ik op de juiste manier druk op haar kan zetten zonder dat ze er verkeerd op gaat reageren. We gaan vooruit