Het zat er misschien wel een beetje aan te komen maar toch is het niet leuk om te horen. Vanavond dus geen training.

Moderator: moderatorteam
Nou, dat vind ik zekerYèti schreef:Ze hadden t me wel wat eerder deze week al mogen laten weten, of vanavond onder 4 of 6 ogen bespreken ofzo.
Hoezo?Renske schreef:Hetzelfde geldt vind ik altijd voor hondenscholen waar je examens moet afleggen, ik vind het zo'n grote onzin.
Bij ons kan dat wel voor de behendigheid. Daar is ook een recreantenteam. Maar bij bijvoorbeeld gehoorzaamheid zijn het toch wel programma's die afgesloten worden met examens.blondie schreef:Ik vind als je voor de lol een hondensport beoefend dat dat ook moet kunnen.. tenzij je inderdaad moet gaan concluderen dat je hond er geen lol aan beleefd..
Het was ook Renske die het doortrok naar alles waar je examens voor moet lopenYèti schreef:Het is gewoon een recreantengroep hoor. Zover ik weet is er niemand in die groep die wedstrijden zou willen lopen. Daarin was ik ooit de enige en dat idee heb ik allang laten varen.
Dat vind ik ookM@rleen schreef:Je traint toch niet voor niets in een recreantengroep?
Dan gaat het toch om de lol die je samen hebt, niet om of je allemaal hetzelfde niveau hebt? Ik vind het onzin dat je er dan uit gezet wordt, omdat je de rest van de groep zou ophouden...
*Vaak zijn het de honden en baasjes die training het hardste nodig hebben en daarna niet doorgaan. Als je gezakt bent, waarom zou je daarna doorgaan?Frenk schreef:Hoezo?Renske schreef:Hetzelfde geldt vind ik altijd voor hondenscholen waar je examens moet afleggen, ik vind het zo'n grote onzin.
Voor iedereen?Renske schreef:*Vaak zijn het de honden en baasjes die training het hardste nodig hebben en daarna niet doorgaan. Als je gezakt bent, waarom zou je daarna doorgaan?Frenk schreef:Hoezo?Renske schreef:Hetzelfde geldt vind ik altijd voor hondenscholen waar je examens moet afleggen, ik vind het zo'n grote onzin.
*Een examen is een moment opname waarbij de situatie anders is dan de trainingssituatie. Oftewel, ineens loop je alleen op het veld. Lumi had vorige week examen, ze had met mij de hele dag een workshop gedaan en was dus moe. Resultaat gezakt. Als ik nu door zou willen gaan had ik zeker de cursus en al over moeten doen? Nou nee, dank je!
Ik ben dus altijd al een voorstander geweest om te trainen zonder examen!
Wat mij betreft worden examens afgeschaft en als je voor bepaalde diploma's wilt gaan, kun je toch naar een centaal georganiseerd examen/ wedstrijd?Frenk schreef: Voor iedereen?
Ik kan me best voorstellen dat er combinaties zijn die om de een of andere reden niet presteren op een examen. En dat daar rekening mee gehouden wordt, prima. Logisch ook.
Maar als je een bepaald programma volgt en je bouwt op naar een moment waarop je al het geleerde laat zien, dan snap ik niet wat daar 'fout' aan is
Bij ons is een 'training' niet om te trainen eigenlijk, maar om wat je thuis geoefend hebt op het veld te laten zien en eventueel met de trainer of met andere cursisten te overleggen.Renske schreef:Wat mij betreft worden examens afgeschaft en als je voor bepaalde diploma's wilt gaan, kun je toch naar een centaal georganiseerd examen/ wedstrijd?
Ik ben niet zo van een vast programma volgen, maar volg het tempo van jouw hond. De ene hond heeft een bepaald onderdeel veel sneller onder de knie dan een andere, maar bij de training moet je wel de stappen gelijktijdig kunnen doen (ik hoop dat er ondertussen veel hondenscholen zijn die wél individueel kijken, maar bij mij in de buurt zijn ze er voor G&G zeker niet!). Bij de dogdance waar ik train wordt gelukkig individueel gekeken.
Yèti schreef:Tja, het ging al een heel tijd niet zo lekker. Veel weigeren, gewoon stil voor een sprong blijven zitten en pas achter me aankomen als ik een stuk van d'r afloop. Vorige week kreeg ik als advies dan maar meteen na iedere sprong die ze wel nam een snoepje te geven. En het laatste parcourtje van de les ging toen super snel, omdat ze snel liep wilde ik niet steeds stoppen voor een snoepje, dus kreeg ze dat om de 3-4 sprongen, zelfs de wissel ging goed. De laatste tijd had Yèti ook wat problemen met de toestellen die ze in het begin zo leuk vond. Schutting liep ze steeds langs ipv over. Terwijl ze vroeger erover ging zich omdraaide en nog eens eroverheen. Vorige week had nog een hond in de groep er moeite mee en is de schutting lager gezet, toen ging Yèti er weer enthousiast overheen.
Ik had al eens een topic geopend over of het lichamelijk kon zijn maar ik denk dat het dat toch niet is. Ik denk dat ze gewoon zo iets heeft van dit heb ik wel gezien allemaal ik heb toch al die toestellen al vaak genoeg gedaan.
Maar dit telefoontje had ik totaal niet verwacht.Alle hondjes moesten er nog inkomen na de vakantie, 2 van de 5 heb ik zelfs nog niet gezien sinds de vakantie. Er is er eentje die rondjes gaat rennen over het veld als ie iets moet doen wat ie eng vindt (schutting/kattenloop), maar de rest doet ie wel weer erg goed en snel. Er is er eentje die af en toe aangelijnd wordt omdat ze er anders vandoor gaat omdat ze het eng vindt. Ik dacht juist dat we een groepje hadden met allemaal hondjes die er allemaal wat meer moeite mee hebben.
Er had blijkbaar iemand geklaagd dat het allemaal niet vooruit ging. Wie geen idee. Of zouden ze toch nog de groep willen combineren met een andere groep ofzo? Omdat we met zn 5en eigenlijk een te klein groepje zijn?
Ze hadden t me wel wat eerder deze week al mogen laten weten, of vanavond onder 4 of 6 ogen bespreken ofzo.
Nee, maar dat is geen GG. En bij behendigheid loop je ook geen 'examen'. edit: bij ons dan, bedoel ik. :N:shinju schreef:heb jij trouwens al de toestellen thuis staan dan? dat je thuis moet trainen?
Tja, dat weet ik natuurlijk niet zeker. Ze is alleen een keer door onze eigen dierenarts onderzocht en die vond wel dat ze wat pijn aangaf in dr rechterschouder geloof ik. Die wilde meteen de hond volstoppen met pijnstillers. Met de enting andere da, toch nog eens gevraagd om te voelen en niets aan de hand. In huis doet ze alles zonder problemen, trap op en af rennen, springen op de bank. Zo bij je op schoot als je op een stoel zit etc.crutz schreef:waarom denk je dat het niet medisch is, is dat al uitgesloten, want zo niet vind ik het toch wel sterk die kant op neigen, vroeger wel leuk, nu niet meer, makkelijker dan doet ze het wel (dus minder belasting)
Je moet inderdaad een goede trainer hebben. Dan is er vast wel weer wat enthousiasme in te krijgen.Zoek stok! schreef:Wat jammer. Ik denk dat er best wat te verbeteren is mbt het lopen van je hond, maar daar moet je wel een goede trainer voor hebben. Een snoepje geven na elke hindernis vind ik een slecht advies omdat de hond dan leert na elke hindernis te stoppen.
Hoe bedoel je dat? Dat de handler de hond echt stopt?ranetje schreef:Linda, ik zie ook wel eens stoppen na een hindernis om de raakvlakken beter te leren benutten.
Is dat ook onverstandig?
Ja de handler stopt de hond bij het einde van de hindernis.marye schreef:Hoe bedoel je dat? Dat de handler de hond echt stopt?ranetje schreef:Linda, ik zie ook wel eens stoppen na een hindernis om de raakvlakken beter te leren benutten.
Is dat ook onverstandig?
Volgens mij zou je daar trouwens een weigeringen voor kunnen krijgen in een wedstrijd, de hond mag in principe niet stil vallen.
Wachten op een raakvlak vind ik nog wel nuttig om te trainen, maar steeds je hond remmen om een snoepje te geven niet.
Dan zou ik er liever voor kiezen om een speeltje of een voertje te gooien. Dan leert je hond niet om na hindernissen af te remmen en zeker niet om na hindernissen direct naar de baas te gaan.