Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stoppen met behendigheid

Moderator: moderatorteam

Yèti
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier
Contacteer:

Stoppen met behendigheid

Ongelezen bericht door Yèti »

Ik kreeg vanochtend een telefoontje van de hondenschool over de behendigheidsles. Ze vinden dat Yèti en ik niet (genoeg) vooruit zijn gegaan de laatste tijd en de rest van de groep ophouden. We mogen dus niet meer doorgaan in de groep waar we nu inzitten. Eventueel kunnen we een stapje terug naar een groep met een lager niveau maar dat raadde ze niet aan, omdat het erop lijkt dat Yèti het niet leuk (genoeg) vindt.
Het zat er misschien wel een beetje aan te komen maar toch is het niet leuk om te horen. Vanavond dus geen training. :(
Groetjes, Linda en Yèti
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Re: Stoppen met behendigheid

Ongelezen bericht door Frenk »

Jeetje, wat een vervelend telefoontje. Zag je het aankomen?
Afbeelding
Yèti
Zeer actief
Contacteer:

Tja, het ging al een heel tijd niet zo lekker. Veel weigeren, gewoon stil voor een sprong blijven zitten en pas achter me aankomen als ik een stuk van d'r afloop. Vorige week kreeg ik als advies dan maar meteen na iedere sprong die ze wel nam een snoepje te geven. En het laatste parcourtje van de les ging toen super snel, omdat ze snel liep wilde ik niet steeds stoppen voor een snoepje, dus kreeg ze dat om de 3-4 sprongen, zelfs de wissel ging goed. De laatste tijd had Yèti ook wat problemen met de toestellen die ze in het begin zo leuk vond. Schutting liep ze steeds langs ipv over. Terwijl ze vroeger erover ging zich omdraaide en nog eens eroverheen. Vorige week had nog een hond in de groep er moeite mee en is de schutting lager gezet, toen ging Yèti er weer enthousiast overheen.
Ik had al eens een topic geopend over of het lichamelijk kon zijn maar ik denk dat het dat toch niet is. Ik denk dat ze gewoon zo iets heeft van dit heb ik wel gezien allemaal ik heb toch al die toestellen al vaak genoeg gedaan.
Maar dit telefoontje had ik totaal niet verwacht. :19: Alle hondjes moesten er nog inkomen na de vakantie, 2 van de 5 heb ik zelfs nog niet gezien sinds de vakantie. Er is er eentje die rondjes gaat rennen over het veld als ie iets moet doen wat ie eng vindt (schutting/kattenloop), maar de rest doet ie wel weer erg goed en snel. Er is er eentje die af en toe aangelijnd wordt omdat ze er anders vandoor gaat omdat ze het eng vindt. Ik dacht juist dat we een groepje hadden met allemaal hondjes die er allemaal wat meer moeite mee hebben.
Er had blijkbaar iemand geklaagd dat het allemaal niet vooruit ging. Wie geen idee. Of zouden ze toch nog de groep willen combineren met een andere groep ofzo? Omdat we met zn 5en eigenlijk een te klein groepje zijn?
Ze hadden t me wel wat eerder deze week al mogen laten weten, of vanavond onder 4 of 6 ogen bespreken ofzo. :19:
Groetjes, Linda en Yèti
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Yèti schreef:Ze hadden t me wel wat eerder deze week al mogen laten weten, of vanavond onder 4 of 6 ogen bespreken ofzo. :19:
Nou, dat vind ik zeker :ok: Ik vind dit vrij lomp.
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Rare gang van zaken. Alsof alle honden even snel moeten gaan :19:. Hetzelfde geldt vind ik altijd voor hondenscholen waar je examens moet afleggen, ik vind het zo'n grote onzin.
Frenk
Zeer actief

Renske schreef:Hetzelfde geldt vind ik altijd voor hondenscholen waar je examens moet afleggen, ik vind het zo'n grote onzin.
Hoezo?
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik vind als je voor de lol een hondensport beoefend dat dat ook moet kunnen.. tenzij je inderdaad moet gaan concluderen dat je hond er geen lol aan beleefd..
Frenk
Zeer actief

blondie schreef:Ik vind als je voor de lol een hondensport beoefend dat dat ook moet kunnen.. tenzij je inderdaad moet gaan concluderen dat je hond er geen lol aan beleefd..
Bij ons kan dat wel voor de behendigheid. Daar is ook een recreantenteam. Maar bij bijvoorbeeld gehoorzaamheid zijn het toch wel programma's die afgesloten worden met examens. :19: Misschien zou er ook daar wel een recreantenteam opgezocht kunnen worden, als er genoeg animo voor is. Maar ook 'voor de lol' kun je toch een blok afsluiten met een examen? Of je laat het examen lopen als dat een probleem is.
Afbeelding
Yèti
Zeer actief
Contacteer:

Het is gewoon een recreantengroep hoor. Zover ik weet is er niemand in die groep die wedstrijden zou willen lopen. Daarin was ik ooit de enige en dat idee heb ik allang laten varen.
Groetjes, Linda en Yèti
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

vind dit wel erg onprofessioneel zoals je het te horen kreeg.

niet leuk.

maar als jou hond er ook weinig plezier in heeft aan zijn inzet te merken. dan kan je beter wat anders zoeken. of gewoon zelf lekker wandelen met af en toe een oefeningetje. :cheer:

ik heb ook een hond die veel liever door het bos ravot, dan iedere keer te moeten luisteren of dingen te moeten doen. nou Prima hoor, kan ik niet mee zitten.
hij vindt het heerlijk om wat voor me te doen. maar geen uur achter elkaar, en ook niet iedere keer hetzelfde. ach, het is gewoon een lekker ding :I:
Frenk
Zeer actief

Yèti schreef:Het is gewoon een recreantengroep hoor. Zover ik weet is er niemand in die groep die wedstrijden zou willen lopen. Daarin was ik ooit de enige en dat idee heb ik allang laten varen.
Het was ook Renske die het doortrok naar alles waar je examens voor moet lopen :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Wat jammer. Ik denk dat er best wat te verbeteren is mbt het lopen van je hond, maar daar moet je wel een goede trainer voor hebben. Een snoepje geven na elke hindernis vind ik een slecht advies omdat de hond dan leert na elke hindernis te stoppen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
aboutbudha
Zeer actief
Mijn ras(sen): boxer/labrador mix & fila brasileiro
Contacteer:

Ongelezen bericht door aboutbudha »

ja zo komt dat wel erg hard aan.
erg lullig dat ze het niet onder vier ogen hebben besproken.
Afbeelding
blijf vragen stellen
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Je traint toch niet voor niets in een recreantengroep?
Dan gaat het toch om de lol die je samen hebt, niet om of je allemaal hetzelfde niveau hebt? Ik vind het onzin dat je er dan uit gezet wordt, omdat je de rest van de groep zou ophouden...
Frenk
Zeer actief

M@rleen schreef:Je traint toch niet voor niets in een recreantengroep?
Dan gaat het toch om de lol die je samen hebt, niet om of je allemaal hetzelfde niveau hebt? Ik vind het onzin dat je er dan uit gezet wordt, omdat je de rest van de groep zou ophouden...
Dat vind ik ook :ok:
Afbeelding
Renske
Zeer actief

Frenk schreef:
Renske schreef:Hetzelfde geldt vind ik altijd voor hondenscholen waar je examens moet afleggen, ik vind het zo'n grote onzin.
Hoezo?
*Vaak zijn het de honden en baasjes die training het hardste nodig hebben en daarna niet doorgaan. Als je gezakt bent, waarom zou je daarna doorgaan?
*Een examen is een moment opname waarbij de situatie anders is dan de trainingssituatie. Oftewel, ineens loop je alleen op het veld. Lumi had vorige week examen, ze had met mij de hele dag een workshop gedaan en was dus moe. Resultaat gezakt. Als ik nu door zou willen gaan had ik zeker de cursus en al over moeten doen? Nou nee, dank je!

Ik ben dus altijd al een voorstander geweest om te trainen zonder examen!
Frenk
Zeer actief

Renske schreef:
Frenk schreef:
Hoezo?
*Vaak zijn het de honden en baasjes die training het hardste nodig hebben en daarna niet doorgaan. Als je gezakt bent, waarom zou je daarna doorgaan?
*Een examen is een moment opname waarbij de situatie anders is dan de trainingssituatie. Oftewel, ineens loop je alleen op het veld. Lumi had vorige week examen, ze had met mij de hele dag een workshop gedaan en was dus moe. Resultaat gezakt. Als ik nu door zou willen gaan had ik zeker de cursus en al over moeten doen? Nou nee, dank je!

Ik ben dus altijd al een voorstander geweest om te trainen zonder examen!
Voor iedereen?
Ik kan me best voorstellen dat er combinaties zijn die om de een of andere reden niet presteren op een examen. En dat daar rekening mee gehouden wordt, prima. Logisch ook.
Maar als je een bepaald programma volgt en je bouwt op naar een moment waarop je al het geleerde laat zien, dan snap ik niet wat daar 'fout' aan is :19:
Afbeelding
Renske
Zeer actief

Frenk schreef: Voor iedereen?
Ik kan me best voorstellen dat er combinaties zijn die om de een of andere reden niet presteren op een examen. En dat daar rekening mee gehouden wordt, prima. Logisch ook.
Maar als je een bepaald programma volgt en je bouwt op naar een moment waarop je al het geleerde laat zien, dan snap ik niet wat daar 'fout' aan is :19:
Wat mij betreft worden examens afgeschaft en als je voor bepaalde diploma's wilt gaan, kun je toch naar een centaal georganiseerd examen/ wedstrijd?
Ik ben niet zo van een vast programma volgen, maar volg het tempo van jouw hond. De ene hond heeft een bepaald onderdeel veel sneller onder de knie dan een andere, maar bij de training moet je wel de stappen gelijktijdig kunnen doen (ik hoop dat er ondertussen veel hondenscholen zijn die wél individueel kijken, maar bij mij in de buurt zijn ze er voor G&G zeker niet!). Bij de dogdance waar ik train wordt gelukkig individueel gekeken :cheer:.
Frenk
Zeer actief

Renske schreef:Wat mij betreft worden examens afgeschaft en als je voor bepaalde diploma's wilt gaan, kun je toch naar een centaal georganiseerd examen/ wedstrijd?
Ik ben niet zo van een vast programma volgen, maar volg het tempo van jouw hond. De ene hond heeft een bepaald onderdeel veel sneller onder de knie dan een andere, maar bij de training moet je wel de stappen gelijktijdig kunnen doen (ik hoop dat er ondertussen veel hondenscholen zijn die wél individueel kijken, maar bij mij in de buurt zijn ze er voor G&G zeker niet!). Bij de dogdance waar ik train wordt gelukkig individueel gekeken :cheer:.
Bij ons is een 'training' niet om te trainen eigenlijk, maar om wat je thuis geoefend hebt op het veld te laten zien en eventueel met de trainer of met andere cursisten te overleggen. :19: En als dan blijkt dat je hond meer oefening nodig heeft, dan is dat iets wat je dus thuis moet doen, niet op het trainingsveld. Natuurlijk is de ene hond soms sneller dan de andere, maar ik zit nu in de C (en heb dus 4 cursussen afgerond) en ik heb nog nooit mensen af zien haken vanwege de opbouw naar een examen toe, maar wel omdat ze iets anders gingen doen met hun hond of het wel mooi vonden. Maar goed, da's natuurlijk niet representatief voor iedereen. Ik zou alleen zelf niet goed functioneren zonder opbouw ergens naartoe, denk ik. :scratch:
Afbeelding
shinju
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shiba
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door shinju »

een hond die leuk meeloopt en springt en goed luistert is goed, maar net een hond die het iets minder vind, is voor een lesgever... lijkt mij! .... net een uitdaging die je zoekt en waarom je aan lesgeven begint, om te vinden wat het hondje "laat tikken", waarom die niet zo zin heeft en hoe de interesse kan worden opgewekt.

honden zijn op dat vlak net als kinderen, voor een groot deel kan jij hun interesse opwekken en uitbundigheid verkrijgen door jou manier van doen.

mischien gaat het net allemaal te traag voor je rakker :wink:

laat je niet ontmoedingen hoor, zie het als een sollicitatie en sta op voor Yèti's en jou rechten! (Yeti verdedigt jou toch ook :mrgreen: ) toon maar aan dat jullie meer in je mars hebben en waard zijn dan zij denken! het is niet omdat het trager gaat dat jullie met de tijd niet een topduo kunnen worden. :cheer:

en dat die lesgevers maar even hun neus uit de :pffff: halen en een inspanning doen :lekkerpuh:

Ik heb ook heel even behendigheid gedaan, iets nadien stopte die hondenschool met deze lessen, erg jammer!
mocht er terug een hondenschool in de buurt ermee beginnen, zou er gelijk weer staan.
shinju
Zeer actief
Contacteer:

heb jij trouwens al de toestellen thuis staan dan? dat je thuis moet trainen? :denken:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Yèti schreef:Tja, het ging al een heel tijd niet zo lekker. Veel weigeren, gewoon stil voor een sprong blijven zitten en pas achter me aankomen als ik een stuk van d'r afloop. Vorige week kreeg ik als advies dan maar meteen na iedere sprong die ze wel nam een snoepje te geven. En het laatste parcourtje van de les ging toen super snel, omdat ze snel liep wilde ik niet steeds stoppen voor een snoepje, dus kreeg ze dat om de 3-4 sprongen, zelfs de wissel ging goed. De laatste tijd had Yèti ook wat problemen met de toestellen die ze in het begin zo leuk vond. Schutting liep ze steeds langs ipv over. Terwijl ze vroeger erover ging zich omdraaide en nog eens eroverheen. Vorige week had nog een hond in de groep er moeite mee en is de schutting lager gezet, toen ging Yèti er weer enthousiast overheen.
Ik had al eens een topic geopend over of het lichamelijk kon zijn maar ik denk dat het dat toch niet is. Ik denk dat ze gewoon zo iets heeft van dit heb ik wel gezien allemaal ik heb toch al die toestellen al vaak genoeg gedaan.
Maar dit telefoontje had ik totaal niet verwacht. :19: Alle hondjes moesten er nog inkomen na de vakantie, 2 van de 5 heb ik zelfs nog niet gezien sinds de vakantie. Er is er eentje die rondjes gaat rennen over het veld als ie iets moet doen wat ie eng vindt (schutting/kattenloop), maar de rest doet ie wel weer erg goed en snel. Er is er eentje die af en toe aangelijnd wordt omdat ze er anders vandoor gaat omdat ze het eng vindt. Ik dacht juist dat we een groepje hadden met allemaal hondjes die er allemaal wat meer moeite mee hebben.
Er had blijkbaar iemand geklaagd dat het allemaal niet vooruit ging. Wie geen idee. Of zouden ze toch nog de groep willen combineren met een andere groep ofzo? Omdat we met zn 5en eigenlijk een te klein groepje zijn?
Ze hadden t me wel wat eerder deze week al mogen laten weten, of vanavond onder 4 of 6 ogen bespreken ofzo. :19:

even het vetgedrukte,

waarom denk je dat het niet medisch is, is dat al uitgesloten, want zo niet vind ik het toch wel sterk die kant op neigen, vroeger wel leuk, nu niet meer, makkelijker dan doet ze het wel (dus minder belasting)
Frenk
Zeer actief

shinju schreef:heb jij trouwens al de toestellen thuis staan dan? dat je thuis moet trainen? :denken:
Nee, maar dat is geen GG. En bij behendigheid loop je ook geen 'examen'. edit: bij ons dan, bedoel ik. :N:
Laatst gewijzigd door Frenk op 25 sep 2009 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
shinju
Zeer actief
Contacteer:

ok :D
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Als ik jou was zou ik lekker een andere hondenschool zoeken waar je gewoon weer lekker kan trainen met je hondje (voorop gesteld dat hij het wél leuk vindt), erg lomp om het telefonisch op deze manier te doen en een snoepje na de hindernis is m.i. een slecht advies. Succes ermee, kan me voorstellen dat het balen is. :roos:
Afbeelding
Yèti
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:waarom denk je dat het niet medisch is, is dat al uitgesloten, want zo niet vind ik het toch wel sterk die kant op neigen, vroeger wel leuk, nu niet meer, makkelijker dan doet ze het wel (dus minder belasting)
Tja, dat weet ik natuurlijk niet zeker. Ze is alleen een keer door onze eigen dierenarts onderzocht en die vond wel dat ze wat pijn aangaf in dr rechterschouder geloof ik. Die wilde meteen de hond volstoppen met pijnstillers. Met de enting andere da, toch nog eens gevraagd om te voelen en niets aan de hand. In huis doet ze alles zonder problemen, trap op en af rennen, springen op de bank. Zo bij je op schoot als je op een stoel zit etc.

En ja, de trainster is er verder niet echt goed dat klopt. We hebben net voor de vakantie een keer een vervanger gehad. Vanwege het slechte weer zette ie alleen maar sprongen op. En geheel tegen mijn verwachting in ging het best aardig. Hij was veel meer gericht op het enthousiast krijgen van je hond. Maar ook hij vond dat ik d'r steeds na een paar sprongen een snoepje moest geven.
Groetjes, Linda en Yèti
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Zoek stok! schreef:Wat jammer. Ik denk dat er best wat te verbeteren is mbt het lopen van je hond, maar daar moet je wel een goede trainer voor hebben. Een snoepje geven na elke hindernis vind ik een slecht advies omdat de hond dan leert na elke hindernis te stoppen.
Je moet inderdaad een goede trainer hebben. Dan is er vast wel weer wat enthousiasme in te krijgen.
Tenzij er medisch toch iets aan de hand is.
Aangezien ze de lagere schutting wel wilde lopen?
Je zou dat eventueel kunnen testen door haar één keer met goede pijnstilling te laten lopen?

Linda, ik zie ook wel eens stoppen na een hindernis om de raakvlakken beter te leren benutten.
Is dat ook onverstandig?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

ranetje schreef:Linda, ik zie ook wel eens stoppen na een hindernis om de raakvlakken beter te leren benutten.
Is dat ook onverstandig?
Hoe bedoel je dat? Dat de handler de hond echt stopt?
Volgens mij zou je daar trouwens een weigeringen voor kunnen krijgen in een wedstrijd, de hond mag in principe niet stil vallen.

Wachten op een raakvlak vind ik nog wel nuttig om te trainen, maar steeds je hond remmen om een snoepje te geven niet.
Dan zou ik er liever voor kiezen om een speeltje of een voertje te gooien. Dan leert je hond niet om na hindernissen af te remmen en zeker niet om na hindernissen direct naar de baas te gaan.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

marye schreef:
ranetje schreef:Linda, ik zie ook wel eens stoppen na een hindernis om de raakvlakken beter te leren benutten.
Is dat ook onverstandig?
Hoe bedoel je dat? Dat de handler de hond echt stopt?
Volgens mij zou je daar trouwens een weigeringen voor kunnen krijgen in een wedstrijd, de hond mag in principe niet stil vallen.

Wachten op een raakvlak vind ik nog wel nuttig om te trainen, maar steeds je hond remmen om een snoepje te geven niet.
Dan zou ik er liever voor kiezen om een speeltje of een voertje te gooien. Dan leert je hond niet om na hindernissen af te remmen en zeker niet om na hindernissen direct naar de baas te gaan.
Ja de handler stopt de hond bij het einde van de hindernis.
Dat kan toch nooit als weigering gezien worden? :denken:

Een balletje o.i.d. vooruit gooien om de snelheid er in te houden lijkt mij als leek best een goed idee :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
JML
Zeer actief

Ongelezen bericht door JML »

Wat jammer dat je op deze manier 'gedwongen' wordt om te stoppen met behendigheid.

Ik heb ook wel eens het gevoel dat ik de groep belemmer in de vooruitgang. Dat heb ik met mijn trainer besproken.
Voor mij een opluchting en hij begrijpt waar mijn doelen liggen. Op dit moment traint mijn groep naar het examen toe, dan kies ik een eigen plekje om te trainen waar wij mee bezig zijn en waar ik de rest niet in de weg sta. Na de examens komen er weer nieuwe in mijn groep, dan kan ik weer een paar weken op niveau meekomen ;) Ik loop echt niet verloren, krijg tips en aandacht genoeg, maar ik ga dan ook niet proberen om in de groep de blijf oefening te doen, want dat gaat niet en dan loopt Maddox wel alles te verstieren.

Behendigheid hetzelfde, we komen nu aan op het punt dat het voor Maddox moeilijk gaat worden. Dan train ik op zijn niveau door. Niet eerst 4 sprongen en dan de kattenloop, maar een sprong en dan de kattenloop. Niets mis mee. Zij oefenen bochtjes en wissels, ik kies gewoon 2 sprongen in een lijn. Ik heb geen klachten gehoord, ik hou niemand op. Ik heb plezier en mijn hond ook. Ja, af en toe kijkt iemand met medelijden naar dat vrouwtje met dat hondje dat nooit vooruit komt, en dat ben ik dan. Ach.....

Ik ben trouwens wel voor examens. Ik zie een examen als een samenvatting van wat we geleerd hebben en het laat me zien waar ik nu sta. Ik verwacht zelf in 2012 op te gaan voor mijn eerste examen met Maddox :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”