Felix schreef:Even mischien een klein detail opmerking, je hond hoeft zelf geen dominant type te zijn om op een, door een ander (hond of mens) toegepaste dominantie handeling te reageren
En ook al sta jij er als volwassen persoon er pal naast, ook bij honden geld, de eerste hap is een daalder waard ...
Natuurlijk heb je gelijk, maar het is ook zo dat honden onderling natuurlijk enorm verschillen.
De ene hond kan door karakter, stabiliteit e.d. meer hebben als de ander.
(Goed gefokte) Staffies bijvoorbeeld zijn in mijn opinie de meest mensvriendelijke en naar mensen (en dan met name kinderen) toe de meest tolerante honden die ik ooit heb meegemaakt. Dat is een karaktertrek welke van een heel ander niveau is dan honden van andere rassen.
En dat is een fenomeen wat altijd heel moeilijk uit te leggen zal zijn aan mensen die nooit zo een hond hebben gehad. Wat deze honden missen qua tolerantie tegenover andere honden hebben ze overdreven als het gaat om mensen. Dat hebben we te danken aan hun geschiedenis.
Ik ga er dan ook van uit dat een eigenaar, zoals hier Jane Doe precies weet wat wel en wat niet kan. Als ik dat dan op mijn eigen hond betrek, is immers een SBT dan kan dat hier ook gemakkelijk. En mijn kinderen hangen dus met regelmaat zo om hem heen, Tyson vind dat heerlijk trouwens.
Terwijl mijn meiden ook geleerd hebben en dus weten dat ze dat bij andere honden niet mogen/kunnen doen.
Bij mijn chihuahua's is dat bijvoorbeeld weer anders, andere hondjes en een heel ander karakter. Van hun weet ik dat die in een bepaalde situatie weleens niet van een dergelijke handeling gediend zouden kunnen zijn en daar ook honds mee om gaan door een waarschuwing te geven.
Tyson is, door zijn karakter maar ook zeker door het ras wat hij is een heel andere hond waar je dus absoluut wel zo mee om kan gaan. Ik weet ook hoe hij reageert als hij er geen zin in heeft en een waarschuwing uitdelen op de manier zoals hier gedacht word komt dus niet in zijn woordenboek voor, die bewaard hij namelijk voor andere honden maar niet voor een mens.
Ik begrijp overigens erg goed dat dit soort foto's zulke opmerkingen teweeg brengen hoor.
Grappig is ook dat dergelijke foto's op een hondenforum voor allerlei rassen heel andere reacties opwekken dan dezelfde foto's op een staffordforum waar de andere mensen dus ook zelf staffies hebben en dus weten hoe deze honden zijn. Daar zal je nooit een dergelijke reactie krijgen op een foto als die van Jane Doe.