Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Schapen - foto's van Izzie in actie op p4

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Re: Schapen

Ongelezen bericht door mariaa »

Zoek stok! schreef:
Zoek stok! schreef:
Inge O schreef: O en voor wie zich zorgen maakt over Bram: met hem heb ik tussendoor een eind gestept, hij heeft ook een leuke dag gehad dus :wink:
:smile: ja, dat was natuurlijk het eerste waar we hier allemaal aan dachten - ik toch :pffff: . je bent ook onverbeterlijk hè :smile: ?
Haha, goed he. Degene die zich zorgen maakt, ben ik natuurlijk :mrgreen:
Inge O schreef: maar wat een prachtig verhaal + foto's zeg :ok: . bij die tweede drijffoto zag ik ze in gedachten inderdaad al een beetje voorbijstormen :mrgreen: , hoewel izzie toen in ieder geval netjes op afstand liep.

prima dat je er - ondanks haar opwinding - toch goed contact kan mee krijgen :ok: .
Het was voor mij natuurlijk handiger geweest om met een iets minder aangebrand type te beginnen met drijven. Als ik even niet kijk, bijt ze. Het spreekt voor zich dat ik die foto's niet plaats :wink: Volgende keer ga ik toch proberen wat meer gedraaid te lopen, want ze heeft inmiddels wel door dat het niet de bedoeling is.
hihi....Buckie reageert precies het zelfde bij de schapen als Izzie......
Hij heeft vaak de plukken wol in zijn bek zitten. :mrgreen: Het is ook een hele klus, je hond zelfstandig laten zijn maar wel op de juiste moment helemaal onder controle hebben.
Voor dat ik begon met schapendrijven dacht ik dat Buck best goed luisterde, maar nu weet ik wel beter :lol1: Inmiddels gaat het wel iets beter maar nu moet ik juist opletten dat ik Buck niet te veel druk opleg door hem van de schapen af te houden, want dan verliest hij het plezier wat natuurlijk helemaal niet te bedoeling is!
We trainen namelijk ook bij een bordercollie trainer en dat gaat allemaal weer anders, dus ik moet echt goed opletten om de balans te zoeken hierin.

Weer prachtige foto's van de honden,wauw! :I:
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Re: Schapen - foto's van Izzie in actie op p4

Ongelezen bericht door *Anita* »

prachtig om Izzie aan het werk te zien.
ziet er op de foto's behoorlijk beheerst uit.
vind het drijven van de eenden er ook erg leuk uitzien
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Zoek stok! schreef:Als ik even niet kijk, bijt ze.
Ik meen me te herinneren van filmpjes van drijvende aussies (met koeien, dacht ik) dat die ook in de hielen beten en dat zoiets wel gewenst is bij de aussie. Is het iets wat wel mag alleen in sommige situaties?

Heel goed van je dat je de controle over haar hebt in moeilijkere situaties :ok: Leuk ook dat het hele nest zo actief bezig is, friesland ligt voor sommigen nou niet om de hoek.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Het instinct zit heel duidelijk in haar, mooi om dat te zien.
Dat bijten moet nog wel minder :N: , maar je begon gedurende de dag steeds meer controle te krijgen.
Het was een goede dag voor Izzie, schapendrijven en contactliggen met Caja :wink:
Caja zegt dat ze er nooit meer heen wil :mrgreen:
Afbeelding
_Do_
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Australian Shepherds
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door _Do_ »

Hoi Linda,

Nou ziet er erg goed uit hoor! En al bij de tweede keer op het grootte veld!!!

Ik vind Bean erg mooi geworden. Het is zowiezo een mooi nest.

Wanneer ga je weer?

En Tamara, aussie werken meet bijtend, waar een borden het doet door te kijken. (eye)
Een aussie mag bijten als de situatie er om vraagt, maar bij een jonge hond is dat vaak niet zo.

Een border die werkt op de hei bijvoordbeeld, bijt ook.
Als het nodig is, is het gewenst.
The difference between ordinary and extraordinary is that little bit of extra...
http://www.droversroad.nl/
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Tamara. schreef:
Zoek stok! schreef:Als ik even niet kijk, bijt ze.
Ik meen me te herinneren van filmpjes van drijvende aussies (met koeien, dacht ik) dat die ook in de hielen beten en dat zoiets wel gewenst is bij de aussie. Is het iets wat wel mag alleen in sommige situaties?
Ja klopt, bijten mag wel, maar dan wel als het nodig is. En het is toch echt niet nodig als de schapen keurig achter mij lopen en zich laten drijven door Izzie :wink: Als ze dan gaat bijten, gaan de schapen er vandoor en lopen ze mij daarbij zowat plat. En dan is het al te laat om er nog op te reageren, ik moet dus eerder ingrijpen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

_Do_ schreef:Hoi Linda,

Nou ziet er erg goed uit hoor! En al bij de tweede keer op het grootte veld!!!

Ik vind Bean erg mooi geworden. Het is zowiezo een mooi nest.

Wanneer ga je weer?
Ja stoer he, op het grote veld haha. Ik dacht dat ze de schapen kris kras over het veld zou jagen en dat ik er achter aan zou rennen 'neeeee Izzie', maar dat viel reuze mee :wink:
Bean is een mooi hondje geworden inderdaad.
Dit jaar niet meer, dus begin volgend jaar hopelijk snel weer.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

*Anita* schreef: vind het drijven van de eenden er ook erg leuk uitzien
Dat is ontzettend moeilijk. De hond moet daar zoveel controle tonen!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
MJ
Zeer actief

Ongelezen bericht door MJ »

Dit ziet er wel even geweldig uit zeg....ik vind het maar knap van jullie, Linda en Izzy !
Er komt , lijkt me, zoveel bij kijken.
Denk dat je beide kapot op bent na zo'n dag. :wink:
Leuk...ik blijf het volgen ! :cheer:
marye
Zeer actief
Contacteer:

Dan ook nog een filmpje van Linda en Izzie bij de schapen.

Afbeelding
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:leuk filmpje zeg :cheer: !

is dit het grote veld?
Nee, daar heb ik geen filmpje van :wink:
Afbeelding
laura86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
Contacteer:

Ongelezen bericht door laura86 »

Superleuk om te zien!

Ik vond de beheersing van o.a. Betsey op die trials toen zo mooi om te zien, maar ik me voorstelen dat dat erg moeilijk is :wink:

Hoe meer van dit soort foto's ik zie, hoe moeilijker het wachten wordt, zucht.....
_Do_
Zeer actief
Contacteer:

Leuk filmpje. Erg mooi hoe goed ze al op jou en Bjintze reageert.

Vind haar nog nie zo heel fel. Wel grappig dat ze wilde bijten maar toch niet deed.

Succes!
The difference between ordinary and extraordinary is that little bit of extra...
Zoek stok!
Zeer actief

_Do_ schreef:Leuk filmpje. Erg mooi hoe goed ze al op jou en Bjintze reageert.

Vind haar nog nie zo heel fel. Wel grappig dat ze wilde bijten maar toch niet deed.

Succes!
Marye is zo lief om een heel braaf stukje te plaatsen :wink: Ik ga de rest nog wel even voor mezelf bekijken, om te zien waar ik het laat liggen mbt het bijten. Bjintze vindt ze prima nu, de vorige keer wilde ze niet veel doen met hem erbij. Ze heeft ook maar een keer in de stok en in mij gehangen. Ik zie verbetering :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

laura86 schreef: Ik vond de beheersing van o.a. Betsey op die trials toen zo mooi om te zien, maar ik me voorstelen dat dat erg moeilijk is :wink:
Ja Betsey drijft echt op een manier dat je denkt dat het super makkelijk is. Maar vergeet dan niet dat zij echt heel goed is. Als ik het me goed herinner, is zij de jongste in Europa die WTCH (working trial champion) werd.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

mariaa schreef: Voor dat ik begon met schapendrijven dacht ik dat Buck best goed luisterde, maar nu weet ik wel beter :lol1: Inmiddels gaat het wel iets beter maar nu moet ik juist opletten dat ik Buck niet te veel druk opleg door hem van de schapen af te houden, want dan verliest hij het plezier wat natuurlijk helemaal niet te bedoeling is!
We trainen namelijk ook bij een bordercollie trainer en dat gaat allemaal weer anders, dus ik moet echt goed opletten om de balans te zoeken hierin.
Anneke vertelde inderdaad dat jij bij een BC trainer traint. Lijkt me lastig hoor, ik houd het de eerste tijd zeker maar even bij de JJ Ranch.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Wat prachtig om te zien, filmpje is ook erg leuk. Je kunt goed zien dat Bjintze haar een paar keer de juiste kant op stuurt met zijn lijf en de stok.
Moet een leuke dag zijn geweest met Izzie en familie.
marye
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
_Do_ schreef:Leuk filmpje. Erg mooi hoe goed ze al op jou en Bjintze reageert.

Succes!
Marye is zo lief om een heel braaf stukje te plaatsen :wink:
Van mij hoeft dat bijten niet en daarom heb ik dit stukje geplaatst.
Izzie heeft net op haar kop gehad en is daar best een beetje van onder de indruk :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Bas Rouge schreef:Wat prachtig om te zien, filmpje is ook erg leuk. Je kunt goed zien dat Bjintze haar een paar keer de juiste kant op stuurt met zijn lijf en de stok.
Moet een leuke dag zijn geweest met Izzie en familie.
Voor Bjintze had ze heilig respect. Die hoeft maar een keer met de stok er tussen te gaan (tussen Izzie en de schapen) en ze snapt het. Op mij reageerde ze ook steeds beter omdat ik zelfverzekerder werd. Als ik onzeker op het veld sta, neemt ze het over.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

marye schreef: Van mij hoeft dat bijten niet en daarom heb ik dit stukje geplaatst.
Izzie heeft net op haar kop gehad en is daar best een beetje van onder de indruk :wink:
Ik zou het heel graag op cd rom bekijken, dan kan ik zien op welk moment ze precies bijt. Bjintze gaf aan dat ik er te veel druk op leg als ik haar achter de schapen stuur. Dat ik dan te lang blijf staan en haar ga aankijken. Die druk reageert ze af op de schapen. Ik moet zeggen dat ze er achter moet en dan direct gaan lopen. Dan houdt ze meer afstand.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
mariaa
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
mariaa schreef: Voor dat ik begon met schapendrijven dacht ik dat Buck best goed luisterde, maar nu weet ik wel beter :lol1: Inmiddels gaat het wel iets beter maar nu moet ik juist opletten dat ik Buck niet te veel druk opleg door hem van de schapen af te houden, want dan verliest hij het plezier wat natuurlijk helemaal niet te bedoeling is!
Anneke vertelde inderdaad dat jij bij een BC trainer traint. Lijkt me lastig hoor, ik houd het de eerste tijd zeker maar even bij de JJ Ranch.
Ik zit nu ook een beetje in een dilemma over hoe en wat.....
Aan de ene kant is het heel fijn om wekelijks te kunnen drijven, de trainer is ook bereid om naar de verschillen tussen bc en aussies te kijken en doet dus zijn best. Het is ook gezellig omdat mijn man daar ook met dolly traint.
Anderzijds zie ik wel dat de trainer iets verwacht van Buck, wat hij als ausie niet kan waar maken, en deze druk werkt dus niet goed voor Buck. Buck is ook een hond die niet zoveel druk aan kan ( en ik eigenlijk ook niet :mrgreen: ) hij word dan onzeker en geeft er de brui aan.
We hebben dit besproken met de trainer en kijken even aan hoe het nu gaat ontwikkelen, anders stop ik er mee.
Voor mij is het heel erg belangrijk om relext en positief te trainen, ik doe het tenslotte voor het plezier van Buck en mezelf.
Afbeelding
_Do_
Zeer actief
Contacteer:

mariaa schreef:
Zoek stok! schreef:
Aan de ene kant is het heel fijn om wekelijks te kunnen drijven, de trainer is ook bereid om naar de verschillen tussen bc en aussies te kijken en doet dus zijn best. Het is ook gezellig omdat mijn man daar ook met dolly traint.
Anderzijds zie ik wel dat de trainer iets verwacht van Buck, wat hij als ausie niet kan waar maken, en deze druk werkt dus niet goed voor Buck. Buck is ook een hond die niet zoveel druk aan kan ( en ik eigenlijk ook niet :mrgreen: ) hij word dan onzeker en geeft er de brui aan.
We hebben dit besproken met de trainer en kijken even aan hoe het nu gaat ontwikkelen, anders stop ik er mee.
Voor mij is het heel erg belangrijk om relext en positief te trainen, ik doe het tenslotte voor het plezier van Buck en mezelf.
Ook ik train bij een BC trainen, voornamelijk omdat ik dan wekelijks kan trainen en het hele jaar door.
Ik heb met hem hele goede ervaringen, maar met mijn vorige hele slechte. Daar moest ik te veel druk leggen en Blizz was toen nog geen jaar. Hierdoor wilde ze de auto niet meer uit, rende het veld af en stopte met werken. Bij JJ Ranch heb ik dit weer goed gekregen, maar als ik nu nog te veel vraag zie ik het terug komen. En ik vraag snel veel....

Bij een BC trainer trainen kan heel goed, maar ligt er aan of zij open staan voor een loosed eyed ras. Een bc werkt heel anders dan een aussie. Een aussie is een hoeder en een bc een drijver.
mariaa
Zeer actief

[/quote]

Ook ik train bij een BC trainen, voornamelijk omdat ik dan wekelijks kan trainen en het hele jaar door.
Ik heb met hem hele goede ervaringen, maar met mijn vorige hele slechte. Daar moest ik te veel druk leggen en Blizz was toen nog geen jaar. Hierdoor wilde ze de auto niet meer uit, rende het veld af en stopte met werken. Bij JJ Ranch heb ik dit weer goed gekregen, maar als ik nu nog te veel vraag zie ik het terug komen. En ik vraag snel veel....

Bij een BC trainer trainen kan heel goed, maar ligt er aan of zij open staan voor een loosed eyed ras. Een bc werkt heel anders dan een aussie. Een aussie is een hoeder en een bc een drijver.[/quote]

Kun je uitleggen wat het verschil is tussen de training die je eerst kreeg en bij deze huidige bc trainer. Mischien kan ik hier iets mee....
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Heel gaaf linda, ziet er al heel goed uit!
Ik vraag me echt af of Odin dat ook in zich heeft. Zijn vader is dan wel een echte werkhond maar als hij een schaap ziet (wel aan de andere kant van het hek) doet ie vooral zijn best om deze te negeren. Hij vind het eigenlijk maar wat eng als ze te dichtbij komen.

Ik wil niet bij de schapen gaan trainen dus dat maakt dan gelukkig ook niets uit :D Al kan ik me voorstellen dat het een ander verhaal is als schapen ineens voor hem weg gaan rennen ofzo. Dat kan natuurlijk een trigger zijn.
Zoek stok!
Zeer actief

corason del perro schreef:Heel gaaf linda, ziet er al heel goed uit!
Ik vraag me echt af of Odin dat ook in zich heeft. Zijn vader is dan wel een echte werkhond maar als hij een schaap ziet (wel aan de andere kant van het hek) doet ie vooral zijn best om deze te negeren. Hij vind het eigenlijk maar wat eng als ze te dichtbij komen.

Ik wil niet bij de schapen gaan trainen dus dat maakt dan gelukkig ook niets uit :D Al kan ik me voorstellen dat het een ander verhaal is als schapen ineens voor hem weg gaan rennen ofzo. Dat kan natuurlijk een trigger zijn.
Het drijven zou volgens mij van een van de opa's van Odin moeten komen (Malpaso's Chaps 'N Spurs). Bij Gadget zie ik geen titels staan en ik begreep dat er veel minder mee gedaan wordt dan ik in eerste instantie dacht. Dus het is maar net waar Odin de genen van heeft. Izzie had als pup ook niet echt belangstelling voor de schapen hoor. Ik zie me nog zitten bij de kinderboerderij met snoepjes om Izzie aan de schapen te laten ruiken. En Izzie straalde uit 'kunnen we gaan' :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Zoek stok! schreef:

Het drijven zou volgens mij van een van de opa's van Odin moeten komen (Malpaso's Chaps 'N Spurs). Bij Gadget zie ik geen titels staan en ik begreep dat er veel minder mee gedaan wordt dan ik in eerste instantie dacht. Dus het is maar net waar Odin de genen van heeft. Izzie had als pup ook niet echt belangstelling voor de schapen hoor. Ik zie me nog zitten bij de kinderboerderij met snoepjes om Izzie aan de schapen te laten ruiken. En Izzie straalde uit 'kunnen we gaan' :wink:
ow :N: haha ik moet eerlijk bekennen dat ik die titles ook niet helemaal snap hoor. Zag inderdaad een hoop honden van die fokker wel werken dus ging er maar een beetje vanuit :oeps: Maargoed voor mij maakt dat dan ook niet zoveel uit ik wil ook niet verder met schapen. Maar welleuk om te lezen dat Izzie die intresse in het begin ook niet zo had. Dat zegt dus eigenlijk niet zoveel :wink:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Wat een gave foto's en leuk de vorderingen van jullie beiden te lezen!

Je opmerkingen over het bijten van Izzie doen me wel even terugdenken aan wat een schaapsherder indertijd uitlegde aan het publiek op een clubdag van de Belgische herdervereniging, n.a.v. een (volwassen) hond die ook de neiging had een schaap ff te bijten tijdens een geschiktheidstest: hij zei dat hij dat liever zag, dus een hond die reageerde en iets wilde doen met de schapen, dan een hond die niks deed met de schapen. Volgens hem kon je dat teveel er namelijk wel afhalen door training, maar je kon een hond niet leren er wel wat mee te doen als hij het instinct niet had, tenminste, niet in die mate dat de hond er geschikt door werd.
_Do_
Zeer actief
Contacteer:

corason del perro schreef:
Zoek stok! schreef:

ow :N: haha ik moet eerlijk bekennen dat ik die titles ook niet helemaal snap hoor. Zag inderdaad een hoop honden van die fokker wel werken dus ging er maar een beetje vanuit :oeps: Maargoed voor mij maakt dat dan ook niet zoveel uit ik wil ook niet verder met schapen. Maar welleuk om te lezen dat Izzie die intresse in het begin ook niet zo had. Dat zegt dus eigenlijk niet zoveel :wink:
Gadget is wel een leuke drijver, maar word er weinig mee gedaan. Ja-Neil word helemaal niet mee gedreven, maar Blizz, tante doet het ook heel goed. Je kan er alleen niet het zelfde van verwachten. Maar het is goed werk voor ze. Veel denken en ook lichaamsbeweging. Daarnaast is het een van de minst belastende sporten. Ergste belasting is snel moeten draaien.

Als je op http://australianshepherds.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; kijkt en dan bij titels. Daar staat alles wat je moet weten.
_Do_
Zeer actief
Contacteer:

mariaa schreef:
Kun je uitleggen wat het verschil is tussen de training die je eerst kreeg en bij deze huidige bc trainer. Mischien kan ik hier iets mee....
De trainer die ik eerste had wilde dat ik Blizz trainde op een BC manier. Dus veel druk, veel cirkelen en lange outruns.

Blizz is een onzeker hondje, dus ver van mij af vind ze spannend. Ik moest dit door drukken, haar af leggen als ze niet deed wat ik wilde en haar opnieuw sturen. Daarnaast maakte zei een outrun door recht op het vee af te rennen en dan op het laatste moment links of rechts te gaan. Dit mocht van hem niet. Blizz moest gelijk in een boog weg, zoals je borders ziet doen.
Vooral op dit punt haakte ze af. Deels omdat ze niet gedreven genoeg was en omdat het niet haar stijl van werken was.

Deze trainer liet haar in het begin haar gang gaan en het enige wat ik mocht was haar aanmoedigen. Maakte nie uit wat ze deed. Als dreef ze ze de sloot in. En als ze fanatiek genoeg was gingen we pas opdrachten geven. Omdat ze veel comando's al kent hoefden we daar niet op te werken.
Nu zijn we ook met de outruns bezig, maar lukt he echt niet, dan verkleinen we de afstand. Verder word er niet veel druk op de hond gelegd. En hij verwacht nie dat zij de schapen drijft zoals zijn borders het doen, maar op haar eigen manier.
Belangijk is ook dat hij zich in het ras heeft in gelezen.
mariaa
Zeer actief

_Do_ schreef:
mariaa schreef:
De trainer die ik eerste had wilde dat ik Blizz trainde op een BC manier. Dus veel druk, veel cirkelen en lange outruns.

Blizz is een onzeker hondje, dus ver van mij af vind ze spannend. Ik moest dit door drukken, haar af leggen als ze niet deed wat ik wilde en haar opnieuw sturen. Daarnaast maakte zei een outrun door recht op het vee af te rennen en dan op het laatste moment links of rechts te gaan. Dit mocht van hem niet. Blizz moest gelijk in een boog weg, zoals je borders ziet doen.
Vooral op dit punt haakte ze af. Deels omdat ze niet gedreven genoeg was en omdat het niet haar stijl van werken was.

Deze trainer liet haar in het begin haar gang gaan en het enige wat ik mocht was haar aanmoedigen. Maakte nie uit wat ze deed. Als dreef ze ze de sloot in. En als ze fanatiek genoeg was gingen we pas opdrachten geven. Omdat ze veel comando's al kent hoefden we daar niet op te werken.
Nu zijn we ook met de outruns bezig, maar lukt he echt niet, dan verkleinen we de afstand. Verder word er niet veel druk op de hond gelegd. En hij verwacht nie dat zij de schapen drijft zoals zijn borders het doen, maar op haar eigen manier.
Belangijk is ook dat hij zich in het ras heeft in gelezen.
bedankt voor je uitleg :D
Ik herken veel in je verhaal over jou eerst bc training. Buck moet ook veel down en we circelen vooral.

Wat voor oefeningen doen jullie nu tijdens de training;stukje lopen door het veld heen of nog andere dingen?

groetjes mariaa
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”