Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Agility voor jonge honden

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: Agility voor jonge honden

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Puma schreef: Maar moet je hond niet eerst de puppen- en basiscurcus hebben behaald? Dat is hier wel het geval...
Officieel wel, maar ik doe geen praktijkgerichte gehoorzaamheid. Bij agilityclubs stellen ze dat niet als eis.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja ik weet het niet. Natuurlijk doe ik met Kay ook wel eens wat dingetjes, maar dat is puur voor de leuk als afwisseling op de dagelijks gang van zaken en dus heel ongedwongen. Dat is op commando over een boomstam in het bos springen, oo onder een boomstam of door soort tunnele sturen. Thuis maak ik wel eens een tunnel en 1 laag sprongetje, waarbij je ook prima vooruit kan sturen. Ik merk dat ik bij Kay ook echt nog niet meer kan. Hij wordt druk in zijn hoofd, gaat blaffen en rennen, waardoor moeilijk te bereiken. Geestelijk kan Kay het dus niet aan. Lichamelijk doe ik ook voorzichtig aangezien hij als pup wel veel kreupel is geweest.

Tja aan de ene kant denk ik dat een pup tot een jaar zoveel dingen te leren heeft voor in het dagelijks leven en gehoorzaamheid dat echt trainen op behendigheid too much is. Die investeer ik eerst liever in de basis. En dat is al veel (bij mij dan). Die basis zit er met 1,5 jaar tot 2 jaar dan in ieder geval lekker in en dat geeft dan ruimte voor iets extra's.
Het volgende nadeel vind ik wat moeilijk om te omschrijven, maar misschien dat jullie het begrijpen. Honden die met 1,5 jaar geintroduceert worden op de behendigheidbaan hebben nog een soort terughoudendheid. Deze natuurlijk remming zorgt dat het aanleren van de nieuwe toestellen redelijk rustig verloopt. Een hond die al op jonge leeftijd bekend is gemaakt met de baan, zal die bedeesheid misschien niet meer hebben en dus onverschrokken over nieuwe hindernissen denderen met zo alsnog een grotere kans op blesures. Hopelijk beetje duidelijk wat ik bedoel?

Op zich zal het lichamelijk gedeelte wel meevallen denk ik. Ik weet niet wat onderzoek ook uitwijst en dat de huidige gebruikte theorien misschien achterhaald zijn. Maar ook in de paardewereld merk ik steeds vaker dat mensen steeds jonger beginnen met beleren terwijl daar het effect ook duidelijk op latere leeftijd negatief wel aan het daglicht komt. Waarom moet alles zo vroeg, waarom moet alles meteen, terwijl er gewone normale dingen nog niet eens geleerd is (denk bij paard als aan halster lopen, betasten overal, etc,). En niet alleen aanleren maar ze ook goed bevestigd hebben natuurlijk.

Ik weet dat Izzie gekomen is als sporthond, maar dat is Kay in principe ook (alhoewel ik hem toch als huishond heb, tja het is maar wat je onder sporthond verstaat, maar ik denk dat wij hetzelfde met onze honden willen). Je wilt dan natuurlijk zo voreg mogelijk beginnen, maar behoeft een sporthond dan niet net als een huishond een goede basis? En is die basis ook niet de basis voor een goede sporthond? Als je je dingen te veel en te snel aanleerd, gaat hij dan juist neit dingen door elkaar halen, of half afwerken?

Snap me niet verkeerd hoor. Ik ben er totaal niet op tegen wat je wil gaan doen. Vind het zelfs heel erg leuk. Maar ik heb voor mezelf daar mijn bedenkingen wel over en zou het om die bedenkingen dus niet met mijn eigen hond doen. Ondanks dat ik voor een border collie gekozen heb om er o.a. behendigheid mee te kunnen gaan doen (voor heel wat jaartjes)
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Ik ben al begonnen, dus de discussie heeft niet zoveel nut meer :wink: Ik ben er erg tevreden over. Izzie is qua concentratie vrij bijzonder met acht maanden. Die kun je nu juist uitstekend een basis geven. En bij mij is het niet 'of of'. Ja, ik train flink met haar, maar dat betekent niet dat ze verder alleen in de bench zit, te wachten op de volgende training :wink:

Ik heb bewust voor een school gekozen met een trainer die wedstrijdgericht traint. Dat betekent dat er erg veel tijd wordt genomen voor het juist aanleren van de toestellen. Deze gehele cursus zal Izzie nog geen raakvlaktoestel zien. Wel leert ze staan op een plank. Ook leert ze vooruit te werken. Goed om dat nu al te doen, want ik ben nogal geneigd om haar bij me te houden.

Izzie is gelukkig als ze traint. Of dat nou agility, obedience, zoeken of schapendrijven is. Dan vind ik het star als ik zou zeggen dat we alleen met opvoeding bezig moeten zijn. De opvoedkundig gerichte training vormde nou juist de minste uitdaging voor haar. Niet dat ze geen lastige dingen heeft, zeker wel. Maar die los je niet op met een uurtje opvoedgericht trainen. Ze lijkt dan een ideale jonge hond. Omdat je de situaties die ze moeilijk vindt niet tegenkomt op een hondenschool. Daarbuiten wel, dus daar werken we eraan.

Mede door het trainen, heb ik een enorme band met Izzie gekregen. Druk ligt er niet op, ik werk niet naar een examen toe oid.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik ben er absoluut geen voorstander van. Je trekt eerst heel wat tijd uit aan de band met je hond, werklust aanwakkeren en stimuleren van het gebruik van de hersenen. Dan leert jij hoe de hond is en de hond hoe jij bent. Leren alleen zijn, leren hierkomen, lekker naar het bos etc etc. Na ongeveer 18 maanden is je hond geestelijk wel al volwassen aan het worden en dan kan je dus ook kijken wat je hond wil en hoe je dat gaat aanpakken.

Eva had bv een training al was die nog zo spelenderwijs met een maand of 7 heel erg belastend gevonden. Zij was helemaal niet klaar voor een veldje, een trainer, glimmende toestellen en schijnwerpers op een koude winteravond. Dat trok ze helemaal niet. Nu vliegt ze door de lessen behendigheid en blijkt ze een talentvolle snelle hond. Ze leert alles in een poep en een scheet en heeft geen enkele last van nare ervaringen als pup op die toestellen.

Ik zou de volgende pup weer hetzelfde behandelen denk ik. Eerst lekker 18 maanden meedraaien en opgroeien en dan kijken welke sport ik ermee wil doen. Bevalt heel erg goed.

Ik zeg overigens niet dat ik tegen het eerder beginnen ben omdat ik het zelf nooit zal doen. Dat moeten mensen zelf weten. Ik wakker echter liever echte felheid en motivatie aan in een geestelijk volwassen hond. Half spelenderwijs op de wip lopen ed geloof ik niet in als positief aanleerproces. Dat slaat in mijn ogen echt nergens op. Ga goed beginnen met een belastbare hond en dan meteen knallen of blijf verre van wat je wil dat je hond ooit echt snoeihard gaat doen. Pups kunnen niks goed aanleren voor behendigheid en die tunnel en de paaltjes heb je er later in 1 uur en 2 maanden in respectievelijk. Prima toch? :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

MARC_S schreef:IHalf spelenderwijs op de wip lopen ed geloof ik niet in als positief aanleerproces.
Daar geloof ik ook niet in, en daarom doen we dat dus ook niet.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Zoek stok! schreef:
MARC_S schreef:IHalf spelenderwijs op de wip lopen ed geloof ik niet in als positief aanleerproces.
Daar geloof ik ook niet in, en daarom doen we dat dus ook niet.
Daar geloof ik inderdaad ook niet in, maar als je op een club traint die uitsluitend op agility is gericht leer je dit ook niet met hele jonge honden.
Ik ben met Fenja begonnen toen ze 11 maanden was en op ongeveer dezelfde manier als Linda beschrijft. Ze is nu 24 maanden en ik heb nog steeds een gedreven hondje in de sport :wink:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Door bericht van marc werd ik weer aan het denk gezet.

Izzy doet het nu allemaal heel goed. En ik bedacht me ineens aan overtrainde honden. Honden die veel geleerd hebben en ook makkelijk leerde in zeer korte tijd. Honden die na 2 jaar(maar andere honden met 7 jaar, terwijl die van mij op dat moment aan zijn top stond) echt leermoe waren en waar de baas helemaal niks mee kon. Ik heb het zelf niet bij de hand gehad, omdat ik mijn honden op latere leeftijd train, maar ik vraag me af, ben jij daar niet bang voor. Voor een overtrainde Izzy?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik ken het fenomeen overtrainde hond zelf nog niet. Nu heb ik ook nog nooit eerder een hond zo getraind als Eva. Martijn doet overigens de meeste dingen want hij volgt de lessen en ik train Eva op dagelijkse dingen. Eva is echt heel erg extreem fanatiek. Ik wil haar zeker niet ophemelen want haar fanatisme veroorzaakt soms flinke problemen. Maar ze is een superhond voor behendigheid tot nu toe en kan nu zelfs al de paaltjes in zijn geheel zonder oefenen thuis (2x gedaan). Dus een na paar lesjes in de wedstrijdgroep. Nu zijn we bezig met de raakvlakken en ook dat doet ze al echt perfect voor zover ze dat aangeleerd heeft gekregen. Sturen op afstand gaat nu ook en ik denk dat ze over enkele maanden goed meedraait op wedstrijden als dit zo doorgaat. Ik praat dan over een hondje dat ik denk hooguit 20 lessen behendigheid heeft gehad. Ik zou niet weten waar dat heen had moeten gaan als we die met 7 maanden al op behendigheid hadden gedaan. Kende ze dan ook in 20 lesjes alles op haar duimpje? Dat laatste betwijfel ik dus heel erg. Voor ze goed en wel 18 maanden was leerde ze wel heel veel maar ze was niet te controlleren omdat ze geestelijk niet stabiel was. Had ze dan geen slechtere basis gelegd?

Ik zeg dat laatste omdat we dus ook 3 cursussen zijn begonnen met haar die faliekant mis zijn gegaan. Met mis gaan bedoel ik ook mis gaan. Ik ga er verder niet over uitweiden maar laat ik het zo zeggen, ze draaide na een paar keer trainen door op die velden en alleen wij konden er dan nog iets mee :mrgreen: Zelfs de puppencursus was haar vaak teveel en ze zat er regelmatig flink te grommen en te stressen. Pas nu ze volwassen is kan ze trainen aan en ineens gaat dat dus ook als een speer. Ik begrijp nu ook veel beter dan veel mensen in de africhting hun hond eerst een jaar of zelfs twee laten "opgroeien". Dat hebben wij dus ook soort van gedaan op de 3 pogingen een training te doen na dan en ik moet zeggen dat ik nu wel een beetje begrijp hoe dat werkt. Ik denk zelfs dat je met een doorgedraaide bordercollie uit een gezin die in het asiel zit en waar dus nooit iets mee gedaan is wel eens heel erg ver kan komen in de hondensport. Juist met zo'n hond kom je denk ik heel ver. Misschien nog wel veel verder dan met een hondje dat van pup af aan in de sport glijd op een zeer geleidelijke manier. Vandaar ook dat MP vol staat met advertenties als "kunt U Uw goed apporterende herder niet meer aan? Wij hebben zeker interesse."

Begrijp me niet verkeerd. Ik wil absoluut niet betweterig doen aangezien wij net komen kijken. Zeker in behendigheid. Ik ben de laatste die denkt alle wetenschap in petto te hebben. Misschien bewijst Izzie mij ook totaal het omgekeerde. Maar als ik Eva zo zie gaan dan zou ik niet meer kunnen wensen dan dat ze nu is. Ik denk echt dat zij een kei van een behendigheidshond wordt in haar rasgroep. Of ze het van bordercollies wint is afwachten maar ik zie nu nog niet eens in waarom niet. Ze is even strak gebouwd en extreem gemotiveerd en snel. Veel meer dan toen ze jonger was dus. :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

gyanty schreef:Door bericht van marc werd ik weer aan het denk gezet.

Izzy doet het nu allemaal heel goed. En ik bedacht me ineens aan overtrainde honden. Honden die veel geleerd hebben en ook makkelijk leerde in zeer korte tijd. Honden die na 2 jaar(maar andere honden met 7 jaar, terwijl die van mij op dat moment aan zijn top stond) echt leermoe waren en waar de baas helemaal niks mee kon. Ik heb het zelf niet bij de hand gehad, omdat ik mijn honden op latere leeftijd train, maar ik vraag me af, ben jij daar niet bang voor. Voor een overtrainde Izzy?
Nee daar ben ik niet bang voor. Ik denk dat veel bazen lui worden en het dan op 'overtraind' gooien. Terwijl ze eigenlijk de drive van hun hond veel te veel voor vanzelfsprekend namen. Dus belonen ze nauwelijks of verkeerd, trainen 100x hetzelfde etc. Ik kan jou en je hond niet beoordelen, dus ik houd het bij algemeenheden :wink: Ik heb Bram. Daar is het verre van vanzelf mee gegaan. Ik weet dus heel goed hoe ik op motivatie moet trainen. Ook bij Izzie.

En om het even in het juiste perspectief te zetten: ik train een half uur prive obedience met Izzie en heb een uur agilityles in een groep met haar. Daarnaast zijn we twee dagen bij de schapen geweest en ben ik van plan eens per maand zoektraining te doen. Ik oefen thuis vijf minuten per dag obedience en doe 1 keer wat agilityoefeningen (ik doe een poging om links en rechts te leren bijv.) in de tuin. In de agilityles spelen we het merendeel van de tijd. Ik mag van de trainer geen oefeningen tussendoor doen. Het moet alleen maar leuk leuk leuk en gaan zijn.

Gezien de flinke groep waar we in trainen, zijn we niet vaak aan de beurt. Als we iets doen, doen we dat op volle snelheid. Dat zie ik als de juiste manier van aanleren. Geen gemier met aan de lijn over de sprong en met twee mensen de kattenloop begeleiden. Dat is ook precies waarom ik lessen volg. Ik houd nu de juiste volgorde aan in het aanleren.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

MARC_S schreef:Ik denk echt dat zij een kei van een behendigheidshond wordt in haar rasgroep. Of ze het van bordercollies wint is afwachten maar ik zie nu nog niet eens in waarom niet.
Dit is echt niet onaardig bedoeld, maar ik denk dat jij het niveau in wedstrijden na de A onderschat. Jullie trainen op een KC en daar traint niet de top. Dan lijkt het verschil tussen Eva met twintig lessen en de wedstrijdlopers niet zo groot. Kom eens een keer op een agilityvereniging kijken en je weet niet wat je ziet. Wat daar loopt aan Borders, Belgische Herders en Kelpies, dat gaat zo hard en die combi's zijn zo goed. Ik wil jullie en KC's niet diskwalificeren, maar ik denk dat je het nu wel iets te makkelijk ziet.

Het is echt niet zo dat je perse onder het jaar moet beginnen met trainen. Maar als de hond al veel concentratie heeft, is het ook jammer om het te laten liggen. Ik heb nogal de neiging om Izzie bij me te willen houden. Hoe ouder ze wordt, hoe lastiger het is om dat om te buigen. In de lessen moet ik haar laten gaan van de trainer. En laten we wel zijn, ik ben zeer zeker niet de eerste en enige die onder het jaar begint met oefeningen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik heb jullie gezien bij het voorbereidend sporten en ik zie dan alleen maar plusputen.
Met een nieuwe hond zou ik het denk ik ook gaan doen.
Met Caja ben ik pas met 15 maanden met agility begonnen en dat gaat ook prima, maar denk dat het vooral voor de basis een nuttige start was geweest.
Caja liep overigens al jong G&G en dat heeft haar ook totaal geen kwaad gedaan, het is geen vervanging voor "normale" dingen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
MARC_S schreef:Ik denk echt dat zij een kei van een behendigheidshond wordt in haar rasgroep. Of ze het van bordercollies wint is afwachten maar ik zie nu nog niet eens in waarom niet.
Dit is echt niet onaardig bedoeld, maar ik denk dat jij het niveau in wedstrijden na de A onderschat. Jullie trainen op een KC en daar traint niet de top. Dan lijkt het verschil tussen Eva met twintig lessen en de wedstrijdlopers niet zo groot. Kom eens een keer op een agilityvereniging kijken en je weet niet wat je ziet. Wat daar loopt aan Borders, Belgische Herders en Kelpies, dat gaat zo hard en die combi's zijn zo goed. Ik wil jullie en KC's niet diskwalificeren, maar ik denk dat je het nu wel iets te makkelijk ziet.

Het is echt niet zo dat je perse onder het jaar moet beginnen met trainen. Maar als de hond al veel concentratie heeft, is het ook jammer om het te laten liggen. Ik heb nogal de neiging om Izzie bij me te willen houden. Hoe ouder ze wordt, hoe lastiger het is om dat om te buigen. In de lessen moet ik haar laten gaan van de trainer. En laten we wel zijn, ik ben zeer zeker niet de eerste en enige die onder het jaar begint met oefeningen :wink:
Dat zeg ik, ik heb er geen verstand van en ik kan alleen naar mijn eigen hond kijken :wink: Maar ik begrijp nu dat je op een KC altijd in een kneuzencircuit zit wbt wedstrijden? :denken: Waar trainen de "echte" dan? :klaar:
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Zoek stok! schreef:

Dat zeg ik, ik heb er geen verstand van en ik kan alleen naar mijn eigen hond kijken :wink: Maar ik begrijp nu dat je op een KC altijd in een kneuzencircuit zit wbt wedstrijden? :denken: Waar trainen de "echte" dan? :klaar:
Maar je eigen hond kun je meestal niet heel erg objectief beoordelen :wink:

De meeste bij echte agilityclubs.
Bij KC's is agility over het algemeen een bijzaak.
Daarnaast is er meestal minder geld en de toptrainers geven er meestal geen les.
Vaak zijn de trainingsmethoden ook wat achterhaald.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

MARC_S schreef:Dat zeg ik, ik heb er geen verstand van en ik kan alleen naar mijn eigen hond kijken :wink: Maar ik begrijp nu dat je op een KC altijd in een kneuzencircuit zit wbt wedstrijden? :denken: Waar trainen de "echte" dan? :klaar:
Nou haha kneuzen is wel weer heel negatief. Maar het is wel zo dat het voor de meeste KC's 'bijzaak' is (ze zijn immers met zoveel soorten trainingen bezig) en dat zie je terug in het niveau. Agilityclubs zijn bijvoorbeeld ATA, Buzgiz, Trust en vele andere (ook kleine clubs). De echt goede agilitytrainers zitten veelal bij deze verenigingen. Die trainers geven niet een uurtje in de week les, maar 'zijn' agility.
Laatst gewijzigd door Zoek stok! op 24 okt 2009 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief

marye schreef:

Daarnaast is er meestal minder geld en de toptrainers geven er meestal geen les.
Zo dan. :mrgreen:
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
marye schreef:

Zo dan. :mrgreen:
Ik gooi het er maar in 1x uit :mrgreen:

En ben zelf actief voor een kc (niet zelf trainen), dus ik mag het best zeggen :N:
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Die trainers geven niet een uurtje in de week les, maar 'zijn' agility.
Ja, het is apart volk :mrgreen:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
MARC_S schreef:Dat zeg ik, ik heb er geen verstand van en ik kan alleen naar mijn eigen hond kijken :wink: Maar ik begrijp nu dat je op een KC altijd in een kneuzencircuit zit wbt wedstrijden? :denken: Waar trainen de "echte" dan? :klaar:
Nou haha kneuzen is wel weer heel negatief. Maar het is wel zo dat het voor de meeste KC's 'bijzaak' is (ze zijn immers met zoveel soorten trainingen bezig) en dat zie je terug in het niveau. Agilityclubs zijn bijvoorbeeld ATA, Trust en vele andere (ook kleine clubs). De echt goede agilitytrainers zitten veelal bij deze verenigingen. Die trainers geven niet een uurtje in de week les, maar 'zijn' agility.
Nou nou Linda, een uurtje in de week. Niet zo denegrerend gaan doen hoor. Ik ben gewoon blij met het feit dat Eva het goed doet en dat hoeft niet afgedaan te worden met een roze bril en een slechte trainer in een ondergeschikte KC. Wij trainen 2 avonden in de week op 2 verschillende lokaties met dezelfde trainer. Het gaat hier niet om een uurtje op zaterdag. En de trainer is ook geen vrijwilliger die voor een tegoedbon een uurtje in de week mensen voor de gek staat te houden.

Van mij mag het wel iets minder hoor.....
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Als Eva alle toestellen volledig beheerst, ga dan een keer naar een workshop van een andere trainer, zoals mijn trainer. Dan zit je veelal tussen mensen die bij een agilityvereniging trainen. Kun je het niveau zien. Ik zit in een groep met C-lopers en zie dus elke week wat het niveau is van de top. Die combi's kunnen heul veul :wink: Veel van de leden hier op het forum die wedstrijden lopen, trainen trouwens bij een agilityvereniging, zoals Simone, Daphne, Suzan en Lysette. Als je serieus verder gaat, kom je daar toch wel vaak terecht.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Zoek stok! schreef:
Nou haha kneuzen is wel weer heel negatief. Maar het is wel zo dat het voor de meeste KC's 'bijzaak' is (ze zijn immers met zoveel soorten trainingen bezig) en dat zie je terug in het niveau. Agilityclubs zijn bijvoorbeeld ATA, Trust en vele andere (ook kleine clubs). De echt goede agilitytrainers zitten veelal bij deze verenigingen. Die trainers geven niet een uurtje in de week les, maar 'zijn' agility.
Nou nou Linda, een uurtje in de week. Niet zo denegrerend gaan doen hoor. Ik ben gewoon blij met het feit dat Eva het goed doet en dat hoeft niet afgedaan te worden met een roze bril en een slechte trainer in een ondergeschikte KC. Wij trainen 2 avonden in de week op 2 verschillende lokaties met dezelfde trainer. Het gaat hier niet om een uurtje op zaterdag. En de trainer is ook geen vrijwilliger die voor een tegoedbon een uurtje in de week mensen voor de gek staat te houden.

Van mij mag het wel iets minder hoor.....
Dan heb je het in ieder geval al getroffen met je KC :wink:

Maar jij doet het voorkomen dat je met 20 lesjes er gewoon al bent en zo even doorstroomt naar de agilitytop.
Zo werkt het alleen niet helemaal.
Eva zal het ongetwijfeld heel leuk doen, alleen er is altijd nog een hoop te leren en te verbeteren.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Martijn schreef: Ik begrijp trouwens niet helemaal waar het vandaan komt dat we zouden vinden dat Eva er al is.
Ik denk echt dat zij een kei van een behendigheidshond wordt in haar rasgroep. Of ze het van bordercollies wint is afwachten maar ik zie nu nog niet eens in waarom niet.

Daar reageerde ik op. Ik vind het nogal hoog van de toren blazen dat je denkt dat je hond met twintig lessen tot de top van de Nederland gaat behoren en die top er zelfs uit loopt. Dan heb je er echt geen weet van hoe hard die mensen gewerkt hebben om daar te komen. Ik reageerde trouwens op Marc. Heb van jou nog nooit zo'n zin gelezen. Maar goed, het was om een beetje duidelijkheid te verschaffen in het niveau, niet om jullie neer te halen. Ook al vatten jullie het duidelijk wel zo op. Ik wens jullie veel succes, vind het hartstikke leuk dat jullie er zo'n lol in hebben.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Martijn schreef: Ik begrijp trouwens niet helemaal waar het vandaan komt dat we zouden vinden dat Eva er al is.
Ik denk echt dat zij een kei van een behendigheidshond wordt in haar rasgroep. Of ze het van bordercollies wint is afwachten maar ik zie nu nog niet eens in waarom niet.

Daar reageerde ik op. Ik vind het nogal hoog van de toren blazen dat je denkt dat je hond met twintig lessen tot de top van de Nederland gaat behoren en die top er zelfs uit loopt. Dan heb je er echt geen weet van hoe hard die mensen gewerkt hebben om daar te komen. Ik reageerde trouwens op Marc. Heb van jou nog nooit zo'n zin gelezen. Maar goed, het was om een beetje duidelijkheid te verschaffen in het niveau, niet om jullie neer te halen. Ook al vatten jullie het duidelijk wel zo op. Ik wens jullie veel succes, vind het hartstikke leuk dat jullie er zo'n lol in hebben.
Er staat nog veel meer in mijn stukje. :wink: Ik ben gewoon heel enthousiast en dat wil ik ook graag blijven. Ik weet dat je het niet verkeerd bedoeld en ik denk dat je vast ook gelijk hebt. Als je Izzie uit top agility lijnen koopt en je wil perse hoog niveau komen moet je vast doen wat jij doet. Dat weet ik niet verder. Nogmaals, ik heb er geen verstand van. Ik weet alleen dat Eva niet op training moest voor we daadwerkelijk gingen trainen toen ze redelijk volwassen was. Dat weet ik wel. Wij vinden het een eer dat Eva in de wedstrijdgroep mocht en wij vinden het ook een goede trainer.

Eva heeft wel talent. Wat er ook gezegd wordt en hoe dat evt ook door een roze bril is, ik weet dat het zo is. Ik denk dat zij wel een van de beste laekense kan worden als ze niet de beste KAN worden. Ik zeg meteen kan want misschien kunnen wij het wel niet. Maar ik denk niet dat dat aan Eva ligt. :ok:

We zullen wel zien waar het schip strand.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Martijn schreef: Bedankt voor de succeswensen. :wink:
Ik denk trouwens inderdaad dat Eva tot de top behoort op dat niveau van 20 lessen. Maar of dat zo blijft ligt aan mij, niet aan haar.

Op dit moment is het inderdaad vooral heel leuk. Leuk genoeg om er twee keer in de week naar training voor te gaan en dagelijks te oefenen op het sturen en het contact sterk te houden.

Ik denk wel dat er uiteindelijk een verschil is tussen mensen die voor het plezier met de hond gaan of om altijd alles te winnen. Ik behoor tot de eerste categorie, jullie volgens mij ook, hoor.
Ik wil zoveel mogelijk uit Bram en Izzie en mezelf halen. Ik sta dus te springen van blijdschap als iets heel moeilijks met Bram lukt in de training. Tot de top ga ik met zowel Bram als Izzie niet behoren. Dat komt met name door mezelf. Ik ben gewoon niet goed genoeg. Dat geeft niks, want we hebben wel erg veel lol. Ik vind mensen die alleen voor de prestatie gaan niet de leukste. Ze verliezen toch de hond uit het oog. Als de ene niet presteert, nemen ze snel een andere. En tegenslagen kunnen ze al helemaal niet hebben, het moet altijd alleen maar goed gaan. Ik weet wat het is om met een hond op een wedstrijd te staan die alleen maar met z'n neus op het veld hangt en niet vooruit te branden is. Des te blijer ben ik hoe het nu gaat. En gelukkig heb ik een trainer die dat ook leuk vindt en ons niet ontslaat omdat we nu nog steeds niet in de C lopen. Wat een geduld heeft die man gehad en wat een opmerkingen van anderen zal hij gehad hebben. Een toptrainer met zo'n cursist. Dus zo erg zijn die agilityclubs niet hoor. Het zijn net KC's, er lopen leuke en minder leuke mensen rond :mrgreen:

Hard blijven trainen en wacht niet te lang met wedstrijden lopen he. Die A parcourtjes zijn toch sjezen, vindt ze vast leuk.

En dan ga ik nu naar bed, want ik moet morgen twee uur trainen met Bram :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

MARC_S schreef: Eva heeft wel talent. Wat er ook gezegd wordt en hoe dat evt ook door een roze bril is, ik weet dat het zo is. Ik denk dat zij wel een van de beste laekense kan worden als ze niet de beste KAN worden. Ik zeg meteen kan want misschien kunnen wij het wel niet. Maar ik denk niet dat dat aan Eva ligt. :ok:
Ik denk ook dat ze talent heeft. Ik wilde alleen waarschuwen dat er heel veel honden in de large rondlopen met talent. Je hebt alleen al zo ontzettend veel Border Collies die zich het vuur uit de schenen lopen. De handler en training maken het verschil, dat maakt dat de ene hond er wel komt en de andere niet. Het feit dat de paaltjes goed aangeleerd worden, vind ik trouwens wel een goed teken. Ik mag het vast niet zeggen, maar bij veel KC's trainen ze zelfs nog met de 'schaatsmethode'. Dan kan de hond dus nooit zelfstandig de palen nemen en zal nooit snel worden. Dat is gewoon jammer, want er zitten daar best honden en handlers bij die veel verder zouden kunnen komen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

ik doe met Bedan dezelfde training als Linda met Izzie. Ik heb heel erg getwijfeld of ik het wel al moest doen met Bedan. Ik wilde in ieder geval met hem blijven trainen en de gewone gehoorzaamheid vond Bedan saai, geen actie en teveel concentratie voor een stuiterbal.
Deze cursus is echt geschikt voor Bedan. Hij kan lekker stuiteren en hoeft zich nog niet heel lang te concentreren (hij is heel duidelijk geen Izzie).
Ik ben ervan overtuigd dat Bedan een heel goed behendigheidshondje kan worden dat zeker in de top zou kunnen meedraaien. Ik vrees alleen dat hij dan ergens anders had moeten wonen want ik denk niet dat ik dat eruit kan halen. Hij heeft zijn bouw mee en is heel snel en wendbaar maar of ik dat in goede banen kan gaan leiden en of ik voldoende motivatie heb om zoveel met hem te trainen vraag ik me af. We maken met deze cursus een goede start en Bedan mag gewoon lekker een jonge hond zijn die alles spelenderwijs aanleert. Hij vind nieuwe dingen leren heel leuk en heeft uitdaging nodig, hij heeft alleen nog maar een zeer beperkte concentratieboog. En misschien zou hij alles sneller leren als hij een jaar ouder is maar dat is hij nu nog niet en tot die tijd trainen we lekker op het niveau dat bij ons past.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

kiki78 schreef: Ik ben ervan overtuigd dat Bedan een heel goed behendigheidshondje kan worden dat zeker in de top zou kunnen meedraaien.
Pas op met wat je zegt :mrgreen:
Wel leuk dat het zo goed gaat. :ok: Ben benieuwd hoe ver je komt. Misschien komen we elkaar wel een keer tegen want ik denk dus dat Eva ook goed kan worden en dan zal je elkaar vast en zeker een keer tegenkomen op een wedstrijd. :wink:
Afbeelding
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

MARC_S schreef:
kiki78 schreef: Ik ben ervan overtuigd dat Bedan een heel goed behendigheidshondje kan worden dat zeker in de top zou kunnen meedraaien.
Pas op met wat je zegt :mrgreen:
Wel leuk dat het zo goed gaat. :ok: Ben benieuwd hoe ver je komt. Misschien komen we elkaar wel een keer tegen want ik denk dus dat Eva ook goed kan worden en dan zal je elkaar vast en zeker een keer tegenkomen op een wedstrijd. :wink:
Daarom staat er ook bij als hij ergens anders zou wonen.
ik heb helaas geen talent
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

vind de manier waarop Linda bezig is met voorbereiding naar behendigheid totaal niet verkeerd en je ook moet zien als voorbereiding.
Heeft mijn inziens nog niet eens zoveel te maken met het wel of niet de top willen halen maar op een leuke manier met je hond bezig te zijn en proberen er het maximale uit te halen.
Veel mensen verklaren mij ook voor gek dat ik met Toya op 5 mnd al ga schapendrijven. Echter totaal zonder druk.
Ook ik ga wel wat oefeningentjes doen ter voorbereiding van behendigheid maar wel die oefeningen die zowel lichamelijk als geestelijk niet belastend zijn. Zodra ik druk op mijn hond leg heb ik gezegt tegen andere dat ze me heel hard mogen schoppen.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lonneke »

heb lang mijn mond kunnen houden maar nu niet meer.

Ik ben geen voorstander om met jonge honden (pups) al les te gaan volgen voor de behendigheid.
Laat ze lekker pup zijn en nog even blijven....
En op de Kc's geven ze misschien iets minder les maar hebben toch ook trainers die in de top lopen hoor....

En je kunt altijd een seminair gaan volgen maar haal die kc's niet zo naar beneden want ook van daar lopen er in de C of bij de top.

En hier op dit forum trainen genoeg mensen bij Kc's.

Oja een kennis van me is toch wel een keer 2e geworden op het NK met zijn laekense herder dus zo slecht zijn ze nog niet. :lol:
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
Afbeelding
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Behendigheid met pups ben ik geen voorstander van.
Het is maar wat je behendigheid noemt. Er komt geen sprong bijkijken en geen raakvlaktoestel.
Wat is er verkeerd aan om spelender wijs tunnel te doen en wat bochten te lopen, de hond te leren wachten bij bv een start?
Ik train niet eens bij een kc maar merk wat betreft training voor de echte top je te kort komt bij niet gespecialiseerde verenigingen. Bij kc en bij vereniging waar ik bij zit komen mensen om vooral leuk bezig te zijn met de hond. Veel mensen blijven ook recreatief bezig en enkeling gaat door op wedstrijd niveau. Merk bij seminars ook duidelijk verschil in niveau van training. Train ook maar 1 keer per week en ook dat is te weinig om echt met de top mee te kunnen draaien.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”