Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Agility - raakvlakken

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Re: Agility - raakvlakken

Ongelezen bericht door Frenk »

Sepp schreef:Yep ....mijn trainingsmaatje liep laatst op een training een goed uitgevoerde kattenloop in 1 seconde en nog een luttele tienden ...zoeffffff (misschien zit hij er een paar honderdsten naast :D )

(Edit: zelf zegt hij 1,13 maar ik kan het moeilijk timen op het filmpje)
Dat is echt supersnel. Dat gaat Frenk nooit redden :F:
Dit is trouwens wel een leuk filmpje van Silvia Trckman met haar jonge border Bu. Zo krijg je wellicht een idee over running contacts.

kattenloop
" onclick="window.open(this.href);return false;

en voor A frame
Maar wanneer volgt nou de beloning voor het raken van het raakvlak?
Afbeelding
Hutch
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever en Friese Stabij
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hutch »

Sepp schreef:
Sita schreef:Taro heeft nog nooit een raakvlak gemist, dus daar train ik niet bewust op. Ben meer bezig hem wat sneller te krijgen.

Bij Sita gebruikt Jeroen de 2 op 2 af.
Ik wil je zeker niet ontmoedigen.....Bij Roef had ik ook nooit een probleem met het raakvlak. Mijn mevrouwtje was altijd heel nauwkeurig. Nu ze meer en meer lol heeft en zelfvertrouwen gaat ze harder over de kattenloop en heeft ze ontdekt dat ze eerder beneden is als ze springt. Dit is ze pas gaan doen nadat ik 1,5 jaar met haar bezig was. En helaas...een ingeslopen fout is er moeilijk uit te trainen.......
Dit heb ik met Hutch ook gehad. Hij was 100% zeker op de raakvlakken toen hij nog niet zo snel was. Toen hij echter meer snelheid kreeg ontdekte hij dat de raakvlakken niet meer nodig waren naar zijn mening. Heeft toch weer wat training gekost om goed te krijgen
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bram miste ook nooit een raakvlak. Heel lang niet. En toen ineens ontdekte hij dat hij kon springen op het eind :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Hutch schreef:
Sepp schreef:
Sita schreef:Taro heeft nog nooit een raakvlak gemist, dus daar train ik niet bewust op. Ben meer bezig hem wat sneller te krijgen.

Bij Sita gebruikt Jeroen de 2 op 2 af.
Ik wil je zeker niet ontmoedigen.....Bij Roef had ik ook nooit een probleem met het raakvlak. Mijn mevrouwtje was altijd heel nauwkeurig. Nu ze meer en meer lol heeft en zelfvertrouwen gaat ze harder over de kattenloop en heeft ze ontdekt dat ze eerder beneden is als ze springt. Dit is ze pas gaan doen nadat ik 1,5 jaar met haar bezig was. En helaas...een ingeslopen fout is er moeilijk uit te trainen.......
Dit heb ik met Hutch ook gehad. Hij was 100% zeker op de raakvlakken toen hij nog niet zo snel was. Toen hij echter meer snelheid kreeg ontdekte hij dat de raakvlakken niet meer nodig waren naar zijn mening. Heeft toch weer wat training gekost om goed te krijgen
Met het aanleren van de raakvlaktoestellen heb ik wel de 2 op 2 af methode gedaan bij Taro. Tot nu heeft hij ze allemaal vlekkeloos genomen. Maar ik zal erop letten, dat hij het blijft doen, ook als hij meer snelheid gaat ontwikkelen. Dat zal nog wel even duren. Hij vindt het nu leuk, en een debutantenwedstrijd wil ik nog wel eens gaan doen, maar verder hier geen wedstrijd ambities met hem.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Bij Tess heb ik ook nooit een raakvlak probleem gehad, totdat er met voer bij het raakvlak getraind ging worden. Nu wil ze te snel en springt vaak net voor het raakvlak er via de zijkant af met een vragende kop: koekjes??? Maar bij Tess gaat het alleen nog maar om de lol. Ze doet geen gevaarlijke dingen.
Met Abby wil ik ook 2 op en 2 af gaan trainen. Ik vrees dat ze een soort ongeleid projectiel gaat worden en vind een rust moment dan wel heel fijn. Dan maar wat secondes langzamer.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Zo wil ik hem trouwens hebben bij Caja.

Afbeelding
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Zo heeft ze het raakvlak heel duidelijk inderdaad :ok:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jorda
Actief

Ongelezen bericht door Jorda »

Ik heb met Dena een mega groot raakvlakprobleem en daar valt ook niet meer op te trainen, dus laat ik het er maar bij. Ik raakte ook erg gefrustreerd van de keren dat Dena echt het raakvlak had, maar met die lange witte stelten en ruime sprongen, kreeg ik vaak een fout.
Nu met de derde hond wil ik gewoon geen fouten meer op het raakvlak en geen twijfels bij de keurmeester. Ik train dus dat ze met haar voorpoten in het gras moet staan en dat gaat zo goed en mega snel dat ik dat wel vind opwegen tegen die seconde verlies. Als je hond trouwens goed staat op de raakvlakken kun je later trainen dat dat stil staan maar een fractie kost en ze direct weer doorrennen.
Running contact is ook mooi en snel, maar vergis je niet dat je dan ook een snelle handler moet zijn want anders krijg je veel problemen met de richting na het raakvlak en dan met name de kattenloop. En zo snel ben ik niet.

Het enige waar ik in het begin tegen aan liep, is dat Demcy 2 op 2 af leerde op vlakke raakvlaktoestellen en de eerste keer dat ze op een raakvlak liep met dwarslatjes en in volle vaart naar beneden rende en gleed, was dat niet fijn voor haar tenen........

Groetjes van Jorda.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Jorda schreef: Het enige waar ik in het begin tegen aan liep, is dat Demcy 2 op 2 af leerde op vlakke raakvlaktoestellen en de eerste keer dat ze op een raakvlak liep met dwarslatjes en in volle vaart naar beneden rende en gleed, was dat niet fijn voor haar tenen........
Oei, nee. Niks aan overgehouden?

Ik ben toch ook wel benieuwd naar running contacts in parcoursen waar de hond echt iets bijzonders moet doen na het raakvlak. Gisteren bijvoorbeeld een schutting en dan linksaf een hoogtesprong (korte afstand) en de hond moest de hindernis van de andere kant nemen. Dan is het toch wel erg fijn als je supersnelle hond even op je wacht.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Trixi
Actief
Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Trixi »

Op het team vast parcours medium op het WK hadden ze een tunnel achter de kattenloop gelegd, daar mochten ze dus niet in. Sylvia Trkman had grote moeite om haar hond daar uit te houden en ze had zeker geen korte bocht.
Misschien kan je wat filmpjes van het WK team medium vinden.
Groetjes van Bo en de honden.
Trixi
Actief
Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Trixi »

Het rondje van Silvia Trkman. Na de kattenloop moeite om La kort te krijgen. En een afloop schut fout. Desalnietemin een prachtig supersnel rondje.
Groetjes van Bo en de honden.
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

Trixi schreef:Op het team vast parcours medium op het WK hadden ze een tunnel achter de kattenloop gelegd, daar mochten ze dus niet in. Sylvia Trkman had grote moeite om haar hond daar uit te houden en ze had zeker geen korte bocht.
Misschien kan je wat filmpjes van het WK team medium vinden.
Ik weet niet zeker of ik het goede rondje voor mij heb, maar was het niet zo dat ongeacht de methode voor het nemen van het raakvlak, heel veel honden rechtdoor de tunnel in schoten.

Maar het is helemaal waar dat het handlen na het raakvlak moeilijker wordt, tenminste daar ga ik vanuit als ik zover ben :lol1:

Het is onze bedoeling dat met de kattenloop er 3 commando's komen: kat vooruit, kat links, kat rechts. Direct bij oploop krijgt de hond het commando. Op kattenloop wordt richting herhaald.

Over 2 jaar kan ik jullie laten weten of dit lukt bij sepp :E:

Een "om" commando na een kattenloop lijkt mij inderdaad erg moeilijk....weet niet hoe ik dat zou oplossen.

Groetjes
Nanda

(Soms denk ik wel dat het gewoon moet lukken...een hond is toch ook te sturen na een lange rechte lijn van bijvoorbeeld 3 sprongen, waarom dan niet na een kattenloop (afstand is ongeveer hetzelfde), wij maken de kattenloop zo belangrijk...het is slechts een verhoging van 16 meter in het parcours )
Afbeelding
chanti
Actief
Mijn ras(sen): Twee border collies en een kruising shih-tzu.
Contacteer:

Ongelezen bericht door chanti »

Ik heb het idee dat de 'running contacts' beter zijn voor de gewrichten van de hond. Wanneer je een hele snelle hond hebt die opeens moet stoppen aan het eind van de katteloop of de schutting komt er toch wel druk op de gewrichten lijkt me. Misschien dat het met de '2 op 2 af' minder is maar ik liet mijn snelle border altijd liggen op het eind van de raakvlak en nu ik erop terug kijk lijkt met dat niet de gezondste manier. Het is maar een idee wat ik heb, want ik heb niemand er nog over gehoord. Maar wat denken jullie?
Afbeelding

Neem een kijkje op mijn site http://www.dogdance.nl.
flapke100
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): westie
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door flapke100 »

zover zijn we nog niet
vroeger (ik was toen 6) heb ik hem eens in een speeltuin op een wip gezet en hij was daar afgevallen
het was wel maar 10cm ofzo en hij kwam op zijn poten terecht maar het is hem wel bijgebleven denk ik
Grtz Celine

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”