Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trainings methoden/halsbanden,stroom enz..

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Trainings methoden/halsbanden,stroom enz..

Ongelezen bericht door malinois »

Moos schreef:
malinois schreef:
Juist BB gebruikt de TT op een manier waarop die nooit gebruikt is, dus met lage stimuli etc.
vroeger werd het alleen op zn jan boeren fluitjes gebruikt dus met 1 stand, allerhoogste.
BB gebruikt hem dus in bijna alle oefeningen op diverse standen voornl. heel laag.
Maar hier gaan we denk ik nooit uitkomen :wink: Het wil er bij mij namelijk gewoon echt niet in dat een hond die zich niet laat corrigeren met stem, zich wel opeens super laat corrigeren met een klein trillinkje in de nek. Ik geloof dus niet dat de hond dat ervaart als zo'n klein trillinkje.
ook dat ervaart de hond als een klein trillinkje, en hij wordt bij ons niet op de hand uitgeprobeerd maar juist in de hals of op de oogleden, daar waar het veel zwaarder aan zal komen.
Ik denk ook niet dat we daar uit gaan komen, wij gaan niet voor niets naar tig van die seminairs om daar wat over te leren, dat kun je niet ff in een paar zinnetjes uitleggen, dat moet je zien, zien wat er gebeurd met welke reactie etc.
Daarnaast blijven we het een ander middel zien, jullie als laatste redmiddel, ik als gewoon hulpmiddel
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik zie het niet als laatste redmiddel maar ben wel benieuwd of er ook naar andere methodes gekeken wordt in de hondensport buiten het optimaliseren van het gebruik van de gebruikelijke hulpmiddelen.
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

massam schreef:ik zie het niet als laatste redmiddel maar ben wel benieuwd of er ook naar andere methodes gekeken wordt in de hondensport buiten het optimaliseren van het gebruik van de gebruikelijke hulpmiddelen.
lees mijn bijdrage een stuk terug eens :wink:
Jan
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

janinca2002 schreef:
massam schreef:ik zie het niet als laatste redmiddel maar ben wel benieuwd of er ook naar andere methodes gekeken wordt in de hondensport buiten het optimaliseren van het gebruik van de gebruikelijke hulpmiddelen.
lees mijn bijdrage een stuk terug eens :wink:

met die link? die kon ik niet openen, ik kreeg een wit scherm. ik zal het nogeens proberen :ok:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

janinca2002 schreef:De bedoeling van de oefening is dat de hond op commando met grote snelheid vooruit gaat en op commando snel gaat liggen. Het snel vooruit gaan met de bal is een goed hulpmiddel. Echter het hulpmiddel is niet onder controle van de geleider. De hond kan zichzelf belonen ondanks het vertoonde gedrag. Wil je dit voorkomen en de TT gebruiken dan zul je een dusdanig een hoge stand gebruiken dat de hond het gedrag onmiddellijk stopt ( dus ervaart als correctie). Nadeel is dan dat de hond de hele oefening nooit meer doet om de correctie voorkomen. Ik vind het risico te groot en zou kiezen voor een beloning die wel onder controle bijvoorbeeld een baldropper.Als de hond de oefening niet goed uitvoert krijgt hij geen beloning en doet die het wel goed, dan krijgt die de bal. Ik zou in de uitvoering met TT niet risico willen lopen dat er een dusdanige correctie wordt gegeven dat de hond de oefening helemaal niet meer doet!

of bedoel je deze?

dat is ook een gevaar inderdaad dat de hond denkt, houdoe en bedankt maar daar trap ik niet nogeens in

edit: ik heb de link nu wel kunnen openen. interessant stuk. wel ben iknu nog benieuwder naar die leergerichte manier van omgaan met elektronische dinges (weet de precieze benaming in het stuk even niet) ook zéér leuk vind ik het te lezen dat de VDH met tinley/dogvision bezig is (geweest) aangezien die 2 toch in eerste opzicht lijnrecht tegenover elkaar lijken te staan :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

malinois schreef:
Juist BB gebruikt de TT op een manier waarop die nooit gebruikt is, dus met lage stimuli etc.
vroeger werd het alleen op zn jan boeren fluitjes gebruikt dus met 1 stand, allerhoogste.
BB gebruikt hem dus in bijna alle oefeningen op diverse standen voornl. heel laag.
BB gebruikt toch het Amerikaanse systeem?
De hond een irritatie geven tot hij de oefening goed uitvoert.
Als hij het goed doet stopt de irritatie.

Uit onderzoek blijkt dat de opluchting over het verdwijnen van de irritatie of, later in de training, het uitblijven van de irritatie zo groot is dat de hond zich daarna extra vrolijk en uitgelaten kan tonen.
(Eigenlijk net zoals sommigen van ons vrolijk fluitend van de tandarts terug komen :mrgreen: )

Er is een onderzoek gedaan naar de low stimulation training met de halsband door Elian Hattinga van 't Sant
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
M@scha
Zeer actief

ranetje schreef:
malinois schreef:

Uit onderzoek blijkt dat de opluchting over het verdwijnen van de irritatie of, later in de training, het uitblijven van de irritatie zo groot is dat de hond zich daarna extra vrolijk en uitgelaten kan tonen.
(Eigenlijk net zoals sommigen van ons vrolijk fluitend van de tandarts terug komen :mrgreen: )

Er is een onderzoek gedaan naar de low stimulation training met de halsband door Elian Hattinga van 't Sant
dat begreep ik ook uit die site en dat klopt dus? want daarna staat dat de trilling een kwart seconde duurt :denken:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

massam schreef:wel ben ik nu nog benieuwder naar die leergerichte manier van omgaan met elektronische dinges (weet de precieze benaming in het stuk even niet) ook zéér leuk vind ik het te lezen dat de VDH met tinley/dogvision bezig is (geweest) aangezien die 2 toch in eerste opzicht lijnrecht tegenover elkaar lijken te staan :ok:
Het kan nog "sterker" :wink: Afgelopen jaar hebben een aantal mensen uit alle afdelingen van de KNPV de zgn. Masterclass coach cursus gevolgd die opgezet is in samenwerking met Tinley. En voor dat cursustraject waren er ook al wel mensen die op andere wijze trainden dan wat men hier als enige africhtingsmanier blijkt te zien, dus was echt al wel wat gaande. Je kunt alleen niet verwachten dat dat in een klap helemaal verandert, zo werkt dat niet. Maar ik ken er zat die na misschien wel 20 jaar op de 'traditionele" manier getraind te hebben, nu andere aanpakken proberen en er enthousiast over zijn. Of langs de kant staan te kijken als er zo getraind wordt met een jonge hond, en er razend nieuwsgierig naar zijn hoe zich dat gaat ontwikkelen (zeker als ze resultaten zien). Bovendien wordt en werd er niet alleen "negatief" getraind, belonen is niet iets nieuws, ook niet in de KNPV.

Maar ik ben het eens dat voor KNPV-honden dat bijten toch echt de ultieme beloning is. Bouw je het van pup af aan anders op dan nu veelal gebeurt, dan zal je waarschijnlijk met veel minder correctie afkunnen. Maar zonder correctie, dat geloof ik niet. In deze tak dan, tenminste.
M@scha
Zeer actief

ik heb inderdaad over die masterclasses gelezen
Afbeelding
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

janinca2002 schreef:De bedoeling van de oefening is dat de hond op commando met grote snelheid vooruit gaat en op commando snel gaat liggen. Het snel vooruit gaan met de bal is een goed hulpmiddel. Echter het hulpmiddel is niet onder controle van de geleider. De hond kan zichzelf belonen ondanks het vertoonde gedrag. Wil je dit voorkomen en de TT gebruiken dan zul je een dusdanig een hoge stand gebruiken dat de hond het gedrag onmiddellijk stopt ( dus ervaart als correctie). Nadeel is dan dat de hond de hele oefening nooit meer doet om de correctie voorkomen. Ik vind het risico te groot en zou kiezen voor een beloning die wel onder controle bijvoorbeeld een baldropper.Als de hond de oefening niet goed uitvoert krijgt hij geen beloning en doet die het wel goed, dan krijgt die de bal. Ik zou in de uitvoering met TT niet risico willen lopen dat er een dusdanige correctie wordt gegeven dat de hond de oefening helemaal niet meer doet!
Helemaal mee eens en dat risico loop je wanneer je op een te hoge stand gaat corrigeren.
Corrigeer je op een te lage stand dan haalt de hond zelf zijn beloning of leert zichzelf ander gedrag aan (zoeken)

Beter is dan de beloning zelf onder controle te houden.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

massam schreef:
ranetje schreef:
malinois schreef:

dat begreep ik ook uit die site en dat klopt dus? want daarna staat dat de trilling een kwart seconde duurt :denken:
Die tijd hangt er toch van af denk ik hoe snel de hond alsnog het commando uitvoert?
Hij zal dat wel steeds sneller doen.......... :denken:

Ik neem toch aan dat je de commando's dan wel eerst moet aanleren.
Als dat het geval is zal die "stimulatie" wel vrij kort zijn..........misschien....................denk ik
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Ik gebruik een clicker maar corrigeer indien nodig met een rukje aan de leiband of effe met begeleiding met men hand. Zit ze bij voet wat scheef help ik effe. beloning is snoep of een speeltje. Ik wissel veel af.
Voorruit sturen doe ik met een bal en mag ze er altijd mee spelen, nu zijn we wat verder en is de bal een leiband geworden waar ze af moet. Speeltjes zijn altijd om te spelen en als beloning, niet als target.
Ook bij de vertesprong of tunnel waar ze daarna af moeten geen speeltje. in het begin liep ik mee en legde ik ze af. nu kan ik ze erover en erdoor sturen, afleggen en ernaast gaan staan.
Voorruit zonder een leiband doe ik nu als ze naast mij is en ze zet maar 2 passen voorruit en dan geef ik af en ben ik al tevreden. Het zal wel wat langer duren, maar heb tijd zat.
Ik doe IPO-R
M@scha
Zeer actief

en tóch vind ik het jammer.

ik word beschuldigd van vriendjespolitiek door zoekstok en er wordt vanalles van mij verwacht.

ik doe mijn best haar alsnóg ondanks de toon antwoord te geven op haar bedenkingen en vragen en wat gebeurt er. ze komt online, plaatst wel berichten in andere topics en opent zelfs een nieuw topic maar het fatsoen om dan even op mij te reageren is er niet..

erg jammer linda. héél jammer zelfs.
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Mechelfan schreef:Misschien is het de moeite om eens te googelen op Bart Bellon. Kun je zien hoe je op een positieve manier met de tt kan trainen.
Hij geeft ook seminars, heel interessant.
Wel jammer dat het al jaren bij dat ene voorbeeld blijft.
De uitzondering die de regel bevestigt?
Juist het tegenovergestelde. Bart is hele goede trainer en kan daardoor veel laten zien en mensen nemen daardoor zijn methodes over, zonder goed te begrijpen hoe de onderbouwing eruit ziet. Zijn methodes zijn niet de mijne.
Jan
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Martijn schreef:
janinca2002 schreef:
Martijn schreef:
Juist het tegenovergestelde. Bart is hele goede trainer en kan daardoor veel laten zien en mensen nemen daardoor zijn methodes over, zonder goed te begrijpen hoe de onderbouwing eruit ziet. Zijn methodes zijn niet de mijne.
Dat geloof ik onmiddellijk. Ik vond de eigen inbreng van africhters echt abominabel.
He-le-maal geen eigen kennis of zienswijze. Gewoon alles klakkeloos nadoen wat je voorgekeuteld wordt. Ik kan er niet tegen.

volgens mij kun je dan nooit echt je training goed geven. mijn mening is dat je goed moet weten waarom je dingen doet zoals je doet om ze uit te kunnen leggen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Dat geloof ik onmiddellijk. Ik vond de eigen inbreng van africhters echt abominabel.
He-le-maal geen eigen kennis of zienswijze. Gewoon alles klakkeloos nadoen wat je voorgekeuteld wordt. Ik kan er niet tegen.
dat is absoluut niet het geval.... wij gebruiken zijn methodes gedeeltelijk maar met eigen inbreng en met inbreng van de instrukteur...
Je kunt het niet klakkeloos overnemen, en dat zegt Bart ook als je bij zijn seminairs bent...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:

volgens mij kun je dan nooit echt je training goed geven. mijn mening is dat je goed moet weten waarom je dingen doet zoals je doet om ze uit te kunnen leggen.
precies daarom is het ook niet zo, natuurlijk zullen ze er wel zijn, maar dat is niet mijn ervaring...
Van elke seminairgever valt wat te leren, zo kun je dus gedeeltes van Mario Verslijpe, Bart Bellon, Fred Tichelaar, Knutt Fuchs en weet ik veel wie allemaal gebruiken in je training wat dus niet zegt dat je blind iets doet zonder er over na te denken en te kijken of het uberhaupt bij de hond past.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

gisteren iemand appel zien lopen met een herder die ooit ipo of knpv gedaan heeft en nu volgens de quiebus methode getraint wordt. ik heb met mijn koffie in de hand en een grote glimlach op mijn gezicht staan genieten :cheer: :I:

totaal niks met wat dan ook te maken, maar oh wat liep ie strak, en dat met koekjes :mrgreen:
Afbeelding
Mechelfan
Actief

Ongelezen bericht door Mechelfan »

janinca2002 schreef:
Martijn schreef:
Mechelfan schreef:Misschien is het de moeite om eens te googelen op Bart Bellon. Kun je zien hoe je op een positieve manier met de tt kan trainen.
Hij geeft ook seminars, heel interessant.
Mijn methodes zijn het ook niet, maar hij laat wel heel goed zien dat het anders kan en dat niet iedereen met een TT er op dezelfde manier mee omgaat.

Er zijn heel veel verschillende methodes om een hond te trainen. Ik denk dat elke methode zo zijn goede en minder goede dingen heeft.
Ik vind wel dat je je ergens in moet verdiepen voordat je er je eerlijke mening over kan geven.
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

Even heeeeel iets anders.
Jan, waar haal ik eigenlijk een baldropper?

Ook ik gebruik wel eens de TT op een lage stand om de hond nu eens aan zijn verstand te peuteren op mijn commando af te gaan waar en wanneer ik wil na het supersnelle vooruitsturen. Vind ik niets op tegen als de oefening uitstekend beheerst wordt door de hond. Een reminder, niets meer en niets minder. ( ja Jan, ondanks de opleidingen die ik gedaan heb mbt positieve traningsmethoden)
De TT hoeft helemaal niet op een hoge stand te staan waardoor de hond never meer vooruit zal gaan. Dan ben je de TT naar mijn inzien gewoon aan het misbruiken. By the way: Onze laatste aanwinst van 3,5 maand ga ik dus het vooruitsturen aan leren mbv een paaltje of de Baldropper.
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Dianavdberkt schreef:

Even heeeeel iets anders.
Jan, waar haal ik eigenlijk een baldropper?

Op de site van Fabian bernaards zie je ze :oohja:
Jan
Afbeelding
Gos
Zeer actief

janinca2002 schreef:Op de site van Fabian bernaards zie je ze :oohja:
Linkje zou wel handig zijn :wink: Baldroppers kwamen op de knpv-club deze week ook ter sprake (en het was niet bij de zoekhondenclub).
M@scha
Zeer actief

Gos schreef:
janinca2002 schreef:Op de site van Fabian bernaards zie je ze :oohja:
Linkje zou wel handig zijn :wink: Baldroppers kwamen op de knpv-club deze week ook ter sprake (en het was niet bij de zoekhondenclub).

zoekzoek!

http://www.esmero.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

2 minuutjes gegoogled :pffff: :engel:

edit:een halve minuut erbij:

http://www.esmero.nl/index.php?option=c ... &Itemid=60" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Bedankt massam. "Gewoon" de dogtrophy dus :ok:
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:Bedankt massam. "Gewoon" de dogtrophy dus :ok:
als 2 blondjes elkaar helpen komen ze er wel :ok:
Jan
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Moos schreef:
massam schreef:dat is inderdaad wat ik ook bedoel. als je bij voorbaat het hebt geprobeerd te voorkomen dat het gaat gebeuren dan heb je voor dat specifieke onderdeel alweer geen TT nodig om te corrigeren.

blijf kijken naar je trainingsmethode en ga van jezelf uit. wat kun je veranderen zodat je alles vanuit jezelf kan halen. en dan heb ik het niet eens meer alleen over TT maar over alles. behalve koekjes, want ik vind dat je moet blijven belonen. al kun je heel makkelijk het woordje braaf gelijk stellen aan een brokje zodat het dezelfde beloning voor de hond geeft.

allemaal kleine dingetjes om persoonlijker met je hond te werken én op een fijne manier bezig te zijn om alles zo te maken dat je doel is alles uit jou te laten komen ipv hulpmiddelen.

@ranetje. dat staat er inderdaad en dat vind ik dus in zoverre onzin dat het wel klopt. (wat je verkeerd aanleert moet je weer afleren. volgens hun dan dus door de TT...) maar als je het verkeerd aangeleerde "gewoon" niet aanleert hoef je ook niet te corrigeren :19:
Precies :wink:
Het is denk ik alleen heel erg lastig, als je een bepaalde methode (TT in dit geval) altijd al gebruikt hebt en in een cultuur zit waar iedereen dat de methode vindt, om te gaan kijken naar wat JIJ fout doet in het aanleren i.p.v naar wat de hond fout doet in het uitvoeren.
Maar er wordt hier altijd maar vanuit gegaan dat mensen binnen de africhting dit al eeuwen doen en ook al eeuwen niets anders willen zien.
Om mezelf dan als voorbeeld aan te halen. Ik heb het andersom gedaan. Ik kom uit de GG. Positieve bekrachtiging en clickeren. Ik werd zelfs eerst niet aangenomen in mijn huidig functie ómdat ik uit de GG kwam. En toch gebruik ik nu de TT.
Waarom, omdat het nodig is bij mijn hond op sommige momenten. Dat zijn gelukkig sporadische momenten en slechts bij het pakwerk, dus verder nooit. Niet met volgen, appel of vaardigheidsbaan (buis, dranghek,kattenloop,schutting, trap en kuil), zoeken, revieren of man lokaliseren, maar alleen bij pakwerk.
Waarom, omdat ik elke 2 jaar met de hond voor de keuring moet en als ik deze uiteindelijk niet haal mijn hond kwijt ben. Bij 2 momenten in het pakwerk kom ik niet onder de TT uit 1 daarvan is het terugroepen. In het kort is de oefening als volgt. De Pakwerker komt in zicht op 80 meter afstand. Ik stuur de hond. De pakwerker rent weg tot een afstand van over de 100 meter. Als de hond op het 80 meterpunt is (ongeveer, ben slecht in afstanden) moet ik de hond terugroepen en moet hij onmiddellijk terugkomen zonder aarzelen. Als de hond niet komt, is er geen herkansing, maar direct einde keuring.
Waarom deze oefening. De hond moet aantoonbaar beheersbaar zijn.
In de praktijk komt het er op neer dat de hond 2 jaar lang groeit in zijn zelfstandigheid omdat je met de hond werkt in de praktijk. Elke week (meermalen zelfs) wordt er getraind, maar ook veel op zelfstandig werken in praktijksituaties.
Onder andere daardoor wordt het klinisch appel op de letter soms minder. Uiteraard is lossen bij ons hét allerbelangrijkste onderdeel dat spreekt voor zich.
Maar toch moeten deze zelfstandige harde praktijkhonden op de 2-jaarlijkse keuring keurig terugkomen terwijl ze op een steenworp afstand van hun ultieme doel zijn (de pakwerker) en op pakweg 60 meter afstand van mij, de geleider. Voor sommigen is de keuze dan errug zwaar. En is een TT nodig. Ik heb ook ooit gedacht dat het een kwestie van aanleren, appel en de juiste motivatie was. Maar ben wel door schade en schande wijzer geworden wat dat betreft.
Ik vind de TT wél een hulpmiddel dat je gedoseerd kunt gebruiken, ik ben echter geen liefhebber van de TT, maar soms moet je kiezen uit 2 kwaden. Ik zie wel dat mijn hond er niet onder lijdt, maar ik beloon nu eenmaal liever dan dat ik corrigeer.
Voor een oefening zoals Fenella hem beschrijft zou ik hem niet gebruiken. Het doel heiligt voor mij daar ook niet de middelen. Maar komt misschien ook wel omdat ik absoluut niet competatief ben aangelegd. Ik kan in een deuk liggen als een hond iets niet keurig afwerkt. Maar nood breekt voor mij wel wet.
En als ik dan een keuze moet maken om de hond dmv corrigeren terug te kunnen roepen dan is voor mij de TT de beste keuze.

En voor Linda heb ik nog een aanvulling. Als ik een Aussie had wiens lust en leven het was om bij de schapen te werken, waarbij ik dat echter alleen kon bereiken door eens een TT te gebruiken zou ik niet schromen dat te doen vóór de hond,niet voor mezelf. Als ik kijk naar mijn Mecheltje wiens leven bestaat uit werken, en dan met name pakwerk, die daarnaast echt niet wakker ligt van de TT, die zou ik echt tekort doen door hem dat werk af te nemen. Dat staat in geen verhouding. Zou ik hem liever niet gebruiken? 100%. Zou ik mijn hond liever zijn werk afnemen omdat ik de TT persé niet wil gebruiken? Nooit.
Niet om mezelf, maar omdat ik elke dag zie hoeveel plezier die hond heeft.
Perry wordt getraind met de clicker, uiteraard, en is een super leuk en gelukkig hondje. Als ik als hond echter mocht kiezen hoe ik mijn leven in mocht vullen, dan wilde ik liever Mikey de mechel zijn met af en toe een TT dan Perry de Jack met clicker.
Nog liever Mikey de mechel zonder TT, dat dan weer wel, maar dat is mij althans tot op heden niet gelukt.
Gr. Aniek

Afbeelding
M@scha
Zeer actief

janinca2002 schreef:
Gos schreef:Bedankt massam. "Gewoon" de dogtrophy dus :ok:
als 2 blondjes elkaar helpen komen ze er wel :ok:

wij hebben ten minste haar :pffff:

:N: :engel: :J:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

@ Budkes
Zonder de hele discussie over "wel of niet TT" weer aan te halen.
Het cruciale verschil zit er voor mij in dat jij met je hond dit werk doet.
Faalt één van tweeën in de proeven dan kunnen jullie je "vak" niet meer uitoefenen.
Voor mij en voor het merendeel van de andere hondensporters betekent falen dat we het examen over moeten doen of buiten de punten lopen op de wedstrijd.
Dat kan balen zijn: maar rechtvaardig het inzetten van dwangmiddelen niet.

En dat geldt wat mij betreft voor alle vormen van dwang in de sport.
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Aniek, zelfs in het onderzoek van Borg en Schilder over de effecten van stroom werd het geaccepteerd dat het voor diensthonden werd gebruikt!
Jan
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

janinca2002 schreef:Aniek, zelfs in het onderzoek van Borg en Schilder over de effecten van stroom werd het geaccepteerd dat het voor diensthonden werd gebruikt!

nou ken ik dat onderzoek niet maar zoals ik ook eerder al heb gezegd mag van mij het onderscheid dat jij en ennath maken zeker wel gemaakt worden
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”