Moos schreef:massam schreef:dat is inderdaad wat ik ook bedoel. als je bij voorbaat het hebt geprobeerd te voorkomen dat het gaat gebeuren dan heb je voor dat specifieke onderdeel alweer geen TT nodig om te corrigeren.
blijf kijken naar je trainingsmethode en ga van jezelf uit. wat kun je veranderen zodat je alles vanuit jezelf kan halen. en dan heb ik het niet eens meer alleen over TT maar over alles. behalve koekjes, want ik vind dat je moet blijven belonen. al kun je heel makkelijk het woordje braaf gelijk stellen aan een brokje zodat het dezelfde beloning voor de hond geeft.
allemaal kleine dingetjes om persoonlijker met je hond te werken én op een fijne manier bezig te zijn om alles zo te maken dat je doel is alles uit jou te laten komen ipv hulpmiddelen.
@ranetje. dat staat er inderdaad en dat vind ik dus in zoverre onzin dat het wel klopt. (wat je verkeerd aanleert moet je weer afleren. volgens hun dan dus door de TT...) maar als je het verkeerd aangeleerde "gewoon" niet aanleert hoef je ook niet te corrigeren

Precies
Het is denk ik alleen heel erg lastig, als je een bepaalde methode (TT in dit geval) altijd al gebruikt hebt en in een cultuur zit waar iedereen dat
de methode vindt, om te gaan kijken naar wat JIJ fout doet in het aanleren i.p.v naar wat de hond fout doet in het uitvoeren.
Maar er wordt hier altijd maar vanuit gegaan dat mensen binnen de africhting dit al eeuwen doen en ook al eeuwen niets anders willen zien.
Om mezelf dan als voorbeeld aan te halen. Ik heb het andersom gedaan. Ik kom uit de GG. Positieve bekrachtiging en clickeren. Ik werd zelfs eerst niet aangenomen in mijn huidig functie ómdat ik uit de GG kwam. En toch gebruik ik nu de TT.
Waarom, omdat het nodig is bij mijn hond op sommige momenten. Dat zijn gelukkig sporadische momenten en slechts bij het pakwerk, dus verder nooit. Niet met volgen, appel of vaardigheidsbaan (buis, dranghek,kattenloop,
schutting, trap en kuil), zoeken, revieren of man lokaliseren, maar alleen bij pakwerk.
Waarom, omdat ik elke 2 jaar met de hond voor de keuring moet en als ik deze uiteindelijk niet haal mijn hond kwijt ben. Bij 2 momenten in het pakwerk kom ik niet onder de TT uit 1 daarvan is het terugroepen. In het kort is de oefening als volgt. De Pakwerker komt in zicht op 80 meter afstand. Ik stuur de hond. De pakwerker rent weg tot een afstand van over de 100 meter. Als de hond op het 80 meterpunt is (ongeveer, ben slecht in afstanden) moet ik de hond terugroepen en moet hij onmiddellijk terugkomen zonder aarzelen. Als de hond niet komt, is er geen herkansing, maar direct einde keuring.
Waarom deze oefening. De hond moet aantoonbaar beheersbaar zijn.
In de praktijk komt het er op neer dat de hond 2 jaar lang groeit in zijn zelfstandigheid omdat je met de hond werkt in de praktijk. Elke week (meermalen zelfs) wordt er getraind, maar ook veel op zelfstandig werken in praktijksituaties.
Onder andere daardoor wordt het klinisch appel op de letter soms minder. Uiteraard is lossen bij ons hét allerbelangrijkste onderdeel dat spreekt voor zich.
Maar toch moeten deze zelfstandige harde praktijkhonden op de 2-jaarlijkse keuring keurig terugkomen terwijl ze op een steenworp afstand van hun ultieme doel zijn (de pakwerker) en op pakweg 60 meter afstand van mij, de geleider. Voor sommigen is de keuze dan errug zwaar. En is een TT nodig. Ik heb ook ooit gedacht dat het een kwestie van aanleren, appel en de juiste motivatie was. Maar ben wel door schade en schande wijzer geworden wat dat betreft.
Ik vind de TT wél een hulpmiddel dat je gedoseerd kunt gebruiken, ik ben echter geen liefhebber van de TT, maar soms moet je kiezen uit 2 kwaden. Ik zie wel dat mijn hond er niet onder lijdt, maar ik beloon nu eenmaal liever dan dat ik corrigeer.
Voor een oefening zoals Fenella hem beschrijft zou ik hem niet gebruiken. Het doel heiligt voor mij daar ook niet de middelen. Maar komt misschien ook wel omdat ik absoluut niet competatief ben aangelegd. Ik kan in een deuk liggen als een hond iets niet keurig afwerkt. Maar nood breekt voor mij wel wet.
En als ik dan een keuze moet maken om de hond dmv corrigeren terug te kunnen roepen dan is voor mij de TT de beste keuze.
En voor Linda heb ik nog een aanvulling. Als ik een Aussie had wiens lust en leven het was om bij de schapen te werken, waarbij ik dat echter alleen kon bereiken door eens een TT te gebruiken zou ik niet schromen dat te doen vóór de hond,niet voor mezelf. Als ik kijk naar mijn Mecheltje wiens leven bestaat uit werken, en dan met name pakwerk, die daarnaast echt niet wakker ligt van de TT, die zou ik echt tekort doen door hem dat werk af te nemen. Dat staat in geen verhouding. Zou ik hem liever niet gebruiken? 100%. Zou ik mijn hond liever zijn werk afnemen omdat ik de TT persé niet wil gebruiken? Nooit.
Niet om mezelf, maar omdat ik elke dag zie hoeveel plezier die hond heeft.
Perry wordt getraind met de clicker, uiteraard, en is een super leuk en gelukkig hondje. Als ik als hond echter mocht kiezen hoe ik mijn leven in mocht vullen, dan wilde ik liever Mikey de mechel zijn met af en toe een TT dan Perry de Jack met clicker.
Nog liever Mikey de mechel zonder TT, dat dan weer wel, maar dat is mij althans tot op heden niet gelukt.