Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond houden of niet

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

fungus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie / Sheltie x Aussie
Aantal honden: 4

Re: Hond houden of niet

Ongelezen bericht door fungus »

Onze leguaan Lego: heb ik samen met (de veel te vroeg gestorven) Iggy vn een vriendin geadopteerd. Ze leeft in een luxeverblijf van 2,5 meter hoog, 2,5 meter breed en 1,5 meter diep.

Afbeelding

Onze konijnen Niño en Mistral komen uit een asiel uit Beveren.

Afbeelding

De 3 mannetjesschildpadden Niels, Klaver en Thor: Thor heb ik (samen met Wodan) gekregen van mijn zusjes als cadeau voor mijn 20e verjaardag. Niels is geadopteerd van een vriendin en is ondertussen 25 jaar oud. Klaver is er het laatst bijgekomen en is ook een adoptantje

Afbeelding

De vrouwtjesschildpad Wodan (20 cm ondertussen)

Afbeelding

Mijn aquaria

Afbeelding
Laatst gewijzigd door fungus op 05 dec 2009 07:04, 1 keer totaal gewijzigd.
fungus
Zeer actief

Nu weet ik trouwens wel welke reacties ik weer ga krijgen...
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

Er mee eens ben ik het nog steeds niet, maar ik wens jullie wel heel veel succes en plezier
met je hondje. Ik hoop echt dat alles goed gaat.

de pup wens ik sterkte bij zijn nieuwe baasje....
Afbeelding
fungus
Zeer actief

Kaiou schreef:Er mee eens ben ik het nog steeds niet, maar ik wens jullie wel heel veel succes en plezier

Als je me veel plezier toewenst, doe het dan eens op een gemeende manier en niet met dergelijke zin erna... Wat voor een bende kleine kinderen zit hier toch zeg. Normaal converseren is verboden zeker onder het kruim van de Nederlandse hondenvrienden?
Kaiou
Zeer actief

fungus schreef:
Kaiou schreef:Er mee eens ben ik het nog steeds niet, maar ik wens jullie wel heel veel succes en plezier
Als je me veel plezier toewenst, doe het dan eens op een gemeende manier en niet met dergelijke zin erna... Wat voor een bende kleine kinderen zit hier toch zeg. Normaal converseren is verboden zeker onder het kruim van de Nederlandse hondenvrienden?
Hoezo? Wat is hier mis mee? Ik zeg wat ik bedoel.
Je moet er niet meer van maken dan dat er staat hoor.
Ik wens jullie oprecht veel plezier van en met jullie hondje, echt.
Maar ik wens ook oprecht de pup sterkte bij zijn nieuwe baasjes.
Twee dingen, ontzettend gemeend :ok:
Niets meer en niets minder.
Ik hoop heus dat alles goed gaat en dat jullie samen een heel fijn leven hebben,
maar ik hoop ook dat je kunt begrijpen dat ik het nog steeds geen goede keuze
vind. Het zou wel raar zijn wanneer ik ineens stond te juichen, toch :19:
Afbeelding
fungus
Zeer actief

renee-uk schreef:
Saarah schreef: Dus ja, ik vind het persoonlijk echt straf om met zulke harde uitspraken te gaan smijten.
Ik smijt helemaal niet met harde uitspraken ik wens TS hetzelfde toe als wat hij zijn pup gaat aandoen.
Eenzame opsluiting namelijk, dagen achtereen in een kamerrennetje met bench totdat TS en partner misschien weer even tijd hebben voor de hummel.
Geef dan gewoon toe dat het harde uitspraken zijn! Waarom zou ik jou eigenlijk ooit serieus moeten nemen? Ben jij een beetje hysteriform of wat? Jezus zeg...
fungus
Zeer actief

Kaiou schreef: Hoezo? Wat is hier mis mee? Ik zeg wat ik bedoel.
Je moet er niet meer van maken dan dat er staat hoor.
Ik wens jullie oprecht veel plezier van en met jullie hondje, echt.
Maar ik wens ook oprecht de pup sterkte bij zijn nieuwe baasjes.
Twee dingen, ontzettend gemeend :ok:
Niets meer en niets minder.
Ik hoop heus dat alles goed gaat en dat jullie samen een heel fijn leven hebben,
maar ik hoop ook dat je kunt begrijpen dat ik het nog steeds geen goede keuze
vind. Het zou wel raar zijn wanneer ik ineens stond te juichen, toch :19:
Ik heb best begrijp voor het feit dat je niet zal staan juichen. Maar het feit dat je zo'n laatste zin zet (en dan nog in het klein) doet me niet vermoeden dat je het bovenste echt meent...
Iemand sterkte toewensen doe je meestal niet als je hoopt dat het goed gaat gaan. Iemand sterkte toewensen doe je als je ZEKER bent dat het NIET goed gaat gaan...
Kaiou
Zeer actief

fungus schreef:Ik heb best begrijp voor het feit dat je niet zal staan juichen. Maar het feit dat je zo'n laatste zin zet (en dan nog in het klein) doet me niet vermoeden dat je het bovenste echt meent...
Iemand sterkte toewensen doe je meestal niet als je hoopt dat het goed gaat gaan. Iemand sterkte toewensen doe je als je zeker bent dat het NIET goed gaat gaan...
Ik meen het bovenste wel degelijk, ik wens iedereen veel plezier met een hond......
Maar om toch aan te geven dat ik dit niet de meest ideale situatie vind voor een pup (understatement)
heb ik in kleine letters daarover mijn wens gezet.
Wanner ik iemand sterkte wens dan wens ik iemand sterkte (of in jouw geval de pup).
Dat zegt niets over het wel of niet zeker weten van iets of het wel of niet goed gaan van iets....ook ik kan niet in de toekomst kijken :19: .
Het is dus allebei wel degelijk gemeend.
Niet in elke post verborgen boodschappen zoeken hoor.
Afbeelding
fungus
Zeer actief

Kaiou schreef:
fungus schreef:Ik heb best begrijp voor het feit dat je niet zal staan juichen. Maar het feit dat je zo'n laatste zin zet (en dan nog in het klein) doet me niet vermoeden dat je het bovenste echt meent...
Iemand sterkte toewensen doe je meestal niet als je hoopt dat het goed gaat gaan. Iemand sterkte toewensen doe je als je zeker bent dat het NIET goed gaat gaan...
Ik meen het bovenste wel degelijk, ik wens iedereen veel plezier met een hond......
Maar om toch aan te geven dat ik dit niet de meest ideale situatie vind voor een pup (understatement)
heb ik in kleine letters daarover mijn wens gezet.
Wanner ik iemand sterkte wens dan wens ik iemand sterkte (of in jouw geval de pup).
Dat zegt niets over het wel of niet zeker weten van iets of het wel of niet goed gaan van iets....ook ik kan niet in de toekomst kijken :19: .
Het is dus allebei wel degelijk gemeend.
Niet in elke post verborgen boodschappen zoeken hoor.
OK, ik geloof je en vind het fijn dat je me veel succes wenst. Mijn excuses voor mijn paranoia.

Maar om nu te zeggen dat ik hier veel verborgen boodschappen moet zoeken? Niet echt, vind ik :F:
Saarah
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australische Herder

Ongelezen bericht door Saarah »

renee-uk schreef:
Saarah schreef: Tja ik vind eenzame opsluiting gewoon helemaal overdreven voor deze situatie.
Als het volgens het volgende scenario zou verlopen:

's morgens actie
4u alleen
's middags actie
4u alleen
's avonds actie

vind ik dat geen eenzame opsluiting. :wink:
Nee dat is een pup heerlijk bezighouden :roll:
Voorlopig zit ie minimaal 8 uur per dag voor zich uit te kijken
Een hond is een roedeldier weet je nog? Of zien ze dat in België ook anders?
En dan jezelf ook nog een dierenvriend noemen, ga toch weg. Je onhoudt zo'n pup een van de essentiele zaken van z'n bestaan met dat achterlijke gedoe: geborgenheid in zn roedel namelijk :devil:

Maar ik word alleen maar kwader en kwader als ik hier blijf antwoorden, dus voorlopig stop ik er mee!
All the knowledge in the world is of no use to fools, een waarheid als een koe en zo vreselijk toepasselijk hier!

Arm pupke :jank:
Een hond is idd een roedeldier, maar gaat heus niet wegkwijnen als ie niet elke dag elk uur bij z'n baasje is. Op voorwaarde dat er voor de rest wel veel met de hond wordt gedaan, wat hier volgens mij absoluut geen probleem is. 't Is ook niet dat de hond 8u aan één stuk alleen zal zitten.

't Is jammer dat niet alle mensen het financieel breed genoeg hebben om elke dag altijd bij de hond te zijn, maar 't is nu eenmaal zo.

Trouwens: de hond zal niet helemaal alleen zitten. De pup groeit op met andere dieren (de katten bv.) en die zijn er wel. Dus het is niet dat ie helemaal "eenzaam en alleen" thuis zit.
Als mensen tot de roedel kunnen behoren, zullen katten dat ook wel doen, dus blijft hij gewoon in (een deel van) zijn roedel.
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

smoekie schreef:
Badu schreef:
Nanna schreef:één adviesje:
Afbeelding

:smile: :smile: :smile:

= een beetje ouderwets en al tig x herhaald maar met een beetje achtergestelde humor blijft het natuurlijk een leuk plaatje :F:
Hoop wel dat je snapt dat de humor van dit plaatje schuilt in het feit dat de boodschap ervan aan de meeste reageerders finaal voorbij gaat....
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Saarah schreef:Een hond is idd een roedeldier, maar gaat heus niet wegkwijnen als ie niet elke dag elk uur bij z'n baasje is. Op voorwaarde dat er voor de rest wel veel met de hond wordt gedaan, wat hier volgens mij absoluut geen probleem is. 't Is ook niet dat de hond 8u aan één stuk alleen zal zitten.

't Is jammer dat niet alle mensen het financieel breed genoeg hebben om elke dag altijd bij de hond te zijn, maar 't is nu eenmaal zo.
Dat geldt misschien voor een volwassen hond.
Mijn volwassen honden liggen hier ook geregeld een paar uur te slapen, dus daar kan ik me best wat bij voorstellen.

Maar geldt dat ook voor een pup?
Naar mijn mening niet. :?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Saarah
Zeer actief

ranetje schreef:
Saarah schreef:Een hond is idd een roedeldier, maar gaat heus niet wegkwijnen als ie niet elke dag elk uur bij z'n baasje is. Op voorwaarde dat er voor de rest wel veel met de hond wordt gedaan, wat hier volgens mij absoluut geen probleem is. 't Is ook niet dat de hond 8u aan één stuk alleen zal zitten.

Mijn volwassen honden liggen hier ook geregeld een paar uur te slapen, dus daar kan ik me best wat bij voorstellen.

Ik had zelf de luxe om heel veel thuis te zijn toen ik mijn pup nam (eerst examens waarbij mijn grootouders thuis waren als ik weg was, daarna 2 maanden zomervakantie), dus ik kan niet uit eigen ervaring spreken.

Maar ik ken verschillende mensen die die luxe niet hadden en niet zoveel verlof konden nemen van hun werk, en daar is het met hun honden toch ook allemaal goedgekomen...
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik vind echt een wereld van verschil zitten tussen een volwassen hond twee keer 4 uur alleen laten, of een pup. Ik vind het voor 1 volwassen hond ook wat sneu, maar als je er twee hebt, en ze 's ochtends een uur laat rauzen/trainen, en tussen de middag ook weer zoiets, dan moet het best oke te doen zijn.
Maar een pup? Ik vind het echt verbazingwekkend hoe mensen zo'n baby hondje kunnen zien, en dat dan gewoon hele dagen alleen gaan laten. Je ziet gewoon aan alles in zo'n hondje dat dat gewoon niet kan als je het goed wil doen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Saarah schreef:
ranetje schreef:

Ik had zelf de luxe om heel veel thuis te zijn toen ik mijn pup nam (eerst examens waarbij mijn grootouders thuis waren als ik weg was, daarna 2 maanden zomervakantie), dus ik kan niet uit eigen ervaring spreken.

Maar ik ken verschillende mensen die die luxe niet hadden en niet zoveel verlof konden nemen van hun werk, en daar is het met hun honden toch ook allemaal goedgekomen...
Ik ken ook mensen die die luxe niet hebben, maar die hondjes blijven niet alleen.
De een heeft er zijn grootouders voor, de ander zijn moeder of een vriend/vriendin of heeft iets anders geregeld, zoals een hondendagopvang

Ik heb een keer meegemaakt dat iemand dacht zijn pup zo lang alleen te kunnen laten in een bench (wat groter ras dan een Sheltie).
Resultaat was eerst een door de spijlen getrokken en in stukken gebeten dek van een kinderwagen en vervolgens werd de pup een soort Houdini.
Hij vrat van alles en nog wat als hij weer uit de bench was kunnen komen.

Nou ja,................ in ieder geval had die hond nog wat afleiding :mrgreen:
De baas vond dat geen feestje
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Saarah schreef: Ik had zelf de luxe om heel veel thuis te zijn toen ik mijn pup nam (eerst examens waarbij mijn grootouders thuis waren als ik weg was, daarna 2 maanden zomervakantie), dus ik kan niet uit eigen ervaring spreken.

Dusssss, jou pup was als pup niet 8 uur per dag alleen. En daar gaat het nu juist om. Ik begrijp dat het het makkelijkst is om steeds te blijven hameren op het fulltime werken. Echter de meesten hier vallen daar helemaal niet over. De meesten vallen er over dat TS niets wil doen om het de pup naar de zin te maken.
Ik heb al eerder uitgebreid en heel netjes gereageerd in dit topic. Ik werk nl. zelf nagenoeg fulltime en mijn man ook. Toch heb ik 3 honden. Hele gelukkige honden neem ik aan. Want ze zijn nooit alleen, maar hebben altijd een hond of een mens om zich heen. De laatste pup is nu 6 maand, is de eerste 8 weken niet zonder menselijk toezicht geweest, nu draait hij helemaal mee in het huishouden en is gewoon alleen thuis met zijn herdermaatje van 10 als ik aan het werk ben.

En de hond van TS is gewoon 2x per dag 4 uur alleen, echt alleen, want al die katten daar heeft ie geen ene sodemieter aan, ik heb ook katten én ze altijd samen met honden gehad, die interakten heel anders met elkaar als honden onderling. Als TS pech heeft heeft de hond straks alleen maar last en angs van die katten.

En natuurlijk komt het goed met de hond van TS. Straathonden kunnen ook heel oud worden en zullen uiteindelijk heel blij en gelukkig reageren op wat aandacht. Uiteraard gaat de hond lichamelijk prima verzorgd worden, geen twijfel mogelijk. Maar doet TS er ook alles aan om de hond gelukkig te maken, nee, dat doet hij duidelijk niet. En dat is waar de meesten hier over vallen.
Als je zelf niet de mogelijkheid hebt om de pup de eerste weken van zijn leven bij te staan, dan is dat echt geen schande. Maar dat je dan botweg weigert om daar een andere oplossing voor te zoeken, daar heb ik geen begrip voor. Maar het hondje wordt wel groot hoor daar twijfel ik niet aan.
Voor de rest heb ik in dit topic verder genoeg geschreven waar TS niet eens normaal op in ging, ik was vermoedelijk te redelijk, tsja en dan kun je niet hard genoeg terughakken dus is negeren makkelijker hè.
Maar who cares die pup komt er toch wel, maar ook jij (Saarah) hebt mij niet kunnen overtuigen van de goede bedoelingen van TS, en dan kan TS het hele forum volplempen met foto's van zijn dieren wat ie wil, dat het allemaal dieren zijn die hele andere noden hebben dan een pup heeft overtuigd mij alleen nog maar meer van het fet dat hij echt geen idee heeft waar het over gaat.

En daar heeft het Full-time werken geen zier mee te maken.
Gr. Aniek

Afbeelding
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik snap uberhaupt niet waarom Fungus het nodig vond wéér te noemen dat de pup er komt. Dat wisten we al. :19:
En nee, Fungus, ik ga je niet feliciteren.
Ik denk nog steeds dat deze pup binnen enkele weken is herplaatst, om het simpele feit dat het niet vergelijkbaar is met de verzorging van een kat, aquaria of zelfs een leguaan. Een hond is veel arbeidsintensiever.

Oh en Fungus... wij hebben ook zat zielige beestjes die uit rotsituaties kwamen. Dat betekend nog niet dat je dan een topkerel bent, die best één dier voor zijn EIGEN lol mag aanschaffen, zonder rekening met de wensen van dat dier te houden! Zo werkt dat spelletje niet.
Wij hebben ook katten die uit ellende kwamen, wij hebben ook vogels in de voliere die alles behalve een rooskleurig leventje of toekomst hadden... Maar hier word het hele spul gewoon goed verzorgd, naar hun eigen wensen. De katten, honden en vogels hebben hier stuk voor stuk wat ze NODIG hebben, voor hun specifieke behoefte. Want dat is, voor mij, een goede verzorging. En een portie aandacht hoort daar, per dier, ook bij.

Verder moet ik zeggen dat je een flinke dierentuin hebt... Niks mis mee, maar overdrijf het niet. Je hebt ook nog je baan, je hobbies en straks je hond.... :roll: Acht uur per dag werken... reistijd naar je werk... verzorging voor de rest van je dieren... af en toe eens op internet of TV kijken... En het sociale leven moet er ook nog tussendoor...

Ik geloof best dat je prima voornemens hebt... maar ik geloof niet dat het hondje straks de hoeveelheid uren aan aandacht krijgt.
Afbeelding
Saarah
Zeer actief

Budkes: sommige berichten zijn misschien niet gericht op "fulltime werken en een hond".

Maar een heel aantal wél. Om maar een voorbeeld te geven: de post van Nakisha boven deze post.
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Nakisha schreef:maar ik geloof niet dat het hondje straks de hoeveelheid uren aan aandacht krijgt.
Dan zal ik wel een "rare" zijn. Als ik lees wat hij van plan is met de pup/hond te gaan doen(3x grote ronde - 2x p.wk. hondenschool - weekend in het teken van de hond) is dat al meer dan menig hondeneigenaar met zijn of haar hond doet.

Veel gebruikers van het HF uitgezonderd uiteraard :wink:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

smoekie schreef:
Nakisha schreef:maar ik geloof niet dat het hondje straks de hoeveelheid uren aan aandacht krijgt.
Dan zal ik wel een "rare" zijn. Als ik lees wat hij van plan is met de pup/hond te gaan doen(3x grote ronde - 2x p.wk. hondenschool - weekend in het teken van de hond) is dat al meer dan menig hondeneigenaar met zijn of haar hond doet.

Da's best een mooi schema voor een volwassen hond, maar niet voor een pupseltje van 8, 9 weken....
Die mag 15 minuten per keer lopen als grote ronde....

Ik blijf erbij....

Don't feed the troll!!

Suzanne
Nakisha
moderator

Suzanne123 schreef:
smoekie schreef:

Da's best een mooi schema voor een volwassen hond, maar niet voor een pupseltje van 8, 9 weken....
Die mag 15 minuten per keer lopen als grote ronde....

Ik blijf erbij....

Don't feed the troll!!

Suzanne
Precies... dat bedoelde ik.

Overigens, Saarah, geef ik direct toe geen voorstander te zijn van de combi fulltime-werken-en-een-hond.
Dit valt op veel manieren echter wel weer te verbeteren; oppas, of een partner die af en toe vrij heeft, wisselende tijden die elkaar opvangen, honden die in- en uit kunnen op een veilig terrein (tuin), etcetera...
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Saarah schreef:
renee-uk schreef:Nee dat is een pup heerlijk bezighouden :roll:
Voorlopig zit ie minimaal 8 uur per dag voor zich uit te kijken
Een hond is een roedeldier weet je nog? Of zien ze dat in België ook anders?
En dan jezelf ook nog een dierenvriend noemen, ga toch weg. Je onhoudt zo'n pup een van de essentiele zaken van z'n bestaan met dat achterlijke gedoe: geborgenheid in zn roedel namelijk :devil:

Maar ik word alleen maar kwader en kwader als ik hier blijf antwoorden, dus voorlopig stop ik er mee!
All the knowledge in the world is of no use to fools, een waarheid als een koe en zo vreselijk toepasselijk hier!

Arm pupke :jank:
Een hond is idd een roedeldier, maar gaat heus niet wegkwijnen als ie niet elke dag elk uur bij z'n baasje is. Op voorwaarde dat er voor de rest wel veel met de hond wordt gedaan, wat hier volgens mij absoluut geen probleem is. 't Is ook niet dat de hond 8u aan één stuk alleen zal zitten.

Trouwens: de hond zal niet helemaal alleen zitten. De pup groeit op met andere dieren (de katten bv.) en die zijn er wel. Dus het is niet dat ie helemaal "eenzaam en alleen" thuis zit.
Als mensen tot de roedel kunnen behoren, zullen katten dat ook wel doen, dus blijft hij gewoon in (een deel van) zijn roedel.
Je hoeft niet elke dag 8 van de 24 uur bij je hond te zijn. Maar als je dagelijks achtereen 8 uur of meer je hond alleen moet laten om voor zijn onderhoud te kunnen zorgen, dan is er in mijn ogen toch echt iets mis!!!

Je HOEFT geen hond aan te schaffen, maar als je het wel doet vind ik dat je dan dat moet doen, met in achtneming van de behoeftes van die hond.
Een pup moet nog heel veel dingen leren en vooral een ritme zien te krijgen en dat gaat niet zomaar. TS gaat aan heeel veel basisprincipes voorbij. Vooral aan de "technische" uitvoering ervan.
Dat een pup (bv) 16 uur per dag slaapt wil niet zeggen dat die dat ook doet op de uren dat de baas werkt of dat die wakker is als dat de baas goed uitkomt :Q: . Het is geen wekker die je in kan stellen :roll: .

Dat kattenverhaal als roedelvervanging ga ik niet uitgebreid op in. Ik geloof daar niet in, zeker niet bij een pup die in een kattensociety, die geen honden kent, terecht komt. Het kán goed gaan, maar daar zou IK niet vanuit gaan, integendeel.

Maar goed, ik wens de pup het allerbeste en ik hoop van harte dat alles goed komt. Laat niet verlet dat ik er een hard hoofd in heb.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
fungus
Zeer actief

De bovenstaande posts geven oor mij mooi aan wat een idiote vooringenomenheid sommigen hier hanteren. Net daardoor schat ik de mening van deze mensen veel lager in dan van andere mensen die ik gecontacteerd heb i.v.m. het aanschaffen van een hond.

Nakisha haar post vind ik in die zin eerlijk dat ze direct zegt tegen een hond én FT werken is. De verbetervoorstellen die ze doet kom ik echter voor een groot deel aan tegemoet. Ten eerste zijn we de eerste twee weken thuis. De derde week ben ik halftime thuis. Aangezien mijn vriendin de vrijdag niet werkt betekent dit dat de puppy 4 halve dagen. Vanaf de week erna begint onze routine: ik kom ‘s middags naar huis, mijn ma komt een namiddag puppysitten. Dat betekent dat hij in routine 3 volle dagen (met middagpauze) en 1 halve dag alleen gaat zitten.
Zowel ik als mijn partner kunnen af en toe vrij nemen, mijn moeder komt er op passen en vanaf april werkt mijn vriendin dan nog eens HT.
Wisselende tijden hebben we niet en kunnen we hier in België ook niet op bestelling krijgen.
Vrij in en uit kunnen op veilig terrain: ik vind dat de hond met de benedenverdieping (die veilig is gemaakt) al meer dan genoeg heeft.
Bovendien ben ik er stellig van overtuigd dat het voor de hond niet slecht is om alleen te leren zijn. Hoe langer je er dan bij blijft (of dagelijkse opvang zoekt) omdat het o zo zielig is, hoe slechter hij er mee zal omgaan. Dan ga je ongetwijfeld een heel gelukkige hond hebben, tot het moment dat er iets drastisch in je leven verandert en je toch uit werken moet.

Over Nakisha’s post die nog wat hoger staat:
1. De pup zal niet binnen een paar weken herplaatst zijn.
2. Ik weet date en hond veel arbeidsintensiever is. Het is net dat dat ik wil.
3. Al mijn dieren hebben wat hun behoeften vereist. Ik lees me altijd heel goed in (ja, ook over honden…) en ik spaar kosten noch moeite om zee en geode vverzorging te bieden.
4. Al mijn dieren krijgen de aandacht die ze nodig hebben. Bij elk individueel dier ligt dat anders.
5. Hoeveel dieren ik al heb gaat jou niets aan. Ik heb de verzorging, de aandacht en de financiën perfect onder controle en weet zelf wel best hoeveel tijd ik nog over heb. Dieren verzorgen leer je ook met de jaren. Om een voorbeeldje te geven: mijn aquaria zijn dermate stabiel dat ze niet veel verzorging nodig hebben (1 maal per week een uurtje verversen). En ik weet waarover ik praat…

Liesbeth haar post is al in de eerste zin compleet fout: ik moet niet dagelijks de hond 8 uur of meer achtereen thuis laten. En al zeker niet om zijn onderhoud te kunnen betalen. Leuk trouwens dat jij zicht hebt op onze financiële draagkracht. Sommige hebben hier nog meer toupet dan ik dacht.
Ten tweede ben ik akkoord dat een hond ritme moet krijgen, maar de manier waarop jullie het voorstellen ben ik niet mee akkoord. Ik denk dat je daar best hard in mag zijn. We zullen uiteraard de dingen opbouwen, maar het zal veel sneller gaan dan sommigen hier voorstellen. Ik neem geen half jaar vrij, of begin niet deeltijds te werken om de hond alleen te leren zijn hoor. Hij zal dat veel rapper moeten kunnen.
Sommigen verdenk ik er hier trouwens van dat ze bij elke gil dat het puppytje maakt hem gaat bemoederen.
Date en hond geen wekker is die je aan en uit kan zetten: dat weet ik ook wel, maar je kan hem wel een bepaald ritme aanleren (dat zeg je trouwens zelf). Dat dat in het begin niet zo eenvoudig zal zijn wil ik allemaal wel geloven, maar moeilijk gaat ook.
Aeve
Actief
Mijn ras(sen): Shar pei

Ongelezen bericht door Aeve »

Jij denkt, met als enige 'ervaring' de boekjes die je gelezen hebt, het beter te weten dan mensen die al jarenlange ervaring hebben.
Je vraagt je niet af wat jij de hond te bieden hebt, maar je wil een hond dus mot ie er komen ook.

Zoals jij het allemaal voor je ziet, gaat het gewoon niet met een pup. Zelfs de onze, die ontzettend makkelijk is, zou dat niet werken.
Hij is nu 15 weken en kan een uurtje of 3 thuis blijven alleen. Dit gebeurd echter heel, heel sporadisch. En ja, ook ik ga werken, maar pas zodra de hond er aan toe is, en wel part time. Anders hadden we geen hond moeten nemen.

Je kan niet hard zijn tegen een pup, zeker niet als hij aan de omgeving moet wennen, en dan plots aan zijn lot overgelaten word. Hij zal namelijk niet WETEN dat jij terug komt, en zal zijn blaas nog niet zodaning onder controle hebben dat hij zomaar alles kan ophouden voor zo lang.
Denk je dat het prettig is voor een pup om in huis te moeten plassen, net in de periode dat het zindelijk maken zo belangrijk is?
Mijn vriend zegt wel eens, dat het net is alsof we een kind hebben ipv een hond. Je moet er zoveel dingen voor regelen, het heeft er vast wat van weg. Maar dat staat natuurlijk niet in de boekjes :pffff:

Jij kan de pup wegens je werk absoluut niet voldoende begeleiden, en verwacht veel te veel zelfstandigheid van zo'n kleine wurm. Ik verwacht dat jij met een pup komt te zitten met verlatingsangst, en onzindelijkheid op de koop toe.

Ik zie de topics al komen :pop:
smoekie
Zeer actief

Aeve schreef:Mijn vriend zegt wel eens, dat het net is alsof we een kind hebben ipv een hond. Je moet er zoveel dingen voor regelen, het heeft er vast wat van weg. Maar dat staat natuurlijk niet in de boekjes :pffff:

En daar gaan vele mijn inziens de "fout" (voor zover je van fout kunt spreken als je er achter staat) mee in.

Hier is een hond een hond. Niks meer niks minder. Tis geen kind, en zal nooit een kind worden ook. Ook de manier van het hebben van een hond komt mijn inziens (in ieder geval hier niet) totaal niet in de buurt bij het "hebben" van een kind.

Dat mensen hun hond als een kind behandelen is weer iets totaals anders. Een hond moet makkelijk alleen kunnen zijn. Zoals het hier verondersteld wordt mag je als je ft werkt geen hond houden simpel. Dit terwijl er ook hier genoeg mensen zijn die gewoon ft werken om in hun levensonderhoud te voorzien en daarbij de zorg dragen voor een hond (en of kinderen)

Ik heb het wel eens vaker gezegd. IK ken meer dan genoeg mensen die gewoon ft werken en waarbij de hond totaal niets te kort komt. Net zo goed als dat ik meer dan genoeg mensen ken die gewoon helemaal niet werken maar behalve het rondje om het plantsoen wordt er met de hond niks gedaan.

Dat mensen er andere voorstellingen op na houden of een andere manier van opvoeden van een hond hebben is 1. Maar daar is niet automatisch mee gezegd dat dat ook maar de enige juiste manier is. En dat wordt hier nu wel verondersteld. Ik denk dat je daar mensen die FT werken en een hond hebben die goed verzorgd worden en meer dan genoeg beweging liefde en aandacht krijgen veel te kort doet.

Edit:

FF een andere insteek. Ik ben van mening dat als je graag kinderen wilt en deze hoopt te krijgen je deze al je tijd en aandacht moet geven.

Als jij van te voren al weet dat je het kind van de 5 dgn 3-4 of soms zelfs 5 dgn naar de opvang moet brengen omdat jij als moeder (en vader) zijnde moet werken om in je levensonderhoud te voorzien eigenlijk geen kinderen zou moeten "nemen" (voor zover je van "nemen" mag spreken) Houd dat dan in dat alleen de manier zoals wij kinderen hebben “genomen” goed is? Hij werkt en ik ben zolang als de kinderen dat nodig hebben thuis.

Nee ik vind van niet. Dat andere mensen er wel voor kiezen kinderen te krijgen en deze bij de opvang te dumpen omdat ze ook nog “moeten/willen” werken (de 1 voor het geld, de andere voor de luxe, plezier of what so ever) moeten zij weten. Ik zal daarvan niet zeggen dat het fout is. Tis alleen niet mijn manier. En zou ik van te voren weten dat ik mijn kind(eren) 4-5 dgn bij de opvang zou moeten brengen zou ik er nooit aan zijn begonnen omdat dat niet mijn idee is van het krijgen van kinderen.

Je hoeft niet altijd overal achter te staan, maar fungus hier wegzetten als een dierenbeul, iemand die niet voor de hond zou kunnen zorgen, te zeggen dat het uiteindelijk (binnen korte termijn ook nog) bij een “nieuw” baasje beland is in mijn ogen veel te kortzichtig. :19:
Omdat een ander zijn of haar hond niet als een kind beschouwt en ook zo opvoed is die “andere” manier natuurlijk al gauw “fout/slecht etc”

Ik denk dat ik dan wat “makkelijker” ben dan menigeen hier in dit topic die fungus van alles en nog wat beticht en al bij voorbaat medelijden met dat “pupsel” heeft. Een hond (pup of volwassen) past zich sneller aan dan menigeen zichzelf voorhoud. En als ik zie wat hij allemaal van plan is te gaan doen met de hond, nogmaals, dat is vele male meer dan de doorsnee hondeneigenaar doet met zijn of haar hond. (HF hondeneigenaren uitgezonderd) :F:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
ranetje
Zeer actief

smoekie schreef:Hier is een hond een hond. Niks meer niks minder. Tis geen kind, en zal nooit een kind worden ook. Ook de manier van het hebben van een hond komt mijn inziens (in ieder geval hier niet) totaal niet in de buurt bij het "hebben" van een kind.

Dat mensen hun hond als een kind behandelen is weer iets totaals anders. Een hond moet makkelijk alleen kunnen zijn. Zoals het hier verondersteld wordt mag je als je ft werkt geen hond houden simpel. Dit terwijl er ook hier genoeg mensen zijn die gewoon ft werken om in hun levensonderhoud te voorzien en daarbij de zorg dragen voor een hond (en of kinderen)
Een hond is een hond en geen kind.
Helemaal mee eens :ok:
In sommige opzichten kan je een pup en een klein kindje wel vergelijken.
Ik denk, smoekie, dat jij daar een beetje de fout mee in gaat. :wink:

Een pup groeit de eerste 8 weken op in een nest met, minimaal, de moeder als het goed is.
Een klein kindje bied je zekerheid en geborgenheid en veiligheid.
Van daaruit kan het kindje de wereld verkennen met enig zelfvertrouwen.
Of je die geborgenheid biedt door thuis te blijven of door het kindje toe te vertrouwen aan een andere veilige omgeving is een beslissing die ieder voor zich neemt.

Of je je pup een veilige omgeving biedt door thuis te blijven of door iemand in te schakelen die er voor zorgt dat de omgeving veilig is moet je ook zelf weten.
Maar de veilige omgeving moet je bieden. Normaal gesproken zou die pup namelijk bij lange na nog niet uit het nest vertrekken.
Vanuit veiligheid doet ook een hond zelfvertrouwen op.
Van daar uit kan een hond op een gegeven moment langere tijd alleen blijven.
Ook mijn honden kunnen langere tijd alleen blijven, ook een hele dag als ik zorg voor iemand die de honden even laat plassen tussen de middag.

Een hond is een roedeldier, eigenlijk net als de mens.
Ook al is zijn manier van samenleven niet helemaal vergelijkbaar met de onze.

Natuurlijk moet een hond op een gegeven moment een tijd alleen kunnen blijven.
Een trainer meende mij eens te moeten uitleggen dat mijn hond op de leeftijd van 12 weken op zijn plaats moest kunnen blijven liggen op het trainingsveld "want dat moet hij ook kunnen als hij mee op jacht gaat".

Is dat een redelijke eis?
In mijn ogen niet.
Een pup moet leren om daar te blijven liggen.
Niet door dat van hem te eisen en hem te straffen als het niet lukt.
Maar door stapje voor stapje aan de hond duidelijk te maken dat blijven niet eng is en niet gevaarlijk voor hem.
Dat je echt terug komt en dat hem in de tussentijd niets naars kan overkomen.
Je bouwt dat vertrouwen op. Dat kost ongeveer een jaar.
Een peuter kan ook nog niet op kamers en naar de universiteit.
Afbeelding
Aeve
Actief
Mijn ras(sen): Shar pei

Ongelezen bericht door Aeve »

Een pup kan je zeker wel vegelijken met het hebben van een kind. Je kan niet zomaar weg, moet oppas regelen, op tijd eten, aandacht ed ed, kortom je moet er veel tijd en energie in stoppen om de hond goed te begeleiden en dat hij een goede opvoeding krijgt.
Een pupje kun je imo niet aan zijn lot overlaten, zeker niet na twee weken al.
Baloe blijft elke dag een half uurtje alleen, en soms iets langer om te oefenen. Als we weten dat we bijv twee uurtjes weg zijn willen we hem ook nog wel eens thuislaten, puur om het alleen thuis zijn te oefenen. Meestal kan hij namelijk gewoon mee.

Ik heb dit heel erg langzaam opgebouwd, echt beginnend bij letterlijk 5 seconden. Maar na een aantal weken (5/6) heb ik dan ook een pupje dat het heel normaal vind dat ik ff weg ben.
Dat gaat niet lukken als je direct 4 uur achter elkaar weg bent. Of je moet het leuk vinden om een pupje dat ongetwijfeld gaat panieken achter te laten.
Maar nog steeds zal ik het niet in mijn hoofd halen om hem elke dag 4 uur alleen te laten, nu al.

Een hond moet makkelijk alleen kunnen zijn zeg je. Dat klopt ook wel, maar ze leren juist NIET goed alleen zijn van de methode die jij denkt te kunnen gaan volgen. Daar gaat veel tijd en training inzitten, daar heb JIJ geen tijd voor.

Ik zie idd dit pupje over een paar weken weer op MP staan, omdat jij je er gigantisch op verkijkt.
Nakisha
moderator

fungus schreef:De bovenstaande posts geven oor mij mooi aan wat een idiote vooringenomenheid sommigen hier hanteren. Net daardoor schat ik de mening van deze mensen veel lager in dan van andere mensen die ik gecontacteerd heb i.v.m. het aanschaffen van een hond.

Nakisha haar post vind ik in die zin eerlijk dat ze direct zegt tegen een hond én FT werken is. De verbetervoorstellen die ze doet kom ik echter voor een groot deel aan tegemoet. Ten eerste zijn we de eerste twee weken thuis. De derde week ben ik halftime thuis. Aangezien mijn vriendin de vrijdag niet werkt betekent dit dat de puppy 4 halve dagen. Vanaf de week erna begint onze routine: ik kom ‘s middags naar huis, mijn ma komt een namiddag puppysitten. Dat betekent dat hij in routine 3 volle dagen (met middagpauze) en 1 halve dag alleen gaat zitten.
Zowel ik als mijn partner kunnen af en toe vrij nemen, mijn moeder komt er op passen en vanaf april werkt mijn vriendin dan nog eens HT.
Wisselende tijden hebben we niet en kunnen we hier in België ook niet op bestelling krijgen.
Vrij in en uit kunnen op veilig terrain: ik vind dat de hond met de benedenverdieping (die veilig is gemaakt) al meer dan genoeg heeft.
Bovendien ben ik er stellig van overtuigd dat het voor de hond niet slecht is om alleen te leren zijn. Hoe langer je er dan bij blijft (of dagelijkse opvang zoekt) omdat het o zo zielig is, hoe slechter hij er mee zal omgaan. Dan ga je ongetwijfeld een heel gelukkige hond hebben, tot het moment dat er iets drastisch in je leven verandert en je toch uit werken moet.
Maar Fungus; hoewel ik het op veel punten al weer fijn vind te horen dat er verandering is, blijft er één probleem...
Hoe kan je van zo'n hummel verwachten zo lang zindelijk te zijn? En hoe kan je verwachten dat hij zo snel leert om ruim 4 uur per sessie alleen te zijn?

Zindelijk zijn is een proces. Alleen leren zijn ook. Ik ben bang dat het té snel, té radicaal is, zelfs al is het maar voor drie daagjes. Dat kan een pup immers niet beredeneren. Die is gewoon ineens een dag veel alleen en zet het op een janken, of kan de net gestarte zindelijkheidstraining noodgedwongen niet volhouden.
Daar zit dus ook het hele pijnpunt.

Over Nakisha’s post die nog wat hoger staat:
1. De pup zal niet binnen een paar weken herplaatst zijn.
2. Ik weet date en hond veel arbeidsintensiever is. Het is net dat dat ik wil.
3. Al mijn dieren hebben wat hun behoeften vereist. Ik lees me altijd heel goed in (ja, ook over honden…) en ik spaar kosten noch moeite om zee en geode vverzorging te bieden.
4. Al mijn dieren krijgen de aandacht die ze nodig hebben. Bij elk individueel dier ligt dat anders.
5. Hoeveel dieren ik al heb gaat jou niets aan. Ik heb de verzorging, de aandacht en de financiën perfect onder controle en weet zelf wel best hoeveel tijd ik nog over heb. Dieren verzorgen leer je ook met de jaren. Om een voorbeeldje te geven: mijn aquaria zijn dermate stabiel dat ze niet veel verzorging nodig hebben (1 maal per week een uurtje verversen). En ik weet waarover ik praat…

Liesbeth haar post is al in de eerste zin compleet fout: ik moet niet dagelijks de hond 8 uur of meer achtereen thuis laten. En al zeker niet om zijn onderhoud te kunnen betalen. Leuk trouwens dat jij zicht hebt op onze financiële draagkracht. Sommige hebben hier nog meer toupet dan ik dacht.
Ten tweede ben ik akkoord dat een hond ritme moet krijgen, maar de manier waarop jullie het voorstellen ben ik niet mee akkoord. Ik denk dat je daar best hard in mag zijn. We zullen uiteraard de dingen opbouwen, maar het zal veel sneller gaan dan sommigen hier voorstellen. Ik neem geen half jaar vrij, of begin niet deeltijds te werken om de hond alleen te leren zijn hoor. Hij zal dat veel rapper moeten kunnen.
Sommigen verdenk ik er hier trouwens van dat ze bij elke gil dat het puppytje maakt hem gaat bemoederen.
Date en hond geen wekker is die je aan en uit kan zetten: dat weet ik ook wel, maar je kan hem wel een bepaald ritme aanleren (dat zeg je trouwens zelf). Dat dat in het begin niet zo eenvoudig zal zijn wil ik allemaal wel geloven, maar moeilijk gaat ook.
Nou, en daar zit deel 2.
Boekjes zeggen veel, maar de ervaring leert weer anders.
Hier zitten natuurlijk wél mensen die honden HEBBEN. Wat Aeve ook al zegt; hard zijn tegen een pup is zinloos. Puppen moeten LEREN, en dat gaat in stapjes.
Denk aan het leren lopen bij een kind; Je kunt HARD zijn, kind recht zetten en van hem verwachten dat hij vanzelf leert te lopen, of je kan de handjes vast houden en stapje voor stapje het lopen aanleren.
Net als bij de kinderen, werkt ook bij de puppen de tweede methode gewoon beter...

Ik haal er even uit:
We zullen uiteraard de dingen opbouwen, maar het zal veel sneller gaan dan sommigen hier voorstellen. Ik neem geen half jaar vrij, of begin niet deeltijds te werken om de hond alleen te leren zijn hoor. Hij zal dat veel rapper moeten kunnen.
[/quote][/quote]

Opnieuw; net als kids leren pups op hun eigen tempo. Je kan het niet afdwingen of sneller laten gaan!! Dat is écht een illusie.
Puppie Rhodi bijvoorbeeld had weinig moeite met alleen leren zijn, maar Branco kan zelfs nu met vier jaar maar moeilijk lang alleen zijn. Dat is geen gebrek aan training, want ik heb juist alle tijd; het is een verschil van dier tot dier.
Jij bent overtuigd dat het jou gaat lukken om snel op te bouwen en snel aan te leren. Maar als jou pup je tempo niet kan volgen... wat dan? Dan zijn de rapen gaar....

Enne, hoeveel dieren jij houd gaat me ook niet aan. Ik bedoelde alleen dat er maar 24 uur in één dag zit.
Mijn grootvader had ook een aquarium die mooi stabiel was. Neemt niet weg dat, zeker bij de grotere beurten, er weer tijd in gaat zitten.
Doet er ook verder niet toe; de 24 uur in een dag gaan voor 8 uur aan slapen en 8 uur aan werk op. Minimaal. Zelfs al is het maar een X aantal dagen.
Dan blijft er nog 'maar' 8 uur over! Daarin moet de hele beestenboel, de hond, je sociale leven, je huishouden, je hobbies, nevenactiviteiten, sociale verplichtingen, etcetera....

Op die dagen ontkom je er niet aan dat er minder tijd voor de hond is.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Aeve schreef: Ik zie idd dit pupje over een paar weken weer op MP staan, omdat jij je er gigantisch op verkijkt.
en dan maar bidden dat TS het pupje teruggeeft naar de fokker of een sheltie-herplaatsorgantisatie aanspreekt.

Er is nog tijd... Fungus, meldt je 's aan op het collie/sheltieforum en stel daar de vraag! Er zitten alleen maar eigenaren van collies en shelties, die je kunnen adviseren en raad geven.
Er zijn mensen van Belgie en van Nederland en ik garandeer je eerlijk advies!

Suzanne
smoekie
Zeer actief

ranetje schreef:
smoekie schreef:Hier is een hond een hond. Niks meer niks minder. Tis geen kind, en zal nooit een kind worden ook. Ook de manier van het hebben van een hond komt mijn inziens (in ieder geval hier niet) totaal niet in de buurt bij het "hebben" van een kind.

Een hond is een hond en geen kind.
Helemaal mee eens :ok:
In sommige opzichten kan je een pup en een klein kindje wel vergelijken.
Ik denk, smoekie, dat jij daar een beetje de fout mee in gaat. :wink:

Een pup groeit de eerste 8 weken op in een nest met, minimaal, de moeder als het goed is.
Een klein kindje bied je zekerheid en geborgenheid en veiligheid.
Van daaruit kan het kindje de wereld verkennen met enig zelfvertrouwen.
Of je die geborgenheid biedt door thuis te blijven of door het kindje toe te vertrouwen aan een andere veilige omgeving is een beslissing die ieder voor zich neemt.

Of je je pup een veilige omgeving biedt door thuis te blijven of door iemand in te schakelen die er voor zorgt dat de omgeving veilig is moet je ook zelf weten.
Maar de veilige omgeving moet je bieden. Normaal gesproken zou die pup namelijk bij lange na nog niet uit het nest vertrekken.
Vanuit veiligheid doet ook een hond zelfvertrouwen op.
Van daar uit kan een hond op een gegeven moment langere tijd alleen blijven.
Ook mijn honden kunnen langere tijd alleen blijven, ook een hele dag als ik zorg voor iemand die de honden even laat plassen tussen de middag.

Een hond is een roedeldier, eigenlijk net als de mens.
Ook al is zijn manier van samenleven niet helemaal vergelijkbaar met de onze.

Natuurlijk moet een hond op een gegeven moment een tijd alleen kunnen blijven.
Een trainer meende mij eens te moeten uitleggen dat mijn hond op de leeftijd van 12 weken op zijn plaats moest kunnen blijven liggen op het trainingsveld "want dat moet hij ook kunnen als hij mee op jacht gaat".

Is dat een redelijke eis?
In mijn ogen niet.
Een pup moet leren om daar te blijven liggen.
Niet door dat van hem te eisen en hem te straffen als het niet lukt.
Maar door stapje voor stapje aan de hond duidelijk te maken dat blijven niet eng is en niet gevaarlijk voor hem.
Dat je echt terug komt en dat hem in de tussentijd niets naars kan overkomen.
Je bouwt dat vertrouwen op. Dat kost ongeveer een jaar.
Een peuter kan ook nog niet op kamers en naar de universiteit.
Ik zal nooit zeggen dat je het een niet met het ander kunt “vergelijken” (pup-baby) tuurlijk zijn er bepaalde overeenkomsten. Maar zoals het hier wel eens verondersteld wordt is volgens mij toch echt het wel eens het andere uiterste. Ik sta er echt van te kijken dat honden hier soms met een jaar nog niet een dag (paar uur) alleen gelaten.

Ik werk dan wel niet, maar ik ben echt soms wel hele dagen weg hoor, en dat nagenoeg vanaf het begin af aan. Nooit geen problemen met de hond gehad. Nooit dat ik de hond ooit mee naar boven heb genomen en bij me in bed heb gehad of in haar mand/bench op de kamer.

Wat een pup van 12 wkn volgens de ene trainer wel hoort te kunnen en volgens de andere een onmogelijke eis zijn weer 2 uiterste. De ene pup leert sneller dingen dan de andere pup. Net zo goed als dat het ene kind sneller dingen oppikt dan het andere. Ook daar kun je een vergelijking maken.

Maar zoals ik al zei, ik ben daar zelf gewoon wat makkelijker in denk ik. Ik ben niet maanden bezig geweest met de hond om uiteindelijk na een jaar nog met een hond te zitten die niet alleen kon blijven of nog steeds niet zindelijk was. Vanaf dag 1 heeft de hond in de bench geslapen, vanaf dag 1 heeft er bij de deur een krant gelegen. Vanaf dag 1 heeft ze bij uitzondering wat in huis gedaan. Daar ben ik echt niet weken mee bezig geweest om dat voor elkaar te krijgen. Ze was hier 3 wkn in huis en deed alles buiten. Ze was hier 3 wkn in huis en de bench bleef gewoon snachts open zodat ze er in en uit kon wanneer ze zelf wilde. Ze heeft nooit 1 kreet gegeven dat ze aangaf dat ze niet in de bench wilde of dat ze ging blaffen als ik weg ging of weg was.

Misschien geluk gehad? Zou maar zo kunnen. Persoonlijk denk ik dus zelf omdat ik wat “makkelijker” met de hond omga. Ik heb mijn kinderen toen ze nog in de box lagen ook wel eens laten huilen zoals ik de pup in de bench ook wel eens zou hebben laten piepen. Er zijn mensen die de godganse dag met hun kind op hun buik of rug lopen omdat ze niet willen dat het huilt. Door het te laten huilen zou je het kinds gevoel voor veiligheid en geborgenheid weg nemen. Ik ben het daar niet mee eens. Laat ze af en toe maar huilen hoor. Krijgen ze niks van. Ja goede stembanden :wink:

Heb het zoveel om me heen gezien moeders die bij elke krimp hun kind oppakte en in huis niets meer konden doen omdat ze hun kind niet in de box of op bed konden liggen zonder dat het er een drama van maakte. Dan werd het kind maar in een zak op de rug of buik door het huis mee heen gesleept. :19:

En die overeenkomst zie je ook bij mensen met honden die niet alleen kunnen blijven wel eens terug. Die kunnen de deur niet uit zonder dat de hond de hele boel bij elkaar blaft. Misschien zijn dat wel dezelfde soort mensen als die hierboven beschreven. Die hebben hun hond misschien altijd bij zich genomen of gehad als het een krimp gaf. :19:

Nogmaals ik zal niet zeggen dat je geen tijd moet hebben voor je pup/hond hoor. Tuurlijk moet je die hebben, en van wat ik lees heeft Fungus meer dan genoeg tijd om de hond het e.e.a. te leren. Ik denk dat hij in die 2 wkn dat hij ft thuis is en de halve week erna meer dan genoeg tijd heeft om de hond nagenoeg zindelijk te krijgen alsmede de hond te leren “alleen” te zijn. Voordat hij gaat werken krijgt de pup meer dan genoeg tijd om zijn energie kwijt te kunnen, tussendoor en in de avond als hij weer thuiskomt. Kijk naar de mensen die pt of helemaal niet werken en de hond in de ochtend ff gauw een plas en een poep laten doen in het uitlaatstrookje van hooguit 3 min. En smiddags idem dito en in de avond idem dito en thats it.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”