fungus schreef:De bovenstaande posts geven oor mij mooi aan wat een idiote vooringenomenheid sommigen hier hanteren. Net daardoor schat ik de mening van deze mensen veel lager in dan van andere mensen die ik gecontacteerd heb i.v.m. het aanschaffen van een hond.
Nakisha haar post vind ik in die zin eerlijk dat ze direct zegt tegen een hond én FT werken is. De verbetervoorstellen die ze doet kom ik echter voor een groot deel aan tegemoet. Ten eerste zijn we de eerste twee weken thuis. De derde week ben ik halftime thuis. Aangezien mijn vriendin de vrijdag niet werkt betekent dit dat de puppy 4 halve dagen. Vanaf de week erna begint onze routine: ik kom ‘s middags naar huis, mijn ma komt een namiddag puppysitten. Dat betekent dat hij in routine 3 volle dagen (met middagpauze) en 1 halve dag alleen gaat zitten.
Zowel ik als mijn partner kunnen af en toe vrij nemen, mijn moeder komt er op passen en vanaf april werkt mijn vriendin dan nog eens HT.
Wisselende tijden hebben we niet en kunnen we hier in België ook niet op bestelling krijgen.
Vrij in en uit kunnen op veilig terrain: ik vind dat de hond met de benedenverdieping (die veilig is gemaakt) al meer dan genoeg heeft.
Bovendien ben ik er stellig van overtuigd dat het voor de hond niet slecht is om alleen te leren zijn. Hoe langer je er dan bij blijft (of dagelijkse opvang zoekt) omdat het o zo zielig is, hoe slechter hij er mee zal omgaan. Dan ga je ongetwijfeld een heel gelukkige hond hebben, tot het moment dat er iets drastisch in je leven verandert en je toch uit werken moet.
Maar Fungus; hoewel ik het op veel punten al weer fijn vind te horen dat er verandering is, blijft er één probleem...
Hoe kan je van zo'n hummel verwachten zo lang zindelijk te zijn? En hoe kan je verwachten dat hij zo snel leert om ruim 4 uur per sessie alleen te zijn?
Zindelijk zijn is een proces. Alleen leren zijn ook. Ik ben bang dat het té snel, té radicaal is, zelfs al is het maar voor drie daagjes. Dat kan een pup immers niet beredeneren. Die is gewoon ineens een dag veel alleen en zet het op een janken, of kan de net gestarte zindelijkheidstraining noodgedwongen niet volhouden.
Daar zit dus ook het hele pijnpunt.
Over Nakisha’s post die nog wat hoger staat:
1. De pup zal niet binnen een paar weken herplaatst zijn.
2. Ik weet date en hond veel arbeidsintensiever is. Het is net dat dat ik wil.
3. Al mijn dieren hebben wat hun behoeften vereist. Ik lees me altijd heel goed in (ja, ook over honden…) en ik spaar kosten noch moeite om zee en geode vverzorging te bieden.
4. Al mijn dieren krijgen de aandacht die ze nodig hebben. Bij elk individueel dier ligt dat anders.
5. Hoeveel dieren ik al heb gaat jou niets aan. Ik heb de verzorging, de aandacht en de financiën perfect onder controle en weet zelf wel best hoeveel tijd ik nog over heb. Dieren verzorgen leer je ook met de jaren. Om een voorbeeldje te geven: mijn aquaria zijn dermate stabiel dat ze niet veel verzorging nodig hebben (1 maal per week een uurtje verversen). En ik weet waarover ik praat…
Liesbeth haar post is al in de eerste zin compleet fout: ik moet niet dagelijks de hond 8 uur of meer achtereen thuis laten. En al zeker niet om zijn onderhoud te kunnen betalen. Leuk trouwens dat jij zicht hebt op onze financiële draagkracht. Sommige hebben hier nog meer toupet dan ik dacht.
Ten tweede ben ik akkoord dat een hond ritme moet krijgen, maar de manier waarop jullie het voorstellen ben ik niet mee akkoord. Ik denk dat je daar best hard in mag zijn. We zullen uiteraard de dingen opbouwen, maar het zal veel sneller gaan dan sommigen hier voorstellen. Ik neem geen half jaar vrij, of begin niet deeltijds te werken om de hond alleen te leren zijn hoor. Hij zal dat veel rapper moeten kunnen.
Sommigen verdenk ik er hier trouwens van dat ze bij elke gil dat het puppytje maakt hem gaat bemoederen.
Date en hond geen wekker is die je aan en uit kan zetten: dat weet ik ook wel, maar je kan hem wel een bepaald ritme aanleren (dat zeg je trouwens zelf). Dat dat in het begin niet zo eenvoudig zal zijn wil ik allemaal wel geloven, maar moeilijk gaat ook.
Nou, en daar zit deel 2.
Boekjes zeggen veel, maar de ervaring leert weer anders.
Hier zitten natuurlijk wél mensen die honden HEBBEN. Wat Aeve ook al zegt; hard zijn tegen een pup is zinloos. Puppen moeten LEREN, en dat gaat in stapjes.
Denk aan het leren lopen bij een kind; Je kunt HARD zijn, kind recht zetten en van hem verwachten dat hij vanzelf leert te lopen, of je kan de handjes vast houden en stapje voor stapje het lopen aanleren.
Net als bij de kinderen, werkt ook bij de puppen de tweede methode gewoon beter...
Ik haal er even uit:
We zullen uiteraard de dingen opbouwen, maar het zal veel sneller gaan dan sommigen hier voorstellen. Ik neem geen half jaar vrij, of begin niet deeltijds te werken om de hond alleen te leren zijn hoor. Hij zal dat veel rapper moeten kunnen.
[/quote][/quote]
Opnieuw; net als kids leren pups op hun eigen tempo. Je kan het niet afdwingen of sneller laten gaan!! Dat is écht een illusie.
Puppie Rhodi bijvoorbeeld had weinig moeite met alleen leren zijn, maar Branco kan zelfs nu met vier jaar maar moeilijk lang alleen zijn. Dat is geen gebrek aan training, want ik heb juist alle tijd; het is een verschil van dier tot dier.
Jij bent overtuigd dat het jou gaat lukken om snel op te bouwen en snel aan te leren. Maar als jou pup je tempo niet kan volgen... wat dan? Dan zijn de rapen gaar....
Enne, hoeveel dieren jij houd gaat me ook niet aan. Ik bedoelde alleen dat er maar 24 uur in één dag zit.
Mijn grootvader had ook een aquarium die mooi stabiel was. Neemt niet weg dat, zeker bij de grotere beurten, er weer tijd in gaat zitten.
Doet er ook verder niet toe; de 24 uur in een dag gaan voor 8 uur aan slapen en 8 uur aan werk op. Minimaal. Zelfs al is het maar een X aantal dagen.
Dan blijft er nog 'maar' 8 uur over! Daarin moet de hele beestenboel, de hond, je sociale leven, je huishouden, je hobbies, nevenactiviteiten, sociale verplichtingen, etcetera....
Op die dagen ontkom je er niet aan dat er minder tijd voor de hond is.