Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond houden of niet

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Re: Hond houden of niet

Ongelezen bericht door Frenk »

smoekie schreef:Zoals er meer dan genoeg honden zijn die gemakkelijk 4 uur op die leeftijd alleen kunnen zijn, zijn ze er natuurlijk ook die dat niet kunnen. En dat is mijn inziens ook geen maatstaaf voor “alle” honden.
Vandaar ook dat ik zeg: kijk naar wat er gemiddeld gesproken bekend is en baseer je daarop. Als je voor het slagen van een situatie afhankelijk bent van 'het best mogelijke scenario', dan is de kans dat het mislukt dus groter dan dat het lukt.

En dat heeft dus te maken met voor welk type hond je kiest en welke verwachtingen je koestert.

Afgaande op wat TS vertelt had hij voor een stabiele herplaatser moeten kiezen van een niet uiterst baasgericht rastype die past bij hoe zijn situatie eruit ziet.

Dat is alles wat ik zeg :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

smoekie schreef:Elke hond verschilt gewoon heel erg dat is wat ik zeg. En ook de manier waarop een hond groot gebracht wordt verschilt nog wel eens. Dat zie ik hier heel erg terug. Hier wil men er bijvoorbeeld helemaal niet aan om de hond op die leeftijd alleen te laten, of de hond het wel of niet zou kunnen is dan niet bekend. Op het moment dat de hond (ouder) ineens alleen gelaten wordt en blijkt dat die de hele boel bij elkaar jankt is het natuurlijk een logische redenatie om te zeggen de mijne jankte met 8 mnd de boel bij elkaar. Ja duh, als de hond voor die tijd nooit geleerd heeft lang alleen te zijn is dat ook niet zo vreemd natuurlijk.
Wat je hier zegt is pertinent onwaar! Verreweg de meeste mensen zeggen dat je alleenzijn aan moet leren en op moet bouwen. En dat dat (door de bank genomen) niet werkt als een pupje binnen 3 weken al 4 uur (of 2x 4 uur) alleen moet zijn. Daarvoor is de tijd tekort en het pupje te jong.
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Frenk schreef:
smoekie schreef:Zoals er meer dan genoeg honden zijn die gemakkelijk 4 uur op die leeftijd alleen kunnen zijn, zijn ze er natuurlijk ook die dat niet kunnen. En dat is mijn inziens ook geen maatstaaf voor “alle” honden.
Vandaar ook dat ik zeg: kijk naar wat er gemiddeld gesproken bekend is en baseer je daarop. Als je voor het slagen van een situatie afhankelijk bent van 'het best mogelijke scenario', dan is de kans dat het mislukt dus groter dan dat het lukt.

En dat heeft dus te maken met voor welk type hond je kiest en welke verwachtingen je koestert.

Afgaande op wat TS vertelt had hij voor een stabiele herplaatser moeten kiezen van een niet uiterst baasgericht rastype die past bij hoe zijn situatie eruit ziet.

Dat is alles wat ik zeg :wink:
Wat hier gemiddeld besproken wordt is totaal iets anders dan wat in België gemiddeld besproken wordt, dat moet je natuurlijk ook niet vergeten :mrgreen: Hoe dan ook is het mosterd na de maaltijd en is de pup er al bijna :wink:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
smoekie
Zeer actief

Frenk schreef:
smoekie schreef:Elke hond verschilt gewoon heel erg dat is wat ik zeg. En ook de manier waarop een hond groot gebracht wordt verschilt nog wel eens. Dat zie ik hier heel erg terug. Hier wil men er bijvoorbeeld helemaal niet aan om de hond op die leeftijd alleen te laten, of de hond het wel of niet zou kunnen is dan niet bekend. Op het moment dat de hond (ouder) ineens alleen gelaten wordt en blijkt dat die de hele boel bij elkaar jankt is het natuurlijk een logische redenatie om te zeggen de mijne jankte met 8 mnd de boel bij elkaar. Ja duh, als de hond voor die tijd nooit geleerd heeft lang alleen te zijn is dat ook niet zo vreemd natuurlijk.

Wat je hier zegt is pertinent onwaar! Verreweg de meeste mensen zeggen dat je alleenzijn aan moet leren en op moet bouwen. En dat dat (door de bank genomen) niet werkt als een pupje binnen 3 weken al 4 uur (of 2x 4 uur) alleen moet zijn. Daarvoor is de tijd tekort en het pupje te jong.
Ga mij niet vertellen dat het pertinent onwaar is als ik jou uit persoonlijke ervaring kan vertellen dat het wel degelijk op waarheid berust.

Ik heb het hier ook opgebouwd hoor. En dat kan makkelijk binnen 3 wkn, wat zeg ik. Een week nadat ze in huis was liet ik haar voor de 1e keer alleen. Ben ik gaan winkelen en een bakkie koffie bij moeders. Was om half 9 vertrokken en vlak 13.00 weer terug. Ze lag heerlijk in haar (open) bench te slapen hoor.

Dat je het er niet mee eens bent is duidelijk, maar ga niet zeggen dat het niet kan of pertinent onwaar is, want daarmee zeg je indirect dat ik lieg, en ik zie geen reden waarom ik hier ook maar ergens om hoef te liegen of wat dan ook.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Frenk
Zeer actief

smoekie schreef:
Frenk schreef:

Ga mij niet vertellen dat het pertinent onwaar is als ik jou uit persoonlijke ervaring kan vertellen dat het wel degelijk op waarheid berust.

Ik heb het hier ook opgebouwd hoor. En dat kan makkelijk binnen 3 wkn, wat zeg ik. Een week nadat ze in huis was liet ik haar voor de 1e keer alleen. Ben ik gaan winkelen en een bakkie koffie bij moeders. Was om half 9 vertrokken en vlak 13.00 weer terug. Ze lag heerlijk in haar (open) bench te slapen hoor.

Dat je het er niet mee eens bent is duidelijk, maar ga niet zeggen dat het niet kan of pertinent onwaar is, want daarmee zeg je indirect dat ik lieg, en ik zie geen reden waarom ik hier ook maar ergens om hoef te liegen of wat dan ook.
Sorry, ik had het gedeelte vet moeten maken.
Waar ik naar verwees met mijn pertinent onwaar is dit stukje: "Hier wil men er bijvoorbeeld helemaal niet aan om de hond op die leeftijd alleen te laten, of de hond het wel of niet zou kunnen is dan niet bekend." en je vervolg dat de hond dan opeens alleen gelaten wordt als hij het niet geleerd heeft.

Vandaar mijn verdediging dat dat niet is wat "hier" gezegd wordt.
Afbeelding
Chicoahua
Zeer actief
Mijn ras(sen): chihuahua/shih-tzu
Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door Chicoahua »

ik vind dat je een pup zowieso niet alleen kan laten, moet je toch echt een paar weken flink energie in steken en dus niet alleen laten!
en wat hier al wordt gezegt, opbouwen.
je wilt toch ook je pup opvoeden, leren kennen en hem aan jou en de omgeving laten wennen!?
ik vind niet dat je een pup al snel alleen kan laten en dan kun je de buren wel vragen maar je wilt de hond toch zelf opvoeden en dingen met hem gaan doen?
kennisen hadden een puop aangeschaft en lieten hem direct al alleen thuis, nou hij vrat jankte piste poepte alles eronder, brak uit zn bench die hij kapot vrat, nu luisterd de hond nog voor geen meter. die hebben hem niet kunnen opvoeden en het niet opgebouwd. niet dat elke pup zo is, chico was heel makkelijk maar het kan ook anders en dat weet je nooit.
iedereen moet het zelf weten, succes met het maken van je keuze
Laatst gewijzigd door Chicoahua op 08 dec 2009 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

smoekie schreef:
Tuurlijk. Maar dat is meer omdat jij het niet "wilt" omdat jij het niet vind "kunnen". Dat er een verschil zit tussen niet alleen "willen" laten en "kunnen" is niet zo moeilijk.

Nogmaals, die van mij ging of heel vaak mee, maar die liet ik ook gerust alleen thuis hoor. Dat had ik haar al heel snel geleerd omdat ik als het even kon niet aan huis gebonden wilde zijn door de hond.

De meningen zijn daarover gewoon verdeeld. En dat mag gelukkig. Blijft het feit voor mij staan dat Fungus verre van een dierenbeul is of dat ik ook maar ergens het idee heb dat zijn pup binnen no time op MP komt te staan :wink:
Nee, dat wil gewoon zeggen dat ik probeer te kijken naar wat een hond aankan om een beetje prettig groot te worden, en zelfs als de hond niet jankt, zijn we heel erg geneigd om te zeggen van zie je wel dat het kan,terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.
niet iedere hond is heel vocaal ingesteld, sommig trekken zich echt terug,
doe je je hond een plezier met uren achter elkaar alleen zijn, denk het niet.
en een dieren beul zal ik iemand niet gauw noemen, maar doe je je pup er een plezier mee, :neenee: nee dus
kan het daardoor probleem gedrag ontwikkelen, ja ik denk het wel,
gaat dat doorwerken op het verdere leven, de kans is groot :hzz: verder moet TS het helemaal zelf weten
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

fungus schreef:
Aeve schreef:Waarom zorg je nou niet gewoon dat de pup iig de eerste tijd naar een opvang gaat zodat ie niet alleen hoef te zijn? Wat voor probleem heb je daarmee?
Dan weet je iig zeker dat de opvoeding en zindelijkheid zo voorspoedig mogelijk verloopt, en dat ie niet gelijk verlatingsangst ontwikkeld.

En begrijp ik nou dat de buren naar de pup toegaan als die helemaal in paniek de buurt bij elkaar schreeuwt? Waarom kunnen die er dan niet standaard voor zorgen de eerste tijd?
Aeve, in NL zijn er zat opvangplaatsen voor honden. In België niet. Dat alleen al geeft duidelijk aan dat er een groot verschil zit in visie over honden. En ik ben al heel blij dat mijn buren een handje willen toesteken, maar ik kan van hen niet verwachten dat ze ook nog eens voor mijn hond zorgen als ik er niet ben.
Echt waar: met de beste wil van wereld kan ik niet begrijpen hoe jullie zo vlotjes over een aantal dingen denken. De hond bij de buren laten als je er niet bent, voor onbepaalde tijd vrij nemen, hondenopvang in België... Ik denk soms dat we in een andere wereld leven.
Daar zeg je een heeeeeeel waar woord.
Gemiddeld, in ieder geval over het idee over honden houden, schelen Belgie en Nederland idd zowat een werelddeel.
Waar "de gemiddelde Belg (die niet bestaat)" er in de ogen van "de gemiddelde Nederlander (die ook niet bestaat)" veel te makkelijk over denkt, zijn verantwoordelijkheid niet op voorhand neemt... denk dan weer "die Nederlander" in de ogen van "de Belg" te moeilijk en zet teveel voor de hond opzij.

Ik spaar nu al (in gedachten) vrije dagen voor als wij er (wellicht) in 2010 of 2011 een pupje bij krijgen. Ik weet nu al dat ik dan 3 weken vrij wil zijn, mijn man ook. Ik werk parttime, hij fulltime. Hij kan dus zelfs tijdelijk parttime werken zodat hij nietzoveel vrij hoeft te zijn en pup toch nooit (lang) alleen is. Zodra tzt de teef gedekt is waar wij een pupje van willen geef ik dat al aan op mijn werk en "reken even door" wanneer pupje bij ons kan komen. Hangt dan nog af van de datum van bevalling natuurlijk ;-)
Iedereen weet dan ruim tevoren (zeg 4 maanden) van tevoren waar hij aan toe is,, baas en ik.
Natuurlijk doe ik ook aannames dat het met een week of wat wel moet lukken om parttime alleen te zijn. Natuurlijk weet ik dat dat fout kan gaan. De uiterste consequentie is dat ik mijn baan opzeg. Wat zeg ik? Ja, mijn baan opzeg. Dan krijgen we het financieel ff erg moeilijk maar dat moet dan maar. Of ik ga in overleg met de baas... of ik tijdelijk (nog wat) minder mag werken, en/of desnoods sávonds of thuis een deel van mijn werk kan doen.

Dat ik daar dus NU al over nadenk....

Voor mij logisch, voor TS waarschijnlijk :piew: :piew: :piew:

Suzanne
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

fungus schreef: Waar ga ik dan zo licht over? Buren zijn ingeschakeld en verwittigd, mijn vriendin haar grootouders, mijn moeder komt al zeker een halve dag (en kan allicht nog uitgebreid worden naar meer dan 4 uur, aangezien ze nu toch alle tijd van de wereld heeft). Een webcam zou moeten kunnen. En het slopen zal tot een minimum beperkt zijn, aangezien hij de eerste tijd in de puppyren zal zijn als ik weg ben.
Je denkt naar mijn mening verkeerd om :wink: Je gaat uit van dat het slopen tot een minimum beperkt zal worden. Dan ga je uit van jou behoefte tot hele meubelen (en ja, uiteraard heb ik ook geprobeerd ze heel te houden). Waar je aan voorbij gaat is wat de pup nodig heeft. Die zou de kans niet krijgen om te slopen als er gewoon iemand bij hem was.
Uit ervaring!!! weet ik dat 2 x 4 uur per dag gewoon te veel is voor een pup. Nee, misschien niet voor ieder pupje, mar de kans is groter dat je een pup kiest die daar niet tegen kan dan dat je een pup hebt die er goed tegen kan :wink:
Nogmaals, als je zou kunnen zorgen dat de pup de 1e tijd niet alleen is, maar het alleen zijn langzaam op zou kunnen bouwen dan zie ik geen grote problemen. Maar nu zorg je ervoor dat er "back-up" is terwijl je er eigenlijk voor zou moeten zorgen dat er gewoon iemand is. Standaard dus. Die mensen kun je later inderdaad als back-up gebruiken mocht de hond ziek zijn ofzo. Ik denk dat een ouder hondje het niet slecht krijgt bij jullie. Maar ik denk dat je een pup van het ras wat je hebt gekozen in het begin wel tekort doet.

Ik heb niet alle tussenliggende reacties gelezen, kan zijn dat het er dubbel staat :roos:
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

smoekie schreef:
Aeve schreef:Jij wilt nog steeds de pup 4 uur achter elkaar alleen laten. Je snapt niet dat een pup dat niet kan.

Breng hem naar een dagopvang, naar vrienden of wat dan ook...probleem opgelost.
Jij zegt (en anderen hier) dat je een pup van 12,5 week niet alleen kan laten. Dat is jouw mening, dat mag, maar breng het niet alszijnde de waarheid, want daar zit nog een megagroot verschil tussen. :wink:
Ik reageer hier even op, al quote je mij niet. Ik vind dat je een pup van 12 weken niet 4 uur achter elkaar alleen kunt laten. Da's een groot verschil :wink:
Ik heb, vanaf dat ik de hond in huis kreeg ze van dag 1 af enkele minuutjes alleen gelaten en dat opgebouwd. Maar een pup kan niet redeneren dat hij vanadaag dan wel helaas 4 uur alleen is maar dat er dan morgen extra veel aandacht voor hem is. Zo werkt het niet bij honden :wink:
smoekie
Zeer actief

Frenk schreef:
smoekie schreef:
Frenk schreef:Wat je hier zegt is pertinent onwaar! Verreweg de meeste mensen zeggen dat je alleenzijn aan moet leren en op moet bouwen. En dat dat (door de bank genomen) niet werkt als een pupje binnen 3 weken al 4 uur (of 2x 4 uur) alleen moet zijn. Daarvoor is de tijd tekort en het pupje te jong.

Sorry, ik had het gedeelte vet moeten maken.
Waar ik naar verwees met mijn pertinent onwaar is dit stukje: "Hier wil men er bijvoorbeeld helemaal niet aan om de hond op die leeftijd alleen te laten, of de hond het wel of niet zou kunnen is dan niet bekend." en je vervolg dat de hond dan opeens alleen gelaten wordt als hij het niet geleerd heeft.

Vandaar mijn verdediging dat dat niet is wat "hier" gezegd wordt.
:ok: thanks voor de uitleg, snap nu waar jij op doelde in ieder geval.

Ik zeg ook niet dat die “bewering” voor iedereen opgaat, maar dat is wel wat ik meerdere malen hier gelezen heb. Dan las ik uit het verleden dat men schreef dat ze de hond tot een bepaalde leeftijd nooit alleen lieten of nooit langer dan een uur. En dan las ik later wel eens dat ze niet wisten wat te doen omdat de hond niet alleen kon zijn.

Dat is eigenlijk waar ik op doel. Ik kan me dan best wel voorstellen dat zo’n hond ineens denkt wat gaan we nu krijgen en waarom laat je mij nu ineens zolang alleen zitten. Snap je wat ik bedoel :wink:

Men wil het gewoon niet alleen laten. Dus als je je hond niet alleen laat weet je toch ook niet of je hond wel of niet alleen “kan” zijn. Als het dan wel ineens alleen gelaten wordt omdat het “oud en wijs” genoeg is :wink: tja dan wil een hond zich misschien nog wel eens ineens heel alleen kunnen gaan voelen en dat “kenbaar” maken :wink:
Saarah
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australische Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Saarah »

flamme schreef:
fungus schreef: Uit ervaring!!! weet ik dat 2 x 4 uur per dag gewoon te veel is voor een pup. Nee, misschien niet voor ieder pupje, mar de kans is groter dat je een pup kiest die daar niet tegen kan dan dat je een pup hebt die er goed tegen kan :wink:
Nogmaals, als je zou kunnen zorgen dat de pup de 1e tijd niet alleen is, maar het alleen zijn langzaam op zou kunnen bouwen dan zie ik geen grote problemen. Maar nu zorg je ervoor dat er "back-up" is terwijl je er eigenlijk voor zou moeten zorgen dat er gewoon iemand is. Standaard dus.
Fungus zegt dit: "mijn moeder komt al zeker een halve dag (en kan allicht nog uitgebreid worden naar meer dan 4 uur, aangezien ze nu toch alle tijd van de wereld heeft)"
Dat is dus al "standaard". De pup zal dus al standaard geen 2x4u alleen moeten zitten.

4 uurtjes vind ik ook best te overbruggen, zeker als hij een webcam installeert en ALS hij zou zien dat het toch fout gaat, meteen de buren kan verwittigen.

Ik lees hier over een pup van 18 weken die iemand niet langer dan 1,5u alleen durft laten. 18 weken, da's meer dan 4 maand. Toen bleef mijn hond als dat moest gerust uren alleen, zonder enige problemen. Meestal zat ze niet lang alleen hoor, maar als dat toch eens voorkwam, had ze daar geen enkel probleem mee.
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

flamme schreef:
smoekie schreef:
Aeve schreef:Jij wilt nog steeds de pup 4 uur achter elkaar alleen laten. Je snapt niet dat een pup dat niet kan.

Breng hem naar een dagopvang, naar vrienden of wat dan ook...probleem opgelost.
Jij zegt (en anderen hier) dat je een pup van 12,5 week niet alleen kan laten. Dat is jouw mening, dat mag, maar breng het niet alszijnde de waarheid, want daar zit nog een megagroot verschil tussen. :wink:
Ik reageer hier even op, al quote je mij niet. Ik vind dat je een pup van 12 weken niet 4 uur achter elkaar alleen kunt laten. Da's een groot verschil :wink:
Ik heb, vanaf dat ik de hond in huis kreeg ze van dag 1 af enkele minuutjes alleen gelaten en dat opgebouwd. Maar een pup kan niet redeneren dat hij vanadaag dan wel helaas 4 uur alleen is maar dat er dan morgen extra veel aandacht voor hem is. Zo werkt het niet bij honden :wink:
Geeft niks :wink:

Daarin verschillen we dan van mening. Ik vind dat je een pup van 3 maanden wel 4 uur alleen alleen zou moeten kunnen laten. Sterker nog, zoals gezegd gebeurde dat hier vaak genoeg. In geval van Fungus zie ik persoonlijk ook niet al te veel beren op de weg simpelweg door het feit dat het hier maar 3 dgn betreft dat de hond 2x 4 uur alleen zou moeten zijn. Alleen in die zin in een grote ren omringd door de katten die er ook loslopen. En waarmee voor vertrek een "grote" ronde gelopen wordt voor zover dat mogelijk is met een hond van die leeftijd. Tussentijds, alswel de nodige aandacht krijgt op het moment Fungus of vriendin thuis is. Vrijdag tm zondag staan geheel in het teken van de hond. Daarbij nog eens gerekend dat hij ermee op cursus gaat heb ik het idee dat de hond niks aan aandacht te kort zal komen en al helemaal niet het idee dat deze binnen een paar wkn op MP aangeboden zal worden omdat het "even" tegen zal kunnen vallen. :wink:
Frenk
Zeer actief

smoekie schreef:Ik zeg ook niet dat die “bewering” voor iedereen opgaat, maar dat is wel wat ik meerdere malen hier gelezen heb. Dan las ik uit het verleden dat men schreef dat ze de hond tot een bepaalde leeftijd nooit alleen lieten of nooit langer dan een uur. En dan las ik later wel eens dat ze niet wisten wat te doen omdat de hond niet alleen kon zijn.

Dat is eigenlijk waar ik op doel. Ik kan me dan best wel voorstellen dat zo’n hond ineens denkt wat gaan we nu krijgen en waarom laat je mij nu ineens zolang alleen zitten. Snap je wat ik bedoel :wink:

Men wil het gewoon niet alleen laten. Dus als je je hond niet alleen laat weet je toch ook niet of je hond wel of niet alleen “kan” zijn. Als het dan wel ineens alleen gelaten wordt omdat het “oud en wijs” genoeg is :wink: tja dan wil een hond zich misschien nog wel eens ineens heel alleen kunnen gaan voelen en dat “kenbaar” maken :wink:
Als je het een hond niet leert, dan is de kans levensgroot dat het een probleem is als het op een gegeven moment wel moet. Daar heb je gelijk in. Maar ik denk dat ik (en vele anderen) Fungus proberen uit te leggen dat 'alleen zijn' aanleren voor de gemiddelde hond langer dan 3 weken duurt. Net zoals je een hond kunt treffen die sloopt of die er lang over doet om zindelijk te worden of, of, of. :mrgreen:

Snap je wat ik bedoel?

Zijn wensen zijn zodanig dat je een supergemakkelijk hondje moet treffen en die kans is gewoon niet zo heel groot. De kans is groter dat je een gemiddeld hondje treft die niet meteen moeiteloos alleen kan blijven, die niet meteen zindelijk is en die sloopt als hij alleen is. Dat weet je bij een wat oudere herplaatser wel vrijwel zeker.

En als 'wij' met onze ervaringen dat zien gebeuren, dan is het toch niet gek dat je iemand daarop probeert te wijzen. En ik vind het erg jammer als iemand daar dan alleen maar boos en afwijzend op kan reageren.

Maar goed, nu hebben we het nog over simpelweg puppenkwesties, maar er zijn (nog) meer argumenten:
- Een dag heeft 24 uur. Als je er daarvan 8 weg bent en je slaapt er ook nog eens 8, dan hou je er nog 8 over waarin je verder alles moet doen, inclusief dus je hond. Je zult een uur 's ochtends nodig hebben bij het opstaan en nog een uur voor je avondeten, dan zijn er nog 6. Kies je een ras met een behoorlijke drive/werklust, dan zul je een nog aanzienlijker deel van die 6 uur in die hond moeten steken, dan bij een wat minder fanatiek tiepje. Raskeuze is dus van belang gezien de tijd die je beschikbaar hebt.
- Jonge hondjes hebben ontzettend veel energie de eerste jaren en die energie moet er wel uit kunnen, anders worden het draakjes :mrgreen: Ook in dat opzicht zou ik eerder voor een wat oudere herplaatser hebben gekozen.
- 8 uur alleen zitten is voor de meeste honden (roedeldieren) iets wat ze Echt Niet Leuk vinden, maar is al helemaal vreselijk voor honden die gefokt zijn op het bij hun baas zijn. Zo'n baasgerichte hond wordt doodongelukkig als alleen thuis blijven de regel is ipv eens een uitzondering. Kies dan voor een rastype wat veel zelfstandiger is en het dus minder erg vindt om alleen thuis te zijn.

Ik vind het dus helemaal geen raar advies aan TS om naar een wat oudere en stabiele herplaatser te kijken van een ander rastype. Die scoort simpelweg op werkelijk alle punten beter dan de pup waar hij nu voor zegt te kiezen. En ik vind dat men hem daarop mag wijzen zonder dat hij kattig gaat zitten doen. Als je geen kritiek kunt verdragen, moet je vooral niet je verhaal op een forum komen doen. :klaar:
Afbeelding
fungus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie / Sheltie x Aussie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door fungus »

Suzanne123 schreef:
fungus schreef:
Aeve schreef:Waarom zorg je nou niet gewoon dat de pup iig de eerste tijd naar een opvang gaat zodat ie niet alleen hoef te zijn? Wat voor probleem heb je daarmee?
Dan weet je iig zeker dat de opvoeding en zindelijkheid zo voorspoedig mogelijk verloopt, en dat ie niet gelijk verlatingsangst ontwikkeld.

En begrijp ik nou dat de buren naar de pup toegaan als die helemaal in paniek de buurt bij elkaar schreeuwt? Waarom kunnen die er dan niet standaard voor zorgen de eerste tijd?
Aeve, in NL zijn er zat opvangplaatsen voor honden. In België niet. Dat alleen al geeft duidelijk aan dat er een groot verschil zit in visie over honden. En ik ben al heel blij dat mijn buren een handje willen toesteken, maar ik kan van hen niet verwachten dat ze ook nog eens voor mijn hond zorgen als ik er niet ben.
Echt waar: met de beste wil van wereld kan ik niet begrijpen hoe jullie zo vlotjes over een aantal dingen denken. De hond bij de buren laten als je er niet bent, voor onbepaalde tijd vrij nemen, hondenopvang in België... Ik denk soms dat we in een andere wereld leven.
Daar zeg je een heeeeeeel waar woord.
Gemiddeld, in ieder geval over het idee over honden houden, schelen Belgie en Nederland idd zowat een werelddeel.
Waar "de gemiddelde Belg (die niet bestaat)" er in de ogen van "de gemiddelde Nederlander (die ook niet bestaat)" veel te makkelijk over denkt, zijn verantwoordelijkheid niet op voorhand neemt... denk dan weer "die Nederlander" in de ogen van "de Belg" te moeilijk en zet teveel voor de hond opzij.

Ik spaar nu al (in gedachten) vrije dagen voor als wij er (wellicht) in 2010 of 2011 een pupje bij krijgen. Ik weet nu al dat ik dan 3 weken vrij wil zijn, mijn man ook. Ik werk parttime, hij fulltime. Hij kan dus zelfs tijdelijk parttime werken zodat hij nietzoveel vrij hoeft te zijn en pup toch nooit (lang) alleen is. Zodra tzt de teef gedekt is waar wij een pupje van willen geef ik dat al aan op mijn werk en "reken even door" wanneer pupje bij ons kan komen. Hangt dan nog af van de datum van bevalling natuurlijk ;-)
Iedereen weet dan ruim tevoren (zeg 4 maanden) van tevoren waar hij aan toe is,, baas en ik.
Natuurlijk doe ik ook aannames dat het met een week of wat wel moet lukken om parttime alleen te zijn. Natuurlijk weet ik dat dat fout kan gaan. De uiterste consequentie is dat ik mijn baan opzeg. Wat zeg ik? Ja, mijn baan opzeg. Dan krijgen we het financieel ff erg moeilijk maar dat moet dan maar. Of ik ga in overleg met de baas... of ik tijdelijk (nog wat) minder mag werken, en/of desnoods sávonds of thuis een deel van mijn werk kan doen.

Dat ik daar dus NU al over nadenk....

Voor mij logisch, voor TS waarschijnlijk :piew: :piew: :piew:

Suzanne
Uw goed recht, maar ik vnid het inderdaad :piew: :piew: :piew:
fungus
Zeer actief

Frenk schreef: Maar goed, nu hebben we het nog over simpelweg puppenkwesties, maar er zijn (nog) meer argumenten:
- Een dag heeft 24 uur. Als je er daarvan 8 weg bent en je slaapt er ook nog eens 8, dan hou je er nog 8 over waarin je verder alles moet doen, inclusief dus je hond. Je zult een uur 's ochtends nodig hebben bij het opstaan en nog een uur voor je avondeten, dan zijn er nog 6. Kies je een ras met een behoorlijke drive/werklust, dan zul je een nog aanzienlijker deel van die 6 uur in die hond moeten steken, dan bij een wat minder fanatiek tiepje. Raskeuze is dus van belang gezien de tijd die je beschikbaar hebt.
- Jonge hondjes hebben ontzettend veel energie de eerste jaren en die energie moet er wel uit kunnen, anders worden het draakjes :mrgreen: Ook in dat opzicht zou ik eerder voor een wat oudere herplaatser hebben gekozen.
- 8 uur alleen zitten is voor de meeste honden (roedeldieren) iets wat ze Echt Niet Leuk vinden, maar is al helemaal vreselijk voor honden die gefokt zijn op het bij hun baas zijn. Zo'n baasgerichte hond wordt doodongelukkig als alleen thuis blijven de regel is ipv eens een uitzondering. Kies dan voor een rastype wat veel zelfstandiger is en het dus minder erg vindt om alleen thuis te zijn.

Ik vind het dus helemaal geen raar advies aan TS om naar een wat oudere en stabiele herplaatser te kijken van een ander rastype. Die scoort simpelweg op werkelijk alle punten beter dan de pup waar hij nu voor zegt te kiezen. En ik vind dat men hem daarop mag wijzen zonder dat hij kattig gaat zitten doen. Als je geen kritiek kunt verdragen, moet je vooral niet je verhaal op een forum komen doen. :klaar:
En jullie moeten er dan ook maar mee kunnen omgaan dat ik niet alle adviezen van jullie volg. Ook klaar?

Verder heb ik niet zo lang nodig om mij 's morgens en 's avonds klaar te maken.
Kimsjen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua

Ongelezen bericht door Kimsjen »

Moet kunnen, maar ik denk wel dat je dan goed moet kijken welk ras je wil.
Mijn partner en ik werken allebei fulltime. Ik werk in de buurt en ga ELKE pauze naar huis om de hond uit te laten en te voeren. Verder komt mijn moeder de hond 1 of 2 middagen in de week ophalen.
En dit doen we al zo sinds onze hond een puppy is.
Frenk
Zeer actief

fungus schreef:En jullie moeten er dan ook maar mee kunnen omgaan dat ik niet alle adviezen van jullie volg. Ook klaar?
Je volgt geen enkel advies, want dan had je niet voor een sheltie-pup gekozen.
Ja, dat was wel de essentie van mijn betoog :ok:
Afbeelding
fungus
Zeer actief

Frenk schreef:
fungus schreef:En jullie moeten er dan ook maar mee kunnen omgaan dat ik niet alle adviezen van jullie volg. Ook klaar?
Ja, dat was wel de essentie van mijn betoog :ok:
Dat is zever meiske. Maar goed, ik ga stoppen met mijn tijd hier te verdoen. Heb er hier eigenlijk al veel te veel in geïnvesteerd.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

:idea: TS kan ook overwegen twee pups tegelijk te nemen, hebben ze elkaar.....

:pop:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Saarah
Zeer actief

Frenk schreef:
Wat een kromme redenering!
Je redeneert dus zo "je volgt één advies niet (nl. niet kiezen voor een Sheltie pup), DUS volg je alle adviezen niet".
Ik hoop dat je zelf inziet dat dat niet klopt :mrgreen:

Hij volgt sommige andere adviezen wel op: de webcam die marie josee (geloof ik) aanraadde, hij schakelt buren en grootouders in om af en toe op de pup te passen zodat ie toch niet 2 x 4 u alleen moet zitten, ...

Wat me opvalt, best raar eigenlijk. Marie Josee raadde die webcam aan om de pup in het oog te houden als ie alleen thuis is (vind ik een goed idee trouwens :ok:), en daar geeft niemand commentaar op.
Fungus zegt dat hij dat advies gaat opvolgen, dus dat hij een webcam gaat installeren en de pup in 't oog gaat houden. Als er dan iets mis is, kan hij de buren/ouders inschakelen. Hij wordt daar wél volledig op afgebroken (in de trant van: ja, dat is niet goed hé, zo zie je het pas als de pup iets misdoet, en zo kan je dat niet voorkomen).

Waarom breken jullie Fungus daarop af, terwijl hij alleen maar het advies opvolgt dat iemand anders geeft?
Afbeelding
Aeve
Actief
Mijn ras(sen): Shar pei

Ongelezen bericht door Aeve »

Omdat voorkomen van paniek veel beter is dan het 10 minuten later oplossen? Als die mensen daar al weten mee om te gaan, en dat is wellicht nog maar de vraag.
Saarah
Zeer actief

Aeve schreef:Omdat voorkomen van paniek veel beter is dan het 10 minuten later oplossen? Als die mensen daar al weten mee om te gaan, en dat is wellicht nog maar de vraag.
Waarom wordt Fungus dan afgebroken, terwijl hij alleen maar een advies opvolgt?
Als hij dan een advies opvolgt, is het weer niet goed, dat bedoel ik maar. :wink:

En met je laatste redenering: dan mag niemand nog een pup nemen behalve ervaren hondenbaasjes. Mensen die voor 't eerst een pup nemen weten daar misschien ook niet mee om te gaan.
Afbeelding
Aeve
Actief

Ik heb altijd gezegd dat hij voor opvang moest zorgen voor de eerste periode....Niet buren die ff komen kijken als het al foute boel is zeg maar, want daar schiet je uiteindelijk niet zoveel me op.

En nee hoor, maar je moet wel bereid zijn je er fatsoenlijk op in te lezen. Te zien aan de vele topics met 'mijn hond kan niet alleen zijn', of 'het beest sloopt' of wat dan ook...
Saarah
Zeer actief

Aeve schreef: En nee hoor, maar je moet wel bereid zijn je er fatsoenlijk op in te lezen. Te zien aan de vele topics met 'mijn hond kan niet alleen zijn', of 'het beest sloopt' of wat dan ook...
Da's een feit, ben ik helemaal met je eens. :ok:

Maar als TS zegt dat hij zich goed ingelezen heeft, krijgt hij hier dan weer het verwijt dat "kennis uit de boekskes" niets waard is. :N: :mrgreen:
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Het probleem is ook niet de 2 x 4 uur alleen, maar de leeftijd waarop dat moet.. Mijn pup kan prima 4 uur alleen zijn, alleen niet een uur later weer 4 uur alleen.. Dat is gewoon teveel voor zo'n jong ding...
Aeve
Actief

Nou, ik vind ervaringen van mensen veel meer zeggen dan de boekses. En dat wil hij gewoon niet aannemen :mrgreen: En nee, dan bedoel ik niet mijzelf, want wij hebben toevallig een ontzettend makkelijke pup die dit schema wel aan had gekund, maar ik wil het gewoon niet zo.
Ik ken ook pups die dit never nooit hadden getrokken.

Wat ik persoonlijk het ergste vind, en ik val in herhaling zo ondertussen: had hij nou gewoon opvang gezocht voor de eerste tijd, dus de pup niet alleen laten maar gewoon zorgen dat er iemand voor hem is, en dan het alleen zijn in de weekenden of avonden op te bouwen, dan was het voor mij geen probleem geweest.

Het risico is te groot dat je een pup hebt die er niet tegen kan, en daardoor in zijn eigen uitwerpselen zit omdat ie het nog niet zolang kan ophouden, daarnaast in paniek is omdat ie niet snapt waar de rest van zijn roedel is.
Saarah
Zeer actief

Machie schreef:Het probleem is ook niet de 2 x 4 uur alleen, maar de leeftijd waarop dat moet.. Mijn pup kan prima 4 uur alleen zijn, alleen niet een uur later weer 4 uur alleen.. Dat is gewoon teveel voor zo'n jong ding...
Dat probleem is denk ik al opgelost hoor, want de moeder van Fungus kan één keer vier uur op de pup passen (eventueel zelfs langer). Dus dan hoeft hij maar 1 x 4u alleen te zijn. :wink:
Afbeelding
Saarah
Zeer actief

Aeve schreef:Nou, ik vind ervaringen van mensen veel meer zeggen dan de boekses. En dat wil hij gewoon niet aannemen :mrgreen: En nee, dan bedoel ik niet mijzelf, want wij hebben toevallig een ontzettend makkelijke pup die dit schema wel aan had gekund, maar ik wil het gewoon niet zo.
Ik ken ook pups die dit never nooit hadden getrokken.
Ik val ook weer in herhaling (sorry! :mrgreen:) maar de ervaringen van andere mensen zeggen andere dingen hé. :wink:
't Is niet omdat hij niet naar jullie ervaringen luistert, dat hij niet luistert naar de ervaring van andere.
En dat is absoluut niet aanvallend bedoeld ofzo hé.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Saraah, volgens mij las ik ergens dat de moeder van 1 keer per week een middag op het pupje kon passen? En dat vriendin op vrijdag thuis was. Dan moet de hond volgensmij toch echt nog 3 dagen 2 x 4 uur alleen zijn?
Als het echt alleen om 4 uur per dag ging geloof ik niet dat er hier iemand is die moeilijk doet...

Al is dat in 2 weken opbouwen natuurlijk wel vrij kort. Met Luca hebben we er een week of 4 over gedaan, vanaf toen kon hij 4 uur alleen zijn maar nogsteeds vind ik dat niet fijn..

Als wij naar de voetbal gaan zijn we ongeveer 4 uur weg, Luca brengen we dan naar mn ouders aangezien ik 4 uur voor zo'n jong ding wat lang vind. Maar das heel persoonlijk :D
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”