smoekie schreef:Ik zeg ook niet dat die “bewering” voor iedereen opgaat, maar dat is wel wat ik meerdere malen hier gelezen heb. Dan las ik uit het verleden dat men schreef dat ze de hond tot een bepaalde leeftijd nooit alleen lieten of nooit langer dan een uur. En dan las ik later wel eens dat ze niet wisten wat te doen omdat de hond niet alleen kon zijn.
Dat is eigenlijk waar ik op doel. Ik kan me dan best wel voorstellen dat zo’n hond ineens denkt wat gaan we nu krijgen en waarom laat je mij nu ineens zolang alleen zitten. Snap je wat ik bedoel
Men wil het gewoon niet alleen laten. Dus als je je hond niet alleen laat weet je toch ook niet of je hond wel of niet alleen “kan” zijn. Als het dan wel ineens alleen gelaten wordt omdat het “oud en wijs” genoeg is

tja dan wil een hond zich misschien nog wel eens ineens heel alleen kunnen gaan voelen en dat “kenbaar” maken

Als je het een hond niet leert, dan is de kans levensgroot dat het een probleem is als het op een gegeven moment wel moet. Daar heb je gelijk in. Maar ik denk dat ik (en vele anderen) Fungus proberen uit te leggen dat 'alleen zijn' aanleren voor de gemiddelde hond langer dan 3 weken duurt. Net zoals je een hond kunt treffen die sloopt of die er lang over doet om zindelijk te worden of, of, of.
Snap je wat ik bedoel?
Zijn wensen zijn zodanig dat je een supergemakkelijk hondje moet treffen en die kans is gewoon niet zo heel groot. De kans is groter dat je een gemiddeld hondje treft die niet meteen moeiteloos alleen kan blijven, die niet meteen zindelijk is en die sloopt als hij alleen is. Dat weet je bij een wat oudere herplaatser wel vrijwel zeker.
En als 'wij' met onze ervaringen dat zien gebeuren, dan is het toch niet gek dat je iemand daarop probeert te wijzen. En ik vind het erg jammer als iemand daar dan alleen maar boos en afwijzend op kan reageren.
Maar goed, nu hebben we het nog over simpelweg puppenkwesties, maar er zijn (nog) meer argumenten:
- Een dag heeft 24 uur. Als je er daarvan 8 weg bent en je slaapt er ook nog eens 8, dan hou je er nog 8 over waarin je verder alles moet doen, inclusief dus je hond. Je zult een uur 's ochtends nodig hebben bij het opstaan en nog een uur voor je avondeten, dan zijn er nog 6. Kies je een ras met een behoorlijke drive/werklust, dan zul je een nog aanzienlijker deel van die 6 uur in die hond moeten steken, dan bij een wat minder fanatiek tiepje. Raskeuze is dus van belang gezien de tijd die je beschikbaar hebt.
- Jonge hondjes hebben ontzettend veel energie de eerste jaren en die energie moet er wel uit kunnen, anders worden het draakjes

Ook in dat opzicht zou ik eerder voor een wat oudere herplaatser hebben gekozen.
- 8 uur alleen zitten is voor de meeste honden (roedeldieren) iets wat ze Echt Niet Leuk vinden, maar is al helemaal vreselijk voor honden die gefokt zijn op het bij hun baas zijn. Zo'n baasgerichte hond wordt doodongelukkig als alleen thuis blijven de regel is ipv eens een uitzondering. Kies dan voor een rastype wat veel zelfstandiger is en het dus minder erg vindt om alleen thuis te zijn.
Ik vind het dus helemaal geen raar advies aan TS om naar een wat oudere en stabiele herplaatser te kijken van een ander rastype. Die scoort simpelweg op werkelijk alle punten beter dan de pup waar hij nu voor zegt te kiezen. En ik vind dat men hem daarop mag wijzen zonder dat hij kattig gaat zitten doen. Als je geen kritiek kunt verdragen, moet je vooral niet je verhaal op een forum komen doen.