Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond houden of niet

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Re: Hond houden of niet

Ongelezen bericht door Frenk »

fungus schreef:
Frenk schreef:
fungus schreef:geen pup, geen Sheltie, geen onstabiele herplaatser en geen stabiele herplaatser ook (wegens de info die ik buiten dit forum heb gekregen) --> m.a.w. geen hond.
Dat zou inderdaad een conclusie kunnen zijn ja.
Voila, nu zijn we er. Wat ik hier ook zou gezegd of gedaan hebben: los van het ras, van de soort hond of van wat dan ook: een FT werkende mens kan in de meeste forummers hun ogen geen goede hondenbaas zijn. Maar goed, jij bent tenminste eerlijk.
Dat zeg ik nergens. Ik ben zelf een FT werkende hondenbaas. En ook mijn vriend werkt gewoon FT.
Ik heb er alleen wel voor gezorgd dat ik de eerste tijd thuis was om mijn hond in het tempo dat hij aankon (!) te leren om alleen thuis te zijn en ik zorg ook dat er opvang is als er langer dan 5 uur niemand thuis is. Heel simpel :wink:
Verder heeft het nou juist alles te maken met het ras, de soort hond en 'wat dan ook'. Dat jij dat maar niet kunt (wilt?) zien zou treurigstemmend zijn als het niet zo lachwekkend was.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

fungus schreef:
renee-uk schreef: Dat is het dus wat mij zo tegen de haren instrijkt.
Jij gaat voor wat jou aanspreekt en vergeet daarbij dat die hond ook nog een pretttig leven moet hebben.

Normaal gesproken ga je, als je besloten hebt dat je een hond wil aanschaffen, kijken naar wat voor soort hond haalbaar is in jouw (= algemeen bedoeld) situatie.
Dat doe jij niet, jij kiest een voor een ras dat bepaald niet ideaal is in jouw situatie en die hond moet zich daar maar aan aanpassen.
Als je veel van huis bent, kies je niet voor een sterk baasgerichte hond, ook niet als je dat ras geweldig vindt. Dan zoek je door tot je een wat minder afhankelijk ras gevonden hebt dat ook jou aanspreekt.
Vind je dat niet, ja jammer dan dan wacht je nog even met de aanschaf tot je in een voor een hond beter vaarwater bent aangeland (al dan niet met aanpassingen in de vorm van bijvoorbeeld dagopvang) of totdat je een hond vindt die wel in die situatie past.
Je bent niet verplicht een hond aan te schaffen immers, dat is een keuze die je maakt en het is wel zo eerlijk als die hond het dan ook een beetje prettig heeft.
Het is en blijft een levend wezen namelijk.

Dat maakt voor mij het verschil tussen iemand die van houden houdt en een hondenhouder.
Iemand die van honden houdt gaat uit van het prettige leven dat ie een hond kan bieden, een hondenhouder gaat ervan uit dat de hond zich maar te voegen heeft.

Het zal vast een verschil van opvatting zijn, maar ik heb toch meer respect voor iemand die het beste voor zijn hond wil dan voor iemand die het beste voor zichzelf wenst, zonder rekening te houden met noden van zijn nieuw aan te schaffen hondje.
Er zijn meer mogelijkheden dan óf een sheltie pup óf geen hond, alleen moet je dat wel willen zien en -meer nog- willen aanvaarden.
Vreemd: en jij die een aantal pagina's geleden net zei dat het vooral om het feit ging dat het om een pup gaat... Soit, we zullen de discussie maar best stoppen, want deze is toch zonder einde.
In ieder geval ben ik hier door een aantal mensen echt vooruit geholpen. Jammer dat het verzand is in een zwart-wit discussie, want grijs kan soms ook mooi zijn.
Ik zeg hier niks anders dan wat ik al die tijd al gezegd heb, maar dat moet je wel willen lezen natuurlijk.
Ik raad je een hond aan die in jouw situatie past en dat is in mijn ogen geen pup maar zeker geen pup van een ras dat erg baasgericht en dus afhankelijk is.
Ik ben niet tegen een hond voor werkende mensen, dat kan ook moeilijk aangezien ik zelf ook honden had toen ik nog werkte
Fel ben ik wel, maar hypocriet niet!

Ik begrijp het 'verwijt' ook niet goed, ik heb in bovenstaande post nergens gezegd dat ik je wel een pup aanraad, die conclusie is geheel en al voor jouw rekening.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
fungus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie / Sheltie x Aussie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door fungus »

Moos schreef:Full time werken opzich hoeft helemaal geen probleem te zijn. En als je meerdere honden hebt en ze kunnen goed alleen zijn, en naast je werk ben je veel met de honden bezig, ben ik zelfs niet tegen full time werken zonder opvang. Kan je nagaan :mrgreen:

Mijn enige probleem is om een pupje, van een nogal baasgericht en bovendien vaak blafferig ras, met 12 weken meteen heel veel alleen te laten. En aangezien ik jou nogal onduidelijk vind in hoeverre de pup nou daadwerkelijk alleen gaat zitten (want soms heb je het opeens over moeders enzo die erbij komen, en soms gaat het nog steeds over 2 maal 4 uur alleen) is dat het enige waar ik moeite mee heb.
Moos, ik zeg niet dat iedereen er tegen is. Verder heb ik in de loop van deze discussie de situatie zoveel mogelijk proberen te maximaliseren.

1. Ik heb ik mijn moeder ingeschakeld voor een halve dag.

2. Ik heb al een tijdje bij de grootouders van mijn vriendin gepolst om eventueel noodopvang te voorzien. Ze zien dat zitten, op voorwaarde dat het niet veel slechter gaat met de grootvader.

3. De buren zijn verwittigd dat ze mij op de hoogte moeten brengen moesten er zich problemen voordoen. Ze willen Ike ook eventueel even kort buitenlaten tussendoor.

4. Ik kom over de middag naar huis en voor ik ga werken ga ik er nog zeer actief mee bezig zijn, zodat hij redelijk moe aan de dag kan beginnen.

5. Verder is mijn vriendin de vrijdag thuis.

6. Ik ga een webcam installeren.

7. Ik heb me ondertussen in de hondenschool ingeschreven en verschillende hondeneigenaars, fora en dierenartsen gecontacteerd.

8. Ik neem me 2 aaneengesloten weken verlof + minstens een week halftijds.

Uit bovenstaand lijstje mag toch wel blijken dat ik WEL dingen heb gedaan, ook al is het niet jullie volledige pakket...
fungus
Zeer actief

renee-uk schreef:Ik zeg hier niks anders dan wat ik al die tijd al gezegd heb, maar dat moet je wel willen lezen natuurlijk.
Ik raad je een hond aan die in jouw situatie past en dat is in mijn ogen geen pup maar zeker geen pup van een ras dat erg baasgericht en dus afhankelijk is.
Ik ben niet tegen een hond voor werkende mensen, dat kan ook moeilijk aangezien ik zelf ook honden had toen ik nog werkte

Ik begrijp het 'verwijt' ook niet goed, ik heb in bovenstaande post nergens gezegd dat ik je wel een pup aanraad, die conclusie is geheel en al voor jouw rekening.
Je raadde mij een stabiele herplaatser aan, maar dat werd mij - gezien de katten - door heel wat mensen afgeraden. Ik heb met uw raad dus wel rekening gehouden, aangezien ik het even overwogen heb, maar heb hem niet meegenomen...
Saarah
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australische Herder

Ongelezen bericht door Saarah »

Hier worden ook serieuze tegenstrijdige adviezen gegeven hoor. :mrgreen:

De ene adviseert om opvang te voorzien voor de tijd dat Fungus weg is, zodat de hond dan ook wat aandacht/beweging krijgt. De andere zegt dat het helemaal niet goed genoeg is om iemand te voorzien om de hond uit te laten, want de hond wil alleen maar het baasje.

De ene zegt dat full time werken geen probleem is bij een volwassen hond, de andere zegt dat full time werken en een hond nooit goed is.

De ene raadt een webcam aan om de pup in 't oog te houden als Fungus van huis is, de andere zegt dat dat niet helpt.

@ Frenk: 't is niet dat hij jouw advies (/adviezen) niet opvolgt, dat hij niemands adviezen opvolgt. Je zin/redenering was gewoon fout.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

fungus schreef:
renee-uk schreef:Ik zeg hier niks anders dan wat ik al die tijd al gezegd heb, maar dat moet je wel willen lezen natuurlijk.

Je raadde mij een stabiele herplaatser aan, maar dat werd mij - gezien de katten - door heel wat mensen afgeraden. Ik heb met uw raad dus wel rekening gehouden, aangezien ik het even overwogen heb, maar heb hem niet meegenomen...
Ja dat klopt, die zou namelijk heel wat beter in jouw situatie passen dan een sheltie pup.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

fungus schreef: Moos, ik zeg niet dat iedereen er tegen is. Verder heb ik in de loop van deze discussie de situatie zoveel mogelijk proberen te maximaliseren.

1. Ik heb ik mijn moeder ingeschakeld voor een halve dag.

2. Ik heb al een tijdje bij de grootouders van mijn vriendin gepolst om eventueel noodopvang te voorzien. Ze zien dat zitten, op voorwaarde dat het niet veel slechter gaat met de grootvader.

3. De buren zijn verwittigd dat ze mij op de hoogte moeten brengen moesten er zich problemen voordoen. Ze willen Ike ook eventueel even kort buitenlaten tussendoor.

4. Ik kom over de middag naar huis en voor ik ga werken ga ik er nog zeer actief mee bezig zijn, zodat hij redelijk moe aan de dag kan beginnen.

5. Verder is mijn vriendin de vrijdag thuis.

6. Ik ga een webcam installeren.

7. Ik heb me ondertussen in de hondenschool ingeschreven en verschillende hondeneigenaars, fora en dierenartsen gecontacteerd.

8. Ik neem me 2 aaneengesloten weken verlof + minstens een week halftijds.

Uit bovenstaand lijstje mag toch wel blijken dat ik WEL dingen heb gedaan, ook al is het niet jullie volledige pakket...
Je hoeft van mij ook geen 'volledig pakket' nu al te hebben. En dat er eventuele noodopvang is is natuurlijk prima :ok:
Eigenlijk is volgens mij enige wat ik steeds probeerde te zeggen dat er heel veel Sheltie pups zullen zijn die 2 keer 4 uur alleen op 1 dag niet gaan trekken. En daar moet je dus dan iets mee. Als de buren zeggen dat hij blaft/jankt, of als de webcam dat uitwijst dan moet je daar dus iets mee. En dat is niet "worst case scenario' dat is gewoon een hele realistische mogelijkheid.
Wat me dan stoort is hoe jij dat steeds af probeert te zwakken. De kans is gewoon, laten we zeggen 50-75 %?, dat je Sheltie van 12 weken geen 8 uur alleen op een dag trekt. En als je dan 1 middag je moeder hebt is dat heel leuk, maar dan zit je nog met die andere tijden. Als de grootouders van je vriendin dat dan op kunnen vanger super :ok: (maar als het dus wel slechter gaat met opa, zal je ook daar weer iets mee moeten).

Ik verwacht helemaal niet dat je dan exact hier neer gaat zetten wat je gaat doen als, als, als...Het enige wat me stoort is dat ik bij jouw posts continu het idee krijg van dingen afzwakken i.p.v zeggen "oke, ik realiseer me dat de kans behoorlijk aanwezig is dat de pup het niet gaat trekken, en ik realiseer me ook dat ik errug veel vraag van de pup". En dat je met dat idee er ook aan begint i.p.v met het idee van "zal wel loslopen" :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Saarah schreef:@ Frenk: 't is niet dat hij jouw advies (/adviezen) niet opvolgt, dat hij niemands adviezen opvolgt. Je zin/redenering was gewoon fout.
Nee hoor, die klopt prima. :ok:
Afbeelding
Saarah
Zeer actief

Frenk schreef:
Saarah schreef:@ Frenk: 't is niet dat hij jouw advies (/adviezen) niet opvolgt, dat hij niemands adviezen opvolgt. Je zin/redenering was gewoon fout.
Toch niet. :mrgreen:
De webcam is al het bewijs dat hij al minstens één advies opvolgt dus dan is jouw stelling dat hij geen enkel advies opvolgt al verkeerd.
Afbeelding
Saarah
Zeer actief

Moos schreef: Ik verwacht helemaal niet dat je dan exact hier neer gaat zetten wat je gaat doen als, als, als...Het enige wat me stoort is dat ik bij jouw posts continu het idee krijg van dingen afzwakken i.p.v zeggen "oke, ik realiseer me dat de kans behoorlijk aanwezig is dat de pup het niet gaat trekken, en ik realiseer me ook dat ik errug veel vraag van de pup". En dat je met dat idee er ook aan begint i.p.v met het idee van "zal wel loslopen" :wink:
Ik denk dat dat uiteindelijk nogal meevalt hoor. Misschien komt het zo over, maar in z'n achterhoofd houdt hij er toch rekening mee dat er iets kan foutlopen denk ik, hij heeft tenslotte al voor (nood)opvang gezorgd als dat zou gebeuren. :wink:
Afbeelding
fungus
Zeer actief

Moos schreef:Je hoeft van mij ook geen 'volledig pakket' nu al te hebben. En dat er eventuele noodopvang is is natuurlijk prima :ok:
Eigenlijk is volgens mij enige wat ik steeds probeerde te zeggen dat er heel veel Sheltie pups zullen zijn die 2 keer 4 uur alleen op 1 dag niet gaan trekken. En daar moet je dus dan iets mee. Als de buren zeggen dat hij blaft/jankt, of als de webcam dat uitwijst dan moet je daar dus iets mee. En dat is niet "worst case scenario' dat is gewoon een hele realistische mogelijkheid.
Wat me dan stoort is hoe jij dat steeds af probeert te zwakken. De kans is gewoon, laten we zeggen 50-75 %?, dat je Sheltie van 12 weken geen 8 uur alleen op een dag trekt. En als je dan 1 middag je moeder hebt is dat heel leuk, maar dan zit je nog met die andere tijden. Als de grootouders van je vriendin dat dan op kunnen vanger super :ok: (maar als het dus wel slechter gaat met opa, zal je ook daar weer iets mee moeten).

Ik verwacht helemaal niet dat je dan exact hier neer gaat zetten wat je gaat doen als, als, als...Het enige wat me stoort is dat ik bij jouw posts continu het idee krijg van dingen afzwakken i.p.v zeggen "oke, ik realiseer me dat de kans behoorlijk aanwezig is dat de pup het niet gaat trekken, en ik realiseer me ook dat ik errug veel vraag van de pup". En dat je met dat idee er ook aan begint i.p.v met het idee van "zal wel loslopen" :wink:
Wel, meer wil ik momenteel nog niet doen. Als ik in die twee weken merk dat het opbouwen van het alleen-zijn trager gaat dan verwacht, kan ik de grootouders inschakelen. Maar dan nog gaan zij hem dan ook moeten leren dat alleen zijn niet zo erg is. En dat zal niet lukken als daar niet verder aan gewerkt wordt.
Frenk
Zeer actief

Saarah schreef:
Frenk schreef:
Toch niet. :mrgreen:
Jawel hoor :ok:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

fungus schreef:Wel, meer wil ik momenteel nog niet doen. Als ik in die twee weken merk dat het opbouwen van het alleen-zijn trager gaat dan verwacht, kan ik de grootouders inschakelen. Maar dan nog gaan zij hem dan ook moeten leren dat alleen zijn niet zo erg is. En dat zal niet lukken als daar niet verder aan gewerkt wordt.
Kijk, en dat bedoel ik dus juist :wink: Jij verwacht een pup die met 12 weken 4 uur lang alleen kan zijn, en als het even kan twee keer 4 uur lang. Dat zijn enorrrme verwachtingen voor een Sheltie pupje. En dat is dus waar ik steeds op reageer; jouw enorme verwachtingen, en dan het stug vol blijven houden dat dat normale realistische verwachtingen zijn. Dat zijn het dus niet. Als zoveel alleen zijn zo snel wel goed gaat met een Sheltie pupje is dat pure mazzel.

Alleen zijn leer je aan door te voorkomen dat er paniek uitbreekt. En dat kan bij sommige honden pas rond de 6 maanden ofzo zijn dat je het goed paniekloos op kan gaan bouwen. Het is niet zo dat je alleen zijn niet leert als je dat niet meteen vanaf 10-12 weken doet. Het is zo dat je alleen zijn niet leert als je je pup te vaak de kans geeft erbij in paniek te schieten. En hoe meer uren je hele jonge pup alleen moet zijn, hoe groter die kans.

En nogmaals, als opa inderdaad niet slechter wordt, is die noodopvang natuurlijk prima :ok:
Afbeelding
Saarah
Zeer actief

Frenk schreef: Jawel hoor :ok:
Dan mag je mij eens uitleggen hoe het kan dat Fungus geen enkel advies opvolgt, terwijl hij er al minstens één opvolgt (de webcam)? :denken:
Laatst gewijzigd door Saarah op 09 dec 2009 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Saarah schreef:Hier worden ook serieuze tegenstrijdige adviezen gegeven hoor. :mrgreen:

De ene adviseert om opvang te voorzien voor de tijd dat Fungus weg is, zodat de hond dan ook wat aandacht/beweging krijgt. De andere zegt dat het helemaal niet goed genoeg is om iemand te voorzien om de hond uit te laten, want de hond wil alleen maar het baasje.
Dat is niet tegenstrijdig, dat is werkelijkheid.
Iemand die tussen door die pup wat aandacht geeft is te verkiezen boven een pup 2 x 4 uur in zn dooie eentje te laten zitten.
Maar bij een baasgericht ras als een sheltie is dat niet zo goed als wanneer de baas dat zelf zou doen.
Wat is daar tegenstrijdig aan?

De ene zegt dat full time werken geen probleem is bij een volwassen hond, de andere zegt dat full time werken en een hond nooit goed is.
Niet werken is altijd beter, er is niks heerlijker voor een hond dan altijd bij zn baas te kunnen zijn.
Dat dat niet altijd haalbaar is, is een tweede.
Een volwassen hond zal door de band genomen minder problemen hebben met langere tijd alleen zijn dan een pup, die alles nog moet leren. Ook dat lijkt me niet zo moeilijk te begrijpen.
Ook hier is niks tegenstrijdigs aan, het is gewoon de werkelijkheid.

De ene raadt een webcam aan om de pup in 't oog te houden als Fungus van huis is, de andere zegt dat dat niet helpt.
Alleen die webcam zal inderdaad weinig helpen.
Stel je ziet dat je hondje tekeer gaat maar je hebt niet de mogelijkheid daar iets aan te doen, wat dan?
Ook hier weer niks tegenstrijdigs

@ Frenk: 't is niet dat hij jouw advies (/adviezen) niet opvolgt, dat hij niemands adviezen opvolgt. Je zin/redenering was gewoon fout.
kijkend naar jouw post hierboven denk ik niet dat het aan jou is iemand te zeggen dat haar redenering niet klopt ;)
Afbeelding

Saarah
Zeer actief

renee-uk schreef:
Saarah schreef:Hier worden ook serieuze tegenstrijdige adviezen gegeven hoor. :mrgreen:

Iemand die tussen door die pup wat aandacht geeft is te verkiezen boven een pup 2 x 4 uur in zn dooie eentje te laten zitten.
Maar bij een baasgericht ras als een sheltie is dat niet zo goed als wanneer de baas dat zelf zou doen.

Niet werken is altijd beter, er is niks heerlijker voor een hond dan altijd bij zn baas te kunnen zijn.
Een volwassen hond zal door de band genomen minder problemen hebben met langere tijd alleen zijn dan een pup, die alles nog moet leren. Ook dat lijkt me niet zo moeilijk te begrijpen.

Stel je ziet dat je hondje tekeer gaat maar je hebt niet de mogelijkheid daar iets aan te doen, wat dan?

kijkend naar jouw post hierboven denk ik niet dat het aan jou is iemand te zeggen dat haar redenering niet klopt ;)
Stel nu dat mijn post hierboven niet zou kloppen.
Waarom mag ik iemand anders dan niet op een foute redenering wijzen?

Dus als iemand een fout maakt met zijn pup, mag die nooit meer iemand anders op fouten wijzen?
Logisch. :ok:

Die dingen zijn trouwens wel tegenstrijdig, omdat de posters allebei de dingen als waarheid zeggen.
De ene zegt bv "full time werken en een pup gaat niet samen, met een volwassen hond zou dat wel gaan
De andere zegt niet "het is beter als je niet full time werkt, als je een hond hebt", maar zegt: "zelfs met een volwassen hond gaat het niet om full time te werken". En dat is wél tegenstrijdig.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Saarah schreef:
renee-uk schreef:

Stel nu dat mijn post hierboven niet zou kloppen.
Waarom mag ik iemand anders dan niet op een foute redenering wijzen?

Dus als iemand een fout maakt met zijn pup, mag die nooit meer iemand anders op fouten wijzen?
Logisch. :ok:
je zou ook eens naar de andere antwoorden kunnen kijken, wie weet verheldert dat je blik wat ;)
Afbeelding

Frenk
Zeer actief

Saarah schreef:
Dan mag je mij eens uitleggen hoe het kan dat Fungus geen enkel advies opvolgt, terwijl hij er al minstens één opvolgt (de webcam)? :denken:
Kwestie van context :ok: Lees maar terug, dan zul je zien dat het klopt.
Afbeelding
Saarah
Zeer actief

renee-uk schreef: je zou ook eens naar de andere antwoorden kunnen kijken, wie weet verheldert dat je blik wat ;)
Hoe bedoel je de andere antwoorden?

Mijn blik is al genoeg verhelderd. :ok:
Ik heb respect voor jullie en hoe jullie een hond opvoeden (hoewel, als ik lees dat een hond van 5 maand nog maar amper 1,5u alleen geweest is... :denken: ) en ik neem best aan dat jullie manier goed kan zijn om een hond op te voeden.
Andersom is dat niet zo, Fungus wordt totaal afgebroken terwijl hij aangeeft al maatregelen te nemen en bepaalde adviezen op te volgen. Plus dat de fokker er blijkbaar geen graten in ziet, die zal wel genoeg afweten van Shelties zeker, aangezien hij door iedereen die ik ken beschouwd wordt als goede fokker?
Maar nee, Fungus mag niet luisteren naar de fokker of andere mensen, hij mag alleen luisteren naar jullie. En als hij dat niet doet, is hij geen goed hondenbaasje. Ja, dàt vind ik nu een verhelderende blik. :ok:

Ohja, nog even er bij vermelden: wat ik nu schrijf geldt niet voor iedereen van dit forum, of iedereen die in dit topic heeft gereageerd hoor.
Laatst gewijzigd door Saarah op 09 dec 2009 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
fungus
Zeer actief

renee-uk schreef:

Moest ik een hond zijn zou ik het in ieder geval niet fijn om een hele dag bij een baasje als jij te zijn :F:
fungus
Zeer actief

Frenk schreef:
Saarah schreef:
Kwestie van context :ok: Lees maar terug, dan zul je zien dat het klopt.
Weet je, de forumteefjes hebben gelijk. Uiteindelijk kun je er toch niets tegen beginnen.

Ik geef tenminste toe dat ik er de voor mij geknipte adviezen uithaal. Jullie zijn blijkbaar zo onfeilbaar dat jullie 100% gelijk hebben.
renee-uk
Zeer actief

fungus schreef:
renee-uk schreef:

Moest ik een hond zijn zou ik het in ieder geval niet fijn om een hele dag bij een baasje als jij te zijn :F:
En waarom niet?
je mag komen kijken hoor naar mijn enorm baasgerichte super relaxte honden :D

*typo
Laatst gewijzigd door renee-uk op 09 dec 2009 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

Saarah schreef:
renee-uk schreef: je zou ook eens naar de andere antwoorden kunnen kijken, wie weet verheldert dat je blik wat ;)
de andere antwoorden die ik geef in die post, dat bedoel ik :roll:
Begrijpend lezen is niet echt je sterkste kant hè?
Afbeelding

Saarah
Zeer actief

renee-uk schreef:
Saarah schreef:
de andere antwoorden die ik geef in die post, dat bedoel ik :roll:
Begrijpend lezen is niet echt je sterkste kant hè?
Duidelijk verwoorden kan jij ook niet echt hé?
Bv. schrijven "mijn andere antwoorden" i.p.v. "de andere antwoorden", waarmee dus zowel bedoeld kan worden "de andere antwoorden van de andere forummers" als "de andere antwoorden van mij" (waarbij het eerste nog waarschijnlijker is, want de tweede zin zou niet kloppen of op zijn minst niet vlot lezen). :ok:
Afbeelding
fungus
Zeer actief

renee-uk schreef:
fungus schreef: Moest ik een hond zijn zou ik het in ieder geval niet fijn om een hele dag bij een baasje als jij te zijn :F:
En waarom niet?

*typo
En wat als er met u iets gebeurd, waardoor je tijdelijk of definitef niet meer voor uw honden zou kunnen zorgen? Daar sta je dan met je ENORM baasgerichte superrelaxte honden. Nee, van mij mag Ike aan mij gehecht zijn, maar hij zal ook met andere mensen alleen moeten kunnen zijn. In het belang van de hond, kan ik dat alleen maar goed vinden.
Saarah
Zeer actief

En jouw antwoorden kloppen wel, alleen is de manier waarop ze gezegd werden door de verschillende posters wel tegenstrijdig.

Dit heb ik er op geantwoord (in een edit in mijn vorige post, heb je misschien niet gezien):
"Die dingen zijn trouwens wel tegenstrijdig, omdat de posters allebei de dingen als waarheid zeggen.
De ene zegt bv "full time werken en een pup gaat niet samen, met een volwassen hond zou dat wel gaan
De andere zegt niet "het is beter als je niet full time werkt, als je een hond hebt", maar zegt: "zelfs met een volwassen hond gaat het niet om full time te werken". En dat is wél tegenstrijdig."

En op die opmerking over de webcam: Fungus heeft ergens aangegeven dat als hij zou zien dat er iets zou misgaan, dat hij dan aan bv. de buren zou kunnen vragen om even een kijkje te gaan nemen en in te grijpen.

Een Australische Herder is trouwens ook een baasgericht ras, maar als ze met iemand anders mag gaan wandelen, is ze evengoed blij hoor.
Ik heb zo'n twee jaar geleden een operatie aan mijn knie gehad, waardoor ik een maandje niet met Kizzy kon gaan wandelen. Ik heb toen gezocht naar andere personen die haar haar beweging konden geven, en dat vond ze evengoed leuk.
Ik heb er wel als pup al voor gezorgd dat ze veel in contact kwam met andere mensen (en ook andere dieren), dus dat Fungus dat ook gaat doen kan ik alleen maar toejuichen. :ok:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

fungus schreef:
renee-uk schreef:
fungus schreef: Moest ik een hond zijn zou ik het in ieder geval niet fijn om een hele dag bij een baasje als jij te zijn :F:
En waarom niet?

*typo
En wat als er met u iets gebeurd, waardoor je tijdelijk of definitef niet meer voor uw honden zou kunnen zorgen? Daar sta je dan met je ENORM baasgerichte superrelaxte honden. Nee, van mij mag Ike aan mij gehecht zijn, maar hij zal ook met andere mensen alleen moeten kunnen zijn. In het belang van de hond, kan ik dat alleen maar goed vinden.
Wie zegt jou dat ik daar geen maatregelen voor getroffen heb?
Tussen één baas hebben en een heleboel baasjes hebben zit een groot verschil hoor
Het is niet zo dat die ene baas niet vervangen kan worden door een andere baas (al willen wij dat wel graag zo denken) alleen is het wel zo dat een super baasgerichte hond zich niet prettig voelt zonder die ene baas waar hij zich aankan hechten, wie dat dan ook is.
Mijn honden zullen vast moeten wennen aan een andere baas waar ze al hun aandacht aan kunnen geven, maar dat wil niet zeggen dat ze dat niet zullen doen ook al is het niet meteen.

Weet ik nog steeds niet waarom mijn honden het niet prettig vinden de hele dag bij mij te zijn en daar vroeg ik een antwoord op.
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

Saarah schreef:En jouw antwoorden kloppen wel, alleen is de manier waarop ze gezegd werden door de verschillende posters wel tegenstrijdig.

Dit heb ik er op geantwoord (in een edit in mijn vorige post, heb je misschien niet gezien):
"Die dingen zijn trouwens wel tegenstrijdig, omdat de posters allebei de dingen als waarheid zeggen.
De andere zegt niet "het is beter als je niet full time werkt, als je een hond hebt", maar zegt: "zelfs met een volwassen hond gaat het niet om full time te werken". En dat is wél tegenstrijdig."

En op die opmerking over de webcam: Fungus heeft ergens aangegeven dat als hij zou zien dat er iets zou misgaan, dat hij dan aan bv. de buren zou kunnen vragen om even een kijkje te gaan nemen en in te grijpen.

Een Australische Herder is trouwens ook een baasgericht ras, maar als ze met iemand anders mag gaan wandelen, is ze evengoed blij hoor.
Ik heb zo'n twee jaar geleden een operatie aan mijn knie gehad, waardoor ik een maandje niet met Kizzy kon gaan wandelen. Ik heb toen gezocht naar andere personen die haar haar beweging konden geven, en dat vond ze evengoed leuk.
Ik heb er wel als pup al voor gezorgd dat ze veel in contact kwam met andere mensen (en ook andere dieren), dus dat Fungus dat ook gaat doen kan ik alleen maar toejuichen. :ok:
die edit had ik niet gezien dat klopt, ik nam die ook niet mee in mijn quote.
Dat verschillende mensen verschillende opvattingen hebben klopt ook, daar heb jij dan weer gelijk in.

Even een kijkje nemen lost structureel niks op natuurlijk, dat snap jij ook neem ik aan.
Grote kans dat het hondje weer begint als de buren weer weg zijn.

Het zal ook van het hondje zelf afhangen of het meegaan met anderen ook leuk is, maar ik heb er toch mijn twijfels over of het voor een echt baasgerichte hond net zo fijn is als met de baas weg zijn.
Mijn teef gaat zonder probleem mee met iedereen die haar uit wil laten.
Al is het weggaan op zich vaak wel wat moeilijk voor haar, eenmaal buiten gaat het prima.
Daar staat tegenover dat -als ze dan weer terugkomt- ze een tijdlang aan me vastgeplakt blijft zitten, dus is ze wel heel blij als ze weer bij me is en heeft het uitgaan met iemand anders toch niet echt als heel plezierig ervaren.
Mijn reu daarentegen gaat, behalve met mijn partner, gewoon met niemand anders mee.
Dwing je hem toch wordt het uitlaten automatisch beperkt tot een heel snel poep en plas rondje omdat het geen doen is te wandelen met een hond die niet vooruit wil.
Twee baasgerichte dh's, twee manieren van omgaan met iets dat ze niet echt heel leuk vinden.

*verduidelijking
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

fungus schreef:
renee-uk schreef:
En waarom niet?

*typo
Waarom neem je dan een ras dat bekend staat als extreem baasgericht?
Dat is iets dat ik echt niet kan begrijpen.

Als je niet wil dat je hond gaat jagen, neem je geen jachthond
als je niet wil dat je hond waakt, neem je geen waker
als je niet wil dat je hond veel blaft, neem je geen blafras

en als je wil dat je hond een allemansvriend wordt neem je geen super baasgerichte hond.

Dat zijn toch dingen die vanzelfsprekend zijn? Dat valt toch onder een hond zoeken die bij jouw situatie past?
Mag die hond ook een beetje plezier in zn leven hebben of moet echt alles wijken voor jouw plezier?
Afbeelding

fungus
Zeer actief

renee-uk schreef: Waarom neem je dan een ras dat bekend staat als extreem baasgericht?
Dat is iets dat ik echt niet kan begrijpen.

Als je niet wil dat je hond gaat jagen, neem je geen jachthond
als je niet wil dat je hond waakt, neem je geen waker
als je niet wil dat je hond veel blaft, neem je geen blafras

en als je wil dat je hond een allemansvriend wordt neem je geen super baasgerichte hond.

Dat zijn toch dingen die vanzelfsprekend zijn? Dat valt toch onder een hond zoeken die bij jouw situatie past?
Mag die hond ook een beetje plezier in zn leven hebben of moet echt alles wijken voor jouw plezier?
Je leest weer maar half.
Ik ben er trouwens van overtuigd dat als je een hond van jongsaf leert dat het niet zo erg is om eens bij iemand anders te zijn, dat zich daar geen probleem mee stelt, ook niet met een Sheltie. Maar ja, dan moet je natuurlijk ook afstand kunnen nemen van de pup he.
Bovendien kan dat misschien wel in de rasomschrijving staan, de pups en de moeder zijn niet zo eenkennig en terughoudend als omschreven wordt hoor. Toen de jongen nog maar 2 weken ben ik zelfs een tijdje met de moeder en kleintjes alleen geweest. Ze heeft zich gewoon op mijn schoot gelegd en terwijl mocht ik de pupjes vastnemen. Niet bepaald wat je noemt terughoudend naar vreemden he :mrgreen: . Rasbeschrijving zegt veel, maar niet alles. Toen ik de beestjes live heb gezien ben ik overstag gegaan, niet eerder. Die terughoudendheid naar vreemden had ik immers wel schrik voor. Maar ik heb dat met de fokker besproken en dat is er in zijn lijn duidelijk uitgefokt.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”