*Linda* schreef:Het zal wel aan mij liggen maar ik vind het toch wat overtrokken allemaal. Ik kom ook regelmatig losgeslagen groepjes tegen en mijn honden handelen dat prima, óók als ze overdondert worden. Ja, labjes zijn lomperikken maar een béétje stabiele hond kan daar toch gewoon prima mee overweg? Ik snap echt niet dat iedereen het maar normaal vind dat een hond er dan opklapt, onder het mom van "wat had ze anders moeten doen". Ik kan duizendeneen andere reacties van honden in zo'n situatie bedenken, waarvan het voorgevallene er dus niet een van is. Ik zeg niet dat die meneer nu zo goed bezig was, maar snap wel dat hij ervan baalt. Let wel, met mijn oude hond had het ook zo gegaan hoor, maar die ging dan hop omhoog aan de halsband en mijn voet hield al het andere dan weg. En ja, dat kan prima. Zéker met lompe labjes die niet aggressief zijn. Als het nu een groep honden was met minder goede zin, had het heel anders afgelopen, dus ik geloof wel dat die beestjes verder geen kwade zin hadden.
Nee, ze hadden denk ik ook geen kwaad in de zin. Maar ze waren wel samen sterk en namen het niet erg nauw met kennis maken en afstand houden om af te tasten omdat ze wisten dat ze met een heleboel waren. Inderdaad, Eva reageert niet stabiel op elke hond. Klopt. Maar wat je niet moet vergeten is dat ik heel ver van die man af was in eerste instantie, ik mijn hond heb geroepen en aan de lijn wilde doen maar dat dat allemaal niet mocht baten. Dan denk ik dus op mijn beurt weer, wat had ik moeten en kunnen doen?

Wegrennen? Had geen enkele zin want ze stormden op mij af. Als ik daar met een pitbull had gestaan had ik hem ook ondanks alles vast gehouden en omhoog getrokken. Maar ook dan was het mis gegaan want de honden sprongen letterlijk op mijn honden af. Ik had Eva dus op een gegeven moment aan de lijn gedaan maar dan nog kwam er een hond die echt binnen bereik op haar af ging springen. Dat ondanks dat ik zwaaide met de werparm en hem bedreigde met brullen. Ik ga niet de bek van mijn hond dichtknijpen en er op zitten oid want die man hoort ook zijn honden wel te kunnen roepen. Toen hij wegliep kwamen ze gewoon weer aanrennen. Toen had ik Eva losgelaten en die keek niet eens meer naar die honden. Waren ze ondanks dat weer op haar in gaan springen dan had het weer gebeurd

. Hij was nl al heel ver weg en ik weet dat Eva niet op die honden af zal rennen. Ze wil er niks mee te maken hebben. En een tiental riemen meenemen lijkt me wel het minste als je met 10 honden wil wandelen. Jammer dat dat 3 kilo riemen is maar daar heb je maar mee te dealen als je zo wil wandelen toch?
Ik ben het dus met je eens dat een hond er ook anders op had kunnen reageren. Neem Cleo, die borstelt dan alleen en staat wat stoer te brommelen maar ook te kwispelen omdat ze het ergens wel leuk vindt. Ze zal nooit zomaar een van die honden een pak rammel geven. Eva wel, die zegt meteen, oprotten, nu en wel onmiddelijk en dat is zeker iets overtrokken. Maar er kwam ook nogal veel op haar af denderen en ik begrijp dus ergens wel dat ze het dus groots aan wilde pakken want haar punt mild maken bij zoveel honden komt nu niet echt over. Ik denk dat als ze was gaan grommen en stoer was gaan doen dat er dan een lab op haar was geklapt. Zij heeft ingeschat dat ze meteen alles moest inzetten denk ik.
En vergeet niet, ze beet niet echt. Ze gaf alleen een enorme show van verbaal geweld en duwwerk. Als ze ze geperforeerd had was het wel een ander verhaal en dan zou ik ook andere meer rigoureuze maatregelen nemen. Nu let ik beter op maar ik gooi haar weer los als ze komen. Aan de riem gaat vast en zeker erger mis denk ik nl. En eerlijk is eerlijk, laat die man mij een keuze?