Ik heb een dove hond gehad en om iedereen maar meteen uit de droom te helpen: Collin heeft een jaar in het asiel gezeten en daar hadden ze nooit ontdekt dat hij doof was.
Wel "agressief" -daar moeilijk genoemd- maar dat dát kwam omdat hij niet alles kon duiden dat er gebeurde: nee, nooit opgevallen.
Met een rustige heldere aanpak en het stellen van duidelijke grenzen was die "agressiviteit" snel over.
We hebben wel nog een tijd moeten werken om Collin de basiscommando's te leren.
Uiteindelijk heeft hij met keurige cijfers (behalve voor zijn apport) zijn GG-A gehaald.
Communiceren met gebaren was geen enkel punt: een hond is geboren om lichaamstaal te lezen en een dove hond kan dat nog net een beetje beter.
En eerlijk gezegd vond ik het een verademing om met mijn lichaam tegen de hond te praten: het is iets wat verder is blijven hangen, ook tegen mijn huidige -horende- honden gebaar ik meer en praat ik minder.
Het is zeker zo dat een dove hond niet met een oor open op de terugkomst van de baas kan liggen wachten, het is ook zo dat een dove hond niet constant in zijn gedrag gestoord wordt door de geluiden vanuit de buurt en daardoor minder verstoord en evenwichtiger leeft.
Het voordeel en het nadeel middelt zich volgens mij netjes uit.
Ik zou zeker een dove pup aandurven, ik ben ervan overtuigd dat ik daar een prima resultaat mee zou krijgen.
Waar ik wél een probleem mee heb is met veel van de fokkers die dove honden aanbieden: van die onderdoordachte (vaak dubbel Merle) nestjes, die met een zielig verhaal aan de man gebracht worden.
Dat soort pups eindigen TE vaak met van hand tot hand gaan en lopen een dikke kans om wél de problemen die Martijn noemt te ontwikkelen.
Hoofdoorzaak is dan niet het feit dat ze doof zijn: maar dat ze op de verkeerde gronden aan de man gebracht werden.
En dus de verkeerde bazen kregen.
Een witte DD reu als eerste hond in een groot gezin met jonge kinderen zonder enige ervaring met hondenopvoeding is al een uitdaging bij een horende hond.
En wordt natuurlijk een ramp met een dove hond. :N:
Ik heb het een paar jaar terug mogen aanschouwen, en nu stond er verdorie vorige maand weer een pup uit dezelfde combinatie op Marktplaats.
Nu een dove teef