Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Snelheid kwestie van vertrouwen?

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Snelheid kwestie van vertrouwen?

Ongelezen bericht door Frenk »

De topics hier geven altijd veel stof tot nadenken en zorgen ervoor dat ik op andere dingen ga letten.

Zo heb ik tijdens de les gisteren eens op de snelheid van Frenk gelet. Wat me opvalt (en ik weet niet of ik het in de juiste termen uitleg..) is dat hij geen hoge snelheid heeft in een parcours. Ik kan hem redelijk goed bijhouden en ben nou niet bepaald een sportief wonder :engel: (Hij is sowieso geen snelheidsduiveltje, maar hij kan best explosief achter een bal aangaan, bijvoorbeeld.)

Wat me verder opviel:
Op afstand starten is geen enkel probleem. Hij wil soms nog wel wat te vroeg, maar dat zijn uitzonderingen. Ik kan al een behoorlijk eind het parcours in lopen. De parcoursen(?) die wij gisteren gelopen hebben gingen ook behoorlijk goed. Zelfs de paaltjes gaan steeds zelfstandiger. Een keer gingen ze helemaal vlekkeloos en de tweede keer moest ik hem even opnieuw laten insteken, maar ik heb het idee dat dat kwartje wel gevallen is. Andere toestellen zijn allemaal geen enkel probleem. Alleen de band is hij geen fan van. :scratch: Maar we zitten nu net in deze 'recreantengroep' en ook al is het lastig om jezelf te beoordelen, ik denk niet dat we zoveel minder over de baan gaan dan de rest van de groep.

Frenk loopt niet aan me geplakt en ik kan hem prima vooruit sturen naar een tunnel of toestel bijvoorbeeld en vervolgens zelf doorlopen naar een volgende positie. Ook hoef ik hindernissen die in een duidelijke lijn staan niet meer echt duidelijk aan te geven. Die beweging kan een stuk kleiner.

Na een drie kwartier zie je dat hij moe begint te worden. Dan wordt zijn motivatie minder en gaat hij meer snuffelen. Ik heb nog een paar balletjes over de hindernis gegooid om het commando 'vooruit' even apart te oefenen en dat was een leuke afsluiting. Moet ik dan eigenlijk eerder stoppen? Moet ik 'pauze' nemen en dan verder gaan?

Die snelheid is volgens de trainster bij hondjes als Frenk een kwestie van vertrouwen. Ik moet hem daar vooral de tijd in geven en hem niet overvragen. Herkennen jullie dat?

Qua beloning wissel ik af tussen worst, bal en touw, maar het is geloof ik wel de worst die favoriet is. Kan ik dat op een of andere manier nog spannender maken dan 'slechts' een stukje worst uit je hand? Kan de clicker een rol spelen in het trainen van behendigheid en zo ja, op welke momenten gebruik je die dan bijvoorbeeld?
Afbeelding
SimoneA
Zeer actief

Re: Snelheid kwestie van vertrouwen?

Ongelezen bericht door SimoneA »

Hoi,

Je zegt dat hij na 3 kwartier begint in te kakken zeg maar.
Hoeveel combinaties loper er bij jullie in de groep en hoe lang duurt een training?

Bij ons wordt er een half uur getraind. Dat is voor de meeste honden ook wel genoeg. Is het niet lichamelijk (dus dat ze gewoon moe worden) dan is het wel geestelijk (in de aanleerfase veel nadenken om alle dingen te leren en later om zelf de goede toestellen te zoeken en juiste lijnen te zien haha zie vorige draadjes haha)

Dan hebben we een half uur pauze en daarna nog een half uur trainen.

Als je ziet dat hij moe wordt gewoon stoppen dus. Hij leert op dat moment toch minder snel meer.

Groetjes
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

De ene hond wil en kan meer tot het gaatje gaan dan een andere.
Of dat alleen maar een kwestie is van vertrouwen betwijfel ik.
Ik denk wel wat Simone al zegt dat als hij inkakt dat je eigenlijk al te lang traint.
Zeker voor een hond die wat moeilijk de motivatie vind om tot het uiterste te gaan kan dat nog minder voor motivatie zorgen en dus ook eerder inkakt. Je moet het spelletje leuk weten te houden.
Ik ben van mening dat snelheid voor een heel groot deel motivatie is van de hond. Motivatie en plezier in het spel.
Maar ook bouw van de hond speelt mee. De ene hond kan nou eenmaal sneller dan een ander.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

SimoneA schreef:Je zegt dat hij na 3 kwartier begint in te kakken zeg maar.
Hoeveel combinaties loper er bij jullie in de groep en hoe lang duurt een training?
Gisteren waren er 9 combinaties. Het veld is verdeeld in twee stukken. Op het ene stuk de wedstrijdgroep en het andere stuk wij en halverwege wisselen we van veldhelft. Tijdens dat half uur lopen we een parcours met z'n negenen om vervolgens op te splitsen in small (4) en medium (5) en dan om en om te starten op een deel parcours (bijv. sprong/band/sprong/wip/breed of iets dergelijks). Dan loopt het iets sneller door, maar nog altijd vind ik dat je lang staat te wachten, maar goed, misschien ligt dat wachten stom vinden vooral aan mij en is dat voor een hond veel minder vervelend :engel:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Boutje schreef:En ach, een trage hond is vaker foutloos en makkelijker te handlen ;-).
Lol :smile: Het gaat me ook niet om wedstrijden, maar als ik iets doe, dan graag zo goed mogelijk.. :engel: En stel dat ik iets doe waardoor Frenk niet voluit gaat ofzo, dan verander ik dat graag. :19:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Elke hond is anders. Frenk is een type hond dat veel meer moeite moet doen om vooruit te komen. Hij is relatief veel zwaarder en heeft ook nog eens kortere pootjes dan normaal. Ik geef hem groot gelijk dat hij soms even wat langzamer doet na 45 minuten :wink: Een mens met kortere benen en een zwaarder lichaam is ook sneller geneigd minder hard te lopen tov een atletiek-figuurtje :wink:

Verder is het verschil in parcours tussen large en small of medium nu niet meteen gelijk aan het verschil in honden relatief :ok:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

MARC_S schreef:Verder is het verschil in parcours tussen large en small of medium nu niet meteen gelijk aan het verschil in honden relatief :ok:
Deze opmerking begrijp ik niet helemaal? Bij ons wordt er geen verschil gemaakt, behalve dan de hoogte van de sprongen en eventueel de steilheid van de schutting. Voor de rest loopt iedereen hetzelfde parcours, afhankelijk van het niveau van de groep.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

MARC_S schreef:Elke hond is anders. Frenk is een type hond dat veel meer moeite moet doen om vooruit te komen. Hij is relatief veel zwaarder en heeft ook nog eens kortere pootjes dan normaal. Ik geef hem groot gelijk dat hij soms even wat langzamer doet na 45 minuten :wink: Een mens met kortere benen en een zwaarder lichaam is ook sneller geneigd minder hard te lopen tov een atletiek-figuurtje :wink:
Ja, dat is zeker waar. Hij heeft geen atletische bouw :mrgreen:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Frenk schreef:
MARC_S schreef:Verder is het verschil in parcours tussen large en small of medium nu niet meteen gelijk aan het verschil in honden relatief :ok:
Deze opmerking begrijp ik niet helemaal? Bij ons wordt er geen verschil gemaakt, behalve dan de hoogte van de sprongen en eventueel de steilheid van de schutting. Voor de rest loopt iedereen hetzelfde parcours, afhankelijk van het niveau van de groep.
Dat bedoel ik dus net. Jouw hond is tig keer minder handig en atletisch terwijl hij vrijwel hetzelfde parcours moet lopen. Dus voor Frenk is dat relatief veel vermoeiender dan bv voor Eva om bij mijzelf te blijven. Zij wordt niet eens moe want ze is gewend om heel erg veel en lang te rennen en 1 pas voor haar zijn er 5 voor Frenk. Zou je haar in Frenks lichaam zetten dan zou zij ook veel eerder minder snel gaan lopen denk ik. :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

MARC_S schreef:
Frenk schreef:
Dat bedoel ik dus net. Jouw hond is tig keer minder handig en atletisch terwijl hij vrijwel hetzelfde parcours moet lopen. Dus voor Frenk is dat relatief veel vermoeiender dan bv voor Eva om bij mijzelf te blijven. Zij wordt niet eens moe want ze is gewend om heel erg veel en lang te rennen en 1 pas voor haar zijn er 5 voor Frenk. Zou je haar in Frenks lichaam zetten dan zou zij ook veel eerder minder snel gaan lopen denk ik. :wink:
Oh zo, ja ik denk dat je daar zeker gelijk in hebt. Natuurlijk moet dat enorm uitmaken :ok:

Maar Frenk kan dus wel behoorlijk snel achter een bal aanvliegen. Maar dat is kort, explosief en zonder springen en bochten en dergelijke... Hoe weet ik of hij op z'n topsnelheid loopt of dat er iets is wat hem daarin tegenhoudt :scratch:
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

MARC_S schreef:
Frenk schreef:
Dat frenk meer passen moet maken dan een grote hond klopt in zekere zin alleen zijn de bochten bij een kleinere hond vaak kleiner. Daarnaast zijn de hoogte sprongen in verhouding veel lager dan voor een grote hond.
Mijn Harley hoeft met zijn 34 cm maar 40 cm te springen maar Toya zal straks toch 65 moeten springen terwijl ze maar rond de 50 cm wordt.
Je ziet ook dat sommige kleinere honden totaal niet onder doen wat betreft snelheid tot grotere honden.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Maar Frenk heeft achondroplasie. Je kan een kortbenige hond totaal niet vergelijken met een sheltie of een markiesje. Ik zeg niet dat sommige JR die ook achondroplasie hebben niet verschrikkelijk snel kunnen zijn maar dat is dan meer hun extreme karaktertje dan hun lichaam.

Eva is dan wel slechts net in de 50 cm maar die springt met gemak 1,5 meter de lucht in. (zie mijn onderschrift). De grootte zegt niks over het spring en renvermogen en vooral het gemak waarmee ze dat doen. De bouw des te meer waar ik overigens niks slechts mee bedoel. Een ras of hond is zoals hij gebouwd is en dat maakt hem niet meer of minder maar dat is wel een feit :wink:

Frenk heeft een heel klein beetje de bouw van een shitzu of pekinees en dat zijn nu eenmaal geen duurlopertjes of springhondjes. Denk dat je dan vooral op secuurheid en plezier moet gaan trainen en niet moet hopen op een wondertje dat zo'n hondje in een raketje gaat veranderen.

Ik hoop echt dat dit niet verkeerd valt want zo is het niet bedoeld. :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

MARC_S schreef:Frenk heeft een heel klein beetje de bouw van een shitzu of pekinees en dat zijn nu eenmaal geen duurlopertjes of springhondjes. Denk dat je dan vooral op secuurheid en plezier moet gaan trainen en niet moet hopen op een wondertje dat zo'n hondje in een raketje gaat veranderen.

Ik hoop echt dat dit niet verkeerd valt want zo is het niet bedoeld. :wink:
Het valt zeker niet verkeerd, ik hoop alleen niet dat ik de indruk heb gewekt dat ik op een wondertje hoop :wink: Ik wil graag behendigheid doen met mijn hond op het niveau dat hij aankan en voorkomen dat ik iets verkeerd doe. Maar dat is echt het enige doel. Ik denk heus niet dat Frenk zich kan meten met een border of een ander heel snel ras :mrgreen:
Afbeelding
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Ikzelf vind een uur achter elkaar trainen ook lang, zelfs voor mijn Sheltie.
Celtic, de collie van mijn ouders, is ook totaal geen snelle hond. Dit zit gewoon in het ras, kan ie niks aan doen. Door met hem heel kort, intensief en motivatie verhogend te trainen, is het toch gelukt om hem aardig snel te krijgen en met drive. Hij zal het nooit van z'n leven gaan redden tegen BC en Belgen, maar dat geeft niet. Ik vind het nu prima zo, hij heeft lol en 100% aandacht voor het spelletje.
Ik zou met Frenk dus ook kort en motivatie verhogend trainen. Dus heel veel dingen doen die hij leuk vindt en goed kan en dan totaal uit je dak gaan. Doet ie dit 2 keer goed dan is het klaar, volgende week weer opnieuw. Je zal zien dat ie steeds fanatieker aan de start staat.
Ik train nu zelf op een hondenschool met vrnl. kleine hondjes en daar heb ik ontzettend veel aan gehad. Kleine hondjes hebben nou eenmaal minder snel die absolute drive die je bij veel BC en Belgen wel ziet.
Frenk
Zeer actief

suzan25 schreef:Ikzelf vind een uur achter elkaar trainen ook lang, zelfs voor mijn Sheltie.
Celtic, de collie van mijn ouders, is ook totaal geen snelle hond. Dit zit gewoon in het ras, kan ie niks aan doen. Door met hem heel kort, intensief en motivatie verhogend te trainen, is het toch gelukt om hem aardig snel te krijgen en met drive. Hij zal het nooit van z'n leven gaan redden tegen BC en Belgen, maar dat geeft niet. Ik vind het nu prima zo, hij heeft lol en 100% aandacht voor het spelletje.
Ik zou met Frenk dus ook kort en motivatie verhogend trainen. Dus heel veel dingen doen die hij leuk vindt en goed kan en dan totaal uit je dak gaan. Doet ie dit 2 keer goed dan is het klaar, volgende week weer opnieuw. Je zal zien dat ie steeds fanatieker aan de start staat.
Ik train nu zelf op een hondenschool met vrnl. kleine hondjes en daar heb ik ontzettend veel aan gehad. Kleine hondjes hebben nou eenmaal minder snel die absolute drive die je bij veel BC en Belgen wel ziet.
Ik zal het eens bespreken op de club, wat zij daarvan vinden. Lastig is wel dat in zo'n groep mensen met een verschillende motivatie op het veld staan. De een wil er echt wat van maken en de ander staat er vooral voor een gezellige avond en een paar leuke rondjes. Maar goed, misschien kan ik er een mouw aan passen :ok:

Iedereen bedankt voor alle tips en adviezen :ok: Het is echt leuk om zo van iedereen te kunnen leren en daar wat mee te kunnen in de praktijk :D
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Buiten bouw denk ik dat een hond ook nog wel groeit in snelheid hoor.
Bij wedstrijden worden de snelheden (meters per seconde) bijgehouden en gedurende de carrière worden honden vaak nog wel een stuk sneller.
Dat heeft denk ik met de zekerheid van de hond en de verbetering van de handling te maken.
Dus waarschijnlijk zal Frenk zeker nog wel sneller gaan worden.
Daarnaast ga ik met voorgangers mee dat je goed naar je hond moet kijken.
Tijdig stoppen en veel investeren in motivatie is absoluut belangrijk.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Je moet in ieder geval de snelheid niet gaan halen in Frenk aanmoedigen. Dat zie ik heel veel mensen doen. Ik moet Bram sturen en daarmee gaat hij in snelheid enorm vooruit. Hoe meer ik het voorkauw, hoe meer hij inkakt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Eastwood
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Hollandse schapendoes
Mechelse herder

Ongelezen bericht door Eastwood »

Ik heb zelf, toen ik begon met behendigheid en er nog helemaal niets van wist, met mijn schapendoesje de fout gemaakt om op te jonge leeftijd op een verkeerde manier te beginnen. Omdat het in het begin heel erg lekker ging en onze prestatiecurve als het ware recht omhoog ging, nam ik veel te snelle stappen. Op mijn hondenschool werd ik niet gewaarschuwd dat mijn hond het mentaal niet helemaal bij kon benen. Pas toen mijn doesje echt duidelijke signalen begon te vertonen dat het haar te veel werd (ineens niet meer door de slurf durven terwijl ze die al honderden keren probleemloos gedaan had) heb ik maatregelen genomen en ben bij anderen te rade gegaan. Ik was dus ook zo'n handler die de fout maakte om continue tijdens een parcours de hond op te jutten om maar te proberen om hem sneller te krijgen. Resultaat was bij mij dat de hond daardoor de prestatiedruk als een loden last met zich meedroeg. Gelukkig is het met heel veel geduld allemaal vrij goed gekomen in die zin dat het hondje nu met heel veel plezier een parcoursje neemt. Toch denk ik dat ze veel sneller en vooral ook zelfstandiger was geworden als ik het anders had aangepakt.

Met mijn Mechelaar van 14 maanden oud doe ik het op een andere manier. We zijn pas kort geleden gestart met behendigheid. Daarvoor heb ik vooral gewerkt aan mijn band met de hond, baas-hond verhouding dus en heb ik geprobeerd om te werken aan de motoriek van de hond. Ik heb nu ook een trainer die heel rustig de oefeningen opbouwt en mij op tijd afremt. (Ben veel te fanatiek :D ) Het doel is om een zelfstandige hond te krijgen die op rechte lijnen zonder commando's of aanwijzingen gewoon de toestellen neemt. Zwijgen tijdens het lopen is nu dus het motto en vooral enthousiast belonen als de hond een oefening vlot uitvoert. Ook handgebaren blijven nu nog zoveel mogelijk achterwege. Later, als de hond van de lijn moet gaan afwijken komt dat er dan bij. Ik ben ervan overtuigd dat als je deze manier van trainen consequent toepast een snelle, zelfstandig werkende hond kunt krijgen.
°Vicky°
Actief

Ongelezen bericht door °Vicky° »

Zoek stok! schreef:Je moet in ieder geval de snelheid niet gaan halen in Frenk aanmoedigen. Dat zie ik heel veel mensen doen. Ik moet Bram sturen en daarmee gaat hij in snelheid enorm vooruit. Hoe meer ik het voorkauw, hoe meer hij inkakt.
Elke hond reageert hier anders op.
Ik moet vrij dicht bij mijn Sheltie bij agility blijven. Blijf ik achter dan vertraagt ie ernorm!

Ik zou zoals reeds gezegd, de trainingen korter houden en idd motivatiegericht.
Als hij heel zot is van een bepaald speelgoedje, kan je ook
bvb dat speelgoedje enkel gebruiken bij agility (het niet altijd tot zijn beschikking stellen zeg maar zodat het iets heel speciaal wordt).
Telkens na een (klein!) parcourts een feestje bouwen met hem
en stilaan het parcours langer maken... Zorg dat je ook werkt met toestellen die
hij helemaal het einde vindt. (bij vele honden is dit de tunnel)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”