Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voernijd

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

nana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
Aantal honden: 3

Re: Voernijd

Ongelezen bericht door nana »

Nanna schreef:Mijn honden zijn het totaal niet gewoon om naar mensen te happen of uit te vallen, dus ik denk dat als iemand hun voerbak wegpakt ze hooguit verbaasd kijken. Met uitzindering van Charles, die kijkt teleurgesteld (is gek op eten) :smile:

Jou honden happen en vallen niet uit naar mensen omdat er geen reden is om dit te doen. Denk dat jij ook voorkomt dat ze dit aanleren. Als je bv bij Charles de bak zou blijven bijpakken wat zou er dan gebeuren.
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.

lydia
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik ben degene met voernijd hier :pffff: wanneer ik meerdere neusjes te dicht bij zie komen als ik mijn bordje op de bank probeer leeg te eten

mijn honden eten in principe allemaal apart, hoewel samen een bord of bakje uit likken wel gebeurt. dat gaat vlot en dat kan dan wel, ze hebben niet allemaal dezelfde eetsnelheid en dat hoeft van mij ook niet, dus vandaar veilig en rustig op hun eigen plekje. hoef ik er ook niet als een pliesie agent tussen te staan, geen zin in ook.

maar ik kan alles weghalen als het moet, maar dat gebeurt alleen als ik bv een foutje heb gemaakt ( verkeerde bakje , verkeerde hond of als er bv medicatie door moet wat ik dan ben vergeten )
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

nana schreef:
Nanna schreef:Mijn honden zijn het totaal niet gewoon om naar mensen te happen of uit te vallen, dus ik denk dat als iemand hun voerbak wegpakt ze hooguit verbaasd kijken. Met uitzindering van Charles, die kijkt teleurgesteld (is gek op eten) :smile:

Jou honden happen en vallen niet uit naar mensen omdat er geen reden is om dit te doen. Denk dat jij ook voorkomt dat ze dit aanleren. Als je bv bij Charles de bak zou blijven bijpakken wat zou er dan gebeuren.
Denk jij dat je ze voernijd aan leert als jij de voerbak wegneemt en terug zet?
Afbeelding

So Sweet :I:
nana
Zeer actief

Nanna schreef:
nana schreef:Als je bv bij Charles de bak zou blijven bijpakken wat zou er dan gebeuren.
Niets, en daar sta ik voor 100% voor in :ok: . Het hele forum wordt bij deze uitgenodigd om iedere dag (forumlid voor forumlid) Charles zijn voerbak af te pakken. Ik kan garanderen dat er niets gebeurt.
Daar is hij helemaal de hond niet naar.
Hij kijkt hooguit licht bezeerd :mrgreen:

edit: ik vind het overigens wel normaal als een hond zijn voerbak tegenover vreemden verdedigt hoor.

Laten we dat maar niet doen :D arme charles

lydia
nana
Zeer actief

truusje schreef:
nana schreef:

Denk jij dat je ze voernijd aan leert als jij de voerbak wegneemt en terug zet?

Zo makkelijk is die vraag niet te beantwoorden, denk dat de intentie heel belangrijk is, pak je de bak af om te laten zien dat je het kunt om de je eigen positie te bevestigen dan kan het zijn dat sommige honden deze uitnodiging tot machtstrijd heel goed snappen en dit aangaan. Als je een goede "leider" bent dan hoef je dit toch niet telkens te bevestigen tenzij je twijfelt hieraan. Haal je de bak weg om er iets in te doen heel luchtig dan denk ik dat honden vaak wel merken en aanvoelen dat dit niet is om te provoceren maar dat het gewoon moet gebeuren.

Voor mij persoonlijk is het alleen belangrijk om iets te kunnen afpakken in het geval dat ze iets giftigs pakken bijvoorbeeld op straat. Dus echt een noodsituatie. Verder kan ik gewoon langs ze heen lopen als er gegeten wordt en er iets bij in doen. Ik heb het nog nooit nodig gehad dat ik de bak moest afpakken dus dat oefen ik ook niet. Ik wil niet dat dat er gegromt wordt naar mij of elkaar terwjl er gegeten wordt maar dat is nog nooit gebeurt dus ik ben dat ook niet gaan oefenen.

lydia
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Nanna schreef:
nana schreef: Ik heb het nog nooit nodig gehad dat ik de bak moest afpakken dus dat oefen ik ook niet. Ik wil niet dat dat er gegromt wordt naar mij of elkaar terwijl er gegeten wordt maar dat is nog nooit gebeurt dus ik ben dat ook niet gaan oefenen.
Idem hier. Ik oefen niks, het is me ook worst. En ik snap ook wel dat een hond lekker rustig wil eten, wat zal ik hem dan pesten om zogenaamd mijn leiderschap te bevestigen...
Ik kom dus feitelijk nooit aan die bakken. Wel aan half afgekauwde kluiven waarvan ik vind dat ze te klein en daarmee te gevaarlijk geworden zijn. Die trek ik zo uit hun bek en gooi ze weg. Ik sta er niet eens bij stíl dat ik dan gebeten zou worden...[/quote

hier gaat het net zo. Ik oefen dus ook niks als ze pup zijn. Ook niet met botjes. En nog nooit een hond gehad die later voernijd had. Op Sam na dan, maar die kwam dus met bijna een jaar uit het asiel.

Bikkel heeft trouwens wel iets moeite met voer weg pakken. Maar ook die was hier niet vanaf pup.
Jay
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar

Ongelezen bericht door Jay »

Mijn reu heeft behoorlijk veel last van voernijd, al is dit in de loop der tijd wel afgenomen. Ik heb in het begin kleine hoeveelheden gegeven en dan steeds iets bijgegeven, hij heeft nu wel geleerd dat er door ons nooit iets weggenomen wordt. Vreemden moet niet in zijn buurt komen als hij eet.

Bij mijn teef kan iedereen zonder problemen de bak wegnemen en dat doen we ook vrij frequent, ze wil haar eten nog wel eens laten staan en gaat dat op een afstandje verdedigen naar mijn reu. Als de bak na een kwartier niet leeg is, neem ik hem weg.

Botten afpakken gaat alleen bij mijn teef goed, als ik de botten weg wil leggen, druk ik even op de deurbel, dan laten ze het bot voor wat het is en kan ik het wegleggen. :mrgreen:

Edit: typo
Laatst gewijzigd door Jay op 17 jan 2010 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Van onze honden kan ik trouwens in principe wel alles afpakken. Van Luca&Khaya sowieso, die zijn niet zo moeilijk maar kijken wel erg zielig..
Bij Jingo kan ik alleen geen botje afpakken als het er eentje is die hij bijna nooit krijgt en dus heeel heeel heeeeel erg lekker vind.
Onderling snauwen ze wel eens als de ander het botje van de een wil maar meer dan dat ook niet.

Allemaal volkomen normaal gedrag waar ik echt geen probleem mee heb. Ik pak toch nooit iets af :)
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Ik zie het als bezitten en vervolgens beschermen van voedsel, nijd vind ik eigenlijk maar een gek woord. :wink:
Hier kunnen de honden zij aan zij hun vleesbotten eten en wij kunnen - indien nodig - voedsel afpakken. Vreemde honden en vreemde mensen worden door Bill niet geduld. Silka kan het niet zo veel schelen.
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

In mijn ogen is het hebben van voernijd een teken dat er iets mis in het vertrouwen. Bono had hele erge voernijd toen hij hier kwam, naar mens en dier, at ook apart in de gang. Begonnen met de slagroomspuit buiten de voerbeurten om, tussendoortjes te geven. Toen steeds onder het eten de spuit laten zien, kwam hij, weg van zijn bak, een likje halen. Steeds meer opgebouwd tot het moment dat hij al lyrisch werd zodra hij die spuit zag, voer of geen voer. Steeds onder het eten wat slagroom erbij spuiten en dat langzaam omgebouwd naar andere lekkere dingetjes tijdens het eten erin doen. Het is dus helemaal over, de knop is om. Niemand pakt zijn voer af, en het enige wat hij nu nog doet is eens om zich heen kijken of er niet iemand in de buurt is die zijn eten komt opleuken met lekkere dingetjes. Hij eet nu gewoon bij de anderen in de keuken, geen centje pijn meer. Helemaal niets, ik kan IN zijn bak gaan zitten wat hem betreft :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Waarom zou ik aan het voer moeten gaan zitten rommelen van mijn hond, wat ik net 5 minuten daarvoor aan haar gegeven hebt !? Bedoel, als jij zit te eten, en ik ga aan je eten frummelen, dan wordt je ook pissig lijkt me :scratch:
*Linda*
Zeer actief

Leuk trouwens om te lezen, het merendeel kan gewoon even de voerbak wegnemen, indien iets vergeten. Geen geoefen, geen gezeur. Gewoon kwestie van vertrouwen. Heerlijk om te lezen dat niet iedereen in die ouderwetse regeltjes vervalt van roedelleider, moet kunnen, ik ben alpha blabla. Zonder deze, in mijn ogen toch wel ietwat gefrustreerde instelling, is het dus ook heel goed mogelijk :mrgreen:
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Naima »

Vroeger thuis hadden we wel een hond die ging grommen als wij langs de bak liepen terwijl hij at. Dus lieten we hem even met rust als hij ging eten, verder nooit problemen gehad met t beestje
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
*Linda*
Zeer actief

Expecting schreef:Vroeger thuis hadden we wel een hond die ging grommen als wij langs de bak liepen terwijl hij at. Dus lieten we hem even met rust als hij ging eten, verder nooit problemen gehad met t beestje
Wij hadden vroeger een hondje thuis wat beet tijdens eten, en beet als ze in haar mand lag. Niks afmaken, gewoon met je tengels van de hond afblijven in die situaties. En luisteren als een tiet hoor, de kinders :mrgreen:
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

*Linda* schreef:
Expecting schreef:Vroeger thuis hadden we wel een hond die ging grommen als wij langs de bak liepen terwijl hij at. Dus lieten we hem even met rust als hij ging eten, verder nooit problemen gehad met t beestje
Wij hadden vroeger een hondje thuis wat beet tijdens eten, en beet als ze in haar mand lag. Niks afmaken, gewoon met je tengels van de hond afblijven in die situaties. En luisteren als een tiet hoor, de kinders :mrgreen:
Ja dat zeiden mn ouders ook idd, al had onze hond er in zn mand geen last van. Hij was erg fel op eten vooral. Maar mn ouders hebben er nooit over gedacht de hond daarom te herplaatsen idd, we mochten gewoon de keuken niet in als de hond aan het eten was. Opgelost.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Felix schreef:Waarom zou ik aan het voer moeten gaan zitten rommelen van mijn hond, wat ik net 5 minuten daarvoor aan haar gegeven hebt !? Bedoel, als jij zit te eten, en ik ga aan je eten frummelen, dan wordt je ook pissig lijkt me :scratch:

Nouuuu, als je er wat lekkers bij wilt leggen, zeg ik geen nee hoor :wink:
Afbeelding

So Sweet :I:
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

truusje schreef:
Felix schreef:Waarom zou ik aan het voer moeten gaan zitten rommelen van mijn hond, wat ik net 5 minuten daarvoor aan haar gegeven hebt !? Bedoel, als jij zit te eten, en ik ga aan je eten frummelen, dan wordt je ook pissig lijkt me :scratch:

Nouuuu, als je er wat lekkers bij wilt leggen, zeg ik geen nee hoor :wink:
Ik denk de meeste honden ook niet hoor :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Vera heeft niet echt voernijd, maar ze neigt wel naar een tikkeltje bezitterig. Niet naar mensen, maar naar andere honden. Het is geen type hond van "pak maar, neem maar, jij mag het hebben" zeg maar :mrgreen: Als de andere hond ouder is dan zij, of echt duidelijk een punt wil maken dan geeft ze wel eten of speeltjes af, en is een hond een vriendje geworden dan wil ze ook best alles delen. Maar je moet niet als overmoedig onbekend pubertje verwachten dat je even die bal onder d'r snuit vandaan kan jatten. Ze zal niet grijpen ofzo, maar pubertje kan dan wel een snauw krijgen en een opgetrokken lipje van "en nou heel gauw opzouten".
Ik vind dat verder ook vrij normaal gedrag. Saar laat zich door iedereen alles afpakken, dat vind ik eigenlijk 'vreemder' :wink: Pup Vera van 8 weken trok al de kauwkluiven uit Saars bek terwijl Saar stond te kijken van "ehm, ik had net toch een kluif dacht ik :denken: " :mrgreen:

Vera (toen een maand of 5-6) heeft ook 1 keer naar mij gegromd toen ik nonchalant, zonder nadenken, even haar kluif weg wilde nemen (daarna mogen de honden hier altijd de keuken in komen rennen en krijgen ze een koekje). Toen heb ik even "los" gezegd, liet zij los, en heb de kluif meteen even geruild voor een koekje. Daarna is het nooit meer een issue geweest.
Ik zou het onhandig vinden als ze naar vreemden echt speeltjes en eten zou verdedigen, maar niet raar of abnormaal.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Bowie heeft geen voernijd naar andere mensen, nooit gehad ook. Naar andere honden over het algemeen ook niet maar heel soms wel.
Fien heeft het wel naar andere honden en ook al vindt ze het zelf niet te eten, het is van haar en daar moet je van afblijven :devil:
Als pup heeft Fien ook voernijd naar ons gehad. Ik weet niet eens meer hoe het kwam maar ik kwam in de buurt van haar etensbak en toen had ik opeens een 8 weken brommend en boos hondje tegenover me. Ik heb daar toen helemaal niets mee gedaan. Ten eerste vond ik dat op dat moment een totaal onbelangrijk punt en ten tweede was fien ook geen hond waarmee je het vertrouwen mee ging verdienen door elke keer te klooien bij haar etensbak. Het trainen van het weghalen van de voerbak zou alleen maar een averechts effect hebben gehad. Het is uiteindelijk vanzelf overgegaan. Eenmaal ze ons vertrouwde konden we meer en meer doen.
Hoe ze naar vreemden en bekende vreemden is weet ik niet. Dat wil ik ook niet weten want zo'n situatie komt er niet.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Hier hebben ze er geen last van, ik kan ten alle tijden iets van ze wegpakken, mocht dat nodig zijn.
Ze krijgen wel altijd apart hun eten, vooral omdat Freek veel eerder klaar is en dan wil gaan buurten bij Baco. :wink: en Baco vind dat nog steeds goed maar ik wil er geen gedoe om hebben.

Manager mijn Lakeland had echt baknijd, die ging express langzaam eten, gooide zelfs zijn eten rond de bak in de hoop dat Freek kwam kijken en dan was het feest, ik pakte hem dan in zijn kippenekkie en ruimde zijn eten op en s'avonds nieuwe kans om normaal zijn eten op te eten. :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”