Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie heeft er een Kuvasz? wat is jullie ervaring met dit ras?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

nana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
Aantal honden: 3

Re: Wie heeft er een Kuvasz? wat is jullie ervaring met dit ras?

Ongelezen bericht door nana »

misschien een beetje onbeschoft maar zou ik een keertje met els meemogen komen?? :D[/quote]

Van mij wel maar dat hangt natuurlijk van Els af. :wink: ( je bent alleen ook welkom hoor)[/quote]

Leuk!! :D kom graag een keertje samen met els je honden bewonderen.
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.

lydia
Dj0w

Ongelezen bericht door Dj0w »

Argos schreef:Ik geloof dat ik begrijp wat ze bedoelt.

Ze bedoelt niet dat ze de karaktereigenschappen die haar hond tot een Kuvasz maken als negatief ziet.
Dit waakse en niet dol zijn op vreemden is gewoon typisch een Kuvasz.
Dit is een van de dingen waarom deze hond zo bijzonder is.
Met onderandere zijn eigen karaktertje, het hondje heeft duidelijk een eigen karakter.

Mijn Kuvasz is nu 3,5 maanden en ik zie deze eigenschappen nu al duidelijk terug komen in Argos.
Behalve dat niet van vreemden houden, hij begint nu al te kwispelen als hij een mens aan het einde van de straat ziet lopen.
Mens is leuk volgens Argos haha.
Van mij mag dat rustig iets minder. Ik heb voor de hond gekozen als zijnde mijn hond, en niet een knuffelhond voor de hele buurt. Daar is het ras ook niet naar.

Wat ik overigens wel hoop en ook zal proberen te bereiken is dat hij mensen in ons huis gewoon toe laat.
Als hij in onze grote tuin vreemde mensen niet zomaar toelaat vind ik prima, hiervoor komen ook waarschuwingsborden te hangen dat mensen gewoon aan de bel moeten komen.
Maar als ze binnen zijn en ik aangeef dat het goed volk is ga ik er toch van uit dat hij dat toestaat.
Ik ben ondanks dat hij een Kuvasz is nog steeds zijn ranghogere en bepaal wat er gebeurd.
Hij hoeft geen dikke vrienden te zijn met die mensen. Dat heb ik nog nooit meegemaakt met een Kuvasz dat ze meteen bij die mensen op schoot kruipen bij wijze van spreken.
Als hij ze negeert is het ook prima.

Ik denk dat ze het zo in dit topic ook ongeveer bedoelt.
Niet dat ze de eigenschappen negatief vind, maar dat het negatief is dat mensen alleen daar op hameren terwijl zij hoopte verhalen ten tips te horen over de fantastische hond die de Kuvasz is :D
Ja dank je wel. dit bedoel ik inderdaad, maar de nadruk werd zo op dat negatieve gelegd, dat woord dat ik ervoor gebruikte, dat er alleen op die dingen gefocust worden en niet perse op de rest wat ik er nog bij zeg.
Argos
Actief
Mijn ras(sen): Kuvasz

Ongelezen bericht door Argos »

Ik begrijp wat je bedoelt.

Ik snap dat mensen willen waarschuwen omdat je nu eenmaal een hondenras kiest wat niet voor iedereen weggelegd is en waarvoor je echt duidelijk moet kiezen wil je er plezier van hebben.

Je kan niet een Kuvasz nemen en denken dat het een goed opgevoede Golden wordt. Dit proberen mensen die het ras kennen er vaak tot in den treure in te stampen. Wat ik overigens wel begrijp omdat er genoeg mensen zullen zijn die alleen maar op het mooie uiterlijk afgaan.

Wij hebben zelf er meer dan anderhalf jaar over gedaan voordat we uiteindelijk ook ons ingeschreven hebben voor een puppy. Mijn vriend is vanaf kleins af aan opgegroeid met Kuvaszok, maar ik zelf had er geen ervaring mee.
Wel met honden, maar niet dit specifieke ras.

We zijn dus eerst heel veel gaan lezen over de Kuvasz, toen fokkers gaan bezoeken, waarbij ik al vrij snel ontzettend verliefd werd op het ego van de Kuvasz :lol1:

Daarna zijn we nog uit gaan zoeken bij welke fokker en uit welke lijn we graag een puppy wilden en daarbij hebben we gekozen voor een lijn waar de honden waar mijn vriend mee opgegroeid zijn ook uitgekomen zijn.

Daarna was het nog behoorlijk lang wachten tot mams eindelijk loops was en nu heb ik eindelijk mijn Kuvaszje in huis :cheer:

Dus na precies te weten waarvoor ik gekozen heb, wil ik er nu vooral van genieten en alleeeen maar positieve reacties horen :tongue:

Waarschijnlijk hetzelfde effect als verliefdheid, alleen dan op mijn kuvasz haha
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

nana schreef:misschien een beetje onbeschoft maar zou ik een keertje met els meemogen komen?? :D
Van mij wel maar dat hangt natuurlijk van Els af. :wink: ( je bent alleen ook welkom hoor)[/quote]

Leuk!! :D kom graag een keertje samen met els je honden bewonderen.[/quote]

Lijkt me heel erg gezellig, ik bel je van de week even Anja :ok:
Afbeelding
Baïla
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin de los Pirineos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Baïla »

billy schreef:
nana schreef:misschien een beetje onbeschoft maar zou ik een keertje met els meemogen komen?? :D
Van mij wel maar dat hangt natuurlijk van Els af. :wink: ( je bent alleen ook welkom hoor)

Leuk!! :D kom graag een keertje samen met els je honden bewonderen.[/quote]

Lijkt me heel erg gezellig, ik bel je van de week even Anja :ok:[/quote]

Oke! :ok:
Afbeelding
Groetjes van Anja, Appie, Perla en Daisy
In liefdevolle herinnering Effendy, Bertus, Pepper, Baïla en Guus
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

tis niet meer interessant :smile:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Dj0w

smoekie schreef:tis niet meer interessant :smile:
haha geloof t ook niet.

Naja als er nog iemand leest.. wat weten jullie van kuvaszen en medicijnen? schijnt dat ze niet goed tegen bepaalde vlooiendruppels kunnen, wat geven jullie e.d.?
Dj0w

Nanna schreef:
Dj0w schreef:wat weten jullie van kuvaszen en medicijnen? schijnt dat ze niet goed tegen bepaalde vlooiendruppels kunnen, wat geven jullie e.d.?
Ik stel voor dat je zuks in de hoek "medisch" plaatst.
Oh sorry hoor. :roll:
Mara Roulette
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mara Roulette »

Dj0w schreef:
Heb jij alledrie die honden gezien? Mensen vertellen dingen soms ook graag wat meer in hun 'opvoedkundig voordeel' dan ze daadwerkelijk waren. En als ze echt allemaal een soort rustige Labjes waren, dan lag het misschien ook aan de lijnen, of die meneer was een soort Cesar Milan :F:
En hoezo vertel jij wel de waarheid dan? zoveel verstand van kuvaszen? Die mensen waar ik de hond vandaan heb, hebben ook geen problemen met hun honden hoor, zijn ook gewoon sociaal naar iedereen en niet terughoudend.
Ik heb dezelfde ervaringen als Corason del Perro met kuvaszen van tante en oom. De eerste hond was echt een super hond. Ik ben daar van kleins af aan mee opgegroeid. Heb allemaal foto's waarbij ik (heel onverantwoord) tussen de hond lig. Maaar IK zou een kuvasz niet kunnen opvoeden. Dat mijn Oom en Tante dat wel lukte lag vooral aan hun karakter en geduld. En het feit dat die hond hun heel goed lag. Bij de tweede ging het ook fout. Daarmee wil ik alleen maar zeggen dat die man geen problemen met zijn hond had wil niet zeggen dat die problemen er niet waren. Hij kan of kon er waarschijnlijk goed mee om gaan.

En om even over het erin gefokte gedrag of karakter te bespreken. Ik heb zelf een BC. Ik heb hem van mini pup afaan afgeleerd om te drijven. Dat ging super.. meneer dreef helemaal niet. Tot hij 8 maanden oud was en in een keer de knop helemaal om ging. Hij dreef in een keer alles. Daar heb ik heel hard mee getraind en het is nu onder controle. Maar je moet niet denken omdat een pup bepaald gedrag nog niet vertoond het nooit zal vertonen. Je kunt er beter van uit gaan dat het wel komt. Dan ben je daar namelijk op voorbereid. Gebeurt het niet dan is dat alleen maar relaxed.
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
[/url]
Ilse met haar witte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ilse met haar witte »

Ja! Ik heb er ook één!

Een teefje dan wel van 14 maanden. Ze is nog steeds niet volwassen, we zien nog steeds ontwikkelingen in haar gedrag.

Dus let wel, je bent voorlopig nog niet uit ge-opvoed.. :ugh:
Zelfs nu nog na 14 maanden moeten we heel consequent blijven en verrast ze ons nog steeds met volledig nieuwe acties uit het niets lijkt wel.
Ik ben heel blij met haar en zou geen ander ras meer willen! Ze is supersociaal naar andere honden, aan de riem wil ze nogal eens lelijk doen tegen andere vaak kleine hondjes die vaak blaffen en hun staart veel te brutaal op de rug hebben maar met de riem los is er niets aan de hand.
Over het algemeen is een Kuvasz een heel efficiente hond die niet zomaar een gevecht aangaat als het niet strikt noodzakelijk is. Daar heb ik alle vertrouwen in, als het kan loopt ze zo veel mogelijk los.
Luisteren is een probleem. Ze luistert alleen goed als het voldoende oplevert. Voor de kans op een blokje kaas ( ! let wel de kans ! ) komt ze zelfs als ze met een andere hond aan het spelen is. Als ik niets bij me heb komt ze alleen als er niets anders interessants te beleven is. :roll:
Ik werk aan huis, ze is gewent dat er met grote regelmaat een vreemde binnenstapt. Niet iedereen vindt ze aardig en ze reageert heel duidelijk verschillend op mensen. De ene negeert ze volkomen, een ander vindt ze leuk en daar gaat ze tegenaan zitten, en weer een ander probeert ze te imponeren met haar tanden en diepe blaf :80:
Daarom houd ik ze bij voorkeur even apart en introduceer de bezoekers heel gecontroleerd bij de hond. Dan gaat het eigenlijk altijd goed. Maar dan nog kun je je aandacht niet laten verslappen: op een feeste klipte onze kuvasz toe een van de gasten zich heel dreigend en met een diepe harde stem tot mij richtte, het was een grap maar de hond dacht daar anders over :N: Niets gebeurd want een kuvasz bijt niet zomaar zonder waarschuwing .

Een kuvasz vergeet niet dus bedenk bij elke nieuwe prikkel waar je hem aan bloot stelt wat de hond daarvan leert en of jij dat wel wilt, verder niet straffen!!! en heéééél consequent blijven.

Enkel de kuvaszeigenaar die standvastiger en koppiger is dan de hond kan de kuvasz iets bijbrengen. Alleen een kuvasz kan je leren wat geduld werkelijk betekent.
Groetjes Ilse
Afbeelding
Dj0w

Hey iedereen!
Hallo!!
Heel lang geleden! Ik dacht ik kijk hier nog eens op en zag dat er nog twee nieuwe berichen waren gepost.

Inmiddels is mijn kuvasz fodor alweer 9 maanden! Het gaat allemaal super, ben geslaagd in 1 x voor mijn theorie voor kynologisch instructeur! Erg pittig examen maar wel super leerZaam.

Heb nu op een andere en specifiekere manier leren kijken naar honden, weet alles over gedrag, houdingen en over hoe ik de mensen les moet geven en welke informatie ik tijdens de lessen door moet geven. Ben nu ook alweer bijna klaar voor mijn praktijk examen!

Fodor is inmiddels al lekker aan t puberen, maar t valt opzich allemaal wel mee, hij luisterd nogsteeds goed en gaat elke maandag de hele dag mee naar mijn cursus o&o en zo leer ik les geven en leert hij gelijk de cursus oefeningen! Hij heeft ook al een boel vriendjes gemaakt met de andere honden en cursisten!
Ook vindt hij elk persoon dat binnen stapt nogsteeds leuk en hij knuffels er graag mee, ook met vreemde mensen :)

verder is hij enorm gegroeit! We gaan bijna elke dag lekker een uurtje wandelen in het bos of over t strand!

Kortom, allemaal zeer happy!

Xx Jody
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

wow, heerlijk lijkt me dit!
Dj0w schreef:weet alles over gedrag, houdingen en over hoe ik de mensen les moet geven en welke informatie ik tijdens de lessen door moet geven.
nog maar even doorleren dus ;-)
nana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull

Ongelezen bericht door nana »

Fijn dat het zo goed gaat :ok:
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.

lydia
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”