Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wolvengedrag

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: wolvengedrag

Ongelezen bericht door ranetje »

Tamara. schreef:
truusje schreef:In de praktijk ben ik met mijn honden nauwlijks bezig met de rangen en standen, het gaat allemaal vanzelf.

Maar o wat is het toch een boeiend onderwerp zeg...wolven/hondengedrag.

Voor me zelf vind ik via Jos eigenlijk wel een soort van bevestiging over de positie van kinderen die samen met honden opgroeien.
Dat een kind altijd een ranglagere tov een hond is, is gewoon niet waar.

En dat geforceerde gedoe van wie eerst door de deur enz, is imo echt overdreven.
Grappig. Ik lees zijn stukken (met grote belangstelling) dan toch anders dan jij :wink:
Ik ook geloof ik.
Ik lees veel meer waarschuwing om alert te zijn op kind/hond contacten dan Truusje lijkt te willen weten/lezen.
Maar misschien lees ik Truusje wel verkeerd :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Prachtig om de foto's van het gedrag van de wolven te zien. Ik had het topic gemist tot nu toe, maar blijf het met interesse volgen.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

ranetje schreef:Ik ook geloof ik.
Ik lees veel meer waarschuwing om alert te zijn op kind/hond contacten dan Truusje lijkt te willen weten/lezen.
Ik lees in zijn teksten juist veel waarschuwingen en dat je hem, zijn kinderen en de wolven gewoon niet kan vergelijken met andere thuissituaties en honden. Ook geeft hij heel duidelijk aan dat je honden niet altijd kan vergelijken met wolven.
Ook lees ik niet dat welpen van andere teven per definitie geaccepteerd worden en dat er zoveel mitsen en maren zijn waarom zijn situatie op een bepaalde manier uitpakt zoals het uitpakt. Dat kun en mag je gewoon niet met elkaar vergelijken. Ook niet altijd met andere wolvenroedels. Er wordt toch ook gezegd dat in een andere roedel/andere situatie andere welpen zomaar doodgebeten worden als het geen welpen zijn van de alpha teef?

Ik heb het idee dat je (Truusje) wilt lezen zoals het jou uitkomt en met een bepaalde bril op en dit allemaal leest als dé waarheid ook voor honden. Ik ben heel blij dat je cockers hebt (en/of fokt) en geen ras waar bepaalde gedragingen nog belangrijker zijn en waar je niet zo klakkeloos mee om kan gaan.
Tamaskan
Zeer actief
Mijn ras(sen): wolfhonden
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tamaskan »

Hoe dan ook vind ik dit topic heerlijk om te lezen. Gewoon meningen van mensen en hier en daar een mooie aanvulling van Jos.
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Tamara. schreef:
ranetje schreef:Ik ook geloof ik.
Ik lees in zijn teksten juist veel waarschuwingen en dat je hem, zijn kinderen en de wolven gewoon niet kan vergelijken met andere thuissituaties en honden. Ook geeft hij heel duidelijk aan dat je honden niet altijd kan vergelijken met wolven.
Ook lees ik niet dat welpen van andere teven per definitie geaccepteerd worden en dat er zoveel mitsen en maren zijn waarom zijn situatie op een bepaalde manier uitpakt zoals het uitpakt. Dat kun en mag je gewoon niet met elkaar vergelijken. Ook niet altijd met andere wolvenroedels. Er wordt toch ook gezegd dat in een andere roedel/andere situatie andere welpen zomaar doodgebeten worden als het geen welpen zijn van de alpha teef?

Ik heb het idee dat je (Truusje) wilt lezen zoals het jou uitkomt en met een bepaalde bril op en dit allemaal leest als dé waarheid ook voor honden. Ik ben heel blij dat je cockers hebt (en/of fokt) en geen ras waar bepaalde gedragingen nog belangrijker zijn en waar je niet zo klakkeloos mee om kan gaan.
Ik vergelijk mijn cocker roedel zeker wel met een wolvenroedel, alhoewel ik me zeer wel bewust ben van de verschillen.
Welpen van andere teven worden idd niet geaccepteerd, wat ik al wist en door Jos wordt bevestigd.
Net wat je zegt, alleen welpen van de alpha teef worden geaccepteerd en toevallig ben ik dat in mijn roedel. [ bij wijze van spreken]
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom je zegt dat ik wil lezen zoals het mij uitkomt. Wat zou daarvoor mijn reden zijn dan?

Ik vind het gewoon erg interessante materie en mijn eigen ervaring is dat kinderen niet per definitie ranglagere hoeven zijn, zoals altijd wordt beweerd.
En of het nu cockers zijn of welk ander ras dan ook [ heb zelf ook jaren engelse bullterriers gehad] het principe is hetzelfde.

En wees gerust, klakkeloos ben ik er nooit mee omgegaan. Heb het juist altijd serieus genomen en er bovenop gezeten, vandaar mijn bevindingen.
Afbeelding

So Sweet :I:
Joswolf
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarloos Wolfhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Joswolf »

Citeer-Welpen van andere teven worden idd niet geaccepteerd, wat ik al wist en door Jos wordt bevestigd.
Nu ligt het wat moeilijker. Puppen van anderen worden op zich wel geaccepteerd. Alleen het krijgen van welpen door anderen wordt niet geacteerd. Het is een dominante handeling, het krijgen van maar de welpen wanneer ze enkele maanden oud zijn worden graag verzorgd. Wolven zijn wel goed vergelijkbaar met honden. Sommig rassen staan er wel verder weg dan andere rashonden. En kinderen kan goed met honden maar het kan ook mis gaan. Belangrijk is het volgens mij een hond als een hond te behandelen. Een hond kun je zelfs als wolf behandelen. Maar als je een hond als mens behandelt maak je een fout. Een hond is geen mens en zal onzeker kunnen worden en dat kan stress opleveren en resulteren in bijtproblemen of andere problemen. In de ogen van een wolf of ook bij sommige honden kan het uitschakelen van jonge (puppen of babys) dus normaal gedrag zijn. Een moeder hond maar ook ander dier kan een zwak of ziek dier doden of weigeren te voeren. In de natuur een normaal gedrag maar in onze maatschappij niet wenselijk.
En ik denk dat rassen die nog wat dichter bij de natuur staan zoals bijv slede honden dat eerder zullen vertonen dan een spaniel. Er zit natuurlijk ook weer verschil in show-lijnen of werklijnen.
Jos
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Over het algemeen wel ja. Die pakken het gewoon en mogen het ook nog.
Hier een wolfje van 3mnd die in een bot bijt wat de grote vast heeft. De kleine blijft vasthouden en krijgt het ook.
Afbeelding
Jos
nana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door nana »

Apen en mensen lijken ook op elkaar en kun je ook in veel dingen met elkaar vergelijken (net als wolf en hond) maar
toch zijn het hele verschillende dieren. Een aap die je als mens behandeld kan veel problemen opleveren.

Denk dat wolvenpuppen meer in een familie opgroeien en je hondenroedel is een door een mens samengestelde roedel de honden hebben geen keuzen. Wolven leven graag in roedels terwijl straathonden geen vaste roedels hebben maar gewoon met elkaar optrekken zolang het iets oplevert.
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.

lydia
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Joswolf schreef: En ik woon niet in Rotterdam nee maar in Duitsland Zie http://www.wolves-unlimited.com" onclick="window.open(this.href);return false;
jouw wolvenverblijf mag wel blijven staan in Dld???? hoorde dat de rest van de verblijven weg gaan.
nana
Zeer actief

Joswolf schreef:Citeer-Welpen van andere teven worden idd niet geaccepteerd, wat ik al wist en door Jos wordt bevestigd.
Nu ligt het wat moeilijker. Puppen van anderen worden op zich wel geaccepteerd. Alleen het krijgen van welpen door anderen wordt niet geacteerd. Het is een dominante handeling, het krijgen van maar de welpen wanneer ze enkele maanden oud zijn worden graag verzorgd. Wolven zijn wel goed vergelijkbaar met honden. Sommig rassen staan er wel verder weg dan andere rashonden. En kinderen kan goed met honden maar het kan ook mis gaan. Belangrijk is het volgens mij een hond als een hond te behandelen. Een hond kun je zelfs als wolf behandelen. Maar als je een hond als mens behandelt maak je een fout. Een hond is geen mens en zal onzeker kunnen worden en dat kan stress opleveren en resulteren in bijtproblemen of andere problemen. In de ogen van een wolf of ook bij sommige honden kan het uitschakelen van jonge (puppen of babys) dus normaal gedrag zijn. Een moeder hond maar ook ander dier kan een zwak of ziek dier doden of weigeren te voeren. In de natuur een normaal gedrag maar in onze maatschappij niet wenselijk.
En ik denk dat rassen die nog wat dichter bij de natuur staan zoals bijv slede honden dat eerder zullen vertonen dan een spaniel. Er zit natuurlijk ook weer verschil in show-lijnen of werklijnen.
Jos

@truusje, als je het zo bekijkt dan zou je eigenlijk jou honden geen pups moeten laten krijgen want dan klopt dat niet met je eigen alphabeeld.

lydia
truusje
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb geen alphabeeld van mezelf hoor. Maar in principe, vanuit de hond gezien zou ik de alpha teef zijn.

En wat ik al eens eerder heb opgemerkt is wel dat als bij de honden een lagere geplaatste teef een nest heeft gehad, dat die teef beduidend nerveuzer en slechtere moeder was dan de teef die hier als hoogst geplaatst staat [ van de honden dan he]. Ik denk dat een teef met jongen in rang stijgt en niet elke teef kan dat aan. [ puur eigen beredenering dus ] Vandaar die nervositeit, overdreven waakzaam zijn tov de andere honden, ook als de pups groter zijn.

Mij viel idd ook de verdraagzaamheid op van de volwassen wolven tov de welpen. Mss dat wolvenwelpen langer als welp beschouwd worden? Hier worden pups van de 4 a 5 mnd toch wel weg gesnauwd bij botten ed.
Afbeelding

truusje
Zeer actief
Contacteer:

nana schreef:Apen en mensen lijken ook op elkaar en kun je ook in veel dingen met elkaar vergelijken (net als wolf en hond) maar
toch zijn het hele verschillende dieren. Een aap die je als mens behandeld kan veel problemen opleveren.

Denk dat wolvenpuppen meer in een familie opgroeien en je hondenroedel is een door een mens samengestelde roedel de honden hebben geen keuzen. Wolven leven graag in roedels terwijl straathonden geen vaste roedels hebben maar gewoon met elkaar optrekken zolang het iets oplevert.
Maar wolven leven toch in roedels juist omdat het hen ook iets opleverd? Ik heb me nooit verdiept in het lven van straathonden en zoals jij het beschrijft leven straathonden, als het hen niets meer opleverd, dus alleen? Of begrijp ik het verkeerd?
Afbeelding

truusje
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb, zoals vele andere fokkers met mij, weleens in een nest een ogenschinlijk gezonde pup gehad die door moeders werd gedood of weggestoten. Ik vertrouw dan op het instinct van de teef.

Ik denk dat veel bijtincidenten binnen het gezin inderdaad wel eens het gevolg kunnen zijn van de vermenselijking van de hond. Puur en alleen omdat de hond daardoor vreselijk onzeker wordt en zelf beslissingen gaat nemen.
Afbeelding

Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

nana schreef:Apen en mensen lijken ook op elkaar en kun je ook in veel dingen met elkaar vergelijken (net als wolf en hond) maar

Mensen staan toch veel verder van de aap dan een hond van de wolf. En wolven leven ook niet zo in roedels als men aan nam maar meer in familie verbanden. De jongen van 1 tot 2 jaar verlaten de roedel. Vooral de Europese wolven leven dus in een groep van papa mama en jongen van 1 tot 2 jaar. En de onderzoeken in Toscana waar een troep honden jaren werd gevolgd en die bleken juist in dezelfde roedel te blijven. Verder zijn er in veel hondenrassen weer wolven ingekruist geweest en bij de mens niet een aap zover ik weet. Ook is de mens miljoenen jaren weg van de aapachtign en de hond is slechts 14000 tot 30000 jaren verwijderd. En dan zijn de wolf inkruisingen nog niet meegetld. Bij de Duitse Herder 150 jaar terug.
Wanneer ik naar het gedrag kijk zie ik meer overeenkomsten met mensen en wolven of honden dan met apen.

Jos
Laatst gewijzigd door Joswolf op 24 jan 2010 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
Joswolf schreef: En ik woon niet in Rotterdam nee maar in Duitsland Zie http://www.wolves-unlimited.com" onclick="window.open(this.href);return false;
jouw wolvenverblijf mag wel blijven staan in Dld???? hoorde dat de rest van de verblijven weg gaan.

Mijn verblijf blijft idd. Maar ik ben niet blij met de verkoop. Er was veel beloofd zoals nieuwe verblijven die ik mocht plaatsen en net gekocht heb maar nu niet mogen komen op het park. Of ik blijven wil is nog de vraag. Ik wil liever uitbreiden. Zoek nog sponsor want ik heb de lotto niet gewonnen.
Jos
nana
Zeer actief

Joswolf schreef:

Mensen staan toch veel verder van de aap dan een hond van de wolf. En wolven leven ook niet zo in roedels als men aan nam maar meer in familie verbanden. De jongen van 1 tot 2 jaar verlaten de roedel. Vooral de Europese wolven leven dus in een groep van papa mama en jongen van 1 tot 2 jaar. En de onderzoeken in Toscana waar een troep honden jaren werd gevolgd en die bleken juist in dezelfde roedel te blijven. Verder zijn er in veel hondenrassen weer wolven ingekruist geweest en bij de mens niet een aap zover ik weet. Ook is de mens miljoenen jaren weg van de aapachtign en de hond is slechts 14000 tot 30000 jaren verwijderd. En dan zijn de wolf inkruisingen nog niet meegetld. Bij de Duitse Herder 150 jaar terug.
Wanneer ik naar het gedrag kijk zie ik meer overeenkomsten met mensen en wolven of honden dan met apen.

Jos
Mensen staan verder van apen dan wolven van honden. Dat de wolf en de hond meer op elkaar lijken geloof ik gelijk. De vraag blijft dan nog wel interpreteren we gedrag juist en welke wolven bestuderen we en in welke situatie. Vergelijk je dan deze wolven met een groep honden met ook nog interactie's erbij van de mens die ook een rol in de groep speelt dan vind ik dit veel verder van elkaar dan een groep apen met mensen vergelijken ondanks dat de hond meer op de wolf lijkt dan de mens op de aap.

Ik ken het onderzoek in Toscana niet maar wel andere onderzoeken gedaan in verschillende landen waarbij de straathonden voornamelijk leven van afval in deze gevallen leefde de honden niet samen in roedels maar in groepen van gemiddeld 3 waarvan de samenstelling ook wisselde. Kan me voorstellen dat wanneer de honden jagen en er veel honden zijn in een klein gebied dat roedels belangrijker zijn.
In het geval van de wolven in europa kan ik me voorstellen dat de roedel kleiner is want de prooidieren hier zijn ook kleiner en te overmeesteren met een kleine roedel.

Vergelijk je een groep honden en wolven die in een vergelijkbare situatie verkeren dan heb je een beter beeld dan dat jou wolven vergeleken worden met de thuis situatie van bijvoorbeed truusje haar kinderen en de cockers.

Ik vindt het erg leuk en leerzaam om je uitleg te lezen en de foto's te bewonderen zie hierin ook veel overeenkomsten met onze huishond. Ben alleen zelf erg voorzichtig met het vergelijken van wolven en honden omdat in het verleden en ook heden heel veel honden in moeilijke situatie's worden gebracht omdat mensen klakkeloos roedelgedrag (of wat ze denken wat roedelgedrag is) thuis proberen na te bootsen met de honden met alle gevolgen van dien.

lydia
Aphraell
Zeer actief

Ongelezen bericht door Aphraell »

Kyra- schreef:
Oke ,, rede waarom ik het vroeg is dat is jaren gelden in Rotterdam met mijn Akita liep en daar iemand tegen het lijf liep die ook iets met een wolven opvang had, ik heb geen idee meer waar. Ik wilde er een kijkje gaan nemen maar dat was het helaas nooit van gekomen. Wel ben ik toen bij Eberhard Trumler geweest wat een zeer leuke en leerzame ervaring was.
Die is er nog steeds... Ik zal ns informeren hoe en wat precies.
Hij komt een enkele keer wel ns met 1 of 2 wolven in de dierenzaak waar ik ook m'n spullen haal...
truusje
Zeer actief
Contacteer:

Dat een groep wolven/ verwilderde honden anders funktioneren dan een roedeltje thuis in een gezin lijkt me logisch, alleen denk ik zelf dat het verschil best wel eens zou kunnen meevallen. In principe komt het toch allemaal op het zelfde neer.
Afbeelding

Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Aphraell schreef:
Kyra- schreef:
Oke ,, rede waarom ik het vroeg is dat is jaren gelden in Rotterdam met mijn Akita liep en daar iemand tegen het lijf liep die ook iets met een wolven opvang had, ik heb geen idee meer waar. Ik wilde er een kijkje gaan nemen maar dat was het helaas nooit van gekomen. Wel ben ik toen bij Eberhard Trumler geweest wat een zeer leuke en leerzame ervaring was.
Die is er nog steeds... Ik zal ns informeren hoe en wat precies.
Hij komt een enkele keer wel ns met 1 of 2 wolven in de dierenzaak waar ik ook m'n spullen haal...
Sorry maar dat is dus onzin. Een wolf loopt niet aan de lijn mee in een dierenzaak. In Rotterdam omgeving wonen wel wel een paar mensen met wolfhybriden maar dat zijn honden met wolfkruisingen en zo gefokt dat ze veel op de wolf lijken. Hoe ik met de wolven omga lijkt misschien eenvoudig maar het zijn wilde dieren die zeer stressgevoelig zijn. Er zijn maar enkele mensen op de wereld die dat voor elkaar kregen. Er is wel duidelijk een verschil, een hond is gedomesticeerd en een wolf niet. Ik ken ook mooie geromantiseerde boeken maar meestal gaat het dan om wolfhybrides of wolfhonden. Of om een wolf die jong was. Mooi boek over ervaring en niet vermelden dat het dier nooit de 2 jaar geworden is. Ik ken meerdere van die gevallen van proberen maar uiteindelijk moest het dier worden afgemaakt.

Citeer-Vergelijk je een groep honden en wolven die in een vergelijkbare situatie verkeren dan heb je een beter beeld dan dat jou wolven vergeleken worden met de thuis situatie van bijvoorbeed truusje haar kinderen en de cockers.
Ik denk dat de huishonden meer overeenkomsten hebben met mijn wolven dan met wilde wolven die moeten jagen.
Ik vind juist dat men zaken kan leren en begrijpen wat niet op een andere wijze mogelijk is. Hoe een hond werkt? Hoe hij psygisch functioneerd. Want de hond weet het zelf niet maar reageerd wel op hormonen en instincten en die stammen wel van de wolf. Hij heeft wel oerinstincten. Sommige rassen meer dan andere en sommige rassen misschien amper nog. Maar onderschat niet die diepere instincten.
Jos
truusje
Zeer actief
Contacteer:

Sorry heb weer een vraagje Jos....

Stel je loopt met je kind het verblijf in met volwassen wolven en ook een aantal welpen. Hoe gaan die volwassen wolven reageren op jouw kind? Moet jouw kind zich dan op een bepaalde manier gedragen of kan hij zichzelf zijn. Zou jouw kind ook gewoon de welpen kunnen aanhalen? Ik bedoel dus niet de wolven/honden die in jouw huis wonen.
En kun jij dan gewoon het verblijf verlaten en jouw kind alleen laten bij die wolven, met de zekerheid dat ze jouw kind niets zullen doen?
Afbeelding

ranetje
Zeer actief

nana schreef:Ik ken het onderzoek in Toscana niet maar wel andere onderzoeken gedaan in verschillende landen waarbij de straathonden voornamelijk leven van afval in deze gevallen leefde de honden niet samen in roedels maar in groepen van gemiddeld 3 waarvan de samenstelling ook wisselde. Kan me voorstellen dat wanneer de honden jagen en er veel honden zijn in een klein gebied dat roedels belangrijker zijn.
In het geval van de wolven in europa kan ik me voorstellen dat de roedel kleiner is want de prooidieren hier zijn ook kleiner en te overmeesteren met een kleine roedel.
Is dat misschien een reden om geen grotere roedels/groepen te vormen?
Afval vlucht niet, hoeft dus niet bejaagd te worden.
Een beetje steun van een paar honden om het eetbare afval niet alleen te vinden, maar ook op te eten zou dan voldoende kunnen zijn?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Ik denk dat de grote van de roedel überhaupt beïnvloed wordt door de beschikbaarheid en de grote van de prooidieren.
Het leven in roedelverband wordt steeds maar benadrukt; maar ik denk dat de wolf vaker in familie dan in roedel verband leefde.
Zo heb ik wat opnames gezien van de zeldzame wolf uit het Midden Oosten (wat ik zag leefde in Israël) en deze kleine lichte wolvensoort leefde als moeder + jongen of als koppel.
Het jachtgebied en de aanwezige prooi maakte het niet mogelijk om als roedel te leven.
Daar was gewoon niet genoeg voedsel voor.
Hetzelfde met een familie groepje wolven op een eiland in het uiterste noorden van Canada (bijna op de poolgrens) ook daar was de wolvenwereld meer een "familiewereld" dan een "roedelwereld" en ook daar ontbraken grote prooien, de grootste prooi was sneeuwhaas en gans.
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Beste Truus, normaal kun je bij wolven naar binnen gaan omdat die bang zijn en wegvluchten. Bij gesocialiseerde wolven ligt dat anders. Mijn zoon weet zich te gedragen en liet ik wel bij de wolven maar tot een leeftijd van 6a7 mnd. Nu niet meer. Deze wolven zijn nu te groot, ruig en gaan direct uit testen en zwakte wordt afgestraft. Een kind is al snel zwak in hun ogen. Ze zijn ook gewoon wild in omgang en dan moet je wel wat stevig in je schoenen staan. Ook kunnen ze territoriaal zijn en bezoekers die erg naar hond ruiken zouden weg gebeten kunnen worden.
Jos
nana
Zeer actief

Joswolf schreef:
Aphraell schreef:[quote="K...
Sorry maar dat is dus onzin. Een wolf loopt niet aan de lijn mee in een dierenzaak. In Rotterdam omgeving wonen wel wel een paar mensen met wolfhybriden maar dat zijn honden met wolfkruisingen en zo gefokt dat ze veel op de wolf lijken. Hoe ik met de wolven omga lijkt misschien eenvoudig maar het zijn wilde dieren die zeer stressgevoelig zijn. Er zijn maar enkele mensen op de wereld die dat voor elkaar kregen. Er is wel duidelijk een verschil, een hond is gedomesticeerd en een wolf niet. Ik ken ook mooie geromantiseerde boeken maar meestal gaat het dan om wolfhybrides of wolfhonden. Of om een wolf die jong was. Mooi boek over ervaring en niet vermelden dat het dier nooit de 2 jaar geworden is. Ik ken meerdere van die gevallen van proberen maar uiteindelijk moest het dier worden afgemaakt.

Citeer-Vergelijk je een groep honden en wolven die in een vergelijkbare situatie verkeren dan heb je een beter beeld dan dat jou wolven vergeleken worden met de thuis situatie van bijvoorbeed truusje haar kinderen en de cockers.
Ik denk dat de huishonden meer overeenkomsten hebben met mijn wolven dan met wilde wolven die moeten jagen.
Ik vind juist dat men zaken kan leren en begrijpen wat niet op een andere wijze mogelijk is. Hoe een hond werkt? Hoe hij psygisch functioneerd. Want de hond weet het zelf niet maar reageerd wel op hormonen en instincten en die stammen wel van de wolf. Hij heeft wel oerinstincten. Sommige rassen meer dan andere en sommige rassen misschien amper nog. Maar onderschat niet die diepere instincten.
Jos
Ik denk niet dat het nodig is om via de wolven te begrijpen hoe honden functioneren en denken. We kunnen toch gewoon naar onze hond kijken en daar heb je al een flinke klus aan omdat we zo veel rassen hebben en indivuele karakters en niet te vergeten de invloeden van de eigenaren en de omgeving.

lydia
truusje
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk juist wel dat het goed om naar het gedrag van wolven te kijken, mss dat we het gedrag van onze honden daardoor beter kunnen begrijpen. Want heel veel van het gedrag wat de huishond ons laat zien is te herleiden van het wolvengedrag. Welk ras het ook is. En dat valt of staat met de interpretatie dat de mens aan dat gedrag geeft.

Dat is ook de reden waarom ik soms zo huiverig ben wat betreft die rangorde regeltjes die men bedenkt. Want zo star en stellig is het allemaal niet.
Afbeelding

ranetje
Zeer actief

Ik denk dat hondengedrag helemaal niet zo gemakkelijk uit wolvengedrag is af te leiden.
De hondenrassen zijn gefokt voor een bepaald doel.
Daarmee is bij het fokken nadruk gelegd op bepaalde kwaliteiten.

Het kijken naar wolven vind ik wel heel interessant en wat Jos vertelt en aan foto's laat zien vind ik top :ok:
Er zitten zeker herkenbare dingen in.
Rechtstreeks vertalen naar mijn honden doe ik toch maar niet :wink:
Afbeelding
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Feit is wel dat ze dezelfde taal spreken. Daar is al veel over geschreven. E Zimen deed daar wetenschappelijke onderzoeken en omschreef over de 360 communicatie signalen die de hond ook gebruikt. Een klein deel van die signalen, rond de 17% meen ik ongeveer was niet t zien en +/- 22% in mindere mate en rest was hetzelfde. Sommige rassen kunnen niet goed communiceren omdat ze lichamelijke handicap hebben zoals hangoren of staart die altijd naar boven staat. Dit kan ook door andere honden verkeerd begrepen worden. Alsof je een middelvinger opsteekt zeg maar terwijl die staartdracht van de Jack Russel zo voor dat ras neutraal is. Ook in Konrad Lorrenz onderzoek centrum worden honden en wolven gelijk opgevoed om er wetenschappelijke onderzoek naar gedrag en leervermogen te onderzoeken. De onderzoeken van Zimen waren bij poedels en bij andere rassen waren er misschien andere onderzoeksresultaten geweest. Ieder kan natuurlijk van zijn eigen hond leren. Maar een wolf vind ik weer makkelijker te lezen. Verder Nana moet je ook niets maar mag je mijn bijdrages lezen en er mee doen wat je zelf wilt.
Jos
nana
Zeer actief

Joswolf schreef:Feit is wel dat ze dezelfde taal spreken. Daar is al veel over geschreven. E Zimen deed daar wetenschappelijke onderzoeken en omschreef over de 360 communicatie signalen die de hond ook gebruikt. Een klein deel van die signalen, rond de 17% meen ik ongeveer was niet t zien en +/- 22% in mindere mate en rest was hetzelfde. Sommige rassen kunnen niet goed communiceren omdat ze lichamelijke handicap hebben zoals hangoren of staart die altijd naar boven staat. Dit kan ook door andere honden verkeerd begrepen worden. Alsof je een middelvinger opsteekt zeg maar terwijl die staartdracht van de Jack Russel zo voor dat ras neutraal is. Ook in Konrad Lorrenz onderzoek centrum worden honden en wolven gelijk opgevoed om er wetenschappelijke onderzoek naar gedrag en leervermogen te onderzoeken.

Denk ook dat er veel overeenkomsten zijn met de manier hoe wolven met elkaar communiceren en hoe honden met elkaar communiceren. Mijn opmerkingen zijn gericht op hoe de communicatie gaat tussen mens en wolf en mens en hond, denk dat je dit niet zomaar met elkaar kunt vergelijken. Wat onderzoeken betreft slaat men nog steeds vaak de plank mis omdat men toch verschillende dieren met verschillende behoeftes met elkaar vergelijkt (ookal lijken ze veel op elkaar). Er was een onderzoek gedaan naar wijzen, het bleek dat honden snappen als men naar iets wijst, wolven leken dit niet te begrijpen....later bleek dat de wolven het heel goed begrepen maar dat de beloning waar men naar wees voor de wolven niet interessant was waardoor het leek alsof ze het niet begrepen.

De onderzoeken van Zimen waren bij poedels en bij andere rassen waren er misschien andere onderzoeksresultaten geweest. Ieder kan natuurlijk van zijn eigen hond leren. Maar een wolf vind ik weer makkelijker te lezen. Verder Nana moet je ook niets maar mag je mijn bijdrages lezen en er mee doen wat je zelf wilt.
Jos
Vind je bijdrage's en foto's met uitleg interessant en leerzaam heb alleen mijn twijfels over de vertaalslag naar honden toe die sommige mensen maken.

lydia
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Tja lydia, ik ben niet verantwoordelijk voor hoe men het begrijpt of wat men ermee doet. Maar verkeerd interpreteren kan bij elk onderzoek en ook bij de honden onderzoeken. Dus die twijfels kun je altijd hebben. De onderzoeken met het wijzen van pro Miklosie kun je bekritiseren. Jaren geleden gaf ik daar al aan dat er een verkeerde conclusie getrokken kon worden en dat wolven het wel begrijpen maar juist door wijzen van mensen voorzichtig konden worden. Een hond is nu een maal geobsedeerd van de mens en een wolf niet, of gedomesticeerd maar net hoe je het ziet.
Dat je eea niet zomaar kan vergelijken weet ik. Maar hoe ver de hond en de wolf in gedrag van elkaar staan is juist hier bij mij zo mooi waar te nemen. Ik heb honden wildhonden en wolven maar ook de kruisingen tussen beide. Het vergeliken kan ik elke dag, elke minuut. De wetenschappers zijn begrenst en onderzoeken maar gaan smiddags weer naar huis. Ik zit er continu tussen. Ik geniet 24/7 van ze. En laat graag anderen mee genieten.
Jos
nana
Zeer actief

Joswolf schreef:Tja lydia, ik ben niet verantwoordelijk voor hoe men het begrijpt of wat men ermee doet. Maar verkeerd interpreteren kan bij elk onderzoek en ook bij de honden onderzoeken. Dus die twijfels kun je altijd hebben. De onderzoeken met het wijzen van pro Miklosie kun je bekritiseren. Jaren geleden gaf ik daar al aan dat er een verkeerde conclusie getrokken kon worden en dat wolven het wel begrijpen maar juist door wijzen van mensen voorzichtig konden worden. Een hond is nu een maal geobsedeerd van de mens en een wolf niet, of gedomesticeerd maar net hoe je het ziet.
Dat je eea niet zomaar kan vergelijken weet ik. Maar hoe ver de hond en de wolf in gedrag van elkaar staan is juist hier bij mij zo mooi waar te nemen. Ik heb honden wildhonden en wolven maar ook de kruisingen tussen beide. Het vergeliken kan ik elke dag, elke minuut. De wetenschappers zijn begrenst en onderzoeken maar gaan smiddags weer naar huis. Ik zit er continu tussen. Ik geniet 24/7 van ze. En laat graag anderen mee genieten.
Jos
Duidelijk, genieten graag met je mee.

lydia
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”