Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ongewone vacht kleuren

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Ongewone vacht kleuren

Ongelezen bericht door Machie »

Elmo/maureen schreef:
Podenji schreef:
Elmo/maureen schreef:verschillende kleuren bij dalmaten

http://paisleydals.com/color.html" onclick="window.open(this.href);return false;
wow wat een aparte kleuren komen er voor, die brindles en die tricolors bijvoorbeeld, heel apart ,en heel bijzonder denk ik.
en die langharen zijn ook wel erg apart haha.
Jah, ze hebben zelfs geloof in amerika mini dalmatier :jank: Het zijn allemaal dikke rasfouten. Maar ja.

Ik blijf dat zo raar vinden, een kleur een rasfout noemen... Lang haar kan toch ook eens voorkomen? Tenminste, ik dacht te hebben begrepen dat kort haar dominant is over lang haar en dat als er ooit lang haar ingezeten heeft dit altijd weer eens tot uiting kan komen?
Shita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelaar
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shita »

Die stabij is wel een plaatje. :I:
Dag lieve Schorpo, Jessie, Vito, Shita en Zorcan.....

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Machie schreef:Lang haar kan toch ook eens voorkomen? Tenminste, ik dacht te hebben begrepen dat kort haar dominant is over lang haar en dat als er ooit lang haar ingezeten heeft dit altijd weer eens tot uiting kan komen?
Ja, klopt, net als met ongewenste kleuren.
Die zijn ook meestal recessief en daardoor kunnen ze toch af en toe opduiken.
Is met langhaar in korthaar-rassen net zo.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Machie schreef:
Elmo/maureen schreef:
Jah, ze hebben zelfs geloof in amerika mini dalmatier :jank: Het zijn allemaal dikke rasfouten. Maar ja.
Bij de lemon (oranje en geel) komt het vaker voor dat de hond doof is.

Ik blijf dat zo raar vinden, een kleur een rasfout noemen... Lang haar kan toch ook eens voorkomen? Tenminste, ik dacht te hebben begrepen dat kort haar dominant is over lang haar en dat als er ooit lang haar ingezeten heeft dit altijd weer eens tot uiting kan komen?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Elmo/maureen schreef:Bij de lemon (oranje en geel) komt het vaker voor dat de hond doof is.
Dit zei jij, toch? Quote was een beetje raar.

In elk geval: hoe kom je daarbij?
Is daar onderzoek naar gedaan?
Mij lijkt dat niet kloppen, namelijk.
Doofheid in deze variant wordt veroorzaakt door gebrek aan pigmentcellen op de zintuigcellen tijdens de ontwikkeling en heeft met de aftekening te maken en de plaats daarvan, niet het type pigment van die aftekening.

Afbeelding

Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Marjoleine schreef:
Elmo/maureen schreef:Bij de lemon (oranje en geel) komt het vaker voor dat de hond doof is.
Dit zei jij, toch? Quote was een beetje raar.

In elk geval: hoe kom je daarbij?
Is daar onderzoek naar gedaan?
Mij lijkt dat niet kloppen, namelijk.
Doofheid in deze variant wordt veroorzaakt door gebrek aan pigmentcellen op de zintuigcellen tijdens de ontwikkeling en heeft met de aftekening te maken en de plaats daarvan, niet het type pigment van die aftekening.

Sorry zag nu pas dat de quote heel erg vaag was :-D

De doofheid heeft niet altijd te maken met de pigmentcellen. 2 nestgenoten van elmo waren heel erg mooi gepigmenteerd, maar waren alle 2 beiderzijds doof.

Wat je wel vaak ziet is dat bij de lemonkleurige dalmaat, doofheid speelt. Natuurlijk zijn er ook lemonkleurigen die wel horen. Maar het merendeel is eenzijdig of beiderzijds doof.
Afbeelding
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler

Ongelezen bericht door vania »

hoe krijg je dit eigenlijk?
ik heb het nog nooit gezien bij een DC, hij/zij lijkt een "zadel" te hebben
Afbeelding

en dit komt niet voor bij Stamboom DC's, dus ik ga er vanuit dat er CC in zit
ik vind hem ook niet echt een rastypische kop voor een DC, maar eerder een CC
Afbeelding
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Die eerste lijkt wel gekruist met een Duitse Herder of zo.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

vania schreef:hoe krijg je dit eigenlijk?
Kleurtechnisch kan ie in elk geval gewoon raszuiver zijn, hoor.

Zadel is een variant van tanpoint. En er bestaan ook brindle-points.
Ze hebben dan op K-locus kbr/ky en op A-locus at/at.
Bij zadel speelt dus hetzelfde, alleen hebben ze dan op A de zadel-variant, neem ik aan.

Afbeelding

vania
Zeer actief

LongFields schreef:Die eerste lijkt wel gekruist met een Duitse Herder of zo.
dat dacht ik eerst ook, of hij/zij moest op haar rug reverse brindle zijn (bij de dc noemen ze dat zo, maar eigenlijk is dat enorm donker brindle, je ziet heel slecht de "strepen) maar alle foto's zijn zo, dus je ziet niet goed of het inderdaad reverse brindle is of gewoon zwart
ze heeft ook de "aftekeningen" van een rottweiler op haar kop maar dan met brindle ipv het tan bij rottweilers

Afbeelding
Marjoleine schreef:
vania schreef:hoe krijg je dit eigenlijk?
Kleurtechnisch kan ie in elk geval gewoon raszuiver zijn, hoor.

Zadel is een variant van tanpoint. En er bestaan ook brindle-points.
Ze hebben dan op K-locus kbr/ky en op A-locus at/at.
Bij zadel speelt dus hetzelfde, alleen hebben ze dan op A de zadel-variant, neem ik aan.
het "probleem" bij die fokker is dat ze van een deel anekdote hunde (geen idee wat het wilt zeggen) maakt en de rest als presa canario verkoopt
zoals de onderste foto, maar "blauw" of "blauw brindle" komt helemaal niet voor bij de DC alleen bij de CC, het kut is dat er op die site nergens geen stambomen bij staan en ze (toevallig?) zelf alle ouders hebben en de meeste honden met blauw brindle op haar site, zijn in zwart-wit foto's dus dat zie je slecht, er staan ook filmpjes van die honden op en dan zie je het dus wel
hoe komt het dan dat het "zadel" eigenlijk niet meer voorkomt bij brindle x brindle nesten?
ik heb het nog nooit niet gezien, wel een hond (en afstammingen van hem) die links fawn zijn en rechts licht brindle (echt een scheiding dus)

na wat verder zoeken op hun site en vertalen, heb ik precies de indruk dat het kruisingen zijn tussen de DC en de Alano, maar hun noemen dat dus alano dogo canario :denken: en ze splitzen het ras dus op, de "DC's" en de Presa Canario, die laatste kruisen ze met de Alano
voor werkcapacitiet, dat kan wel het "rottweiler look" verklaren, maar nog altijd geen idee waar het "blauwe" dan van komt :denken:

ik heb nog een vraagje :mann:
als bij de DC fawn x fawn altijd fawn geeft
is dat bij alle rassen zo? ook bij kruisingen?
omdat ik een nest weet van 2 DC's (vader is raszuiver, moeder geen idee) ze zijn beide fawn, maar toch zit er een enorm donkere brindle pup in het nest
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

vania schreef:dat dacht ik eerst ook, of hij/zij moest op haar rug reverse brindle zijn (bij de dc noemen ze dat zo, maar eigenlijk is dat enorm donker brindle, je ziet heel slecht de "strepen) maar alle foto's zijn zo, dus je ziet niet goed of het inderdaad reverse brindle is of gewoon zwart
ze heeft ook de "aftekeningen" van een rottweiler op haar kop maar dan met brindle ipv het tan bij rottweilers
Nee, dit is gewoon een zadel brindle. Het is zeldzaam doordat rassen waar zowel brindle als zadel/tanpoint tegelijk in voorkomt zeldzaam zijn, maar het is niet genetisch raar ;)
vania schreef:het "probleem" bij die fokker is dat ze van een deel anekdote hunde (geen idee wat het wilt zeggen) maakt en de rest als presa canario verkoopt
zoals de onderste foto, maar "blauw" of "blauw brindle" komt helemaal niet voor bij de DC alleen bij de CC,
Blauw is verdunning en dat is recessief. Dus het kan best ergens onder zitten hoor, en als het ongewenst is, tja. Dan gaan ze in de emmer, zoals jij ook wel weet ;)
wel een hond (en afstammingen van hem) die links fawn zijn en rechts licht brindle (echt een scheiding dus)
:scratch:
Heb je daar een foto van?

ik heb nog een vraagje :mann:
als bij de DC fawn x fawn altijd fawn geeft
is dat bij alle rassen zo? ook bij kruisingen?
omdat ik een nest weet van 2 DC's (vader is raszuiver, moeder geen idee) ze zijn beide fawn, maar toch zit er een enorm donkere brindle pup in het nest
Nee, fawn x fawn geeft niet altijd fawn, maar het kan wel alleen andere dingen geven als die recessief zijn.
Dus uit fawn x fawn (sable dus) kan bv wel wolfsgrauw komen, tanpoint, zadel, en zelfs recessief zwart. Mits die dingen voorkomen, uiteraard.
Maar: om iets te tonen van A-locus (bovenstaande dingen zijn allemaal A-locus) moet een hond dus wel ky hebben op K-locus.
Hij kan eventueel kbr/ky hebben, dan toont hij dus een A-locus patroon met brindle erin, zodat die brindle-zadel of een brindle-point.
Maar krijg je uit fawn x fawn een zuivere brindle, dan moet één van beide ouders brindle zijn.

Afbeelding

vania
Zeer actief

Marjoleine schreef: Nee, dit is gewoon een zadel brindle. Het is zeldzaam doordat rassen waar zowel brindle als zadel/tanpoint tegelijk in voorkomt zeldzaam zijn, maar het is niet genetisch raar ;)
volgens mij komt dat bij de DC niet voor, aja ik zou het raar vinden als het alleen bij die hond is, want verder is er geen 1DC die dat heeft, tis daarmee dat ik dacht dat het misschien van de Alano komt omdat die wel "zadels" hebben en ook omdat zij een hond een rasnaam van 2 rassen geeft "Alano Presa Canario" dat zijn gewoon 2 verschillende rassen
Marjoleine schreef: Blauw is verdunning en dat is recessief. Dus het kan best ergens onder zitten hoor, en als het ongewenst is, tja. Dan gaan ze in de emmer, zoals jij ook wel weet ;)
er is maar 1 lijn waar zwart in voor komt, dat is de Irema Curto lijn en die worden niet "gemengd" met honden uit landen waar FCI "regeert" omdat de eigenaar van die lijn er van is overtuigd dat zijn lijn de echte Presa Canario's zijn en al de rest Dogo Canario's (hij is ook degene die het ras gesplitst wilt hebben) maar omdat ik dus geen afstammingen van de honden met blauw in kan vinden, ga ik er van uit dat het kruisingen zijn, omdat het bij alle stamboom honden (ook onder FIC en UPPCC) gewoon niet voorkomt
Marjoleine schreef: :scratch:
Heb je daar een foto van?
ja hoor
zijn brindle kant
Afbeelding
en zijn fawn kant
Afbeelding
Marjoleine schreef: Nee, fawn x fawn geeft niet altijd fawn, maar het kan wel alleen andere dingen geven als die recessief zijn.
Dus uit fawn x fawn (sable dus) kan bv wel wolfsgrauw komen, tanpoint, zadel, en zelfs recessief zwart. Mits die dingen voorkomen, uiteraard.
Maar: om iets te tonen van A-locus (bovenstaande dingen zijn allemaal A-locus) moet een hond dus wel ky hebben op K-locus.
Hij kan eventueel kbr/ky hebben, dan toont hij dus een A-locus patroon met brindle erin, zodat die brindle-zadel of een brindle-point.
Maar krijg je uit fawn x fawn een zuivere brindle, dan moet één van beide ouders brindle zijn.
hoe komt het dan dat bij DC's uit 2 fawns alleen maar fawn komt en bij andere rassen of kruisingen toch andere kleuren uitkomen?
aangezien jij hierboven zegt dat een DC ook tanpoint kan hebben?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

vania schreef: ga ik er van uit dat het kruisingen zijn, omdat het bij alle stamboom honden (ook onder FIC en UPPCC) gewoon niet voorkomt
Ja, dat zou best kunnen natuurlijk ;)
Ik ben niet zo thuis in deze rassen, dus als jij dat zegt geloof ik het direct.
vania schreef: zijn brindle kant
en zijn fawn kant
Dat is een wat afwijkende brindle maar toch een zuivere brindle. Dit zie je ook wel eens bij DD trouwens, daar komen ook lichte brindles voor namelijk.
Het is wel een apart gezicht, maar op de poten zie je toch duidelijk brindle, ook aan de fawn kant.
vania schreef: hoe komt het dan dat bij DC's uit 2 fawns alleen maar fawn komt en bij andere rassen of kruisingen toch andere kleuren uitkomen?
aangezien jij hierboven zegt dat een DC ook tanpoint kan hebben?
Dat kán, dat ze tanpoint hebben. Of het zo is weet ik niet, maar tanpoint kán verborgen liggen onder fawn.

Bij kruisingen spelen er dan andere genen mee, die in die hond toevallig voorkomen en bij de DC toevallig niet.
Dat geldt ook voor andere rassen.
En vergis je niet: wat jij fawn noemt is genetisch sable.
Maar er zijn rassen die iets fawn noemen dat genetisch bijvoorbeeld recessief geel is. Dat ligt op een andere locus en kan allerlei andere dingen verbergen.
Die kleurslag kent de DC niet, maar andere rassen dus wel ;)

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”