Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat verstaat men eigenlijk onder jachttraining?

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Wat verstaat men eigenlijk onder jachttraining?

Ongelezen bericht door ranetje »

Nescio schreef:Ja ik ben er voor dat bijna alle rassen aan jachttraining moeten kunnen meedoen, per slot van rekening is het niet mogelijk alle voor de jacht getrainde honden ook in de praktijk te laten jagen.
Persoonlijk ben er voor om met mijn hond een jachttraining te volgen met honden met dezelfde jachtdrift.
Even voor alle duidelijkheid, bedoel je hier alle jachthondenrassen of alle hondenrassen (plus kruisingen enz.,enz.)?

Ik ben benieuwd of je er uit komt met de training bij de jagende brak.
Want ik ben er van overtuigd dat de laufhunde geen grapje zijn.

Lopende jachthonden zijn helemaal niet eenvoudig onder controle te houden is mijn ervaring.
Ook als het geen laufhunde zijn :wink:
Ik ben geen praktisch jager, hoeft voor mij niet, maar een hond laten doen waar hij voor gefokt is al of niet in verenigingsverband serieus of recreatief is vgls mij een voorwaarde bij de aanschaf van een jachthond, "iets met de jacht doen" zoals sommige zeggen vind ik wat mager.
Wat is volgens jou dan "iets met jacht doen"?

Mooie foto van de DSK :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
carlos
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door carlos »

Nescio schreef: Na meer dan 60jaar omgang met hoofdzakelijk staande honden dacht ik iets van honden af te weten, maar een Brak uit een Zwitserse jachtlijn (Berner Laufhund) is een hele uitdaging om te trainen en in het gareel te houden, en eerlijk gezegd bak ik nog niet veel van, geduld, geduld zeggen de Laufhunde bezitters in Zwitserland komt wel.....
Misschien sorry voor de opmerking, maar als je al 60 jaar met honden traint en omgaat vind ik dit toch wel een rare opmerking.
Mijn stelling is: hond is hond, en de specifieke kenmerken daar is gewoon op te trainen.

Groet Carlos
Nescio
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Laufhund

Ongelezen bericht door Nescio »

Wat is volgens jou dan "iets met jacht doen"?
Mooie foto van de DSK :ok:[/quote]

Onder "iets met jacht doen" versta ik het niet serieus bezig zijn met de hond, "iets" als ondefinieerbare uitspraak van een aantal honden bezitters die in hoofdzaak voor hun eigenbelang cq netwerken "iets" met jacht gaan doen, dezelfde lieden die "iets" met golfen doen in het clubhuis.
St. Hubertus: Moge het jachtgebeuren verschoond blijven van dit soort lieden.
Wer einen Jagdhund ausbilden will braucht dazu
Einfühlungsvermögen, Ruhe und Ausgeglichenheit, Konsequenz
und Geduld. Wer eine Bracke ausbilden will braucht von allem ein
wenig mehr!!!
Nescio
Vaste gebruiker

carlos schreef:
Nescio schreef: Na meer dan 60jaar omgang met hoofdzakelijk staande honden dacht ik iets van honden af te weten, maar een Brak uit een Zwitserse jachtlijn (Berner Laufhund) is een hele uitdaging om te trainen en in het gareel te houden, en eerlijk gezegd bak ik nog niet veel van, geduld, geduld zeggen de Laufhunde bezitters in Zwitserland komt wel.....
Misschien sorry voor de opmerking, maar als je al 60 jaar met honden traint en omgaat vind ik dit toch wel een rare opmerking.
Mijn stelling is: hond is hond, en de specifieke kenmerken daar is gewoon op te trainen.

Groet Carlos
Voor de goede verstandhouding Carlos, omgang is geen trainen ik ben geen trainer en pretendeer dit ook niet te zijn. Bovendien gaat het hier om een jonge hond 12 mnd.
Met uw stelling ben ik het niet eens, voor bepaalde typen brakken gaat dit niet op, zij jagen zeer ruim, dat zijn de specifieke kenmerken, die moeilijk in de hand zijn te houden, vrijwel iedere bezitter van dit soort brakken kan dit beamen. Veel bezitters van deze brakken houden ze daarom aan de lijn of gebruiken een Teletac, ik probeer dit middel te vermijden, bovendien ben ik van mening dat honden, ook brakken gecontroleerd moeten kunnen loslopen.

Hond-is-hond dat klopt maar een Brak is geen Duitse Staander en heeft een totaal andere benadering en training nodig.

De Laufhund kan ook eigenwijze trekjes hebben en behoeft derhalve een consequente en geduldige baas. Een Laufhund is een hond met een bijzonder goed ontwikkelde reukzin en jachtpassie. Dit houdt in dat bij wandelingen in het veld de hond meestal aangelijnd dient te worden. (bron: Laufhunde Club)

Uw stelling: hond is hond, en de specifieke kenmerken daar is gewoon op te trainen.

VERTEL!
wenig mehr!!!
Nescio
Vaste gebruiker

[/quote]
Even voor alle duidelijkheid, bedoel je hier alle jachthondenrassen of alle hondenrassen (plus kruisingen enz.,enz.)?

Ik ben benieuwd of je er uit komt met de training bij de jagende brak.
Want ik ben er van overtuigd dat de laufhunde geen grapje zijn.

Lopende jachthonden zijn helemaal niet eenvoudig onder controle te houden is mijn ervaring.
Ook als het geen laufhunde zijn :wink:

Ik bedoelde alle rassen incl kruisingen, vaak zijn kruisingen bijzonder geschikt.

Dank je voor je begrip omtrent de controleerbaarheid van Laufhunde, ik denk dat ik toch wel voormekaar krijg met geduld, tot de leeftijd 9mnd ging het perfect hij luisterde als een Duitse Staander, drie keer kort fluiten en daar was hij weer, dacht nog 'dat valt wel mee met die Laufhunde' toen alsof er een knop omging kreeg hij de smaak van het luidgeven te pakken en had fluiten weinig effect, gelukkig blijft hij binnen een straal van 4 kilometer en laat zich af en toe zien om er direct weer er vandoor te gaan, hij kent het gebied en tot overmaat van ramp weet ie precies waar de hazen zitten, ja en dan gaat ie luidgeven een bouvier is er niks bij, met recht "De Huiler van de Jura" als die luid geeft lijkt het of hij in trans is loopt al luidgevend je voorbij, zelfs biefstukken naar hem gooien zal geen effect geven denk ik...geduld heb ik, maar genoeg tijd voor de hond nog net niet, nog een kleine 2 jaar en dan begint het 'Grote Genieten' (AOW)
wenig mehr!!!
carlos
Vaste gebruiker

Nescio schreef:
carlos schreef:
Nescio schreef:Uw stelling: hond is hond, en de specifieke kenmerken daar is gewoon op te trainen.

VERTEL!
Je verteld dat je hond nu 12 mnd is. Mijn vraag zou dan zijn: hoe heb je de afgelopen maanden je hond getraind?
Een luisterende hond, begint met een goede basis training en een zeer goede verstandhouding baas/hond.
In het bijzonder met meutehonden/brakken.
Zoals ik het nu lees, geef je de hond al veel te veel vrijheid (4 km weg) en hebben ze eenmaal ongecontroleerd hun gang kunnen gaan, dan word de verleiding de volgende keer steeds groter. Dit is de kat op het spek binden.
Brakken zijn nu eenmaal moeilijk op te voeden, maar het kan wel.
Geduld, grenzen stellen en niet te veel vrijheid geven.

Groet Carlos.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik ben totaal niet thuis in de lopende honden. Maar ik kan mij zo voorstellen dat, als je de oorspronkelijke taken in ogenschouw neemt, het juist een ontzettend vrije hond vereist. Een hond die vrijwel geheel zelfstandig bezig is.
Dat lijkt mij tegengesteld aan het het trachten de hond dichtbij te houden. Of het moet mogelijk zijn de hond aan te leren wanneer hij aan het werk is en waneer niet. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe hier practisch mee wordt omgeggaan door mensen die nog werken met lopende honden. Is het mogelijk een lopende hond aan te leren waneer er gewerkt wordt en wanneer niet?
Of is er sprake van een doorlopende appélsituatie als er niet gewerkt wordt, of is het een algemeen geaccepteerd feit dat de hond immer aangelijnd moet zijn indien er niet gewerkt wordt?
Om, juist van een lopende hond, te zeggen dat het ook maar gewoon een hond is die je kunt leren om in de buurt te blijven lijkt mij wat kort door de bocht op de één of andere manier. Juist om reden van het feit dat de hond gefokt is om per definitie niet in de buurt te blijven.
Een formule1 auto kan ook niet stationair draaien, omdat de andere eigenschappen prioriteit hebben. Als je maakt dat hij dat wel kan is het meteen geen formule1 auto meer :wink:
Ik denk dat die eigenschappen misschien teveel aan elkaar verbonden zijn om er écht iets aan te kunnen (willen) doen??
Verwachtingen moeten wel eerlijk en realistisch blijven immers.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Ik ben totaal niet thuis in de lopende honden. Maar ik kan mij zo voorstellen dat, als je de oorspronkelijke taken in ogenschouw neemt, het juist een ontzettend vrije hond vereist. Een hond die vrijwel geheel zelfstandig bezig is.
Dat lijkt mij tegengesteld aan het het trachten de hond dichtbij te houden. Of het moet mogelijk zijn de hond aan te leren wanneer hij aan het werk is en waneer niet. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe hier practisch mee wordt omgeggaan door mensen die nog werken met lopende honden. Is het mogelijk een lopende hond aan te leren waneer er gewerkt wordt en wanneer niet?
Of is er sprake van een doorlopende appélsituatie als er niet gewerkt wordt, of is het een algemeen geaccepteerd feit dat de hond immer aangelijnd moet zijn indien er niet gewerkt wordt?
Om, juist van een lopende hond, te zeggen dat het ook maar gewoon een hond is die je kunt leren om in de buurt te blijven lijkt mij wat kort door de bocht op de één of andere manier. Juist om reden van het feit dat de hond gefokt is om per definitie niet in de buurt te blijven.
Een formule1 auto kan ook niet stationair draaien, omdat de andere eigenschappen prioriteit hebben. Als je maakt dat hij dat wel kan is het meteen geen formule1 auto meer :wink:
Ik denk dat die eigenschappen misschien teveel aan elkaar verbonden zijn om er écht iets aan te kunnen (willen) doen??
Verwachtingen moeten wel eerlijk en realistisch blijven immers.
Dank je Jaap*, je schrijft het beter op dan ik zou doen, en het is precies wat ik ook zou willen zeggen. :D :ok:
Ik heb gewerkt met mijn teckels (ook lopende honden).
Tijdens sommige onderdelen waren ze los.
Tijdens het werk was dat enigszins te besturen.
Bij gewoon uitlaten heb ik in ieder geval onvoldoende controle kunnen houden over de honden.
Dus dat betekende een lange lijn.

Bij toeval was mijn eerste teckel iets minder gepassioneerd.
Die kon zijn hele leven los lopen en ik kon hem zelfs terugroepen als er reeën overstaken in het bos.
Hij wilde er in eerste instantie echt wel achteraan, maar ik kon hem tegenhouden.
Ik heb me toen even verbeeld dat ik in staat was een teckel zo te trainen dat ik hem bij me kon houden :pffff:
De volgende teckels hebben me weer met de voeten op de grond gezet. :mrgreen:

De laaste was het eerste jaar prima onder controle......................tot het knopje om ging. :oeps:

hond = hond?
Mwah, dat is me echt wel te kort door de bocht dus. :wink:

Ik ben overigens heel benieuwd wie er met zijn brak(ken) met een TT werkt.
Ik heb het echt nog nooit gehoord :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Ik heb me toen even verbeeld dat ik in staat was een teckel zo te trainen dat ik hem bij me kon houden :pffff:
De gelukkigste dagen van je leven zeker? :mrgreen: :wink:
ranetje schreef:Ik ben overigens heel benieuwd wie er met zijn brak(ken) met een TT werkt.
Ik ben ook wel benieuwd. Ik kan me er niet zoveel bij voorstellen, tenminste, ik ben erg benieuwd naar de eventuele theorie er achter.
carlos
Vaste gebruiker

Ik ben nog even wezen speuren op het net en kwam dit tegen :

Opvoeding
Brakken moeten veel getraind en opgevoed worden, maar de opvoeding van de bazen is zo mogelijk nog belangrijker. De bazen dienen te worden opgevoed tot vertrouwde leiders van hun honden. De volgende adviezen kunnen u helpen dit te bereiken:

Men moet al met een jonge pup gaan oefenen. Laat hem van jongs af aan los in het bos en oefen in het komen op bevel.

De hond dient buiten volledig gehoorzaam te zijn vóór hij de leeftijd van 7 maanden heeft bereikt; dan begint de jachtpassie namelijk op te treden.

De hond moet (vóór de leeftijd van 7 maanden) aan de lijn kunnen lopen zonder te trekken en moet op bevel komen. Hiervoor is oefening met een signaal (fluit of hoorn) makkelijk, want later moet de jachtpassie op bevel onderbroken kunnen worden. Bij het op bevel komen of onderbreken van de jacht moet de hond iets prettigs wachten, lekkers of een leuke bezigheid zoals spelen met een bal, zodat een positieve associatie ontstaat.

Belonen is belangrijk, veel belangrijker dan straffen. Straf alleen op het moment van de fout; op een later tijdstip begrijpt de hond de reden niet.

Leer de hond van jongs af aan een tijdje alleen te zijn (deze tijd langzaam opbouwen). Leer commando’s stap voor stap. Leer niets half; eerst 100% zitten, dan 100% volgen, dan 100% komen. Dit geeft samen 100% gehoorzaamheid.

De baas moet een echte leider zijn, anders neemt de brak de leiding over. De baas moet veel geduld hebben maar consequent eisen dat een bevel wordt opgevolgd. Groot overwicht is nodig; dit vereist aanleg en veel zelfbeheersing.

Ongehoorzaamheid (er vandoor gaan) moet men trachten te voorkomen door voortdurende oplettendheid op hond en omgeving, zodat men op tijd kan ingrijpen. Een bevel kan men pas afdwingen als de hond dichtbij is, anders kan men beter het bevel achterwege laten. Gaat de hond er toch vandoor, wacht dan af tot hij terug komt zonder voortdurend te roepen en te fluiten en beloon hem dan.

Er moet een goede band ontstaan tussen hond en baas. Deze ontstaat door veel met de hond bezig te zijn zonder de hond door een te harde hand wantrouwend te maken. Welk werk men met de hond doet, is van ondergeschikt belang; dat kan voorbereiding tot de jacht zijn of deelnemen aan een gedrags- of gehoorzaamheidscursus.

Moet men een al oudere hond trainen in het loslopen in het veld, dan moet men dat doen nadat hij moe geworden is door bijvoorbeeld eerst een eind te gaan fietsen.

Heeft u twee of meer honden, vooral brakken, laat ze dan als ze jong zijn om de beurt los. Twee honden halen meer kattenkwaad uit dan één en ze gaan veel verder en fanatieker jagen. U kunt tenslotte ook maar één hond tegelijk in de gaten houden. Voorkom dat de ene hond gaat "vluchten" voor de ander omdat hij "onder de plak" zit.

bron: http://www.xs4all.nl/~brakken/brakkenal ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jachtpassie
Alvorens tot aanschaf van een Brak over te gaan, dient u zich terdege te realiseren dat een Brak een huisgenoot is die een aantal oeroude en specifieke karaktereigenschappen bezit, zoals een grote jachtpassie en zelfstandigheid; soms komt dit over als eigenwijsheid en ongehoorzaamheid. Wil men met een Brak in het vrije veld wandelen, dan is een goede training als voorbereiding nodig; dit om te voorkomen dat de Brak zelfstandig elk wildspoor volgt, de baas geheel vergeet en een uur of langer wegblijft, waarbij alleen zijn luid geven van verre is te horen.
Vóór de leeftijd van 7 maanden (daarna ontwikkelt zich de jachtpassie) moet een Brak volledig gehoorzaam zijn. Als zeer jonge hond (vanaf 8 weken) dient men dit spelenderwijs te gaan oefenen. Een cursus gehoorzaamheid is aan te bevelen.
Hond en baas leren hier veel van en de onderlinge band wordt daar zeer door bevorderd.

bron: http://www.xs4all.nl/~brakken/brakkenal ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

gr Carlos
Jaap*
Zeer actief

Hmm, ik vind het nogal algemeen. Het zou grotendeels ook over, pakweg, een pointer kunnen gaan :wink:
Ik heb het idee (maar ik weet het niet) dat de zaken wel een beetje gecompliceerder liggen dan "belonen als hij komt" bij een lopende hond met veel passie. Zou je er een gratis kalender bij krijgen trouwens? :mrgreen: :wink:
Want het is wel leuk om te stellen dat de hond vóór 7 maanden geheel gehoorzaam (wat dat ook maar moge weze) moet zijn, maar dat is een beetje sneu voor de mensen bij wie dat niet lukt. Die hebben pech gehad schijnbaar :19:
En dan haal ik mij Ranetje even voor de geest, die m.i. echt wel weet hoe je een pup leert hierkomen maar toch een wegloperige tekkel had :lekkerpuh:
Dus, Nescio, hou maar op want het wordt niks meer. Die van jou is immers ouder dan 7 maanden :ugh: :wink:
ranetje
Zeer actief

Dank je Carlos.
Het overgrote deel van het hele verhaal kan je zo plakken op elke willekeurige jachthond die een (gedeeltelijk) zelfstandige taak vervult.
En verder is het van belang voor elke baas/hond relatie.
Al zullen de problemen niet bij elk ras even groot zijn.

In meute jagende honden kunnen als meute getraind worden en zullen over het algemeen heel aardig naar de jachthoorn luisteren, maar een garantie daarop kan zelfs een
meutegeleider (houndsman) niet geven.

Ik las kortgeleden over iemand die met de honden (terriers)werkt in de vossenbouw.
Werk dat ook een onderdeel is van de functie van een teckel.
In dat verhaal werd gesproken over het "terughalen/terugroepen" van een hond uit de bouw, zodat hij gewisseld kon worden voor een andere hond.
Dat leek me buitengewoon, dus ik heb daar nadere informatie over gevraagd en gekregen.
Eigenlijk komt het neer op adequate reactie van de baas op het moment dat een hond van pijp wisselt en dus even boven komt.
Als hij beneden is kan je roepen tot je scheel ziet.

Bij brakken is dat duidelijk niet anders, gezien de onderstaande quote uit jouw tekst. :wink:
Ongehoorzaamheid (er vandoor gaan) moet men trachten te voorkomen door voortdurende oplettendheid op hond en omgeving, zodat men op tijd kan ingrijpen. Een bevel kan men pas afdwingen als de hond dichtbij is, anders kan men beter het bevel achterwege laten. Gaat de hond er toch vandoor, wacht dan af tot hij terug komt zonder voortdurend te roepen en te fluiten en beloon hem dan.
Mijn teckels kwamen ook altijd terug ........................... t.z.t.
Ik kon zelfs een doek met geur neerleggen (vastmaken) op de plek waar ze waren vertrokken.
Als ik dan later kwam kijken zaten ze keurig te wachten bij de doek.

Het is wel een ander soort "gehoorzaamheid" dan je over het algemeen met goede training mag verwachten van staande honden.
En ook daar gebeurt het wel eens dat ze uit de hand gaan (niet luisteren dus :mrgreen: )

edit:
Ik ben echt benieuwd welke hond op de leeftijd van 7 maanden onvoorwaardelijk luistert. :wink:
Laatst gewijzigd door ranetje op 28 feb 2010 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Ik heb me toen even verbeeld dat ik in staat was een teckel zo te trainen dat ik hem bij me kon houden :pffff:
De gelukkigste dagen van je leven zeker? :mrgreen: :wink:
Zoiets :mrgreen:
Jaap* schreef:
ranetje schreef:Ik ben overigens heel benieuwd wie er met zijn brak(ken) met een TT werkt.
Ik ben ook wel benieuwd. Ik kan me er niet zoveel bij voorstellen, tenminste, ik ben erg benieuwd naar de eventuele theorie er achter.
Degene met de werkende terriers zei dat een TT bij dat soort terriers wel kon ........................ alleen dan moest je de hond wel helemaal "breken".
Dan is hij, of nooit meer geschikt voor zijn werk (en waarom wilde je dat ras dan in de eerste plaats?) of het "breken" lukt niet en hoe de baas/hond verhouding dan is laat zich raden.

Hoe dat bij de laufhunden zou zijn? :U:
Ik krijg de indruk dat Nescio contacten heeft in Zwitserland.
En daar wordt een TT kennelijk niet gebruikt.
Afbeelding
Nescio
Vaste gebruiker

carlos schreef:Ik ben nog even wezen speuren op het net en kwam dit tegen :

Opvoeding
Brakken moeten veel getraind en opgevoed worden, maar de opvoeding van de bazen is zo mogelijk nog belangrijker. De bazen dienen te worden opgevoed tot vertrouwde leiders van hun honden. De volgende adviezen kunnen u helpen dit te bereiken:

Men moet al met een jonge pup gaan oefenen. Laat hem van jongs af aan los in het bos en oefen in het komen op bevel.

De hond dient buiten volledig gehoorzaam te zijn vóór hij de leeftijd van 7 maanden heeft bereikt; dan begint de jachtpassie namelijk op te treden.

De hond moet (vóór de leeftijd van 7 maanden) aan de lijn kunnen lopen zonder te trekken en moet op bevel komen. Hiervoor is oefening met een signaal (fluit of hoorn) makkelijk, want later moet de jachtpassie op bevel onderbroken kunnen worden. Bij het op bevel komen of onderbreken van de jacht moet de hond iets prettigs wachten, lekkers of een leuke bezigheid zoals spelen met een bal, zodat een positieve associatie ontstaat.

Belonen is belangrijk, veel belangrijker dan straffen. Straf alleen op het moment van de fout; op een later tijdstip begrijpt de hond de reden niet.

Leer de hond van jongs af aan een tijdje alleen te zijn (deze tijd langzaam opbouwen). Leer commando’s stap voor stap. Leer niets half; eerst 100% zitten, dan 100% volgen, dan 100% komen. Dit geeft samen 100% gehoorzaamheid.

De baas moet een echte leider zijn, anders neemt de brak de leiding over. De baas moet veel geduld hebben maar consequent eisen dat een bevel wordt opgevolgd. Groot overwicht is nodig; dit vereist aanleg en veel zelfbeheersing.

Er moet een goede band ontstaan tussen hond en baas. Deze ontstaat door veel met de hond bezig te zijn zonder de hond door een te harde hand wantrouwend te maken. Welk werk men met de hond doet, is van ondergeschikt belang; dat kan voorbereiding tot de jacht zijn of deelnemen aan een gedrags- of gehoorzaamheidscursus.

Moet men een al oudere hond trainen in het loslopen in het veld, dan moet men dat doen nadat hij moe geworden is door bijvoorbeeld eerst een eind te gaan fietsen.

Heeft u twee of meer honden, vooral brakken, laat ze dan als ze jong zijn om de beurt los. Twee honden halen meer kattenkwaad uit dan één en ze gaan veel verder en fanatieker jagen. U kunt tenslotte ook maar één hond tegelijk in de gaten houden. Voorkom dat de ene hond gaat "vluchten" voor de ander omdat hij "onder de plak" zit.

Jachtpassie
Alvorens tot aanschaf van een Brak over te gaan, dient u zich terdege te realiseren dat een Brak een huisgenoot is die een aantal oeroude en specifieke karaktereigenschappen bezit, zoals een grote jachtpassie en zelfstandigheid; soms komt dit over als eigenwijsheid en ongehoorzaamheid. Wil men met een Brak in het vrije veld wandelen, dan is een goede training als voorbereiding nodig; dit om te voorkomen dat de Brak zelfstandig elk wildspoor volgt, de baas geheel vergeet en een uur of langer wegblijft, waarbij alleen zijn luid geven van verre is te horen.
Vóór de leeftijd van 7 maanden (daarna ontwikkelt zich de jachtpassie) moet een Brak volledig gehoorzaam zijn. Als zeer jonge hond (vanaf 8 weken) dient men dit spelenderwijs te gaan oefenen. Een cursus gehoorzaamheid is aan te bevelen.
Hond en baas leren hier veel van en de onderlinge band wordt daar zeer door bevorderd.

gr Carlos
Carlos,
Bovenstaande
is inderdaad grotendeels volkomen juist en komt van De Nederlandse Brakken Club en mij wel bekend, nu is het niet zo dat ik even naar de dierenwinkel of zomaar een fokker gestapt ben om een Berner Laufhund aan te schaffen, dit is een doelbewuste en weloverwogen beslissing geweest. Een Berner Laufhund uit een jachtlijn van een Zwitserse fokker naar Nederland halen is een uitzondering onder Zwitserse jachtfokkers en bepaald geen impulsieve actie.

De [quote] onder jachtpassie en een algemene waarschuwing voor aspirant kopers die zich niet realiseren wat voor hond een Brak eigenlijk is en geheel terecht!
Nu zijn er binnen het brakkenras ook nog grote verschillen in controleerbaarheid van de jachtdrift, de Zwitserse Laufhunde springen hier in ongunstige zin uit.

Vóór de leeftijd van 7 maanden (daarna ontwikkelt zich de jachtpassie) moet een Brak volledig gehoorzaam zijn. Als zeer jonge hond (vanaf 8 weken) dient men dit spelenderwijs te gaan oefenen[/u]. Een cursus gehoorzaamheid is aan te bevelen.
Hond en baas leren hier veel van en de onderlinge band wordt daar zeer door bevorderd.[unquote]

De hond heeft met goed gevolg en puppycursus, gehoorzaamheidscursus, en speurcursus gevolgd (Martin Gaus) Een Jachthonden workshop te Wamel in het vrije veld (aanbevelenswaardig!)
Tijdens de jachthonden workshop vertelt de valkenier je alles over het werken met jachthonden. Bv. over de traditie van het werken met jachthonden en de verschillende jachthondenrassen. Wij werken met Weimaraners. Dit zijn jachthonden met een adellijke uitstraling. Tijdens de demonstratie - met nep wild - laten ze je zien wat ze allemaal kunnen.
Met een voor mij verbazende uitslag voor de hond, onder reeds getrainde honden was hij een van de weinigen die op de terugkomfluit adequaat reageerde zelfs het zoeken van een dummy op 50 meter opgegooid in het struikgewas ging probleemloos met dienverstande dat hij de dummy niet oppakte (is niet Brak eigen) Met de onderlinge band is niets mis mee, Berner Laufhunde hebben een sterke baas binding.

[qoute]Ongehoorzaamheid (er vandoor gaan) moet men trachten te voorkomen door voortdurende oplettendheid op hond en omgeving, zodat men op tijd kan ingrijpen. Een bevel kan men pas afdwingen als de hond dichtbij is, anders kan men beter het bevel achterwege laten. Gaat de hond er toch vandoor, wacht dan af tot hij terug komt zonder voortdurend te roepen en te fluiten en beloon hem dan.[unquote]

Bovenstaande quote is meer dan juist, en meteen ook de moeilijkste om op het juiste moment van ingrijpen op te merken.

De hond heeft zoals u heeft kunnen lezen in een voorgaande post tot 9mnd probleemloos los kunnen lopen totdat zijn jachtpassie sterker werd, door de bank genomen valt dit door scherp opletten wel mee.

Ik voel mij in de opvoeding van de hond in het geheel niet nalatig of verkeerd bezig, het enige dat ik in een voorgaande post gemeld heb is, dat het een uitdaging is een brak consequent en geduldig op te voeden.
Het enige dat ik op de bewuste avond heb nagelaten is het bewuste "op het juiste moment ingrijpen" de regen op dat moment zal een rol gespeeld hebben, ook de verkeerde keuze van het tijdstip na de schemering was volkomen fout, alles geurt de hazen en konijnen gaan op pad dan kan je een puberende jachtbrak toch niet kwalijk nemen dat hij het er van neemt? De post was ook geen frustratie of onmacht maar gewoon een mededeling van een brak bezitter die door zijn eigen fout 2uurtjes in de regen heeft staan wachten, het kereltje (de hond) liet zich heel snel af en toen zien zonder dat ik hem kon aanlijnen (want gek is hij niet) bovendien was hij op kilometers te horen en dat is toch wel erg mooi. Toen hij 'klaar' was kwam die bij me, en we zijn zonder riem naar huis gelopen, je kan veel van een Berner Laufhund zeggen maar feilloos de weg terug naar zijn baas vinden is 100%
De hond heeft zijn pret gehad en was ook zeer voldaan, ik wat minder zeiknat...
Echte wijsheid is moeilijk te vinden voor het commando "Kom-voorrr".

.
wenig mehr!!!
carlos
Vaste gebruiker

Nescio schreef:Ik voel mij in de opvoeding van de hond in het geheel niet nalatig of verkeerd bezig .
Het is ook niet mijn bedoeling om verwijten te maken.
Succes met trainen, en maak kleine overzichtelijke stapjes met een voor de hond, prikkelarme omgeving, veel belonen na positief gedrag.
Gemakkelijk zal het niet zijn, en let op voor situaties waarbij de hond zich in het verkeer kan mengen.

Good luck, Carlos
Nescio
Vaste gebruiker

carlos schreef:
Nescio schreef:Ik voel mij in de opvoeding van de hond in het geheel niet nalatig of verkeerd bezig .
Het is ook niet mijn bedoeling om verwijten te maken.
Succes met trainen, en maak kleine overzichtelijke stapjes met een voor de hond, prikkelarme omgeving, veel belonen na positief gedrag.
Gemakkelijk zal het niet zijn, en let op voor situaties waarbij de hond zich in het verkeer kan mengen.

Good luck, Carlos
Carlos,
Dank voor je advies, ik heb het ook niet als verwijt opgevat.
Ik doe mijn best.
wenig mehr!!!
tackie

Ongelezen bericht door tackie »

Sita schreef:Ik voldoe helemaal aan het plaatje. Heb dubarrylaarzen, een fluitje om mijn nek en woon in het Gooi. :cheer: Maar ik doe niet aan jacht, ik ga samen met mijn hondje lekker een ochtendje genieten van het samenwerken en daarvoor maken we gebruik van de jachttraining :wink:
En daar is nix mis mee!! Vanuit de honden bekeken, juich ik het alleen maar toe dat er gelukkig nog zoveel baasjes zijn die leuke dingen met ze doen. Zeker als je een ras bezit waar echt jachtpassie in zit, dan mag je je hond niet tekort doen door hem alleen als huishond te houden. Wel kan ik meegaan in de ergernis over de types in de dure laarzen (vind ze wel lekker zitten hoor :D ) die zelf heel ver van de jacht afstaan. Mijn man en ik geven jacht-training, vooral gericht op praktijk, we hebben wel eens mensen in de club gehad die geen wild wilden aanpakken omdat dat zielig of vies was. Tja, daar ben ik dan ook snel klaar mee. Je doet aan jachttraining en daar horen dan ook alle facetten van de jacht bij.

Tiny
Nescio
Vaste gebruiker

[quote="Nescio"]Ik kreeg de indruk dat je jachttraining beschikbaar wilde hebben voor alle rassen.
Even terugkomend op een oudere forumvraag van jou, ja ik ben geheel voor dat ook kruisingen met jachtpassie kunnen meedoen aan jachttrainingen ook aan KNVJ jachtproeven.
Zelf heb ik een kruising Heidewachtel Duitse Staander Korthaar gehad een niet ingeschreven jachtras, enkele liefhebbers bezitten deze voortreffelijke jachthond, dit ras wordt ook wel Drentse heidewachtel genoemd, is moeilijk te onderscheiden van een Duitse Staander, alleen aan de weinige slagen op rug is de kruising nog te zien.
Ook de Epagneul-de-Saint-Usuge een pracht jachthondenras en ook "kruising" is nog niet erkend in Nederland.

Afbeelding
Afbeelding
*verwijderd*
Afbeelding
Afbeelding
wenig mehr!!!
ranetje
Zeer actief

Nescio schreef:
ranetje schreef:Ik kreeg de indruk dat je jachttraining beschikbaar wilde hebben voor alle rassen.
Even terugkomend op een oudere forumvraag van jou, ja ik ben geheel voor dat ook kruisingen met jachtpassie kunnen meedoen aan jachttrainingen ook aan KNVJ jachtproeven.
Zelf heb ik een kruising Heidewachtel Duitse Staander Korthaar gehad een niet ingeschreven jachtras, enkele liefhebbers bezitten deze voortreffelijke jachthond, dit ras wordt ook wel Drentse heidewachtel genoemd, is moeilijk te onderscheiden van een Duitse Staander, alleen aan de weinige slagen op rug is de kruising nog te zien.
Ook de Epagneul-de-Saint-Usuge een pracht jachthondenras en ook "kruising" is nog niet erkend in Nederland.
Ik heb je quote even aangepast :wink:
Mooie foto's :ok:

Kruisingen mogen bij de KNJVtrainingen mee trainen en de proeven lopen t/m de B proef als ze kruisingen zijn van - en/of lijken op erkende jachthondenrassen.
Dat is wel het werk na het schot en niet voor elke hond even geschikt als training.
Hoewel er een teckel en een JR hebben meegedaan aan de proeven een tijdje terug. :wink:
Bij de particuliere jachthondengroepen wordt volgens mij helemaal niet naar de stamboom gevraagd?
Afbeelding
Nescio
Vaste gebruiker

geen
Rannetje,
Even nog een 'mededeling' mijn tweede keus van hond i.v.p. een Laufhund was een Griffon Korthals of Český fousek de laatste had mijn voorkeur, omdat het 1 van de weinige allround jachthonden zijn.
Een Berner Laufhund is dat natuurlijk niet, maar wel een echte uitdaging.
onderstaande foto verschillende slagen: Český fousek.
Afbeelding
wenig mehr!!!
ranetje
Zeer actief

Nescio schreef:
geen
Rannetje,
Even nog een 'mededeling' mijn tweede keus van hond i.v.p. een Laufhund was een Griffon Korthals of Český fousek de laatste had mijn voorkeur, omdat het 1 van de weinige allround jachthonden zijn.
Een Berner Laufhund is dat natuurlijk niet, maar wel een echte uitdaging.
onderstaande foto verschillende slagen: Český fousek.
Je had vast al verwacht dat ik hierop zou reageren :mrgreen:
De continentaal staande jachthonden zijn allrounders, niet alleen de Cesky Fousek al vind ik dat een prima hond.
De Griffon Korthals kan er ook wat van hoor :wink:

Een Berner Laufhund is zeker een uitdaging, dat ben ik absoluut met je eens :D
Afbeelding
Nescio
Vaste gebruiker

ranetje schreef:
Nescio schreef:
geen
Je had vast al verwacht dat ik hierop zou reageren/quote]
Ja, komt eigenlijk ook doordat een buurtgenoot van mij een Griffon Korthals heeft van 5mnd die een speelmaatje van mijn hond is, die 2 zijn helemaal gek op elkaar, zo,n Griffon groeit trouwens erg snel.
Foto's volgen t.z.t.
wenig mehr!!!
ranetje
Zeer actief

Nescio schreef:
ranetje schreef:Je had vast al verwacht dat ik hierop zou reageren
Ja, komt eigenlijk ook doordat een buurtgenoot van mij een Griffon Korthals heeft van 5mnd die een speelmaatje van mijn hond is, die 2 zijn helemaal gek op elkaar, zo,n Griffon groeit trouwens erg snel.
Foto's volgen t.z.t.
Ik hoop dat de baasjes er iets meer mee gaan doen dan de (ook noodzakelijke) lange wandelingen :wink:
Komt het Griffonnetje uit Zelhem?
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Nescio schreef:[Ik ben geen praktisch jager, hoeft voor mij niet, maar een hond laten doen waar hij voor gefokt is al of niet in verenigingsverband serieus of recreatief is vgls mij een voorwaarde bij de aanschaf van een jachthond, "iets met de jacht doen" zoals sommige zeggen vind ik wat mager.
Dat ben ik niet met je eens. Ik ben zeer fanatiek met mijn honden, maar wel in de sport welke ik zelf ook het meeste plezier aan beleef, en dat is op dit moment niet de jacht. Of mijn hond nu een bal apporteerd of een dummy, maakt het plezier niet minder en maakt de baas niet minder goed.
En als ik 4x selecteer en doorfok met een hond welke bv graag behendigheid uitoefend dan zou dit ineens 'hetgeen waar hij voor gefokt is' zijn? Om maar een voorbeeld te noemen, want bv de Golden zoals wij deze kennen bestaat nog maar een jaar of 100. Dus zoveel tijd gaat daar dus niet overheen.
Nescio
Vaste gebruiker

Anne&Taar schreef:
Nescio schreef:[Ik ben geen praktisch jager, hoeft voor mij niet, maar een hond laten doen waar hij voor gefokt is al of niet in verenigingsverband serieus of recreatief is vgls mij een voorwaarde bij de aanschaf van een jachthond, "iets met de jacht doen" zoals sommige zeggen vind ik wat mager.
Dat ben ik niet met je eens. Ik ben zeer fanatiek met mijn honden, maar wel in de sport welke ik zelf ook het meeste plezier aan beleef, en dat is op dit moment niet de jacht. Of mijn hond nu een bal apporteerd of een dummy, maakt het plezier niet minder en maakt de baas niet minder goed.

En als ik 4x selecteer en doorfok met een hond welke bv graag behendigheid uitoefend dan zou dit ineens 'hetgeen waar hij voor gefokt is' zijn? Om maar een voorbeeld te noemen, want bv de Golden zoals wij deze kennen bestaat nog maar een jaar of 100. Dus zoveel tijd gaat daar dus niet overheen.
Met het eerste deel van je [qoute] ben ik het eens, had beter geweest als ik geschreven had:"oorspronkelijk voor gefokt is" De definitie van retriever luidt:
retriever
re` triev - er [rie-] (Engels) de -woord (mannelijk) retrievers naam van een jachthondenras met verscheidene variëteiten, gebruikt om te apporteren
gevonden op http://www.woorden.org/woord/retriever" onclick="window.open(this.href);return false;
Bal of dummy het blijft apporteren en daar is de Golden oorspronkelijk voor gefokt.

Het tweede deel geeft te denken, wat een ieder met zijn rashond doet is zijn/haar zaak neemt niet weg dat dit volgens de rasstandaard (Raad van Beheer), betreffende eigenschappen ongewenst zou zijn door selectie en doorfokken eigenschappen in te brengen die niet tot de rasstandaard behoren omdat veel Golden Retriever bezitters dit wel belangrijk vinden, om van een zo raszuivere hond verzekerd te zijn, ook wat de eigenschappen aangaat.

De golden retriever is door zijn intelligentie en leergierigheid goed op te voeden en werkt graag voor zijn baas. Op gehoorzaamheidswedstrijden doet hij het erg goed. Zijn baas zal hem een groot plezier doen door dingen met hem te ondernemen. (bron: Toepoels Hondenencyclopedie)

N.b. de topic is: Wat verstaat men eigenlijk onder jachttraining?
De post: de aanschaf van een jachthond
wenig mehr!!!
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Anne&Taar schreef:
Ik ben het met bovenstaande eens. Ik vind het onzin dat je met een jachthond serieus aan jachttraining moet doen. Ik vind wel dat als je een jachthond in huis haalt, je moet beseffen dat deze niet tevreden zijn met driemaal een blokje om. Maar of je jachttraining doet, gehoorzaamheid/obedience traint of lekker bezig bent met agility, maakt voor de hond echt niets uit. Hij is met de baas bezig en kan zijn fysieke en mentale energie kwijt.

Zoals ik al eerder schreef, ben ik met Sita (kruising labrador/drentse patrijs) begonnen met jachtraining. Maar dit houdt voor mij in dat ik met haar anderhalf uur samen bezig ben. Daarnaast loopt mijn vriend actief behendigheid met haar. En ik weet zeker dat als Sita kon kiezen, dat ze zou kiezen voor behendigheid. Het enthousiasme waar ze daar bij heeft, dat heeft ze (nog) niet met de jachttraining. Met Taro, de stabij, heb ik tot twee maanden terug ook jachttraining gevolgd. Maar ik ben met hem gestopt, omdat hij niet gemotiveerd is. Niet alleen met de jachttraining, maar ook bij behendigheid en GG. Het is een hondje wat toevallig genoeg heeft aan een lange wandeling per dag en daarnaast wat aandacht van de baasjes. Tijdens de wandelingen gooi ik soms nog wel een dummy, maar als ik dat niet meer zou doen, geloof niet dat hij het zou missen.

Wat ik hiermee probeer te zeggen, is dat het zo hond afhankelijk is waar je hem/haar een plezier mee doet. Ik ben allang blij als mensen iets ondernemen met hun jachthond en als dat "iets met jacht" is, is dat ook prima, zolang de hond en de baasjes er maar gelukkig mee zijn.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Nescio
Vaste gebruiker

Komt het Griffonnetje uit Zelhem?[/quote]

Het Griffonnetje komt inderdaad uit Zelhem, naam van de fokker is me ontschoten, iets als "van de ...weide ofzo?"
Bij nazoek op het internet geen Griffonfokker in Zelhem gevonden, misschien 1 van de weinige liefhebberfokkers?
wenig mehr!!!
ranetje
Zeer actief

Nescio schreef:
ranetje schreef:Komt het Griffonnetje uit Zelhem?
Het Griffonnetje komt inderdaad uit Zelhem, naam van de fokker is me ontschoten, iets als "van de ...weide ofzo?"
Bij nazoek op het internet geen Griffonfokker in Zelhem gevonden, misschien 1 van de weinige liefhebberfokkers?
Griffons worden alleen door liefhebbers gefokt, heel af en toe een nestje, volgens de regels van de rasvereniging en met instemming van de Fok Advies Commissie.
Er is niet een fokker binnen de club die met meer dan een hond tegelijk fokt (in ieder geval op dit moment).

De kennelnaam is van de Menninkweide
Mijn jongste hond is Ita van de Menninkweide.
Het Griffonnetje bij jou in de buurt is een halfzusje/broertje van mijn jongste hond. :wink:
Gezien de leeftijd die jij noemde van de pup vermoedde ik dat al.
Laatst gewijzigd door ranetje op 02 mar 2010 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Nescio
Vaste gebruiker

Mijn jongste hond is Ita van de Menninkweide.
Het Griffonnetje bij jou in de buurt is een halfzusje/broertje van mijn jongste hond. :wink:
Gezien de leeftijd die jij noemde van de pup vermoedde ik dat al.[/quote]

Ik vermoedde al dat het om een liefhebberfokker moest gaan omdat Griffons Korthals vgls mij een ras is dat bij echte liefhebbers van dit ras thuishoort.

Mijn buurtgenoot (hij woont een paar deuren verder) was hoogst verrast dat ik "wist" dat zijn hond uit Zelhem kwam, hij heeft ras doelbewust uit gezocht, het geval wil dat zijn en mijn vorige hond tegelijkertijd zo'n beetje zijn overleden, hij had een Flatcoated Retriever (9jr) en ik een DSK (15jr).

Het Griffonnetje was de laatste keus uit het nest (nu 4 en een halve mnd) en was een schuchter kereltje, nou dat is helemaal veranderd, het is een vrolijk, uit de kluitengewassen, goed luisterend (cursus) en ondernemend ventje: PRACHTHOND!

Zal tzt als de gelegenheid zich voor doet foto's maken van Boris het familielid van Ita.
wenig mehr!!!
ranetje
Zeer actief

Nescio schreef:
ranetje schreef:Mijn jongste hond is Ita van de Menninkweide.
Gezien de leeftijd die jij noemde van de pup vermoedde ik dat al.
Ik vermoedde al dat het om een liefhebberfokker moest gaan omdat Griffons Korthals vgls mij een ras is dat bij echte liefhebbers van dit ras thuishoort.

Mijn buurtgenoot (hij woont een paar deuren verder) was hoogst verrast dat ik "wist" dat zijn hond uit Zelhem kwam, hij heeft ras doelbewust uit gezocht, het geval wil dat zijn en mijn vorige hond tegelijkertijd zo'n beetje zijn overleden, hij had een Flatcoated Retriever (9jr) en ik een DSK (15jr).

Het Griffonnetje was de laatste keus uit het nest (nu 4 en een halve mnd) en was een schuchter kereltje, nou dat is helemaal veranderd, het is een vrolijk, uit de kluitengewassen, goed luisterend (cursus) en ondernemend ventje: PRACHTHOND!

Zal tzt als de gelegenheid zich voor doet foto's maken van Boris het familielid van Ita.
Graag :D
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”